Baby op komst: hoeveel blijven werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Re: Baby op komst: hoeveel blijven werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:11

Hier krijgt mijn dreumes van 1 regelmatig jam op brood. En ja gewone volwassene jam geen speciale kindervariant. Maar tegelijk is verse geitenkaas erg populair. Pindakaas met buien evenals fruitstroop. Kan daar verder echt niet mee zitten. Enige andere wat ze aan vers fruit binnen krijgt is vers fruit. En heel af en toe eens een hapje van mijn dessert als wij uit eten zijn. Nieuwe smaken ontdekken is ook belangrijk.

Rauwkost blieft mevrouw bijvoorbeeld echt niet maar mosselen gingen er vorige week in als 'snoepjes'.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:22

Hier dus net zo. Tussen de middag krijg ze ook wel eens een 'koekje' (Maria kaakje) maar meestal een rijstewafel. En s'avonds een hapje van papa's vla hoort er ook bij.
Net als op een zondag een stukje croissant en stukje stokbrood als we ergens zijn.

Kinderen moeten vooral veel ontdekken en hebben andere behoeftes dan volwassene.
Zo krijgt onze dochter 'slechts' 2x per week vlees. Meer hebben ze nog niet nodig. Maar vetten vaak wel.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:23

_lautje_ schreef:
Tink: ik denk dat het wel verstandig is dat als je kinderen krijgt je, je wel verdiept in wat een baby nodig heeft en wel of niet mag eten.

Hoe dan ook krijgt onze dochter hier ook volkorenbrood/speltbrood, maar bijv kaas norm jij vol met vet. Maar een baby heeft dat bijv juist nodig :)
Ik maak ook alles zelf aan avondeten en stop er juist nog een klontje boter bij zodat ze juist wat extra vetten binnenkrijgt die essentieel zijn voor de groei en ontwikkeling.

Je zegt een banaan voegt niks toe voor een baby, ananas veel meer. Een baby wordt geadviseerd niet te snel ananas te geven omdat de kans op allergie groot is en de smaak vrij heftig. Baby's krijgen banaan omdat het zacht is, neutraal van smaak en voor kinderen een hele goede leermeester is voor het eten van vast voedsel.

En zoet beleg heb je ook in verschillende gradaties. Ik maak bijv zelf suikervrije aardbeienjam/smeer. Als je kind niet graag brood eet geef je al snel toch zoiets. Alles om het kind toch brood te leren eten.
Bij beleg voor die kleintjes kom je al snel uit op smeerkaas/suikervrije jam/pindakaas/etc.

Vaak zijn ouders niet onnadenkend als het lijkt en kan je zelf voor je kinderen krijgt denken ik ga het totaal anders doen of dat slaat nergens op en dan ontdek je dat er toch een reden is dat mensen het doen zoals ze het doen.

Ik zei niet dat ananas iets toevoegt, juist niet. Ik zeg dat dat vol suiker zit. Dat zou ik dus juist niet doen. En extra klontjes boter en volvette kaas (je weet dat dat voor de helft uit vet bestaat?) vind ik voor sommige kinderen prima, maar dan wel omdat ze dan nodig hebben. Volgens mij is het niet voor elk kind noodzakelijk. Ik pas graag het eetpatroon van mijn kind aan aan de behoeftes die het heeft. En dat is dus niet elke dag een boterham met kaas en een banaan. En daarom zou ik dus een opvang kiezen waar ik zelf eten kan meegeven.

En jij zegt: alles om het kind brood te leren eten. Nou, hier in huis dus niet. Hebben ze liever iets anders gezonds, dan is dat helemaal prima. Ik ga niet zitten verleiden met zoet spul (of daar nou wel of geen suiker aan is toegevoegd, jam is zoet) omdat er per se brood in moet. Pap, yoghurt, kwark of iets anders is ook prima. Als het over de dag heen maar gebalanceerd is en die controle en verantwoordelijkheid zou ik nooit overlaten aan een opvang.

Edit: en 'ik zou me er maar eens in verdiepen' vind ik beetje vervelend overkomen. Ik heb me er al uitgebreid in verdiept door eigen intoleranties en allergieën en ik vind het akelig wat sommige mensen in hun kind stoppen. En nee, dat zeg ik niet over de moeders die hier posten, maar wel in het algemeen. Ik denk dat gezond en gevarieerd prima kan, maar leg die verantwoordelijkheid niet bij een kdv dat elke dag brood met volvette smeerkaas voorzet.

