werken ik vind het soms best lastig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:35

Lielle schreef:
Ik schrik echt als ik lees hoeveel mensen hun werk niet leuk vinden. Ik ben zo blij dat ik weer kan werken, heb het verschrikkelijk gevonden om doelloos thuis te zitten.

Wat is doelloos? IK heb geen werk. Maar ik verveel me geen moment. Het enige dat ik mis is een salaris. Verder mis ik helemaal niets.

Lielle schreef:
Of een baan zoeken die je wel leuk vindt. Denken in mogelijkheden, en keuzes maken, precies wat andra_s zegt.

Die zijn er niet. Mijn interesses liggen bij honden. Daar is geen werk in te krijgen, ook niet in paarden. En het werk dat er is, is op vrijwilligersbasis. Zo is de maatschappij. Je kunt een baan krijgen op kantoor. En daar ga kan ik best halve dagen werken maar ik hou geen hele dagen meer vol.

Werken in bepaalde detailhandels vind ik nog wel leuk. Beetje informeren en adviseren ligt me wel. Maar daar is bijna geen werk in te vinden. En het werk dat er is, daar kon ik vroeger niet van rondkomen, zo slecht betaalde het.

Ik had nerd moeten zijn, computers leuk moeten vinden of techniek. Dan had ik goed gezeten.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 23-01-16 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:36

zonnebloem18 schreef:
Dat is juist niet het idee. Het idee is dat iedereen (ik roep maar wat) 2000 euro aan inkomen krijgt ongeacht de baan en het aantal uren.
Niet werken is echt niet zo leuk als het lijkt, ook niet als je elke maand 2000 euro krijgt.

Nou ik ben echt wel bang dat dan half Nederland stopt met werken. Zeker met zo basis inkomen dat hoger ligt dan hun salaris.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:39

Tobbes schreef:
zonnebloem18 schreef:
Dat is juist niet het idee. Het idee is dat iedereen (ik roep maar wat) 2000 euro aan inkomen krijgt ongeacht de baan en het aantal uren.
Niet werken is echt niet zo leuk als het lijkt, ook niet als je elke maand 2000 euro krijgt.

Nou ik ben echt wel bang dat dan half Nederland stopt met werken. Zeker met zo basis inkomen dat hoger ligt dan hun salaris.

2000€ is ook gewoon te veel... Het is denk ik eerder bij wijze van spreken.
Een basisinkomen moet kunnen voldoen in de basis.
Met 2000€ netto kan je veeeeeel meer doen dan de basis alleen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:50

Lielle schreef:
Ik schrik echt als ik lees hoeveel mensen hun werk niet leuk vinden. Ik ben zo blij dat ik weer kan werken, heb het verschrikkelijk gevonden om doelloos thuis te zitten.

Ik schrik er ook wel van inderdaad.
Ik ben blij dat ik werk. Ik heb een enorm leuke baan en ga er met plezier heen. Al jaaaaren, ik hoop het ook nog jaren te doen.

Enkele jaren geleden heb ik een tijd thuis gezeten. Niet omdat ik geen baan had, maar ivm ziekte. Ik vond het vreselijk. Ik ben geen thuiszitter, ik wil werken. Ik houd van mijn weekenden en vakanties, maar ik ga altijd graag weer aan het werk. Ik zou heel ongelukkig worden van thuis zitten.

ChocooPrins

Re: werken ik vind het soms best lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:10

Van mij is het niet per se de job zelf. Maar het gebrek aan vrijheid. (En ook wel appreciatie)
Zonder job of dagbesteding zou ik ook snel wegzakken denk ik.
Ik heb gisteren mijn enkel verzwikt en kom nu al kregel omdat ik niets of toch weinig kan doen... Lijkt me vreselijk om een lange periode thuis te zijn tegen je wil in. En al zeker door ziekte!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:11

Ziekte is inderdaad heel erg ja, want dan kun je echt niets. Niet werken, en ook niet de dingen die je wel graag zou willen doen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:13

Klinkt bekend! Ik weet niet hoe lang je al werkt, maar van bijvoorbeeld studie naar fulltime werk omschakelen is wel even wat. Daar merken veel mensen pas iets van als het nieuwe eraf is en de 'sleur' er een beetje in komt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:22

Desiree, er zijn toch heus geel wat mensen die hun brood verdienen met dieren. Kwestie van iets aanbieden wat anderen zoeken.
Cursusje boekhouding erbij en je bent ZZPers :)
Denk in mogenlijkheden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:31

khirshanta schreef:
Klinkt bekend! Ik weet niet hoe lang je al werkt, maar van bijvoorbeeld studie naar fulltime werk omschakelen is wel even wat. Daar merken veel mensen pas iets van als het nieuwe eraf is en de 'sleur' er een beetje in komt.

Ik ben niet vers van school. Maar ook niet al 20 jaar bezig. Ongeveer een 6 jaar voltijds.
En ik wil best wel voltijds werken, maar wel zelf indelen. Dat is voor mij persoonlijk iets belangrijks. Ik ben niet echt een planner, en hou ervan om mij vrij te voelen, om zelf te bepalen hoe wat en wanneer.
En gelukkig werk ik op mijn werk net zo. Ik kan mijn werk zelf indelen. Moest iemand dat doen voor mij zou ik er gewoon niet meer werken :n . Maar helaas zit ik op kantoor, en dan moet je wel tijdens kantooruren aanwezig zijn.
Maar moest ik helemaal mijn dag kunnen plannen ga ik smorgens bijvoorbeeld naar de paarden en werk ik langer s'avonds door. Of het regent s'morgens en s'avonds niet dan ga ik s'avonds.
Dat zou voor mij ideaal zijn.
Of veel buiten zijn, dan zou ik me ook minder ergeren aan het feit dat ik het daglicht niet zie. Gelukkig zijn we net verhuist met het werk naar een kantoor met veel daglicht, dat zal wel schelen hoop ik.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:33

Tcm62 schreef:
En het is jammer dat juist in dit land dat nog niet netjes is geregeld, zoals de zzpers die in creatieve beroepen zitten, zonder kunnen we niet, maar de overheid regelt geen vangnet als ze geen inkomen kunnen creeeren voor een bepaalde tijd...

