Wat is slim om te doen? (Studie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Trui

Re: Wat is slim om te doen? (Studie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 15:31

losgooien werd wel bekeken maar deed ik verder zelf. mesten was gwn de peopjes eruit halen en beetje stro op de lege plekken gooien. voeren is dat een medewerker met de kruiwagen rijd en ik de schrpprn vol die en geef

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:39

Tja, heb je nou echt een opleiding nodig om te leren hoe je een paard moet losgooien of een stal moet uitmesten?

Ik ga mee met de rest in dit topic. Ga dit ook niet verhalen. Maar ts, heb je wel eens nagedacht over een beroep die je paardenhobby maximaal kan ondersteunen? Want even eerlijk, als je op een stal werkt (been there done that) heb je geen tijd en verdient het te slecht om zelf een paard te hebben. Wil je dat? Je wilt juist deze opleiding doen omdat je het leuk vindt om met paarden om te gaan toch? Als je dan een beroep hebt waarbij je met 4 dagen in de week werken genoeg verdient om 1 of 2 paarden te onderhouden, kan ik je garanderen dat je zoveel meer plezier uit je hobby haalt! Elke dag met paarden bezig zijn die niet van jou zijn en opgelegd krijgen wat je met ze moet doen, dat gaat je neus uitkomen. Dan is een eigen paard waarvan je zelf kan bepalen hoe je hem traint en naar je doelen toe kan werken etc toch veel leuker? :)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:41

Hoi REnD,

Hier iemand die net zo eigenwijs was als jij :D

Ik kwam van het VMBO, en geen idee wat voor vervolg opleiding ik moest gaan doen. Paardenhouderij was het enige wat mij trok, mijn ouders riepen nog daar heb je toch niks aan?! Maar goed eigenwijs als ik was :D Na 1 jaar ben ik gestopt. Ik had een verzorgpony, een boscrossfjord, en zat met mensen in de klas die van papa lief een paard kregen die op de olympische spelen had gelopen, meiden waarvan de rijke papa's een eigen stal hadden etc. En toen ging ik beseffen ja, dat heb ik niet.. Wat doe ik straks met mijn diploma? Als je kan rijden kom je er zonder diploma ook wel.

Ik ben toen gestopt na het 1e jaar, ook geen idee wat wel te gaan doen ik vond niks leuk. Uiteindelijk ben ik de MBO boekhouder gaan doen, en nu alweer 7 jaar op kantoor werkzaam. Mijn droombaan? Nee, maar ik kan ermee rond komen.

Het is heel moeilijk om zo vroeg al te moeten beslissen wat te gaan doen. Op dit moment (ik ben 24), zou ik graag stewardess worden. Helaas op dit moment niet in de mogelijkheid om een opleiding te volgen maar goed dat is een ander verhaal.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:56

Als ik jouw moeder was zou ik je zeker 100% op de HAVO laten tobben. Als jij een gymnasiumadvies had wordt het alleen maar erger als je naar een lager niveau gaat. Je kan het maar er zit iets anders in de weg. Daar moet je achter zien te komen. Bovendien zit je nu in de moeilijkste periode van je school. Als je een richting kan gaan kiezen vallen een hoop vakken weg die je niet ziet zitten en blijven alleen die vakken over die je beter liggen. Gewoon doorbijten of anders een jaartje doubleren. Dat helpt vaak goed omdat je dan misschien net iets volwassener met de zaken om kan gaan. Je kreeg hier al een hoop goede adviezen. Sla ze niet in de wind.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:00

Ik vraag me ook af of ze je wel aannemen...
Ik was 16 toen ik van de havo kwam (op de basisschool 2 jaar in 1 gedaan) en toen hebben ze zelfs nog getwijfeld om me aan te nemen omdat ze me aan de jonge kant vonden...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:24

Hier een vergelijkbaar soort geval. Ik deed mavo/havo brugklas had een vwo Cito advies. Uiteindelijk op de mavo blijven hangen. Kan prima leren maar vond het niks aan.
Daarna tegen iedereens advies paardenhouderij gedaan in Barneveld. Hartstikke leuk! 4 jaar lang genoten van alle gave stages enz. Daarna had ik werk op een privé stal. 7 paarden voor mezelf en alles regelen. Toch had ik zoiets van wil ik dit tot m'n 65e doen? Ben toen toch weer naar school gegaan HBO agrarische bedrijfskunde in 3 jaar afgemaakt. Daarna 5 jaar bij de rabobank gewerkt en nu ben ik journalist voor een agrarisch magazine.

