Hoe sterk sta ik juridisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:39

Pharootz schreef:
Zo he, ik heb even snel het topic doorgelezen, maar wat krijgt de ts wat over zich heen.

Willemiens schreef:
De mevrouw in kwestie was 33 ;-).
Stagiaires hebben de zelfde leeftijd als TS.
Je zegt het zelf al; ze moeten leren werken. Maar geven bij de geringste inspanning al op...

Ik vind het eigenlijk ook heel naar dat je direct iedereen over 1 kam scheert. Het mag dan zo zijn dat jij misschien net een paar keer de rotte appels hebt gehad, ik ken eigenlijk in mijn omgeving alleen maar mensen die stage lopen en daar ook echt hard voor werken. Zeer zeker niet dat ze vrije tijd voor stage laten gaan. Stage heeft - terecht - prioriteit.

Misschien is dit topic nou net het voorbeeld van hoe beide partijen het liever niet zien: Een contract waar ineens vanaf geweken wordt vanwege gezondheidsredenen en financieel. Zeker omdat de TS eigenlijk nu het hoogseizoen in had moeten gaan, is het heel erg vervelend voor de werkgever die waarschijnlijk wel op een extra paar handen gerekend had.
Omgekeerd kan ik me voorstellen dat de TS dit ook geen prettige manier vindt hoe het loopt. Je stelt je toch in op werk / stage, maar hebt ook behoefte aan tijd voor jezelf. Nou moet ik zeggen dat een 40-urige arbeidsweek wel normaal is en ik deze zelf ook wel eens heb gedraaid, maar niet maanden achter elkaar. Ik kan me indenken dat je je daarop verkeken hebt.

Hoe dan ook, voor beide partijen is het vervelend dat het zo gelopen is. Fijn dat er nog wel een oplossing gevonden is.

EDIT:
Denise_Storm schreef:
Dit geldt zeker niet voor alle stagiaires... Echt niet... Zo jammer dat een aantal stagiaires wel deze mentaliteit hebben, zij verpesten het voor de hardwerkende. Gelukkig worden de 'hardwerkende' stagiaires beloond met een blijvende werkplaats, goede recensie van het stagebedrijf en/of een mooi cijfer vanuit de school.

^ Dit vat perfect samen wat ik probeer te zeggen. Ik quote hem even :)

Hier ben ik het ook zeer zeker mee eens, maar mijn vader is toevallig stagebegeleider en ook uit cijfers wijzen dat het tegenwoordig eigenlijk 3x zo erg is als 'vroeger'.
Het is ook maar ook net uit welk hout je gebeiteld ben maar ik denk ook wel 10x na voordat ik een contract aan ga met iemand, want hoe je het went of keert, de werkgever staat altijd zwakker.
En het is ook visa-versa, er zijn genoeg stagebedrijven die stagiaires 'uitbuiten' en die verpesten het ook voor veel andere stagebedrijven die wel daadwerkelijk de moeite nemen om iemand op te leiden, ik zie niets liever dan een stagiaires die blijven hangen en meegroeien.

Alleen ja, voor wat hoort wat, en daarmee is je mentaliteit en instelling ZO belangrijk..
TS ontving een stagevergoeding en ik ben gewoon van mening dat je dan best wel even wat mag laten zien hoor. Ze had wrschijnlijk een goede kans om te blijven en vooral in de evenementen branche is het ons-kent-ons en zit je zo bij een hele toffe werkgever als de huidige werkgever tevreden was.

Wereld is klein en je komt elkaar hoe dan ook weer tegen...

bulck

Re: Hoe sterk sta ik juridisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:46

Idd Willemiens! Mij hebben ze altijd geleerd om nergens met een "gesloten deur" te vertrekken.
De wereld is klein, ga je in een niche werken is ze nog kleiner!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:16

bulck/verootjoo schreef:
bulck schreef:

Volgens mij sla ik de nagel op de kop!
Wil je nu echt een dikke duim krijgen voor je inzet? Dat is een logica dunkt me. Je had ingetekend voor 7 maanden, dus hoe je dat 100% kan noemen...
Maar zoals gezegd, voor nu kom je daar mee weg, maar vroeg of laat loop je tegen de lamp. En dan zijn meestal zo'n typetjes nog het hardst op hun tenen getrapt ook.