Laten we vooral niet verder afdwalen. Het ging om werkuren, maar ik heb de discussie over voeding nogal aangewakkerd geloof ik. Sorry TS!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:33

Ik zeg ook niet dat mijn kind geen andere zaken krijgt die ook verantwoord zijn.

Maar ik denk dat ik en een heleboel andere moeders juist heel erg de kriebels kregen van jou Posts. Geen moeder, niet zwanger, maar wel beter weten.
Komt niet zo goed over.

Overigens hier ook zeer veel allergieën en intoleranties aanwezig ;)

En ja ik weet waar kaas uit bestaat. En ja ik heb een kind dat op de -1 lijn gewicht zit en dat dus nodig heeft. En ja ik maak mij daar geen zorgen om dat ik haar nu misschien allemaal slechte dingen geef.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:40

Vetten heeft ieder kind nodig, relatief meer dan volwassenen. Heeft met de opname van bepaalde vitamines te maken.

Overigens kan ik me haast niet voorstellen dat er een kdv is dat de kinderen iedere dag een boterham met kaas geeft. Hier is het voor de broodeters iedere dag anders, en zelden zoet (maar soms wel). Ze varieren daar meer dan ik zelf kan bedenken. Mijn kinderen eten dan warm, maar ook daar wordt ontzetten veel gevarieerd en gebalanceerd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:49

Het verbaasde mij ook hoeveel vet een kind nodig heeft :=
Mijn koelkast staat nu vol met dingen die we zelf nooit eten maar het kind wel moet hebben volgens de kinderarts.
Zoals boter op brood (gatver, doen wij nooit) volle yoghurt (melkproducten lusten wij niet :')) en volle melk.

Verder eet ie zoutloze pinda of andere notenpasta op brood of smeersels van de kleine keuken. Verantwoord voor kindjes.
Kaas en vlees op brood hoeft ie niet, vindt ie vies. Voor de rest eet hij eigenlijk alles met onze pot mee :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:51

Precies Laura. Het is zo gemakkelijk wat roepen.
Maar een baby/dreumes/peuter heeft andere behoeftes dan wij.
En de meeste kdv's zijn echt verder dan wij vaak weten.

Julia had laatst een boterham bietenspread op en een andere keer walnotenpasta.

En idd volvette producten die ik zelf echt niet eet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:12

Ik zou echt een slecht voorbeeld voor mn kind worden. Ik lust buitenom gelderse gekookte worst en grillworst geen hartige dingen op brood. Tot een bepaalde leeftijd kun je nog eten geven waar je zelf niet eet maar na een bepaalde leeftijd word het lastig. Ik eet nu in de ochtend cruesli maar toen ik nog bij mijn ouders woonde elke ochtend zoetigheid op brood zodra ik er zelf wat over in te brengen had. Uiteraard moest ik daarvoor ook gewoon hartige dingen op brood eten maar ik ben het nooit lekker gaan vinden.

Als het financieel haalbaar gaat zijn wil ik in de toekomst 24 uur gaan werken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:16

verootjoo schreef:
Het verbaasde mij ook hoeveel vet een kind nodig heeft :=
Mijn koelkast staat nu vol met dingen die we zelf nooit eten maar het kind wel moet hebben volgens de kinderarts.
Zoals boter op brood (gatver, doen wij nooit) volle yoghurt (melkproducten lusten wij niet :')) en volle melk.

Verder eet ie zoutloze pinda of andere notenpasta op brood of smeersels van de kleine keuken. Verantwoord voor kindjes.
Kaas en vlees op brood hoeft ie niet, vindt ie vies. Voor de rest eet hij eigenlijk alles met onze pot mee :)

Precies. Ik word altijd wat angstig van ouders die heel spastisch over eten doen. Dan werk je problemen juist in de hand.