Mijn tip, probeer eerst te kijken waarom het niet lukt, stel je zelf goede prioriteiten en leer je wel op de goede manier? daarnaast wat is je echte droombaan, heb je daar uni voor nodig strijd daar dan voor. Het zijn nu maar een paar jaar maar je moet straks nog 45 jaar werken en geloof mij werk neemt een heel groot deel van je tijd in en dat moet echt wel leuk zijn! Ik ben blij dat ik de keuze gemaakt heb om verder te leren

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 16:25

ohh ik zie jouw loopbaan wel zitten :):)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:39

Als je perse naar het mbo wil moet je er wel voor zorgen dat je een overgangsbewijs krijgt van havo 3 naar havo 4. Anders ben alleen toelaatbaar op niveau 1 (entree). Daar wil je op jou jonge leeftijd niet tussen zitten denk ik zo. Niks mis met mbo natuurlijk maar waarom dan niet eerst je mavo diploma (vmbo tl) halen. Op jouw leeftijd is het juist nog zo fijn dat je nog even kind kan zijn. Op het mbo wordt er al iets meer zelfstandigheid verwacht. Wel moet je met de keuze van paardenhouderij er wel rekening mee houden dat er geen werk is en dat door studeren dan als nog nodig is.

daffieduck83Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:53

Lieve TS,

Leer je ook wel op de juiste manier of zit er faalangst je in de weg? Zoals je van veel anderen al hebt gehoord zit er in paardenopleidingen weinig werkgelegenheid. Alleen naar goede hoefsmeden is wel vraag.

Met mbo is niets mis, maar besef wel dat je straks minimaal 2 jaar jonger bent dan de meeste van je klasgenoten.

Vind je technisch bezig zijn leuk? Vrouwen in de techniek zijn wel gewild, een mogelijkheid is dan bijvoorbeeld elektrotechniek.

Opleidingen waar je meer met mensen werkt en waar werk voor te vinden is, liggen bijvoorbeeld in de zorg (verzorging, tandartsassistente of doktersassistente) Met die opleidingen heb je ook nog allemaal doorgroeimogelijkheden.

Als je graag dingen organiseert kan je naar eventmanagement kijken, al is daar de werkgelegenheid ook weer wat minder en komt er ook administratie bij kijken.

Ben je echt een bezige bij dan zou je nog een horeca-opleiding kunnen overwegen, al is dat ook zwaar om je hele leven vol te houden (of je moet een beetje geluk hebben).

Veel succes met je keuze.

Laat je door niemand wijsmaken dat je dom bent en niets kan, want dat is zeker niet zo!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:09

TS als ik jou was zou ik eerst heel goed opletten bij de lessen Nederlands en daarna pas aan opleidingen gaan denken :j

Er is toch een groot stuk basiskennis die je mist als je bij drie havo al overgaat naar een opleiding.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 21:46

daffieduck83 schreef:
Lieve TS,

Leer je ook wel op de juiste manier of zit er faalangst je in de weg? Zoals je van veel anderen al hebt gehoord zit er in paardenopleidingen weinig werkgelegenheid. Alleen naar goede hoefsmeden is wel vraag.

Met mbo is niets mis, maar besef wel dat je straks minimaal 2 jaar jonger bent dan de meeste van je klasgenoten.

