Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:25

Ayasha schreef:
robert45 schreef:
Tieneke als je psychische problemen hebt dan neem ik aan dat daar ook onderzoek naar gedaan is? Melden dat je een depressie hebt is niet voldoende.

Je moet helemaal geen diagnose melden. Iig in Belgie niet. Je mág dat en je mág een geschatte afwezigheid geven maar hier mag een werkgever zelfs niet vragen naar diagnose of duur. In praktijk gaat dat vaak gemoedelijker maar in theorie heeft een werkgever daar geen recht op. Hier kan er naar vragen de werkgever zelfs flink in problemen brengen. Geen ide of dat in Nederland ook zo is.

Als werkgever heb je niks aan iemand die tóch niet in staat is om te werken. Dan is ie aanwezig en betaal je 'm ook voor niks (nog een hoop fouten ook waarschijnlijk )

Hoe zie jij een ziektemelding voor je wanneer er sprake is van een depressie? Hallo met jan ik kom niet. Werkgever jan heb heb je enig idee wanneer wel? Jan: nee maar ik kom de komende maanden niet.

Zo werkt het niet. Je zal naar de huisarts moeten en door naar de Arbo arts. Als die allemaal van mening zijn dat je niet kan werken mag je thuis blijven in afwachting van het vervolg. Blijf je te lang thuis dan zal je uiteindelijk ontslagen worden.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:26

Ik vind het best heel erg heftig dat je in deze maatschappij van nu niet eens de tijd krijgt om één dag te rouwen. Kom op zeg, is werk dan echt zó belangrijk?! Altijd maar door en door moeten. Geen wonder dat burn outs zo vaak voorkomen tegenwoordig.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:27

Maar... Dit gaat nogmaals niet over een depressie. Er zijn meer psychische diagnoses dan depressie en burn-out.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:28

Ziek melden ging digitaal of via HR bij ons. Dat was idd 'ik ben Truus personeelsnr. Zoveel en ik ben tot die datum afwezig.'
Digitaal was het nummer intypen en vervolgens datum, kreeg je enken de computer stem aan de lijn.
Vervolgens had je 48 uur meen ik om het bewijs te mailen/laten brengen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-08-16 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:28

Toen mijn paard afgekeurd werd en ik besloten had om d'r te laten slachten heb ik op vrijdagmiddag een afspraak gemaakt, natuurlijk niet verwacht dat ze die maandag erna al opgehaald zou worden. Ik heb op vrijdagmiddag mijn baas gebeld om te zeggen dat ik die maandag niet aanwezig zou zijn en wat de rede was, mijn baas was gelukkig zo coulant om mij onder bijzonder verlof thuis te laten blijven.

Ziek melden had ik niet gedaan maar ik meld me ook pas ziek als ik te beroerd ben om m'n benen op te tillen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 22:30

robert45 schreef:
fransje23 schreef:

Het was niet maar een huisdier wat is overleden.. -O- Vooral die maar..
Als ik het zo simpel had ervaren had ik mij dus inderdaad niet ziek gemeld en waarschijnlijk ook geen vrij genomen.

Niet persoonlijk hoor!

Mwhaa beetje wel natuurlijk aangezien ik mijn vanwege het verdriet (en metname de bijbehorende klachten) na het overlijden van mijn paard heb ziek gemeld.
Is ook een redenatie die hier diversen malen terug komt.

Zullen we de kwestie over langdurig verzuim, depressie etc niet verder voeren? Gaat in dit geval helemaal niet op, gaat over ée'n ziektedag en nog wel de eerste in anderhalf jaar tijd en de derde ziektedag in drie jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:34

robert45 schreef:
Voor iedereen die het normaal vind dat je voor het overlijden een dag ziekte meld.

Stel jullie zijn werkgever. Je wil uiteraard een boterham verdienen en je personeel is er in eerste plaats om geld aan te verdienen.

Nu meldt iemand zich ziek en het blijkt dat het dus geen ziekte is maar een huisdier die overleden is. Zeggen jullie dan allemaal van ach die 100 of meer die het mij gekost heeft die dag dat boeit mij niet? Of zeg je van erg vervelend allemaal maar neem maar een vrije dag. Het is al erg coulant dat je een vrije dag krijgt maar ik betaal het niet?