Bij mij thuis zeiden ze altijd, als je je gat verbrandt moet je maar op de blaren zitten ook.
Dat is leren, dat is ruggengraat krijgen en karakter kweken. Iets wat idd bij vele jongeren mankeert.
Als student is je studie prioriteit (of noem het maar werk), een stage valt daar dan ook onder.
En ik weet best wel dat niet alle studenten het even gemakkelijk hebben. Zelf heb ik ook universiteit gedaan, met weekendwerk en vaak tijdens de week nog promowerk (ook tot laat of vroeg 's morgens)
Dus ja tijdens stageperiodes ging de prioriteit daar waar ze moest liggen, nl studie en stage. Buffers, aka leren plannen, moet je zelf leren invullen. Alles doen, dat gaat niet, prioriteiten stellen is dus de boodschap.

Nu heb ik zelf enkele bedrijfjes en heb ook wel eens stagiares of schoolverlaters met hun eerste job.
Dus ik kom deze verhalen ook wel tegen. Alles staat en valt met communicatie, dus ik heb een bloedhekel aan zo van die ettertjes die in een slachtofferrol gaan op het ogenblik dat iets hen niet meer aanstaat. In dit geval was je misnoegd over het feit dat je plots stelde iets meer te moeten gaan verdienen. Newsflash, een ondertekende stageovereenkomst bepaalt een looptijd. Daar sluit een stagebedrijf ook verzekeringen etc voor af en nog heel wat andere zaken (licenties op toegangen van systemen of zoals in jouw geval zelf een vergoeding en dan vergeten we nog de tijd en begeleiding, planning etc)
Los van het feit dat je stageovereenkomst gewoon die periode stipuleerde, is dat al een frustratie die daarop ongegrond was, maar bovendien heb je dat ook niet met hen besproken. 7 maanden heeft idd een impact, maar dat weet je op voorhand. Als je dat financieel niet kan, wat absoluut niet kwalijk genomen kan worden, of als je rust voor jezelf belangrijk vindt, dan is het kiezen van een stageopdracht in de entertainment al bijzonder, en al helemaal als je ook nog in het hoog seizoen terechtkomt.

Dus je hebt nog een hele weg te gaan, en daarop verdien je nog krediet, maar de slechte trukken ken je al. Dus investeer in het ontwikkelen van je communicatieskills, leer verantwoording nemen en trek lessen uit deze blunder -O-

Sjonge -O- Beetje minder mag ook wel hoor... Onderdeel van het ontwikkelen een startend beroepsbeoefenaar (wat TS dus doet...) is het maken van zulke fouten en het leren daarvan.
Leren 'echt' werk te doen is ook onderdeel van stage. Als je 19 bent heb je nu eenmaal nauwelijks echte werkervaring en heb je geen idee wat fulltime werken is.
Bijna iedereen maakt zulke beginnersfouten, zoals het niet goed nakijken wat er voor afspraken in je contract staan, je laten onderbetalen ( :+), toch moeten bekennen dat het je teveel wordt. Laat haar lekker fouten maken, het is nu toch naar tevredenheid opgelost?
Dit overkomt haar geen 2x ;)

TS, trek het je niet aan. Dit overkomt veel startenden op de arbeidsmarkt :Y) Zelf ben ik overigens ook door schade en schande wijs geworden :')

Tuurlijk leer je al doende, maar ga dan niet in een slachtofferrol kruipen en verhaaltjes in elkaar knutselen.
Zoals ik gezegd heb, op de blaren zitten en afmaken waar je aan begonnen bent.
Ik heb ook een resem aan blunders gemaakt, maar 9/10 was dit aan mezelf te verwijten.

