'Lies je blijft zitten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:51

Er zijn maar weinig mensen die als ze 15/16 zijn (TS: hoe oud was je toen je voor deze opleiding koos?) al weten welk beroep ze willen uitoefenen. Het maken van een foute studiekeuze is dan ook helemaal niet ongewoon.
Ik begrijp TS wel, als je in het eerste jaar van een opleiding zit die je zwaar tegenvalt (om wat voor reden dan ook), dan is het heel moeilijk om motivatie te vinden (zeker omdat dat diploma nog niet in zicht is).

hagelslag

Re: 'Lies je blijft zitten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:24

Ik ben 27 en weet het nu pas,
Ben sinds kort bezig met mijn vrachtwagen rijbewijs

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:46

Lieshorses schreef:
Maar hoe doen anderen dit denk ik dan?
Zie zoveel meiden met de mooiste kleding, de nieuwste schoenen, dure telefoon, nageltjes gedaan etc.
Hoeft van mij niet, alleen moet wel gewoon mijn scooter vol kunnen tanken. Als ik zo weinig geld heb dat dat niet eens kan, nee, daar kan ik niet mee leven. :+ Klinkt misschien verwend maar ik ben er heel eerlijk in, hoef echt niet de nieuwste kleertjes en weet ik wat allemaal maar gewoon mijn scooter kunnen rijden en nu en dan wat te eten kopen in de kantine vind ik toch wel nodig ja. :)
Weet niet of hier mensen van mijn leeftijd bijzitten, maar jullie weten ook dat op de scholen er zoveel mensen in canada goose jassen of de nieuwste nike's rondlopen :+ Of de airforce parka's... etc etc

Nee ik hoef dat niet, hun zullen waarschijnlijk ook veel van pappie en mammie krijgen, maar iedereen moet toch werken?

Die zullen het allemaal wel van papa en mama krijgen. Eten kopen in de kantine, mijn zoon zou zeggen neem ik wel van thuis mee want kost het me niks. Als die zo als jou zou denken en als die z'n werk voor school liet gaan hoefde die zich geen zorgen te maken over de tank van z'n scooter want hij zou heel die scooter kwijt zijn.

Over je opleiding, ga eens met een speciale consulente ervoor praten en kom er samen uit wat je wil. Op deze manier doormodderen heeft geen zin.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:19

Sommige zijn wel wat hard in oordelen :( hoeveel van ons waren er wel niet stront eigenwijs dat we 16 waren? (En nog steeds trouwens :') )

Toch wil ook ik even terug komen op de scooter TS. 15 euro per week is 60 euro per maand. Je vertelt dat je 50 euro per week verdiend met je bijbaantje. Dat houdt dus eigenlijk in, dat wanneer jij je scooter laat staan, je 1 week minder kan werken. Die week kan natuurlijk opgedeeld worden in een dag/aantal uren minder in de week.
Als je geen gratis OV hebt snap ik het wel, maar anders zou ik het best over hebben voor die 60 euro in de maand.

Hoe ik dat deed toen ik 16 was..
Ik was 15 dat ik bij de supermarkt ging werken, niet omdat het moest maar omdat ik heel graag mijn eigen steentje bij wilde dragen. Ik was altijd alleen met mijn moeder en wij hadden verder geen financiële steun van alimentatie oid.

Maar met mijn 12 uurtjes in de week bij de Appie verdiende ik volgens mij makkelijk 250/300 euro per maand.
Daarnaast is de supermarkt vrij coulant in werk tijden. Ze plannen wel 3 weken van te voren, maar je zou in overleg natuurlijk altijd kunnen ruilen. In mijn ogen is dit een van de makkelijkste aanpasbare baantjes die je in je leven tegen gaat komen.
Ik heb er met veel plezier 4 jaar lang gewerkt!

Mijn moeder kocht mijn kleren, voorzag me van eten thuis. Verder heb ik altijd alles zelf betaald en dat ben ik ook altijd blijven doen.
Mijn schoolgeld steeg van 1700 naar 2000 euro ieder jaar. Dit heb ik allemaal zelf betaald, zelfde als studie boeken, zorgverzekering etc. Zorgverzekering krijg ik wel een deel van terug maar niet genoeg om volledig te dekken.

