Ziekmelden op je werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:23

secricible schreef:
maar dat doe je zelf toch ook als je accepteert dat migraine je een vrije dag kost? Dat is gewoon wettelijk verboden, ik snap niet dat je dat dan wel pikt...

Niet wettelijk verboden hoor. Als het overlegd wordt en TS gaat akkoord mag het wel degelijk.

Lalidan schreef:
snoetie schreef:
Èchter de duur van een ziekmelding daar valt over te discussieren.

Daar valt ook niet over te discussiëren. Jij weet niet hoe ziek of niet ziek TS is. Haar voorlopige verwachting is dat ze tot vrijdag ziek is. Daar valt gewoon niet over te discussiëren, dat is gewoon wat zij verwacht. Mocht ze morgen weer helemaal fris en fruitig blijken, neem ik aan dat ze ipv vrijdag donderdag weer aan het werk gaat. Mocht ze donderdag nog koorts hebben, dan hoop ik van harte dat ze vrijdag ook nog thuis blijft.

Daar valt enkel over te discussiëren als de arbo- of bedrijfsarts van mening is dat TS wel kan werken en TS volhoudt van niet. Werkgever heeft daar niets van te vinden. :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:22

Heel herkenbaar dit, ik werk voor hetzelfde bedrijf aan de andere kant van het land en hier hetzelfde gezeur. Ik settle vaak voor snipperdagen omdat ik geen zin heb in gezeur. Vorige week op het werk kostmisselijk geworden draaierig, durfde niet eens zelf naar huis te rijden dus naar kantoor gelopen om me ziek te melden. Eerste vraag is hoeveel snipperuren wil je opnemen.

Vorig jaar een keer een hele nacht gespuugd en diarree gehad, was zo slap als een vaatdoek, gebeld om me ziek te melden. Als ik geen vervangende werkzaamheden kon doen moest ik later die dag me op kantoor komen melden. Aangegeven dat ik het niet verantwoord vond om een half uur op de scooter te moeten terwijl ik niet eens normaal de trap af kon komen. Met veel moeite goedkeuring gekregen om ziek te zijn, want zo voelt het echt.

Juridisch loket vertelde me dat je alleen verplicht bent om te reageren op oproepen van de arboarts, een leidinggevende of baas kan je niets verplichten als je ziek bent. Ik weet toevallig dat dit vanuit het hoofdkantoor erg benadrukt wordt bij de objectleiders hier en dat is nog erger geworden sinds ze geen wachtdag meer rekenen.

Kinke

Re: Ziekmelden op je werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 07:58

Dat is dan sowieso iets om aan de vakbond door te geven, ook al ben je geen lid. Laat maar bekend worden hoe ze hier mee omgaan. Als ze genoeg meldingen hebben wordt het wel serieus genomen.

Xanthippe

Re: Ziekmelden op je werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:34

Ik zou hier ook de vakbond bijhalen. Zoveel moeite moeten doen om je ziek te bellen, is gewoon niet aanvaardbaar.
Dat lijkt me ook wel te komen doordat jullie in NL niet voor elke ziekte langs de dokter moeten voor een briefje. Ik denk dat dit er bij ons voor zorgt dat de profiteurs minder geneigd zijn om te doen alsof ze ziek zijn, maar langs de andere kant zou ik jullie systeem ook wel willen. Ik moet mij met migraine telkens toch naar de dokter verplaatsen, ookal weet ik dat ik gewoon een dag in bed moet blijven.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:11

Exitium schreef:
secricible schreef:
maar dat doe je zelf toch ook als je accepteert dat migraine je een vrije dag kost? Dat is gewoon wettelijk verboden, ik snap niet dat je dat dan wel pikt...

Niet wettelijk verboden hoor. Als het overlegd wordt en TS gaat akkoord mag het wel degelijk.

Wel wettelijk verboden als het om je wettelijke vakantiedagen gaat. Alleen bovenwettelijke dagen mogen na goedkeuring van de werknemer ingezet worden bij ziekte.