Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Na 1 jaar ben ik gestopt. Ik had een verzorgpony, een boscrossfjord, en zat met mensen in de klas die van papa lief een paard kregen die op de olympische spelen had gelopen, meiden waarvan de rijke papa's een eigen stal hadden etc. En toen ging ik beseffen ja, dat heb ik niet.. Wat doe ik straks met mijn diploma? Als je kan rijden kom je er zonder diploma ook wel.
daffieduck83 schreef:Lieve TS,
Leer je ook wel op de juiste manier of zit er faalangst je in de weg? Zoals je van veel anderen al hebt gehoord zit er in paardenopleidingen weinig werkgelegenheid. Alleen naar goede hoefsmeden is wel vraag.
Met mbo is niets mis, maar besef wel dat je straks minimaal 2 jaar jonger bent dan de meeste van je klasgenoten.
Vind je technisch bezig zijn leuk? Vrouwen in de techniek zijn wel gewild, een mogelijkheid is dan bijvoorbeeld elektrotechniek. Beetje
Opleidingen waar je meer met mensen werkt en waar werk voor te vinden is, liggen bijvoorbeeld in de zorg (verzorging, tandartsassistente of doktersassistente) Met die opleidingen heb je ook nog allemaal doorgroeimogelijkheden. Beetje
Als je graag dingen organiseert kan je naar eventmanagement kijken, al is daar de werkgelegenheid ook weer wat minder en komt er ook administratie bij kijken. nee
Ben je echt een bezige bij dan zou je nog een horeca-opleiding kunnen overwegen, al is dat ook zwaar om je hele leven vol te houden (of je moet een beetje geluk hebben).jak, ieuw
Veel succes met je keuze.
Laat je door niemand wijsmaken dat je dom bent en niets kan, want dat is zeker niet zo!
UMayDream schreef:Net zoals mijn voorgangers heb ik niet het hele topic gelezen. Ik wil je het volgende meegeven:
In 2011 heb ik mijn overgangsbewijs van 3 naar 4 havo/vwo gehaald. Ben toen begonnen aan mbo bol niveau 4 ondernemer/manager recreatiedieren (ook wel dierverzorging genoemd maar dit is de officiële titel) en het was werkelijk waar de beste keuze die ik ook had kunnen maken.
Ik zat daar zoveel beter op m'n plek als op havo/vwo. Daar paste ik totaal niet in de groep, werd iedere dag de grond in geboord door mijn niet zo lieftallige klasgenootjes en de manier van leren paste mij ook niet. De praktijk op mbo was heerlijk, in combinatie met de theorie. Zelf ben ik echt veel beter in theorie als in praktijk dus dat ging mij makkelijk af. En het is voor mij heel goed geweest om zoveel praktische opdrachten en stages te moeten doen, ik heb me hierdoor heel goed kunnen ontwikkelen.
Afijn, in 2015 heb ik deze opleiding afgerond. Niet alleen met een diploma, maar ook met een flinke dosis zelfvertrouwen, ervaring en aanbevelingen.
Daarna heb ik voor een tussenjaar gekozen. Als je nog niet zo goed kunt kiezen, neem een tussenjaar! Ga werken, reizen, wat dan ook. Ik kan het je van harte aanbevelen.(voor verslag en foto's van de reis die ik heb gemaakt, zie mijn onderschrift. Je mag me altijd pb-en als je vragen hebt hierover of over iets anders omtrent je studiekeuze)
Nu zit ik op hbo international farm management. Doordat ik een tussenjaar heb genomen en ook tijdens het laatste jaar van m'n mbo veel tijd aan m'n studiekeuze heb besteed, heb ik een weloverwogen keuze kunnen maken en ik zit dan ook goed op mijn plek.
Mijn advies? Ga absoluut voor mbo, het zal je veel brengen. Niet alleen academische kennis en ervaring, maar ook persoonlijk. Wel zou ik voor een bredere opleiding kiezen, zoals dierverzorging. Je kunt de meeste stages dan lekker bij de paarden gaan doen (afgezien van een verplichte stage bij veehouderij/dierenwinkel/schapenhouderij, althans dat moest ik - weet niet of dat nu nog het geval is) en je opdrachten kun je ook zelf inrichten. Bijvoorbeeld het voedingsadvies en fokplan wat ik moest schrijven, heb ik over paarden gedaan. Simpelweg omdat ik dat ook het meest interessant vond. Als voordeel heb je met deze opleiding dat je niet alleen over paardenhouderij/sport leert, maar ook over veehouderij, pluimvee, reptielen, vogels en andere recreatiedieren. En ook leer je hoe je een onderneming opstart en hoe de retail van deze sector in elkaar steekt.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt, en zoals ik al zei; mijn pb-box staat voor je open!

casperzazoe schreef:De reacties die ik heb gelezen gingen alleen over dat je het niet moet doen..
Ik ben ook begonnen met HAVO, altijd al moeilijk geweest voor me en daarom ook in havo 4 gestopt (zou ook niet over gegaan zijn) en toen MBO dierenartsassistent gaan doen. Ben nu bijna klaar met die studie en er is niets wat ik liever had willen doen. Afstudeerklas van vorig jaar zijn inmiddels állemaal aan het werk in de praktijk. Ze worden er niet rijk van maar doen wel wat ze leuk vinden. Ik sta liever een paar maanden achter de lopende band en daarna werken bij iets wat voor mij perfect past, helaas voor een klein bedrag. Dan dat ik rechten was gaan studeren en nu lekker in het geld lag te rollen![]()
Echt waar, ga doen wat je leuk vindt en dan lukt het je wel! Zorg voor de juiste connecties, dat je straalt op stage.
Goed, gaat dan over dierenartsassistente, maar komt natuurlijk op hetzelfde neer. als tip: Toen ik besloten had om naar het MBO te gaan heb ik heel m'n havo laten vallen (logisch) maar als ik dat niet had gedaan had ik nu vrijstelling voor verschillende vakken, llb engels rekenen etc.. Vraag dus even na hoe dat zit en het scheelt een hele hoop