Verder, motivatie voor je studie.
Voor mij is dit altijd een lastig punt geweest. Ik vond school heel leuk, maar de stof wat minder :')
Ik had verder de mazzel dat ik een avond (tot op een gegeven moment 1 uur van te voren) mijn boek in hoefde te duiken voor mijn tentamens.
Toen ik voor mij studie keuze bezig was had ik heel veel dingen die me leuk leken. Uiteindelijk voor degene gekozen met het beste baan perspectief.
Ik heb 3 blokken langer gedaan dan de 4 jaar die er voor stonden. Dat was niet omdat ik mijn studie niet leuk genoeg meer vond, maar door ziekte en uiteindelijk verkeerde prioriteiten. Ik was bijvoorbeeld meer aan het meewerken dan met mijn scriptie bezig.

Dus moraal van het verhaal, zoek iets wat je ligt en waar je goed in bent als je niet elke dag keihard wil blokken. Zorg dat de lessen genoeg zijn, ga er heen, maak actief aantekeningen en zoek daarbuiten een bijbaantje waar je niet teveel voor hoeft te laten.
Stel je had zelf 1100(?) moeten betalen voor dit jaar, was het het dan waard om voor die 50 euro in de week te spijbelen en te gaan werken? 50x52=2600 2600-1100=1500 wat je uiteindelijk heb verdient, de rest heb je simpelweg weg gegooid. Dan verdien je dus geen 50 euro meer per week maar 29 euro per week. Dat is dus bijna de helft...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:23

Ik heb getwijfeld of ik dit zou typen, maar misschien heb je er iets aan om je beeld wat bij te stellen. Mijn broertje is zo'n jongen die een dure telefoon, meerdere merkjassen (oa. Canada Goose en Stone Island), en -kleding heeft en altijd merkschoenen draagt. Dit kan hij absoluut niet zelf betalen en wordt allemaal gefinancierd door mijn ouders of andere familieleden. Ik weet dat zijn vrienden die dit ook hebben dit ook van hun ouders of familieleden hebben gekregen. Voor de gemiddelde 16-jarige is het echt niet haalbaar om dit allemaal zelf te financieren en als je ouders het geld er niet voor hebben of het niet nodig vinden om zoveel geld uit te geven dan zit er niets anders op dat te accepteren. Ondanks dat je het misschien jammer vindt dat jij dit niet hebt (wat ik goed kan begrijpen) heeft het later zijn voordelen: jij leert namelijk nu al dat je moet werken en keuzes moet maken als je iets wilt kopen en dat het niet zomaar komt aanwaaien.

Zelf ben ik vanaf mijn 16e steeds meer zelf gaan betalen. In eerste instantie betaalde ik mijn pony en benzine voor de scooter, later kwam er een tweede pony bij, toen verzekeringen, enz. Nog altijd ben ik blij dat ik op een gegeven moment tegen mijn ouders heb gezegd dat ik graag wilde leren zelf die verantwoordelijkheid te nemen. Dan leer je ook dat je geld maar één keer uit kunt geven en je soms dingen moet laten aangezien je het later die maand nodig zult hebben. Als ik naar mijn broertje en zijn vrienden kijk dan is dat denk ik een hele verstandige keuze geweest. Het is echt niet erg niet de nieuwste van de nieuwste telefoon, scooter of kleding te hebben of niet bij elk uitje aanwezig te zijn.

Als je de luxe hebt en dit van huis uit meekrijgt dan is het heel lastig omschakelen, maar dat moet een keer gebeuren. Als je weet dat je +/- €60,00 per maand kunt besparen door gratis met de bus naar school te gaan, dat is toch heel simpel besparen. Die €60,00 kun je dan mooi aan iets anders uitgeven of op je spaarrekening zetten.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:00

Ik vind dat er hier best heftig gereageerd wordt op TS.

Ik ben 18 en MBO'er en dus is mijn leven nog in grote lijnen hetzelfde als dat het was toen ik 16 was.