Stel iemand rookt en krijgt longkanker. Dan moet die ook maar vrij nemen daarvoor. Eigen schuld toch.
Idem te dik en Diabetes.

Ziek is ziek, en ik ben blij dat er bij ons ( zelf de manager) daar soepel mee omgegaan wordt. En als iemand nooit ziek is zoals ts, en zich dan 1x een dag ziek meldt, dan mag je als werkgever in je handen knijpen dat je zo'n geweldige werkneemster hebt die in drie jaar Maar twee keer een dag ziek is geweest.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:39

Poe, moeilijk. Ik zou In ieder geval geen discussie over maken met je baas.

Ziek van verdriet kan echt. Toen mijn klas vreselijk nieuws te horen kreeg had ik op school (na veel huilen) al hoofdpijn. En tijdens de rit naar huis werd ik echt misselijk en dacht ik dat ik ging flauwvallen. Moest echt met mijn hoofd uit het raam in de winter om niet flauw te vallen. Toen heb ik ook gewoon alle (ook belangrijke) afspraken afgezegd. Eerst dat ik ook dat ziek van verdriet niet kon, maar toch. Al moet ik zeggen dat ik er nu nog niet teveel over moet denken want dan komt alles weer boven en word ik af en toe ook weer een beetje misselijk. Dus als een mens voor jou evenveel betekend als een dier geloof ik het meteen :j

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:44

fransje23 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ik ben zelf leidinggevende en zal er zeker iets mee doen wanneer een werknemer zich meldt bij mij met de reden die de TS aan geeft. Maar ik zal je dan niet direct ziek melden... er zijn meerdere mogelijkheden, calamiteiten verlof, verlof bijzondere omstandigheden, onbetaald verlof of vakantie.
Ben je echt letterlijk ziek ervan en ligt een depressie op de loer zullen we altijd samen verder kijken en indien nodig tot ziekmelden overgaan. Maar tot die tijd zal ik eerst de andere opties doorlopen. Want behalve dat het voor het bedrijf niet fijn is (ziek/vakantie oid maakt voor vervanging niet eens uit. Moet in beide gevallen geregeld worden). Is een ziekmelding uiteindelijk voor een werknemer in zijn of haar dossier ook altijd een ziekmelding. Heb je er 3 of meer volgt er vaak een gesprek e.d. ook als het allemaal klopt, en ook zeker allemaal 100% geloofd wordt. Ook al kan je er niets aan doen, het staat nooit goed op je dossier en ook voor de werknemer is het uiteindelijk beter om zo min mogelijk ziekmeldingen te hebben.

Eigenlijk heb je werkgever wettelijk geen enkele andere optie dan een ziekmelding in de eerste instantie te accepteren en vervolgens een bedrijfsarts in de te schakelen. :)

Dat is dus niet zo!
Als werkgever mag je een ziekmelding wel degelijk weigeren, zelfs eisen dat een werknemer gewoon komt opdagen op het werk en het salaris stopzetten als dat niet gebeurt. Het moet wel heel bont zijn voor een werkgever om zo ver te gaan, maar ik heb het wel eens meegemaakt.

Het is dan aan de werknemer om aan te tonen bij de BA dat zij echt niet in staat is te werken of zelfs maar naar het bedrijf te komen.

Wat in jou situatie gewoon l*llig is, is dat je baas in de eerste instantie je ziekmelding accepteerde, om er later op terug te komen en het om te zetten in vrije tijd.

Maar ik neem even voor het gemak aan dat het een man is, in mijn ervaring kunnen mannen heel slecht tegen huilende vrouwen en willen zij het liefst zo snel mogelijk van het gesprek af zijn en vergeten zij standaard procedure.
Later bij het bespreken met HR, zal ter sprake zijn gekomen dat dit niet standaard wordt gezien als ziekte wet en heeft hij zijn besluit terug gedraaid. Het verdient geen schoonheidsprijs dat is zeker.