Vind je technisch bezig zijn leuk? Vrouwen in de techniek zijn wel gewild, een mogelijkheid is dan bijvoorbeeld elektrotechniek. Beetje

Opleidingen waar je meer met mensen werkt en waar werk voor te vinden is, liggen bijvoorbeeld in de zorg (verzorging, tandartsassistente of doktersassistente) Met die opleidingen heb je ook nog allemaal doorgroeimogelijkheden. Beetje

Als je graag dingen organiseert kan je naar eventmanagement kijken, al is daar de werkgelegenheid ook weer wat minder en komt er ook administratie bij kijken. nee

Ben je echt een bezige bij dan zou je nog een horeca-opleiding kunnen overwegen, al is dat ook zwaar om je hele leven vol te houden (of je moet een beetje geluk hebben).jak, ieuw

Veel succes met je keuze.

Laat je door niemand wijsmaken dat je dom bent en niets kan, want dat is zeker niet zo!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:52

TS, je bent nog best heel jong. Je kan nog alle kanten op! Van sommige dingen weet je nog helemaal niet dat je het leuk vindt, dat komt later pas. Ik zou het niet allemaal op paarden gooien, daar kom je niet ver mee als je nu niet al de connecties hebt.

Ik heb een zusje, zij is een jaar ouder dan jij bent. Zij weet ook nog niet wat ze wil gaan doen, maar daar heb je alle tijd voor! Persoonlijk zou ik zeggen, schouders er onder en de HAVO afmaken! Ik heb zelf bijna VWO afgemaakt, maar uiteindelijk toch afgezakt naar 5 HAVO. Nou, dat voelde ook niet fijn. Uiteindelijk een prima beslissing geweest, ik kon eindelijk weer een beetje ademhalen.

Onderschat het verschil in leeftijd niet wat je op een opleiding met de rest zou hebben. Als jij 14 bent en de rest 16+, dan zitten zij in een hele andere levensfase.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:44

TS. Ik heb tot ongeveer bladzijde 4 gelezen. Ik wil een aantal punten opnoemen die hopelijk stof tot nadenken zijn. (Sorry als ik in herhaling val!)

Realiseer je heel goed dat in de paarden geen werk te vinden is. Je hoopt op je 19e klaar te zijn. Echter moet je dan nog verder, want in de opleidingen die je dan hebt afgerond, is geen werk te vinden. Je zál dus wel door moeten leren...
Afgerond middelbare school is iets waar je de rest van je leven profijt mee zal hebben. Maar als ik je verhaal zo hoor dan denk ik niet dat je de havo niet aankan vanwege de stof. Ik denk dat er iets anders fout gaat, namelijk zoals je het al zegt: op de toets ben je blanco. Probeer eerst eens uit te zoeken hoe dit nou kan. Misschien kun je hier hulp in vinden. Ook dit kan je in je latere leven veel profijt brengen.
Vakken die je niets aan vindt: kijk of je deze later kunt laten vallen. (Ik raad je wel aan wiskunde te behouden! Dit zal je later hoe dan ook toch nodig blijven hebben.) Lukt dit niveau echt niet? Zak dan af naar vmbo-tl. Met je havo-achtergrond heb je hierdoor waarschijnlijk al een kleine voorsprong. Dan heb je i.i.g. je middelbare afgerond.
Tot slot... Je leeftijd. Je bent pas 14 wanneer je het MBO op zal gaan. De meesten zullen minimaal 16 zijn, met hooguit een uitzondering (die de regel bevestigt) van iemand van 15 omdat diegene dan een vroege leerling is. De rest is (veel) ouder. Op het middelbare lijkt het verschil tussen de 5e of 6e klas versus een 3e klas niet zo extreem veel, maar op het MBO is het toch een stuk volwassener. Al lukt het je om je op het MBO te aarden tussen je klasgenoten en het leeftijdsverschil, je zal altijd het jonkie blijven, altijd minder ervaring hebben, een andere denkwijze vanwege je jongere leeftijd en misschien hierdoor zelfs respect verliezen of je niet kunnen handhaven.
Misschien dat anderen hierin een andere ervaring hebben maar dit heb ik toch wel gemerkt in mijn groep. Het maakt school hierdoor niet veel leuker dan dat het nu is.