Ik snap TS, het is ontzettend zuur als al je vrienden en vriendinnen geld hebben voor allemaal extraatjes en jij hebt dat niet. Ik was/ben zelf echt een verwend nest; ik heb vaak nieuwe kleding gekregen, ik heb een paard gekregen, ik heb met de bus mogen gaan ipv met de fiets toen ik nog geen gratis OV had. (op kosten van mijn ouders.)
En ik kan me meer dan ook indenken hoe het geweest zou zijn als ik dat niet had gehad, ik snap dat je dan verkeerde keuzes kan maken. Want als ik elke dag op een neer had moeten fietsen was ik ook echt niet zo vaak aanwezig geweest.
Punt van het verhaal; mensen mogen wel even dimmen hier. Er zijn een heleboel zestienjarige die op de manier denken als die van TS.

Anyway, wat je moet doen is prioriteiten stellen. Vergeet het grote plaatje niet, over 10 jaar doet het er niet meer toe of je op die scooter hebt kunnen rijden of niet. Maar het doet er wel toe of je een baan hebt waar je plezier in hebt of niet.

Het is lastig dat je hier zo laat in het jaar pas mee komt - aangezien je al langer wist dat je het een stomme opleiding vond toch? - anders had je nog meeloopdagen en dergelijke kunnen doen. In mijn ogen kun je drie dingen doen:
- als je een opleiding MBO hebt die je leuk lijkt (al heb je er in de toekomst geen bal aan who cares) ga die opleiding doen, je kunt daarna altijd nog naar het HBO ongeacht of het aansluit zolang het maar niveau 4 is. Of je blijft op deze opleiding, doet je stinkende best en rond hem af. (je doet niveau 4 toch?) (<-- deze optie heb ik dus gedaan en wel jammer dat ik straks met 20 pas naar het HBO kan maar ik heb in ieder geval motivatie in school terug gevonden.)
- vanaf september meteen gaan kijken naar andere opleidingen en een keuze maken. (Je kunt nog switchen tot januari namelijk) En bij die keuze ook blijven, je gaat in deze jaren van je leven nog 300 keer twijfelen om wat je wilt doen.
Alles is werk, alles heeft mindere kanten.

Mijn moeder zegt altijd 'that's life' en man wat haat ik het als ze dat zegt, maar gelijk heeft ze wel.

Succes TS, ik hoop dat je er wat aan hebt. :)

PB'tje mag natuurlijk altijd, ik ben de definitie van twijfelkont.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:09

Lieshorses schreef:
Maar hoe doen anderen dit denk ik dan?
Zie zoveel meiden met de mooiste kleding, de nieuwste schoenen, dure telefoon, nageltjes gedaan etc.
Hoeft van mij niet, alleen moet wel gewoon mijn scooter vol kunnen tanken. Als ik zo weinig geld heb dat dat niet eens kan, nee, daar kan ik niet mee leven. :+ Klinkt misschien verwend maar ik ben er heel eerlijk in, hoef echt niet de nieuwste kleertjes en weet ik wat allemaal maar gewoon mijn scooter kunnen rijden en nu en dan wat te eten kopen in de kantine vind ik toch wel nodig ja. :)
Weet niet of hier mensen van mijn leeftijd bijzitten, maar jullie weten ook dat op de scholen er zoveel mensen in canada goose jassen of de nieuwste nike's rondlopen :+ Of de airforce parka's... etc etc

Nee ik hoef dat niet, hun zullen waarschijnlijk ook veel van pappie en mammie krijgen, maar iedereen moet toch werken?

Je vergist je ernstig vrees is.
Het klinkt niet verwend maar het is verwend, sorry dat ik het moet zeggen. Die scooter en nieuwe kleren is pure luxe. Er zijn mensen die het veel moeilijker hebben dan jou en er wel volledig voor gaan, kom op dat kun jij ook!!
En dat andere mensen iets wel hebben wat jij niet hebt, daar weet je de achtergrond niet van. Ik ken mensen die naast een universitaire studie wel 20 uur per week werken, maar studie gaat bij hun nog altijd voor en schuift niet voor dat bijbaantje. Ook denk jij dat iedereen het duurste en het mooiste heeft maar de een heeft mooie schoenen, de ander een mooie jas, die heeft weer een duurdere hobby en jij hebt je scooter en kleding (dat beeld heb ik maar kan natuurlijk verkeerd zijn). Alleen het goede en mooie bij andere valt je op, en dat is heel normaal.

