Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:13

Goldwynn schreef:
[***] schreef:
Koreaans lijkt me ook gaaf! Ik luist ook veel Koreaanse muziek, en ik versta er niks van, maar vind het wel erg mooi. :D

Oh nog een K-popper! Ik ook haha, ik luister bijna niets anders dan Koreaans, Japans en Chinese muziek ^^. Wat luister je vooral? Ik kijk ook K- en J-drama, wat ook wel iets helpt met het oppikken van woorden. Vanuit beide talen leer je op die manier toch ook wel woorden kennen.

Ja *\o/* BEAST, BTS EXO, Infinite, NCT u, SHINee, Superjunior, TVQ! en VIXX zijn groepen die ik vooral luisteren. En de solonummers van Taemin vind ik ook erg goed.

RoronaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:20

Goldwynn schreef:
[***] schreef:
Koreaans lijkt me ook gaaf! Ik luist ook veel Koreaanse muziek, en ik versta er niks van, maar vind het wel erg mooi. :D

Oh nog een K-popper! Ik ook haha, ik luister bijna niets anders dan Koreaans, Japans en Chinese muziek ^^. Wat luister je vooral? Ik kijk ook K- en J-drama, wat ook wel iets helpt met het oppikken van woorden. Vanuit beide talen leer je op die manier toch ook wel woorden kennen.

Ja *\o/* BEAST, BTS EXO, Infinite, NCT u, SHINee, Superjunior, TVQ! en VIXX zijn groepen die ik vooral luisteren. En de solonummers van Taemin vind ik ook erg goed.[/quote]

BTSSS *\o/* *\o/*

Maar verder probeer ik ook Zweeds te leren en mijn Duits en Frans weer een beetje op te pakken

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:25

Silkwood schreef:
lolotjeh schreef:
japans leer ik mezelf aan. ook heb ik zelf engels geleerd zo wel spreken lezen en schrijven. hier en daar wat woordjes chinees en italiaans geleerd.

Pff respect hoor dat je dat lukt.. Hoe onthoud je dat allemaal?! :oo

het is vrij simpel door middel van films kijken gesproken in andere taal met ondertiteling van andere taal.
bijvoorbeeld japans geproken met engelse ondertiteling. leer je twee talen onbewust in éen keer. :D
en ouders zeggen dat alleen filmd kijken nutteloos is. :p

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:36

Piekosjj schreef:
Ik leer op volledig eigen houtje Russisch. Geen aanrader haha!
Ben al een heel tijdje on-and-off bezig, ik heb onderhand het alfabet goed onder de knie en wat basics. Ik hoop ooit op een dag een decent gesprek te kunnen volgen :+

Mijn zoon en zijn maat zijn dat ook aan het doen. Elke dag proberen ze elkaar in het Russisch aan te spreken, leuk hoor. Hoewel ik er zelf geen woord van begrijp (behalve het woord 'paard'), ben ik bang dat er niet alleen kuise woorden gebruikt worden, ha ha ha! :D

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:02

JEIJ!!! Dankzij dit topic eindelijk een site gevonden waar ik Grieks kan leren!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:22

Toen ik een klein kind (8jaar) was heb ik een klein beetje Swahili geleerd. Ben nu alles vergeten :+
Zou graag Spaans willen leren, maar ben niet echt een talent in talen -O-. Op school leer ik nu Engels, Duits en Frans, dus hoop dat het daardoor makkelijker is.
Door dit topic wel gemotiveerd geraakt om nou eindelijk een keer te beginnen, dus kan nu tot 20 tellen :Y).

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:25

Wat leuk zo een topic.

Ik zou graag verschillende talen willen spreken. Helaas echt een beta persoon waardoor ik talen op de mildelbare zo veel mogelijk heb laten vallen. Engels met een 5 gehaald en nederlands met een 6.

Zou graag duits goed willen spreken en deens vind ik heel leuk klinken dus wil ik ook kunnen.