Wat zou je wél leuk vinden, TS? Waar liggen je interesses? Vind je talen bijvoorbeeld interessant en heb je wel zin om te reizen? Vind je werken met mensen leuk? Vind je werken met kinderen of jongeren leuk? Vind je psychologie leuk? Misschien de grafische kant?
Stewardess
Onderwijsassistent (met doorstroommogelijkheden naar het HBO, als opleiding op zich biedt dit ook geen toekomst)
Sociaal Pedagogisch Werk (SPW)
Media & Design
Spelontwerpen - ik ben even de naam van de opleiding kwijt.
Om er een paar te noemen. (Weet alleen niet hoe het zit met baankansen, maar het zijn wellicht fijne opstapjes naar het HBO.)

Kort samengevat (TL;DR): Ik raad je aan
- hulp te zoeken voor het toets-probleem (blanco zijn tijdens de toets)
- vakken te laten vallen
- anders VMBO-tl te gaan doen en af te ronden
- MBO-opleiding uit te stellen vanwege slechte baankansen in je huidige keuze én je leeftijd

En ik wens je veel succes!

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 22:49

mensen zeggen dat ik iets met teckniek moet gaan doen of grafisch. maar ben meer van random lijnen zetten en klaar zijn met een paar lijnen (help me eraan herinneren dat ik een voorbeeld post mrgrn). en verder ben ik wel een beetje creatirf

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:54

De reacties die ik heb gelezen gingen alleen over dat je het niet moet doen..

Ik ben ook begonnen met HAVO, altijd al moeilijk geweest voor me en daarom ook in havo 4 gestopt (zou ook niet over gegaan zijn) en toen MBO dierenartsassistent gaan doen. Ben nu bijna klaar met die studie en er is niets wat ik liever had willen doen. Afstudeerklas van vorig jaar zijn inmiddels állemaal aan het werk in de praktijk. Ze worden er niet rijk van maar doen wel wat ze leuk vinden. Ik sta liever een paar maanden achter de lopende band en daarna werken bij iets wat voor mij perfect past, helaas voor een klein bedrag. Dan dat ik rechten was gaan studeren en nu lekker in het geld lag te rollen :))
Echt waar, ga doen wat je leuk vindt en dan lukt het je wel! Zorg voor de juiste connecties, dat je straalt op stage.
Goed, gaat dan over dierenartsassistente, maar komt natuurlijk op hetzelfde neer. als tip: Toen ik besloten had om naar het MBO te gaan heb ik heel m'n havo laten vallen (logisch) maar als ik dat niet had gedaan had ik nu vrijstelling voor verschillende vakken, llb engels rekenen etc.. Vraag dus even na hoe dat zit en het scheelt een hele hoop :)

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 22:57

Vrijstelling?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:59

Heb je wel eens een goede beroepskeuze test gedaan? Die kunnen ze misschien via je school aanbieden.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 22:59

Ja, kwam fysio uit (niks voor mij) en diergeneeskunde

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:04

UMayDream schreef:
Net zoals mijn voorgangers heb ik niet het hele topic gelezen. Ik wil je het volgende meegeven:

In 2011 heb ik mijn overgangsbewijs van 3 naar 4 havo/vwo gehaald. Ben toen begonnen aan mbo bol niveau 4 ondernemer/manager recreatiedieren (ook wel dierverzorging genoemd maar dit is de officiële titel) en het was werkelijk waar de beste keuze die ik ook had kunnen maken.
Ik zat daar zoveel beter op m'n plek als op havo/vwo. Daar paste ik totaal niet in de groep, werd iedere dag de grond in geboord door mijn niet zo lieftallige klasgenootjes en de manier van leren paste mij ook niet. De praktijk op mbo was heerlijk, in combinatie met de theorie. Zelf ben ik echt veel beter in theorie als in praktijk dus dat ging mij makkelijk af. En het is voor mij heel goed geweest om zoveel praktische opdrachten en stages te moeten doen, ik heb me hierdoor heel goed kunnen ontwikkelen.

Afijn, in 2015 heb ik deze opleiding afgerond. Niet alleen met een diploma, maar ook met een flinke dosis zelfvertrouwen, ervaring en aanbevelingen.