Zelf was ik door en door verwend. Bij ons ging er heel wat geld doorheen voor de paarden, dat was onze hobby. Totdat m'n ouders ging scheiding en we financieel heel krap kwamen te zitten. Ik was toen 16/17 jaar. Dit was keihard en ik heb daar ook echt moeite mee gehad, maar achteraf ben ik er blij mee want ik heb namelijk heel bewust moeten nadenken over de toekomst en heb geleerd op eigen benen te staan.
En broodje kopen in de kantine? Zoiets doe ik dus nooit, smeer gewoon je eigen brood met lekker beleg, veeeeeeeel goedkoper. En vind je brood niet lekker, er ligt nog zo veel anders in de winkel. (Yoghurt, salade maken, cup A soup etc).

Je moet ergens voor gaan, schouders eronder en keihard werken, dan komt het langzaamaan vanzelf weer en leer je ook weer meer waarderen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 17:58

Ik vind het oprecht fijn dat er ook een aantal zijn die begrijpen dat 16 jaar nog lang geen volwassene is, en het soms gewoon allemaal best lastig is op zo'n leeftijd. :) Althans, ik denk dat ik over een aantal jaar wel een stuk lekkerder in mijn vel zit als ik het allemaal een beetje op een rijtje heb.
Ik was inderdaad 15 toen ik een opleiding moest kiezen, heb hiervoor namelijk ook een dagje een andere opleiding gedaan :') Ik wist na dag 1 al dat dat het absoluut niet was dus ben toen geswitched naar dit. Maar helaas bleek dit het ook echt niet te zijn..
Voor nu: Ik heb Maandag een gesprek met iemand van de 'succesklas' dat is een klas waar je intensief een aantal dagen per week word begeleid met het maken van een keuze van een opleiding. Even kijken wat hier uit komt en jammer maar helaas moet ik toch heel snel weer een keuze gaan maken. Wie weet ga ik lekker iets doen wat me leuk lijkt en verder niet veel te bieden heeft, zoals de kappersopleiding, ik zeg maar iets. :P Dan heb ik op zijn minst iets waarvan ik het niet verschrikkelijk vind om iedere dag mijn bed voor uit te moeten gaan.

Over mijn financiële probleempjes, ik ga inderdaad denk ik op zijn minst afwisselen met bus/scooter vervoer. Op dagen dat ik niet met spits naar school hoef (2x per week sowieso) kan ik de bus pakken en op dagen dat ik bijvoorbeeld snel uit school moet om post te bezorgen pak ik de scooter. :)
Werd net op het station aangesproken door mensen van een bedrijf genaamd PeopleMarketing, die beweerden me dat ik daar 100 tot 150 euro per dag kon verdienen :wow: Zal misschien wel wat aan vast zitten maar als dat serieus om zulke bedragen gaat dan stop ik sowieso met doordeweeks werken en doe ik dat wel in het weekend. Als het anders loopt ga ik hopen dat bij mijn volgende opleiding mijn rooster sowieso wat minder flexibel is, en als ik een middag vroeg klaar ben dat standaard werk. En anders moet ik toch een ander baantje zoeken en in de avond en weekend uren gaan werken.

Om even nog kort te reageren op Steeph, ik vind het knap dat je dat zo doet. Ik zal eerlijk zijn dat ik gewoon niet zo somber kan leven hoe raar dat misschien mag klinken. Maar ik wil gewoon nu en dan eens iets leuks kopen, al is het maar een lippenstifje van 4 euro of een truitje van een 10tje. Maar als je uitgaven patroon zo laag is denk ik dat werken eigenlijk bijna niet nodig is :+

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:09

Fijn, ik leef blijkbaar somber en heb geld nodig om happy te wezen :D :Y)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:11

Je vroeg hoe anderen dat doen.

Mijn broertjes (dezelfde leeftijd, 17 en 18 jaar) krijgen nog gewoon kleedgeld van hun ouders. Soms kopen ze daar dure kleren mee, maar doen daar dan wel lang mee en kopen hoogstens één keer per haldjaar nieuwe kleding. :j Ze krijgen ook de benzine vergoed die ze gebruiken om naar school te gaan (één van hen heeft een rijbewijs en auto, en rijdt ze vaak naar school). Maar als de auto er niet is dan fietsen ze gewoon naar school. Alle extraatjes moeten ze voor werken, maar ze mogen echt geen school skippen om te gaan werken. Dat laten mijn ouders gewoon niet toe.