Maar vooralsnog,en dat stoort me in dit topic mateloos, treft dit stagebedrijf geen schuld en dienen dus niet als misbruiker van een goedkope werkkracht aanzien te worden.(waarmee ik niet beweer dat er allicht wel zo'n bedrijven zullen zijn)
Als er 40- of flexuren vastgelegd waren, dan is dat zo, dan moet je daar niet op terugkomen.
Als er een vergoeding is afgesproken, idem, dan is dat het te ontvangen bedrag.
Maar als ts plots zegt dat ze contractbreuk wenst te plegen, dan moeten we er sympathie voor opbrengen?
Hier is bij TS een hersenkronkel verandert en plots moet alles daar aan aangepast worden. Een stagebedrijf heeft nog altijd geen bijzondere krachten om in de hoofden van mensen te kijken.

Ze heeft nu het geluk, en zeker gezien ze nog stagiaire is en de periode/moment, dat er weinig officieel van gemaakt wordt, want ja wat heeft zo'n bedrijf nu aan iemand die nu in het hoog-seizoen niet mee op de kar wil springen?

En tuurlijk is het een beetje gemeen van me om ff andere topics te lezen! Maar als je wel, ondanks medische problemen, zware feestjes kan beleven, dan is het maar de vraag waar de vermoeidheid vandaan komt. Maar bon dat is aan TS, maar dat bij dit topic toevoegend maakt de puzzel al snel.
Daarvoor zit ik genoeg in het veld. De maandagziektes of 'goed-weer-zieken', zijn overal wel bekend.
Helaas social media kan daar wel eens natrappen.

Verder scheer ik helemaal niet alle stagiaires over dezelfde kam. Het merendeel is doorgaans echt een tijdelijke meerwaarde binnen een team. Uiteraard hoeft dat ook gezegd. En een enkeling blijft zelf na de stage plakken. Maar het is een feit dat social media, gsm etc wel degelijk boosdoeners zijn. Verwachtingspatronen vaak ver weg van de realiteit liggen.

Zo had ik bvb vorige jaar een studente fiscaliteit. Ze moeten dan op voorhand ook doorgeven waar ze aan willen werken. Het frappantste was bvb afsluit jaarrekening? Ik had dit wel op voorhand aangegeven dat dit maar twee keer op het jaar redelijk courant is. Voor haar ging dat nu rond deze periode worden. Dus om die compentie te ontwikkelen diende ze dus weken te verzetten. Ook de stageovereenkomst liet dit toe, nl onderling overleg. Dus ze tekenden. We stellen een traject op, zodat er wat afwisseling is, alles eens benadert wordt etc. alles prima tot juni dat jaar. Plots wilde ze die twee weken (die hadden we dus voorzien in juli), toch terug in juni hebben. Ik zeg dat zal moeilijk gaan, gezien we ook iemand vlak voor deze periode verlof toegekend hadden en ze daar een deel van had overgenomen. Bovendien kon ze dus ook enkele van haar competenties, die ze zelf vooropgesteld had, niet uitvoeren en kon ik aldus ook niet beoordelen. Plots was mijn bedrijf niet correct, was het chantage en werd ze 'ziek' :+ ; Dit is maar een vb. Maar die wispelturigheid, de manier van communiceren en zaken verdraaien, zie je wel meer en meer.

Wat een walchelijke kritiek.

buiten dat TS in haar recht staat is het schofterig om je zo tegenover de TS op te stellen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:01

Ik snap eigenlijk niet dat TS in de OP staat te verkondigen dat ze haar werk ook wel in 3 ipv 5 dagen kan doen wantja, ze zat maar met haar vingers te draaien en toch afkomt met vermoeidheidsklachten.