Daarna heb ik voor een tussenjaar gekozen. Als je nog niet zo goed kunt kiezen, neem een tussenjaar! Ga werken, reizen, wat dan ook. Ik kan het je van harte aanbevelen. :j (voor verslag en foto's van de reis die ik heb gemaakt, zie mijn onderschrift. Je mag me altijd pb-en als je vragen hebt hierover of over iets anders omtrent je studiekeuze)

Nu zit ik op hbo international farm management. Doordat ik een tussenjaar heb genomen en ook tijdens het laatste jaar van m'n mbo veel tijd aan m'n studiekeuze heb besteed, heb ik een weloverwogen keuze kunnen maken en ik zit dan ook goed op mijn plek.

Mijn advies? Ga absoluut voor mbo, het zal je veel brengen. Niet alleen academische kennis en ervaring, maar ook persoonlijk. Wel zou ik voor een bredere opleiding kiezen, zoals dierverzorging. Je kunt de meeste stages dan lekker bij de paarden gaan doen (afgezien van een verplichte stage bij veehouderij/dierenwinkel/schapenhouderij, althans dat moest ik - weet niet of dat nu nog het geval is) en je opdrachten kun je ook zelf inrichten. Bijvoorbeeld het voedingsadvies en fokplan wat ik moest schrijven, heb ik over paarden gedaan. Simpelweg omdat ik dat ook het meest interessant vond. Als voordeel heb je met deze opleiding dat je niet alleen over paardenhouderij/sport leert, maar ook over veehouderij, pluimvee, reptielen, vogels en andere recreatiedieren. En ook leer je hoe je een onderneming opstart en hoe de retail van deze sector in elkaar steekt.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, en zoals ik al zei; mijn pb-box staat voor je open!

Haha, ik las t begin en dacht; hée ik heb ook die opleiding gedaan (wel vanaf VMBO-TL), en toen las ik verder en toen zag ik dat jij het was (voor andere; ik zit nu in het tweede jaar van IFM, wat UMayDream ook doet :))

Maar even on-topic; Daarnaast ben ik het ook met je eens wat je in je advies hebt geschreven. Als je er echt voor gaat dan haal je het wel en kan je er echt wel een baan mee krijgen. Ik heb op het MBO zoveel geleerd en onwijs meer zelfvertrouwen gekregen, en nu lekker door op het HBO.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:08

Ben je wel eens naar een open dag of iets geweest van een andere studie?

Je bent 13, toen ik jouw leeftijd had (ik klink oud) wou ik ook graag de paarden in. Mijn ouders wouden dat ik een "normale" studie ging doen en heb dat toen gedaan. Vmbo afgerond met mooie voldoendes en naar het ROC gegaan. Nu heb ik een mbo niveau 4 diploma voor (web)designer. Daarna een half jaartje gewerkt op een stal en ik was blij dat ik weer naar school mocht.
Zwaar werk voor weinig geld.

Ik doe nu hbo vormgeving (CMD), en dat is een studie waar veel baankansen zijn en wat ik ook echt leuk vindt.

Denk heel goed na. Ik zie op mijn oude werk genoeg meiden met een paarden studie, en ik als iemand zonder een paarden papiertje stond op zaterdag boven hen als eindverantwoordelijke/teamleider.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:19

TS, ik zou je beeld van opleidingen even los laten voor nu. Iets met grafisch is niet alleen maar tekenen, techniek niet alleen maar muziekdoosjes in elkaar zetten. Het is zo veel meer. Zet het dus niet zomaar aan de kant.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:21

casperzazoe schreef:
De reacties die ik heb gelezen gingen alleen over dat je het niet moet doen..