Wees niet boos op je baas, wat maken die paar vrije uren nu uit? Je hebt in ieder geval de tijd gekregen om het wat te verwerken. Mensen die niet deze band met een dier hebben, zullen het niet helemaal kunnen begrijpen. De wetgeving kan gewoon geen rekening houden met dit soort gevallen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 22:51

Daphara schreef:
Dat is dus niet zo!
Als werkgever mag je een ziekmelding wel degelijk weigeren, zelfs eisen dat een werknemer gewoon komt opdagen op het werk en het salaris stopzetten als dat niet gebeurt. Het moet wel heel bont zijn voor een werkgever om zo ver te gaan, maar ik heb het wel eens meegemaakt.

Het is dan aan de werknemer om aan te tonen bij de BA dat zij echt niet in staat is te werken of zelfs maar naar het bedrijf te komen.

Wat in jou situatie gewoon l*llig is, is dat je baas in de eerste instantie je ziekmelding accepteerde, om er later op terug te komen en het om te zetten in vrije tijd.

Maar ik neem even voor het gemak aan dat het een man is, in mijn ervaring kunnen mannen heel slecht tegen huilende vrouwen en willen zij het liefst zo snel mogelijk van het gesprek af zijn en vergeten zij standaard procedure.
Later bij het bespreken met HR, zal ter sprake zijn gekomen dat dit niet standaard wordt gezien als ziekte wet en heeft hij zijn besluit terug gedraaid. Het verdient geen schoonheidsprijs dat is zeker.

Wees niet boos op je baas, wat maken die paar vrije uren nu uit? Je hebt in ieder geval de tijd gekregen om het wat te verwerken. Mensen die niet deze band met een dier hebben, zullen het niet helemaal kunnen begrijpen. De wetgeving kan gewoon geen rekening houden met dit soort gevallen.

Kijk de wetgeving er maar even op na een werkgever mag een ziekmelding niet weigeren noch beoordelen.Heb het natuurlijk recent allemaal uitzocht ;)

Ik heb mijn directeur niet meer gesproken over die voorval alleen met de afdeling HRM van het hoofdkantoor. Heb alleen excuses van HRM gehad aangezien mijn ziekmelding was geweigerd en dat dus wettelijk niet mag. Mijn uren mocht ik uiteindelijk gewoon op ziekte boeken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:59

Interessante discussie. Ik ben dan ook wel benieuwd wat jullie dan denken van de volgende situatie.

Collega van me ging trouwen. Alles was geregeld. De feestzaal, de jurk, de drank en hapjes, de hele rataplan. Bruidegom kreeg het benauwd en blies alles af. Mijn collega was zeer verdrietig uiteraard en heeft een paar vrije daten opgenomen om alles af te zeggen en haar wonden te likken.

Na een maand hebben ze alsnog besloten toch te trouwen en weer alles geregeld. De dag nadat collega haar trouwjurk voor de laatste keer had laten aanpassen liet hij haar weer zitten. Hier was ze zo van overstuur dat ze een week ziek thuis is geweest. Ze was dus letterlijk ziek van verdriet. Op het werk had iedereen daar ook begrip voor.
Is mijn werkgever dan zo coulant? Of vinden jullie dat zij een wek verlof had moeten nemen op eigen kosten?

Heel ander voorbeeld maar komt ergens op hetzelfde neer. Ben benieuwd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 23:22

Marit schreef:
Ik vind het best heel erg heftig dat je in deze maatschappij van nu niet eens de tijd krijgt om één dag te rouwen. Kom op zeg, is werk dan echt zó belangrijk?! Altijd maar door en door moeten. Geen wonder dat burn outs zo vaak voorkomen tegenwoordig.