Duits kan ik de basis dingen al een beetje. Woon in een toeristische badplaarts of te wel in de zomer duitsland 2.0. Bij mijn bijbaan heb ik dan ook vaker duitse mensen aan de kassa dan nederlandse in de zomer. Daardoor lukt verstaan redelijk maar terug praten niet echt, alleen getallen en standaard dingen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:55

Koper, puur uit interesse, wat is jouw achtergrond qua talen precies dan, dat je er zo veel mee bezig bent? :) Klinkt interessant namelijk :D

Het begint nu wel weer te kriebelen hoor om er mee bezig te gaan... maar nee, eerst afstuderen.

Ik heb mezelf als persoonlijk doel gesteld om ooit minimaal 4 talen vloeiend te spreken _O- 2 down, 2 to go. Spaans moet er sowieso eentje van worden natuurlijk, en ik ben er nog niet over uit wat ik als vierde taal ooit wil kunnen _O-

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:09

Ik heb besloten dat ik morgen ga beginnen. :o

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:12

Ik kom binnenvallen. :D
Om me alvast wat voor te bereiden om de mogelijkheid te hebben om later in japan te studeren wil ik japans leren.
Ben al een beetje begonnen, waar leren andere mensen mee? Ik gebruik op het moment memrise, mijn vriend gebruike wanikani hebben mensen hier ervaring mee?

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:39

Ik gebruik nu eerst internet en een schrift, omdat ik dingen die ik opschrijf redelijk kan onthouden. Voor de uitspraak google of youtube ik wel eens. Over een tijdje misschien naar een app kijken, tenzij dit voor mij goed blijft werken :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 22:43

Aleeneh schreef:
Koper, puur uit interesse, wat is jouw achtergrond qua talen precies dan, dat je er zo veel mee bezig bent? :) Klinkt interessant namelijk :D

Ik ben scandinavist en anglist. Los daarvan is het denk ik voor elke taalgerelateerde opleiding redelijk standaard om wat te stoeien met taalkundige dingetjes, zowel synchroon (sociologie, fonologie, morfologie, fonetiek) als diachroon (taalgeschiedenis, eventuele pidgins/creolen). Zo heb ik bij voorbeeld vakken over Oud- en Middelengels gehad.

En voor de rest opgegroeid in een Spaans/Italiaanstalige (en uiteraard ook Nederlands :+ ) omgeving, en verder Duits en Frans op school :P

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:46

Scandinavist? Dat verandert de zaak. :) Heb je dan geen IJslands geleerd tijdens je studie?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:48

Mag ik ook meekletsen? Ik heb op eigen houtje Zweeds geleerd en gebruik ik op mijn werk. Sinds een korte tijd ben ik aan Frans begonnen, wat weer iets heel anders is.

Verder spreek ik uiteraard ook engels en heb ik duits gekund, maar daarvan het meeste alweer vergeten.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:50

Wat leuk en interessant, Koper :) Ik heb Engels gestudeerd, met een master Middeleeuwen- en Renaissancestudies waarin ik veel met Oud-Engels, Oud-Noors (waar voornamelijk IJslands en Noors direct van afstammen) en de ontwikkeling van Oud- naar Middel- naar modern Engels bezig ben geweest. Ligt wel redelijk in hetzelfde straatje dus! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 22:51

musiqolog schreef:
Scandinavist? Dat verandert de zaak. :) Heb je dan geen IJslands geleerd tijdens je studie?

Nee, IJslands kun je in Nederland niet studeren. Moet je voor naar Keulen voor zover ik weet. Of Reykjavik natuurlijk. Als hoofdtaal kon je Zweeds, Noors of Deens kiezen. Vandaar ook dat ik zeg: IJslands ontbrak altijd. Al heb ik natuurlijk wel een paar modules Oudnoords gehad.