Ik ben ook begonnen met HAVO, altijd al moeilijk geweest voor me en daarom ook in havo 4 gestopt (zou ook niet over gegaan zijn) en toen MBO dierenartsassistent gaan doen. Ben nu bijna klaar met die studie en er is niets wat ik liever had willen doen. Afstudeerklas van vorig jaar zijn inmiddels állemaal aan het werk in de praktijk. Ze worden er niet rijk van maar doen wel wat ze leuk vinden. Ik sta liever een paar maanden achter de lopende band en daarna werken bij iets wat voor mij perfect past, helaas voor een klein bedrag. Dan dat ik rechten was gaan studeren en nu lekker in het geld lag te rollen :))
Echt waar, ga doen wat je leuk vindt en dan lukt het je wel! Zorg voor de juiste connecties, dat je straalt op stage.
Goed, gaat dan over dierenartsassistente, maar komt natuurlijk op hetzelfde neer. als tip: Toen ik besloten had om naar het MBO te gaan heb ik heel m'n havo laten vallen (logisch) maar als ik dat niet had gedaan had ik nu vrijstelling voor verschillende vakken, llb engels rekenen etc.. Vraag dus even na hoe dat zit en het scheelt een hele hoop :)

Dierenartsassistente is niet helemaal het zelfde als de opleiding waar ts het over heeft.
Ik heb ook een reactie geplaatst eerder waarin ik aangaf paardenhouderij gedaan te hebben, vond het vreselijk, nul baankansen en echt laag niveau. Doe nu daar voor in plaats paraveterinair en dit interesseert mij wel, veel meer stof en variatie. Over het algemeen zijn de baankansen slecht en zal wel door gaan studeren, maar doe nu iniedergeval wat ik leuk vind en ben veel breder opgeleid dan met alleen paardenhouderij.

Als ts echt mbo wil doen vind ik dat ze dat moet doen, als ze zich maar beseft dat iniedergeval met paardenhouderij en waarschijnlijk ook een andere dierenstudie ze wel zal moeten doorstuderen.
Mijn advies blijft nogsteeds eerst een middelbare diploma halen, desnoods TL ipv havo, maar zo heb je een basis

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:02

TS, als je ambitie hebt een HBO te willen gaan doen, ga dan echt op zoek naar een goede school/huiswerkondersteuning waar ze je leren leren.
Uit je berichten lees ik dat je heus wel capaciteiten hebt. Het zou jammer zijn als je uitkomt bij een beroep waar je niet wordt uitgedaagd op je kunnen.
Ik ben o.a. studiebegeleider in de zorg. Regelmatig kom ik leerlingen tegen die een MBO opleiding onder hun niveau hebben gedaan.
Helaas is het onderwijssysteem in Nederland nu zo rigide ingericht dat je met zo'n keuze je eigen toekomst enorm inperkt.
Ik weet dat het niet fijn is om met tegenzin te leren op de middelbare school (was zelf ook een ongemotiveerd paardenmeisje), maar ga voor je toekomst!
Zelf heb ik in mijn schooltijd een bijbaantje/vrijwilligerswerk in de paarden gevonden (drafstal). Daardoor was het 'te doen'.
Later was ik heel blij met mijn paardenhobby en een fijn uitdagend beroep ernaast.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:07

Ts is er een reden dat je zo graag naar het mbo wil? In plaats van eerst je vmbo tl halen (als havo echt niet wil). Ik geef les aan vmbo/mavo 3/4 en je leert toch ook wel veel basisvaardigheden die op het mbo wel heel handig. Ik zie mijn vmbo 3 leerlingen niet nu al naar het mbo gaan en ben blij dat we ze nog 1.5 jaar van alles nog kunnen bij brengen. Ook opgroeien kost tijd.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:48

Waarom wil je eigenlijk zo graag eerst paardenhouderij doen en daarna pas paraveterinair? Je kunt dan toch net zo goed meteen paraveterinair doen en dan specialiseren /stages in paardenbedrijf doen?

O en vergis je niet: ook in een paardenopleiding en paraveterinair zul je hard moeten leren en tentamens maken. Ook van bedrijfskunde, engels en wiskunde. Daar loop je dan misschien tegen dezelfde issues aan als nu op de havo.
Ik zou dus eerst met je ouders om tafel gaan en aangeven dat je leerproblemen/faalangst hebt.
Of anders stoppen met in dit topic jokken dat je goed leert terwijl je dat helemaal niet doet O:)