Fijn voor je dat je stage voor jou met een goed gevoel is afgesloten maar wees er zeker van dat het bedrijf een wrange nasmaak overhoudt. Natuurlijk zeggen ze stop er maar mee, doen wij ook bij ons.
Liever iemand niet meer op de vloer dan tegen zijn/haar zin. Dat kost tijd, geld en energie die we liever in het verbeteren van ons bedrijf steken. Maar reken er ook op dat je nooit meer hoeft aan te kloppen en dat je naam ook rond gaat. Zeker als ze zien dat je al een zomer vol gepland hebt met festivals etc.
In ons bedrijf schrikken we er nog vaak van hoeveel mensen fysieke klachten hebben, zelfs voor ze drukke dagen meemaken en de jongere nog meer dan de oudere generatie. Die gooit het dan weer op dat de kids hun missen omdat ze op zaterdag moeten werken, ook al is dat van te voren heel duidelijk medegedeelde. Echt om te janken, dus wat doen we nu? Investeren in automatisering! Geen personeel meer nodig met alle kopzorgen en ellende maarja, dan zijn we het slechte bedrijf dat de werkgelegenheid tegen werkt. Het is dus kiezen tussen 2 kwaden

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:22

Schuur, dat zeg jij.
Maar niet alle bedrijven/mensen denken hetzelfde.
Bij ons geldt: Liever iemand die ook haar gezondheid serieus neemt én houdt van het vak,dan stoerdoenerij en vervolgens langdurig ziek worden.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:24

Wat wordt hier schandalig gereageerd tegen TS. Aannames ("volwassenen hebben een heel huishouden jij niet" en de hilarische "de jeugd van tegenwoordig!") en verwijten. Ik vraag me echt af hoeveel van jullie met de klachten die TS heeft onder minimumloon zouden werken.

Los daarvan is het natuurlijk handig dit vooraf te bespreken maar ook in het volwassen werkleven is het nodig fouten te maken en daar lessen uit te leren. Goed communiceren is hierbij belangrijk en dat heeft ze wel gedaan. De vermoeidheidsklachten heeft ze niet op bol.com besteld omdat het haar zo goed uit komt, voor degenen die dat dachten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:42

Ik heb mij verbaasd over het venijn en de frustratie die TS over zich heen heeft gekregen....
De kroon vond ik spannen: "Hard werk en stagiaire - laat mij niet lachen!"
Waar gelukkig tegengas op werd gegeven. Gefrustreerde ondernemer bekt vervolgens van zich af "...de eindverantwoordelijkheid hebben ze niet!"

Uiteraard: die eindverantwoordelijkheid hoort een stagiaire niet te hebben, maar het komt wel voor. Net zoals hard werk trouwens.

Het bedrijf heeft een uitgekookt contact opgesteld, dat maakt dat stagiaire stage loopt, ook als ze formeel geen student is.
"Je moet maar durven." (Over verzekeringen hebben we het niet eens.)

Er lopen helaas dit soort types rond "in het zakenleven".
Beste TS: dat zijn de nare uitzonderingen, gewoon met een grote boog omheen lopen (ze krijgen hun trekken vanzelf wel eens thuis).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:48

Willemiens schreef:
Hier ben ik het ook zeer zeker mee eens, maar mijn vader is toevallig stagebegeleider en ook uit cijfers wijzen dat het tegenwoordig eigenlijk 3x zo erg is als 'vroeger'.
Het is ook maar ook net uit welk hout je gebeiteld ben maar ik denk ook wel 10x na voordat ik een contract aan ga met iemand, want hoe je het went of keert, de werkgever staat altijd zwakker.
En het is ook visa-versa, er zijn genoeg stagebedrijven die stagiaires 'uitbuiten' en die verpesten het ook voor veel andere stagebedrijven die wel daadwerkelijk de moeite nemen om iemand op te leiden, ik zie niets liever dan een stagiaires die blijven hangen en meegroeien.

Alleen ja, voor wat hoort wat, en daarmee is je mentaliteit en instelling ZO belangrijk..
TS ontving een stagevergoeding en ik ben gewoon van mening dat je dan best wel even wat mag laten zien hoor. Ze had wrschijnlijk een goede kans om te blijven en vooral in de evenementen branche is het ons-kent-ons en zit je zo bij een hele toffe werkgever als de huidige werkgever tevreden was.