Aleeneh inderdaad dat dus :) Het is maar net waar je interesse ligt natuurlijk, Frans en Latijn sluiten natuurlijk ook goed aan op Engels. Jouw master klinkt op zich al gaaf en in combinatie met Engels :9
Kom ik aan met m'n nooit afgemaakte master met gewoon braaf Engelse Letterkunde :')

Millanka waar werk jij?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:54

Ik werk in de ouderen verzorging in Zweden in een service huis. Praat dus de hele dag met de oudere hier en heb dan ook de typische lokale dialect :') Valt pas op als ik met mensen uit andere delen van Zweden praat.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:56

Ik ben ook bezig met talen leren. Via Doulingo en Memrise leer ik Albanees, maar dat staat op dit moment op een laag pitje omdat ik eerst bezig ben met mijn propedeuse te halen. Hopelijk is die binnen twee weken binnen en kan ik de zomer besteden aan het talen leren.

Verder op mijn lijstje staan nog Spaans, Frans en Duits. Deens wil ik ook nog graag leren, hier ben ik ook alleen na een tijdje weer mee gestopt door andere prioriteiten. En ik wil teveel tegelijk. Dat is ook vaak de reden waarom ik gedemotiveerd raak, denk ik. :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 22:57

Millanka schreef:
Ik werk in de ouderen verzorging in Zweden in een service huis. Praat dus de hele dag met de oudere hier en heb dan ook de typische lokale dialect :') Valt pas op als ik met mensen uit andere delen van Zweden praat.

O, ik had niet in de gaten dat je in Zweden woont :')

MarJon ik heb een Albanese postbode :+ Waarom heb je voor Albanees gekozen?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:01

Ik wil ook te veel tegelijk. Zo ben ik de laatste weken echt verliefd geworden op Brazilië (ja, ondanks alles) en wil ik Portugees leren. Maar nee, ik ga komende september naar Spanje, dus ik kan beter eerst Spaans leren. (Twee nauw verwante talen tegelijk leren is een heel slecht idee - dan ga je alles door elkaar gooien.) Om dan dat andere project te laten liggen kost me een partij discipline...

O ja, en trouwens, ik ben ook nog gewoon met mijn dissertatie bezig, die over een heeeeel ander onderwerp gaat.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:48

Wat leuk is Duolingo zeg!
Heb ik wat te doen in mijn vakantie!
Ik wil erg graag Spaans leren en daarna Grieks :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:51

Ik ben nu ook Italiaans aan het proberen via Memrise.. Toch vind ik via Duolingo fijner.. Hier worden alle woordjes er wel goed ingestampt, maar ik vergeet alles alsnog en dan ga je maar door.. Bij Duolingo doe je grammatica en woordjes goed door elkaar en is het beter bij te houden vind ik zelf! :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:55

Ik wil ook graag Italiaans leren, maar een taal leren is niet zo moelijk het lastige is dat je het nooit gebruikt en daardoor zo weer vergeet. Ik ben gek op talen, Engels praten gaat heel makkelijk. Duits was ik behoorlijk goed in, maar dat ben ik dus ook deels verleerd.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 01:35

Claudia1993_ schreef:
Ja, hier!

Ik leer Deens, ik woon ook in Denemarken.
Heb een deel gedaan op de taal school hier maar door omstandigheden mee gestopt dus wil ik het nu op eigen houtje gaan doen dmv films/series/nieuws kijken, veel lezen etc.
Ik was altijd vrij goed in talen dus heb er wel vertrouwen in dat ik het kan, maar het probleem zit hem meer een beetje in de discipline om elke dag er mee bezig te zijn. :+
Mijn vriend in Deens dus dat scheelt al een hoop en het lijkt een heel klein beetje op Nederlands.

Duolingo heb ik 2 dagen gedaan maar omdat ik de basis van de taal al vrij goed beheers was het voor mij te 'makkelijk'.
Ik zat er over te denken om misschien een taal cursus zelf te doen maar ik weet niet hoe uitgebreid dat is.

Gaaf!

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 01:54

Ik kan vanuit de Nederlandse taal alleen Engels leren, staan ook geen andere landen bij.. Hoe doe ik dit?