Het kan wel maar alleen niet in de baas z'n tijd(mijn mening). Zo gek is dat toch niet? Je kan het ook weer vanuit de andere kant bekijken en dat is dat de werknemer niet echt mee denkt met de werkgever.
Je zou maar een groot bedrijf hebben en iedereen gaat zich ziek melden omdat er een huisdier overleden is. Voor de ene een vis en de andere een paard. Nee als werkgever zou ik daar ook niet blij van worden.
Je moet ergens een grens trekken en is het een eenmalig ding is het misschien niet zo erg maar je hebt natuurlijk ook nog collega's en iedereen moet toch gelijk behandeld worden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 23:25

Nou precies, iedereen moet gelijk behandeld worden. Dus oordelen of iemands afwezigheid gerechtvaardigd is als ziekte, moet je dan ook in alle gevallen overlaten aan medisch geschoolde professionals. En niet zelf voor dokter spelen en zeggen dat de één wel ziek is en de ander niet.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 23:34

Na het zeer plotse overlijden van mijn 6-jarige merrie in maart (moeten laten inslapen bij beenbreuk) was ik ook echt niet in staat om te gaan werken. Ik moet niet zomaar op een bureau zitten, maar ik begeleid een jongen op school en moet de hele dag tussen de mensen zijn. Dan zag ik het gewoon totaal niet zitten om te gaan werken. Had ook vreselijk slecht geslapen, voelde me draaierig en had geen honger. Ik was er toch ook echt ziek van. Ik ben toen twee dagen thuisgebleven en heb me ook ziek gemeld. Ik ben amper ziek en maak er ook geen misbruik van, dus die twee dagen zullen het echt niet uitmaken.
TS, ik begrijp je dus volledig.
Nog heel veel sterkte met het verwerken van je verlies, het is gewoon altijd heel erg als je een dier moet afgeven :(:)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 23:35

Gezien de reacties van veel mensen hier zal het zo een vaart niet lopen met mensen die zich ziek melden vanwege het overlijden van een huisdier :+ Daarbij mijn paard was niet gewoon een huisdier voor mij.
Over mijn verdriet en de bijbehorende klachten is gewoon niet te oordelen.

Mijn collega breekt haar teen en gaat daarvoor naar het ziekenhuis, foto's controles onder werktijd etc. Ik breek een teen, zet hem goed en plak die met leukoplast aan mijn andere teen en klaar. Denkt mijn collega dan niet mee met de werkgever?

Als je alles vanuit een werkgever bekijkt moeten mensen met geen sporten gaan doen met een grote kans op blessures, niet zwanger worden en ook niet gaan klussen in huis. Zijn allemaal dingen met een risico.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 01:46

zelf heb ik dat niet gedaan, het gaf me afleiding en de collega's en zorgvragers waren zo lief voor me....
Wel gaf ik aan waarom ik zo brak was bij collega's en geen dingen wilde doen als medicatie delen en complexe dingen. Het afdelingshoofd destijds een interrim manager, echt een cariere hufter was zelfs aardig die dag tegen me ( de dag er na was het over :+ het was maar een paard).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 07:22

fransje23 schreef:
Als je alles vanuit een werkgever bekijkt moeten mensen met geen sporten gaan doen met een grote kans op blessures, niet zwanger worden en ook niet gaan klussen in huis. Zijn allemaal dingen met een risico.

Ik kom voor mijn werk dit soort discussies bij veel bedrijven tegen. Mag een werkgever medewerkers aanspreken op risico volle sporten zoals BMx, skiën, zaalvoetbal, etc...... waar de blessure gevoeligheid hoog is, levert veel discussies op. Prive leven en sporten is prive, maar als medewerkers vaak uitgeschakeld zijn door botbreuken etc levert dat hoge kosten voor de werkgever.
Wie draagt de kosten?
Daar is het laatste woord nog niet over gesproken.

In de film en tv contracten zijn de risicovolle sporten verboden in de draaiperiode bijv. Een hoofdrolspeler met een gebroken been levert weken vertraging op. Professionele voetballers mogen ook niet skiën als ze onder contract staan. Ikdenk dat het in meer branches in de contracten gaat komen.
Laatst bijgewerkt door janouk op 01-09-16 07:28, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Re: Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 07:25

Zwangere medewerksters kost de werkgever niks :+

MarjanB

Re: Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 07:31

Bizar! Ik zou in het vervolg ook geen reden meer opgeven voor als je een keer ziek bent. Je bent dat ook niet verplicht en zo'n *** gebruikt dat toch tegen je. Heel veel sterkte nog!