Toevallig ben ik ook stagebegeleider :+ en wij hebben niet de ervaring dat het nu '3x zo erg' is dan 'vroeger' :+

Ik vind je bovendien wel erg hoog van de toren blazen, maar goed.

Tuurlijk zijn er ook wel eens stagiaires die de kantjes er vanaf lopen maar lang niet allemaal. De meesten willen gewoon leren en goed worden in hun vak. En verkijken zich op zulke dingen.
Tja... Hoort bij de leeftijd.
Bij ons krijgt iedereen dezelfde stagevergoeding, ongeacht of je 'wat laat zien' (wat dan? Dat je alles al weet? Je komt toch om te leren en om nog beter te worden?) of dat je nog veel te leren hebt.

Maar fijn dat het bij jou allemaal geweldig ging :z

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:04

bulck schreef:
Idd Willemiens! Mij hebben ze altijd geleerd om nergens met een "gesloten deur" te vertrekken.

Maar nee, de wereld is helemaal niet klein. De wereld is gigantisch. En sommige deuren moet je niet alleen sluiten, die moet je dichtsmijten, barricaderen, dichttimmeren en van een booby trap voorzien zodat je zeker weet dat de eikel aan de andere kant ver uit je buurt blijft zodat je zijn kop niet van zijn romp hoeft te timmeren bij een volgende ontmoeting. _O- Doet wonderen voor je zelfrespect en gezondheid. +:)+

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:13

senna21 schreef:
Schuur, dat zeg jij.
Maar niet alle bedrijven/mensen denken hetzelfde.
Bij ons geldt: Liever iemand die ook haar gezondheid serieus neemt én houdt van het vak,dan stoerdoenerij en vervolgens langdurig ziek worden.

Snap ik en zo zijn wij ook maar heel vaak komen die fysieke klachten als ze geen zin meer hebben in het werk, als het tegenvalt of als ze menen dat sociale activiteiten belangrijker zijn. Het is vooral storend dat er bijna niemand eerlijk zegt 'joh het werk ligt me niet' maar dat er hele drama's en toneelstukken worden opgevoerd om toch maar weg te kunnen

Wij sturen personeel naar huis als ze niet fit zijn om uit te zieken, ik vang dagen op als ze familiedag gepland hebben en WIJ vragen aan ons personeel wanneer ze vakantie gepland hebben ipv andersom om hun tegemoet te komen, dan zijn wij toch geen rot bedrijf? Maar er zijn er zoveel van de bovenstaande categorie dat het niet meer leuk is en ja die blijven harder hangen in ons hoofd dan die enkelingen die wel gemotiveerd zijn en waar het ons echt pijn doet als ze verhuizen of een andere job vinden.

pinto_1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:46

Ik ben het ook eens met de reacties van bulck, Willemiens en schuur.
Wat ik dus echt niet snap (en ook niet ergens heb kunnen terug lezen), hoe kun je nu vermoeidheidsklachten krijgen van een 40 urige baan die zo relaxed is dat je het ook in 2 of 3 dagen kunt doen? >;)
Dan heb je toch geen hoge werkdruk? :?

TS geeft aan dat ze het niet aan kan, maar het wel in minder dagen zou kunnen. Daarbij de vraag over het minimum loon, en of ze niet te weinig betaald krijgt, krijg ik daar toch ook een negatieve mening over.

Edit: en het feit dat je dit twee dagen voor het eind van de stage aangeeft...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:53

pinto_1 schreef:
Wat ik dus echt niet snap (en ook niet ergens heb kunnen terug lezen), hoe kun je nu vermoeidheidsklachten krijgen van een 40 urige baan die zo relaxed is dat je het ook in 2 of 3 dagen kunt doen? >;)

TS geeft aan dat ze het niet aan kan, maar het wel in minder dagen zou kunnen. Daarbij de vraag over het minimum loon, en of ze niet te weinig betaald krijgt, krijg ik daar toch ook een negatieve mening over.