Ik eet zelf geen vlees of vis en juist heel veel groente en fruit. Maar mijn zoontje krijgt echt wel alle dingen die ik niet eet.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:16

Ik moet zelf luiers en flesvoeding meenemen naar de kdv. Heb dat ook liever want anders krijgt hij straks van alles doorelkaar. Kans is ook aanwezig dat hij lactose intolerant is. Volgens mij zit brood enzo wel bij de prijs in en tussendoortjes.
Ben het eigenlijk alweer vergeten maar bus poeder en pak luiers met zijn naam erop komen sws op de opvang te staan. Verder qua eten hou ik mij nog niet bezig. Wil wel echt suiker beperken en varkensvlees

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:21

Zelf ben ik naar 3 dagen in de week gegaan en door veel avond en weekend diensten te draaien heb ik maar weinig mijn kinderen weg hoeven te brengen. Ieder moet dat voor zichzelf weten, maar eigenlijk vind ik het niet eerlijk om je kind vier dagen in de week weg te brengen. Al is een gastouder (aan huis) wel iets anders dan een kdv. Eigenlijk vind ik dat sowieso het eerste levensjaar een kind zoveel mogelijk bij zijn ouders moet zijn of een betrouwbaar (zelfde) ander persoon, zoals een opa/oma of gastouder. Of een kind "geschikt" is als het ouder is voor een kdv hangt denk ik van het kind af. Kijken naar de behoeften van je kind en niet alleen naar je eigen behoeften dat is heel belangrijk.
Laatst bijgewerkt door manubres op 28-06-17 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:21

Mijn kinderen eten ook bij de gastouder en de oudste 'smiddags op school (beide warm en voor 3€ nog wat).
Ze leren er zoveel van eten wat wij thuis bijvoorbeeld niet eten, beide kinderen eten echt alles inmiddels.
En zowel bij de gastouder als op school enkel water als drinken en geen snoep en zoetigheid e.d. (De jongste vind zoet niet eens lekker)
Beide kinderen zijn gek op hun bakje yoghurt met havermout wat ze als ontbijt krijgen (en ik zelf ook eet).
Bij de gastouder wel van 6 maanden tot een jaar zelf eten meegegeven maar sindsdien eten ze met de pot mee.

Suikers als in snoep, koekjes en yohghurt krijgen ze hier ook niet, maar een kind/baby heeft ook suikers nodig voor een goede ontwikkeling.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:46

Als je echt alles in de hand wil hebben kwa eten en opvoeding dan is het simpel en moet je gewoon zelf thuisblijven of een prive nanny inhuren.
Maar geen kaas geven aan een kind vanwege vet en geen bananen vanwege koolhydraten vind ik persoonlijk bijna een vorm van verwaarlozing :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:50

Ach, mijn broer is groot geworden op sperziebonen en kip. Zo'n lastige eter als dat was, zo makkelijk was ik. Maar het is allemaal bijgedraaid en ik denk dat het niet meer dan logisch is dat je als nieuwe moeder vol ideeën zit hoe je het zelf gaat doen, maar dat je in de praktijk toch rekening moet houden met de persoonlijkheid van je kind.

Ik denk nog steeds dat ik Caligula schermloos door het leven kan laten gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:58

Je denkt dat hij/zij boer wordt en de melkboekhouding per hand in een schriftje gaat doen en door het drukke boerenleven geen tijd heeft voor een filmpje? :P

Ik had totaal geen plannen. Zwanger voelde zo onecht dat ik ook niet echt vooraf al kleertjes gekocht had en de kamer was pas 3 weken ervoor klaar _O-
Laat staan dat ik over opvoeding nagedacht had :+

Onze dochter ging vanaf 3 maanden in een opbouwfase naar een kdv. Ik heb haar echt nooit huilend afgegeven. Men zegt altijd dat kleine kinderen niet samen spelen en dat klopt ook wel als je hey echt hebt over spelen. Maar ook die kleine wurmen hebben al snel een andere lievelingswurm en soms kunnen die 2 wurmen dan 20 minuten lang schaterlachen samen zonder dat iemand begrijpt waar het over gaat _O-
Als ik het opnieuw zou kiezen zou ik het precies weer zo doen :j

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:02

Als je mij vroeg hoe ik het allemaal zou aanpakken voordat ik zwanger was en als je nu ziet hoe ik het doe, zijn dat echt compléte tegenpolen van elkaar!
Ik wist het heel goed voor mijzelf te vertellen hoe en wat ik allemaal ging doen. Oh boy, viel dat even allemaal tegen. :')