Misschien kun je eens een goed gesprek met je ouders aan gaan, TS. Je bent nog jong, je weet niet goed wat je wil, en op school en financieel lukt het niet goed. Je ouders zullen dan misschien ook zeggen "oh, als je zoveel spijbelt om te kunnen werken, misschien kunnen we dan samen kijken hoe je toch meer inkomen kunt krijgen tijdens je opleiding zonder dat je daarvoor school hoeft te missen." Je ouders kunnen bijvoorbeeld helpen door samen naar je uitgavenpatroon voor eten e.d. te kijken, of door alternatieven aan te dragen voor de dure scooter, of desnoods beloven om extra kleedgeld te geven als jij goede cijfers laat zien. Er zijn vast oplossingen voor jouw situatie, en ik denk dat je ouders je beter kunnen helpen dan een groep onbekenden op internet. :j

Dat is echt niet raar: je ouders kunnen je nu nog helpen als je in de knoop zit, als je straks 25 bent en alles zelf moet regelen is dat een stuk minder vanzelfsprekend.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 18:16

Nee hoor, ík heb geld nodig om happy te wezen. Tenminste een bedrag om wat te kopen word ik blij van. :) Ik vind op te maken aan het lijstje wat je beschreef dat jij best somber leeft ja, daar is niks mis mee. Ik zou het fijn vinden, maar ik word er inderdaad gelukkig van om af en toe wat te kopen :)

Steeph schreef:

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:19

Lieshorses schreef:
Over mijn financiële probleempjes, ik ga inderdaad denk ik op zijn minst afwisselen met bus/scooter vervoer. Op dagen dat ik niet met spits naar school hoef (2x per week sowieso) kan ik de bus pakken en op dagen dat ik bijvoorbeeld snel uit school moet om post te bezorgen pak ik de scooter. :)
Werd net op het station aangesproken door mensen van een bedrijf genaamd PeopleMarketing, die beweerden me dat ik daar 100 tot 150 euro per dag kon verdienen :wow: Zal misschien wel wat aan vast zitten maar als dat serieus om zulke bedragen gaat dan stop ik sowieso met doordeweeks werken en doe ik dat wel in het weekend. Als het anders loopt ga ik hopen dat bij mijn volgende opleiding mijn rooster sowieso wat minder flexibel is, en als ik een middag vroeg klaar ben dat standaard werk. En anders moet ik toch een ander baantje zoeken en in de avond en weekend uren gaan werken.

Dat van de scooter lijkt me een goed idee, scheelt denk ik toch weer 15/20 euro op maand basis.

En PeopleMarketing :')
Je in inderdaad 150 euro per dag verdienen, maar daarvoor moet je (waarschijnlijk teamcaptain zijn)
Ook voor die 100 euro is het niet niks.

Hebben ze je verteld wat je moet doen? Met dit werk ga je de straat op of langs de deuren om abonnementen te verkopen. Of dit nou voor een goed doel is of voor de krant of voor een energie leverancier maakt niet zoveel uit.
Je krijgt 100x al dan niet 500x op een dag "nee" te horen. Hier moet je goed tegen kunnen.
Plus je moet mensen echt iets aansmeren.
Het lijkt mooi, snel en simpel verdiend maar dat is het absoluut niet. Met een pech heb je 0 verkopen en heb je 8 a 10 uur lang voor een basis tarief van (afhankelijk van het bedrijf) 25/35 euro.
Daarnaast krijg je betaald per verkoop. Maaaaar, deze mag niet binnen 1 tot 3 maanden zijn abbo opzeggen, anders wordt je geld terug gevorderd.
En vergeet niet dat het werk ook gewoon door gaat als het regent, je staat bijna altijd buiten.