Nou gewoon: TS heeft als stagiair 40 uur gewerkt en dat viel haar zwaar.
Haar contract loopt door, hoewel ze geen scholier is (reuze handig gedaan van bedrijf, de mazen van de wet enzo, dat scheelt loon ipv stage vergoeding)
en TS biedt aan
....in het kader van aardig zijn enzo....
om dan maar voor die fooi 3 dagen te werken ipv 5 dagen ("er samen uitkomen" en dat soort gevezel).

En dat is voor sommige 'zakenlieden' (let vooral op de aanhalingstekens) reden om TS nogal gefrustreerde verwijten te maken.

("...daar krijg ik een negatieve mening over": er is vrijheid van meningsuiting en vrijheid van contract. Maar die vrijheid van contract is geen vrijbrief voor wetteloosheid. En dit is op het randje van onwettelijkheid: buiten een echte stage iemand onder contract hebben, dan moet je het echt hard kunnen maken om het wettelijke loon te omzeilen.)

pinto_1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:04

Janneke, ik snap je eerste alinea. Maar dan blijven nog steeds de feiten over van twee dagen voor het eind van je contract opzeggen. Een bedrijf kan nooit meer op zo'n korte termijn vervanging krijgen, dus je zet ze hiermee voor het blok.
Waarom dan beginnen over het minimumloon? Het is te zwaar, of het is niet te zwaar, dat hangt niet af van de financiele compensatie.
En hoe kan een baan te zwaar zijn als het zo relaxed is dat je het ook in minder uren kunt doen?

Vandaar de negatieve mening, ik zou dat als bedrijf niet kunnen waarderen.

En nee, ik ben een zakenlid, maar ik werk in het onderwijs, dus herken de instelling van sommige stagiaires. ;)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:24

Janneke2 schreef:
pinto_1 schreef:

Haar contract loopt door, hoewel ze geen scholier is (reuze handig gedaan van bedrijf, de mazen van de wet enzo, dat scheelt loon ipv stage vergoeding)
en TS biedt aan
om dan maar voor die fooi 3 dagen te werken ipv 5 dagen ("er samen uitkomen" en dat soort gevezel).

En dat is voor sommige 'zakenlieden' (let vooral op de aanhalingstekens) reden om TS nogal gefrustreerde verwijten te maken.

("...daar krijg ik een negatieve mening over": er is vrijheid van meningsuiting en vrijheid van contract. Maar die vrijheid van contract is geen vrijbrief voor wetteloosheid. En dit is op het randje van onwettelijkheid: buiten een echte stage iemand onder contract hebben, dan moet je het echt hard kunnen maken om het wettelijke loon te omzeilen.)

Correctie, volgens de OP deed ze het werk van 24/25 uur in 40 uur. Persoonlijk vind ik het een verstandige keuze van TS dat ze er mee is gestopt in overleg met het bedrijf, een halve kracht doet je achteruit gaan ipv vooruit. Wél hoop ik dat ze hier een wijze les uit trekt en dit geen voorbode is van haar werkattitude. Zo zijn er nl al genoeg op de markt.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:35

Cowboy55 schreef:
bulck schreef:

Maar nee, de wereld is helemaal niet klein. De wereld is gigantisch. En sommige deuren moet je niet alleen sluiten, die moet je dichtsmijten, barricaderen, dichttimmeren en van een booby trap voorzien zodat je zeker weet dat de eikel aan de andere kant ver uit je buurt blijft zodat je zijn kop niet van zijn romp hoeft te timmeren bij een volgende ontmoeting. _O- Doet wonderen voor je zelfrespect en gezondheid. +:)+

_/-\o_

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:54

bulck schreef:
Bij mij had zo iemand geen voldoende behaald op de stage. Zowel school als Lln is hierbij in gebreke gebleven. Het contract was immers ruim op voorhand getekend en daar houd je als bedrijf ook rekening mee.
Een contract is bindend, dus op het laatste moment een trukkendoos bovenhalen valt me als ondernemer tegen.