Ps ik kreeg op mijn werk eens de tip van een oudere collega dat als ik een keer van paard af zou vallen oid dat niet zo te melden, maar dat ik van trap gevallen was. Volgens hem zou ik als ik vaker van dat soort dingen zou hebben het tegen mij gaan werken.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 07:31

janouk schreef:
fransje23 schreef:

Ik kom voor mijn werk dit soort discussies bij veel bedrijven tegen. Mag een werkgever medewerkers aanspreken op risico volle sporten zoals BMx, skiën, zaalvoetbal, etc...... waar de blessure gevoeligheid hoog is, levert veel discussies op. Prive leven en sporten is prive, maar als medewerkers vaak uitgeschakeld zijn door botbreuken etc levert dat hoge kosten voor de werkgever.
Wie draagt de kosten?
Daar is het laatste woord nog niet over gesproken.

In de film en tv contracten zijn de risicovolle sporten verboden in de draaiperiode bijv. Een hoofdrolspeler met een gebroken been levert weken vertraging op. Professionele voetballers mogen ook niet skiën als ze onder contract staan. Ikdenk dat het in meer branches in de contracten gaat komen.

Ben er zelf ook op aangesproken geweest. Heb nog niet veel ziektedaen gehad, 10 op 2jaar. Waarvan er 5 telkens op 1 jaar, doordat ik van me paard was gevallen en op spoed beland. Ja zegt men werkgever dan, misschien moet je er maar met stoppen. Ja daar sta je dan mooi.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 07:36

verootjoo schreef:

Maar als je pech hebt daarna wel, ik ben vaak geconfronteerd met "zieke" collega's omdat het kind ziek was, schijnt altijd besmettelijk te zijn en over te slaan op de moeder. En dan niet te vergeten het ziek zijn in schoolvakanties......

En nee, niet elke moeder maar meer dan ik dacht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 07:41

Taffje schreef:
verootjoo schreef:

Maar als je pech hebt daarna wel, ik ben vaak geconfronteerd met "zieke" collega's omdat het kind ziek was, schijnt altijd besmettelijk te zijn en over te slaan op de moeder. En dan niet te vergeten het ziek zijn in schoolvakanties......

En nee, niet elke moeder maar meer dan ik dacht.

Hier moeten daar vrije uren voor opgenomen worden... Als ze er achter komen dat je je ziekmeldt met zo'n reden kun je vertrekken vrees ik.
Maar ik vind het wel bizar dat mijn collega (moeder) dat altijd doet en niet de vader... Want 'hij moet er afspraken voor afzeggen' ja, jij ook muts, want je werkt als fysio :') wij kunnen echt niet alles overnemen. Waarom is het werk van de vader belangrijken dan die van de moeder :?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 07:48

ik snap dit soort problemen niet zo,
we hebben alles over voor ons paard, maar 1 dag verlof is teveel.

Ik denk dat ik zeker niet in staat ben te functioneren als ik een van mijn toppers kwijtraak, maar hè, daar heeft mijn baas niet mee te maken.Dus kost het mij 1 vsrlofdagje, dat lijkt mij niet zo'n probleem. Als het er nu vijf waren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 07:52

fransje23 schreef:
robert45 schreef:
Nu meldt iemand zich ziek en het blijkt dat het dus geen ziekte is maar een huisdier die overleden is.

Het was niet maar een huisdier wat is overleden.. -O- Vooral die maar..
Als ik het zo simpel had ervaren had ik mij dus inderdaad niet ziek gemeld en waarschijnlijk ook geen vrij genomen.

Dat staat er ook niet, er staat: "het is geen ziekte MAAR een huisdier wat overleden is"
Wat jij (denk ik) leest: "het is geen ziekte, het is maar een huisdier wat overleden is" maar dat staat er niet he...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 07:56

Of het onder ziektewet valt of een snipperdag laat ik even in het midden. Maar je baas is een hork van de bovenste plank. Een goeie manager weet hoe en wat belangrijk is voor zijn team leden. En die had je gewoon een vrije dag moeten geven. Enkel uit empatisch vermogen. Die had geweten dat dit een enorme klap voor je was.