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:05

Arzil schreef:
Als je mij vroeg hoe ik het allemaal zou aanpakken voordat ik zwanger was en als je nu ziet hoe ik het doe, zijn dat echt compléte tegenpolen van elkaar!
Ik wist het heel goed voor mijzelf te vertellen hoe en wat ik allemaal ging doen. Oh boy, viel dat even allemaal tegen. :')

}> ik ook. Ik had best wel wat regels in mijn hoofd maar die heb ik volkomen overtreden omdat er nu opeens gevoel bij komt kijken.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:13

Arzil schreef:

Dit dus :+ Ik kon ook best veroordelend zijn over hoe mensen het met hun kinderen deden :o En dat terwijl ik zelf nog geen kinderen had. Nu piep ik wel anders, en schaam ik me kapot om die vooroordelen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:16

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:22

Laura82 schreef:
Arzil schreef:

Dit dus :+ Ik kon ook best veroordelend zijn over hoe mensen het met hun kinderen deden :o En dat terwijl ik zelf nog geen kinderen had. Nu piep ik wel anders, en schaam ik me kapot om die vooroordelen.

Oooh ik ook :(:) . Ik schaam me ook diep

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:30

Ik had een hekel aan kinderen, vond ze strontvervelend, wilde ze absoluut niet en had ook nog commentaar op de ouders.

En dan moet je het zelf doen en blijkt het helemaal niet eenvoudig om met een eigenwijze dreumes om te gaan die vorige week alleen maar brood met smeerkaas wilde eten (je wilt niet weten hoeveel groentehapjes en prakjes ik heb klaar gemaakt die linea recta weer op de grond belandden) en absoluut niet stil wilde liggen/zitten/staan om aangekleed te worden. Pfff, waarom heb ik mij ook alweer voortgeplant als ik wist dat de kans groot was dat hij mijn karakter zou krijgen 8)7

Voor TS, moraal van het verhaal: maak een plan, maar vooral, go with the flow.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:41

Pfff houd op over karakter. Ik probeer mijn man de schuld te geven van de koppigheid van onze dochter maar hoor net even te vaak van mijn ouders dat ik net zo was..... :=

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:49

Kaka schreef:
Ik had een hekel aan kinderen, vond ze strontvervelend, wilde ze absoluut niet en had ook nog commentaar op de ouders.

En dan moet je het zelf doen en blijkt het helemaal niet eenvoudig om met een eigenwijze dreumes om te gaan die vorige week alleen maar brood met smeerkaas wilde eten (je wilt niet weten hoeveel groentehapjes en prakjes ik heb klaar gemaakt die linea recta weer op de grond belandden) en absoluut niet stil wilde liggen/zitten/staan om aangekleed te worden. Pfff, waarom heb ik mij ook alweer voortgeplant als ik wist dat de kans groot was dat hij mijn karakter zou krijgen 8)7

Voor TS, moraal van het verhaal: maak een plan, maar vooral, go with the flow.

Heerlijk dit :') Bewuste keuze? :')

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:52

Nee, ongelukje wat onze wereld op z'n kop zette, maar wel het allerleukste ongelukje wat er bestaat <3 Ik mag er af en toe over mopperen, maar ik kan me geen leven zonder gup meer voorstellen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:14

Tink89, ik las je berichten alsof je zelf al kids in huis had, maar dat is dus helemaal niet zo. Snap niet dat je dan zo kunt schrijven, je hebt dus helemaal geen ervaring met kleine kinderen. Bereid je voor, het loopt altijd anders dan je van tevoren kunt verzinnen.

Hier een kleine man die op zich wel goed eet, maar lang niet alles lust. Zo drinkt hij bijvoorbeeld geen water, dus maak ik altijd heel erg verdunde diksap en dan drinkt hij t wel op. Kun je van tevoren bedenken dat je dat niet wilt, maar als je kind niks anders drinkt ga je toch echt wel zoeken naar alternatieven. Ik bied hem geregeld water aan maar dat lukt nog maar mondjesmaat. Op brood eet hij appelstroop en pindakaas. Iets anders wat hij lekker vindt heb ik nog niet ontdekt. En zo zijn er nog zoveel andere dingen (bijvoorbeeld zijn voorliefde voor geprakt voedsel). Ik maak me er allemaal maar niet te druk om, het zal vanzelf wel goed komen.