Allicht heeft dit bedrijf momenteel belangrijkere zaken om te regelen (het is immers hoog seizoen) en hebben ze idd niets aan iemand die niet bereid is zich 100% te willen geven. Dus voor nu kom je er goed mee weg. Helaas denk ik dat je met je mentaliteit nog wel vaker tegen de lamp gaat lopen.

Succes met rusten en je verdere studie.

En dat is waarom jij dus een slechte stage plek zou zijn.
Je kan toch niet een stage omvoldoende scoren als alles in de stage periode goed is verlopen. Dus je beoordeelt de stage als onvoldoende omdat ze buiten de stage niet langer wilt blijven ivm medische redenen.

Jij bent er zo een waar ik dus met de uni/stage bedrijf en examencommissie zou gaan samen zitten omdat je me naait waar ik bij sta.

En de stagiair moet maar dankbaar zijn zeker. Gatver.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:01

Jammer ts dat je niet hebt doorgezet. Je opend een topic of je loon zou moeten krijgen, blijkt niet het geval en je kan ineens niet meer omdat je moe bent een nieuw studiejaar, dat wist je vorige week toch ook al? Daarbij had je dan geen topic hoeven te openen over loon. Maar nu je niks verdiend stop je. Rare instelling en niet slim. kans dat je ooit met hun te maken krijgt in toekomst is niet uitgesloten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:12

Ts heeft het in goed overleg kunnen oplossen.

En voor degenen die graag blijven mopperen over wat anderen niet goed zouden doen:
Werkgeverschap en werknemerschap is een wederkerige relatie met gezamenlijke verantwoordelijkheid.
En die heb je in alle variaties.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:26

verootjoo schreef:
Willemiens schreef:

Toevallig ben ik ook stagebegeleider :+ en wij hebben niet de ervaring dat het nu '3x zo erg' is dan 'vroeger' :+

Ik vind je bovendien wel erg hoog van de toren blazen, maar goed.

Tuurlijk zijn er ook wel eens stagiaires die de kantjes er vanaf lopen maar lang niet allemaal. De meesten willen gewoon leren en goed worden in hun vak. En verkijken zich op zulke dingen.
Tja... Hoort bij de leeftijd.
Bij ons krijgt iedereen dezelfde stagevergoeding, ongeacht of je 'wat laat zien' (wat dan? Dat je alles al weet? Je komt toch om te leren en om nog beter te worden?) of dat je nog veel te leren hebt.

Maar fijn dat het bij jou allemaal geweldig ging :z

Hoog van de toren geblazen? :') ...
Dat je je verkijk op sommige dingen snap ik, maar om 2 dagen voor de deadline er mee op de kroppen komen heb ik geen goed woordje voor over.
En dan al helemaal niet als een stagebegeleider gaat bellen om het op te lossen, ze heeft er voor getekend en wist dondersgoed dat ze na het aflopen van haar 'normale' stage periode nog zou door.
Zoals Bulck al had aangegeven; dan moet je op de blaren zitten.
Je handtekening staat er onder, ik kan toch ook niet zeggen joh ik had me er op verkeken hoeveel het allemaal kost en ik beëindig je arbeidscontract?
Het is wat vanaf 2 kanten moet komen, als zij daadwerkelijk al lang met vermoeidsheidklachten loopt had ze dat ook kunnen aangeven bij de werkgever (misschien wel gedaan, over heen gelezen dan) dan had ik als werkgever naar een oplossing gezocht. Maar om er dan helemaal mee te kappen vind ik gewoon echt niet kunnen....
Er wordt niet verwacht dat je alles al weet, maar INZET, dat is wat jij als stagebegeleider wel moet weten toch..?