Zeggen ze over het algemeen niet in je gezicht, maar staat wel in het contract, al dan niet in mini lettertjes. Ik zit/zat zelf in het wereldje en abbo's verkopen vind ik helemaal verschrikkelijk. Ik verkoop apparaten of chocolade bijvoorbeeld instead :o Verdiend iets minder, maar zeker niet slecht en ik krijg gegarandeerd uitbetaald. Nadeel is wel dat je volgens mij 18 moet zijn voor dit werk wat ik doe.

Echt een tip, kijk bij de supermarkt, Albert Heijn en de Lidl betalen volgens mij het best. En het is super makkelijk te combineren. Daarbij heb je het voordeel van een vast team en geen wisselende locaties. Ook bij bovenstaand werk zit je nooit op 1 locatie. Kan zomaar zijn dat ze enkele weken geen werk in de buurt hebben voor je.

Edit:
TS, ik denk dat je sober bedoelt en niet somber ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:27

Aldi betaalt beter dan de AH. Tegenwoordig nemen ze bij de Aldi ook steeds meer jongeren aan.
Verdient lekker en je kan altijd aangeven om minder te werken als je tentamens oid hebt :).

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:30

Lieshorses schreef:
Nee hoor, ík heb geld nodig om happy te wezen. Tenminste een bedrag om wat te kopen word ik blij van. :) Ik vind op te maken aan het lijstje wat je beschreef dat jij best somber leeft ja, daar is niks mis mee. Ik zou het fijn vinden, maar ik word er inderdaad gelukkig van om af en toe wat te kopen :)

Steeph schreef:

Bedoel je niet sober? :D :D

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:33

Steeph schreef:

Leg mij eens uit wat die tweede smiley met dat vorkje precies betekent...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 18:34

Sorryyy! Ik bedoelde idd sober, weet niet hoe ik bij somber kom..
Maar idd supermarkten zijn voor studenten vrij gunstig. Ik dacht altijd dat appie de best betaalde supermarkt was?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:35

Lieshorses schreef:
Sorryyy! Ik bedoelde idd sober, weet niet hoe ik bij somber kom..
Maar idd supermarkten zijn voor studenten vrij gunstig. Ik dacht altijd dat appie de best betaalde supermarkt was?

Nop, AH betaalt niet super goed.

Mensen hebben bij de Aldi een beeld dat het niet heel goed betaalt, maar omdat ze weinig aan reclame en spaaracties doen kunnen ze de lonen iets hoger houden.
(Ofzo iets :+)

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:40

Haha het zorgt wel voor leuke verwarring :D

Maareh TS, zo erg is het niet. Zitten blijven is vervelend, maar je bent nog maar 16. Dit is een mooi moment om alles in je leven te herwaarderen en kijken waar je prioriteiten liggen.

Met de zomervakantie voor de boeg heb je vast genoeg tijd om een plan te bedenken voor volgend jaar.

En als ik je dan een tip mag geven: Zoek iets uit waarbij je zelf kan zorgen voor voldoende motivatie zodat je weinig begeleiding van school nodig hebt om te functioneren. In het meeste vervolgonderwijs wordt er van je verwacht dat je alles zelf fixt en dat je als volwassene functioneert. Die overgang (nu moet je alles zelf doen) kan best heftig zijn want je bent immers nog maar 16, maar nu weet je hoe het werkt dus ben je er volgend jaar hopelijk beter op voorbereid :) Succes!

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:44

Phoya schreef:
Steeph schreef:

Leg mij eens uit wat die tweede smiley met dat vorkje precies betekent...

Dat ik kei trots ben op dat ik net de stal-dieiknietheb van mijn pony-dieiknietheb uit heb gemest.

Die smiley drukte op dat moment gewoon precies mijn gezicht uit. "En bedankt he". Oftewel, ik ben kei trots op mijn sombere ik.

Spoiler:
Jaja, sober.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 18:50

Steeph, ik bedoelde sober maar daar is toch niks mis mee ? :+

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:52

Zie spoiler.

Maar ik heb m'n punt gemaakt ondertussen denk ik. Dus ga verder geen uitleg meer geven.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:06

Lieshorses schreef:

Als je altijd maar kijkt naar wat een ander heeft zal jij nooit gelukkig worden :n

Al helemaaal niet met deze houding. Ja geld is makkelijk, maar je wordt er zeker niet gelukkig van.