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:35

Janneke2 schreef:
pinto_1 schreef:

en TS biedt aan

TS had het toch ook kunnen weigeren? Er zijn veel bedrijven die er altijd wel een slaatje uit willen slaan.
In het kader van nee heb je, ja kun je krijgen.
Ik zeg niet dat dit goed of normaal is, maar het terugkrabbelen staat mij gewoon tegen..
Zoals Pinto_1 ook benoemd geeft TS zelf aan dat ze haar 40 urige werkweek ook in 2 of 3 dagen kan doen maar wel tegen het minimumloon.... 8)7

En dan zijn de 'zakenlieden' volgens jou die hier fout zijn? Jij leest toch ook je contract door voor dat je bij een werkgever start? Of kom je er daarna dan ook op terug?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:44

Altijd grappig , die zeurende bedrijven , over de jeugd en hun stagaires.
Misschien zou het helpen als je ze wat meer betaalde, daar loopt een mens in de regel wat harder voor.
In een winkel werken is nou bv niet iets waar je een half jaar stage voor zou moeten lopen om het te leren .

En als jij als bedrijf mensen niet kan motiveren om hun best te doen moet je naar jezelf kijken en niet wijzen naar de jeugd.
Er is genoeg jeugd wat wil aanpakken .

TS fijn dat er een oplossing is naar tevredenheid en dat je stage bedrijf je niet afstraft zoals een aantal bokkers zou doen. :r

En voor alle azijnpissers, TS had zich ook ziek kunnen melden, briefje van de dokter was geen probleem, dus ik vind het juist netjes dat ze in overleg is gegaan met het bedrijf en liever koos om te stoppen .
En blijkbaar heeft TS goed gewerkt tijdens haar stage want daar over waren ze tevreden.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:04

Dus volgens de meeste van jullie mag je nooit terug komen op wat in je contract staat en moet je maar je mond houden? Dus als je tot de conclusie komt dat je in januari/februari iets getekend hebt en nu denk je 'poep', dan mag je daar niet een gesprek over aangaan om te kijken of er nog andere mogelijkheden zijn?

Voor alsnog is dat in bovenstaande situatie niet meer nodig.. maar waarom zou hierover geen communicatie meer mogelijk zijn?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:15

De meeste zeggen oa dat het juist netter was geweest als ts het eerder aangegeven had aan het bedrijf en niet op de 1,5 dag voordat dat contract ingaat.

Daarnaast geeft de vraag "of er meer geld te krijgen is ondanks dat het contract al getekend is" een rare smaak in de mond dan wanneer er "enkel" een vermoeidheidsprobleem was geweest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:43

....wat ik las in de OP (net niet letterlijk, het is dus een beetje een gok)...
is dat TS al eerder had gepraat over dit onderwerp, maar geen poot aan de grond kreeg ("ik voel me machteloos tegenover 3 volwassenen", staat er wel letterlijk).

Dat TS pas op het laatste nippertje aansnijdt, hoort bij de verwijten van de 'frustrado's'.
Dat ze het duidelijk wil hebben voor de periode in kwestie ingaat, lijkt mij logisch. (De periode in kwestie, die dus vwb school geen stage is - maar die het bedrijf, gewiekst, tot stage heeft benoemd in het contract.)

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:57

Janneke2 schreef:
Dat TS pas op het laatste nippertje aansnijdt, hoort bij de verwijten van de 'frustrado's'.
Dat ze het duidelijk wil hebben voor de periode in kwestie ingaat, lijkt mij logisch. (De periode in kwestie, die dus vwb school geen stage is - maar die het bedrijf, gewiekst, tot stage heeft benoemd in het contract.)

Voor de periode ingaat snap ik, maar dan toch niet twee dagen van te voren.
Bij mijn stage zou dit vanuit mijn opleiding ook niet zijn gewaardeerd. Ik weet trouwens ook niet of mijn opleiding de stage dan wel goedgekeurd zal hebben. Ik moest namelijk een stage hebben van minimaal 23 weken en deze goed afronden. Dus dit betekende ook de afspraken nakomen welke zijn gemaakt (contractueel)