Je wordt nu eenmaal niet slapend rijk, je zal er voor moeten werken.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:29

Ach, kom op. Iedereen vind het toch leuk om iets uit te kunnen zoeken en te kopen? En als het geld er daarvoor is, is dat ook prima. Vind ook dat ieder zijn eigen keuze moet maken. De een werkt minder, en geeft ook minder uit, de ander wil meer uitgeven (of dat nou een groter huis, grotere auto, wat dan ook is) en werkt daardoor ook harder.

Ik pas ook niet helemaal in het rijtje van de meesten hier :+ Student, bijbaan, auto en een deel verantwoordelijkheid (geen kosten behalve ~30 per week benzine) voor 2 paarden, zo'n 6x per week.
En ik hou nog geld over ook. Nu verdien ik het volwassen minimum, dat scheelt een hoop, maar daarnaast.. Ik red het gewoon met school. Nu krijg ik mijn huur betaald door mijn ouders, boodschappen doe ik wel zelf, maar dit zou ook mijn uitgavenpatroon zijn als ik nog thuis zou wonen.

TS, hoe kan het dat die 5-6 uurtjes werken per week je hele schooljaar om zeep heeft geholpen? Je had genoeg dagen dat je niet hoeft te werken, en het heel weekend, om de stof in te halen die je in de les gemist hebt, opdrachten te maken en die in te leveren. Was dat dan puur het gebrek aan motivatie? Nee, spijbelen hoort niet, maar ik denk dat er meer moet gebeuren dan 'minder werken', want 5-6 uur is helemaal niet zoveel. Dat schoonmaken bijvoorbeeld.. Je zegt dat je schoolrooster veranderlijk is. Kan je dan niet gewoon per week bekijken wanneer je vrij bent om dat schoonmaakwerk te doen?

Anyway, heel veel succes met je studiekeuze. Is niet makkelijk!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:49

Ik zie het probleem.
Een paar foutjes van jezelf, maar voornamelijk komt het omdat het niet leuk is en school je niet heeft geholpen....
Je wilt iets doen wat je leuk vind zodat je motivatie krijgt.
Jij denkt ook dat het gras groener is bij een ander die van alles hebben...

Ik zal je ff wakker maken.... Met zo'n houding ga je er niet komen.
Dan blijf je klagen en anderen de schuld geven... Maar nooit zul jij die baan krijgen waar je meer geld mee verdient.
Er zijn maar weinig mensen die school leuk vinden. De meeste moeten gewoon hard werken en zichzelf aan het schoolwerk zetten en het vol te houden.
Met zelfmedelijden en veranderen van school zal het echt niet beter worden. Je moet jezelf een schop onder je kont geven.
School gaat je handje echt niet meer vast houden.
Met 16 jaar denk je dat je al veel weet, maar als je ouder wordt en niet hard je schoolwerk gaat doen, dan ga je echt veel spijt krijgen. Hoe ouder je wordt, hoe lastiger het gaat worden om een diploma te halen en te werken. Je kosten zullen verder stijgen en je wensen (huis,auto) zullen groter worden...

Laatste maand school dus ook aan het werk. niks doen is echt heel dom.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:51

Ts denk dat je jezelf een behoorlijke schop onder de kont moet geven en leren prioriteiten stellen!!
En wat is prioriteit? dat je een fatsoenlijk diploma haalt waar je straks normaal geld mee kan verdienen zodat je de dingen kan doen die je nu graag zou willen doen. Dus stop je energie en tijd in je opleiding welke dit ook is. En niet in werken onder schooltijd. (vindt het trouwens heel bijzonder dat jij kans krijgt om te spijbelen en te gaan werken als je vader decaan is op jou school. Snap niet dat je ouders dit accepteren terwijl ze er van op de hoogte zijn)
Ik moet op vakantie? nee hoor niemand moet op vakantie je wilt graag op vakantie dat is iets anders.

Zou als ik jou was maar eens je uitgaven gaan bij houden. Maar dan ook alles elk broodje en flesje drinken wat je koopt. Dus iedere euro die je uitgeeft. Waarschijnlijk ga je heel er schrikken hoeveel geld je uitgeeft aan 'onzin " dingen