De dagloners van de 21e eeuw. ....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:00

Ik zie net een reclame op BBC:
"If stuff sucks, make it alright"
:D

(Voor mobile telefoons geloof ik, maar dat is even niet zo relevant).

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:34

Sizzle schreef:
Ik zie net een reclame op BBC:
"If stuff sucks, make it alright"
:D

(Voor mobile telefoons geloof ik, maar dat is even niet zo relevant).

Absoluut!!
Ik ben daar druk mee bezig :D !
Geluk en of tevredenheid maak je zelf voor een groot stuk. En soms moet je daarvoor even door een zure appel!

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:57

ik heb een leuke baan, met leuke collega's, heb fijne werktijden (parttime) en heb voorheen genoeg rotbanen gehad om te weten dat ik hier echt wel op mijn plek zit.
maar toch.... het is meer het altijd moeten. als de wekker gaat en je moet weer.
als je andere dingen aan je hoofd hebt en je moet weer.
als je niet lekker bent maar je moet weer.
dit vind ik vaak lastig. als ik eenmaal op mijn werk ben dan werk ik met plezier, maar soms die momenten dat je het gevoel hebt dat je moet dat zijn de lastige momenten.
het gaat ook om het principe werken. het is bij mij meer het idee dat je de hele dag voor een ander bezig bent, het bedrijf, de directie, die zich verrijkt door het werk wat je verzet, en dat je in eerste instantie bezig bent voor het geld, waar de wereld helaas om draait.
geld heb je nodig, dus ga je werken.
ik denk wel eens, als vroeger al die luxe niet was uitgevonden, dat de mensen gelukkiger zouden zijn.
geen streven naar meer, grotere huizen, grotere auto's, duurdere spullen, meer kleding, het zogenaamde uiterlijk vertoon. maar streven naar zelfvoorziening, werken aan je eigen huis, je eigen voedsel en daar van kunnen genieten, zonder alle keuze stress die werken en geld en de huidige maatschappij met zich meebrengen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:13

Ik realiseer me echter ook dat als ik voor een ander werk dat ik niet hoofdverantwoordelijk ben voor het bedrijf.
Ik heb dit jaar bij een start-up gewerkt en als ik dan naar huis ging was de baas nog wel een paar uur langer bezig.
Alhoewel ik dat aan de ene kant ook wil is het ook wel erg plezierig dat je gewoon je salaris krijgt.
Als weekend ZZPer weet ik ook heel goed welke vervelende zaken er bij een eigen bedrijf horen.

Het streven naar méér en jaloezie is geen uitvinding.
Dat is een heel primair instinkt: Het meeste eten, de beste slaapplek, de meeste 'vrouwtjes'.
Het is daarom helemaal niet zo eenvoudig om met minder genoegen te nemen. Dat kost een stuk relativatie.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 10:25

Ik zie ook vooral bij de oudere op het werk grote problemen. Ten eerste hebben de meeste boven de 50 toch wat vaker lichamelijke klachten, ze kunnen de veranderingen moeilijk bijhouden, hoe hard ze ook hun best doen ze krijgen toch nog te horen dat ze wel echt mee moeten veranderen. Ik snap het van die baas wel, maar ik hoop maar dat mocht ik straks op m'n 70e nog moeten werken dat het ook kan zonder dat het alleen maar moeilijker word. Daarbij als een bedrijf failliet is gegaan komen 50 plussers bijna niet meer aan een baan.

Ik voel het verder precies hoe vereni het zegt. Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt. Ik ben een ochtend mens,maar toch denk ik in de ochtend als de wekker gaat; daar gaan we weer

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:30

mijn man en ik hebben de keuze gemaakt om allebei part-time te werken.
we nemen genoegen met een wat kleiner huurhuisje, een kleine auto (nodig voor het werk) en kiezen voor meer vrije tijd voor elkaar en onze huisdieren en genieten hier ook echt van.
als ik mensen om mij heen zie die 80 uur in de week werken om maar dat huis van 4ton te kunnen bekostigen en die dikke bak te kunnen rijden en 2x per jaar een dure vakantie te kunnen boeken dan kan ik dat echt niet begrijpen. ik ben blij voor hen als zij daar blij van worden, maar ik vraag me altijd af wat ze dan missen in hun eigen levensgeluk of relatie dat ze zo ontzettend met dat uiterlijk vertoon bezig zijn.
werk is voor mij een noodzakelijk "kwaad" . ik heb het salaris nodig om goed te kunnen eten en de huur te kunnen betalen en in de belangrijkste levensbehoeften van onszelf te kunnen voorzien, daarbij geven we graag onze huisdieren het allerbeste en hebben we graag wat extra spaargeld achter de hand voor onvoorziene omstandigheden, maar meer dan dat heb ik/hebben wij echt niet nodig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:36

Vereni, werk kan ook een heel belangrijk deel zijn van levensgeluk. Werk kan een passie zijn zoals dat voor anderen het paard is.
Niet iedereen heeft dezelfde idealen gelukkig.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:40

Ik schrik ervan dat veel mensen zo'n hekel aan werken hebben en zo klagen..... :o

Ik heb absoluut geen hekel aan werken, uitdaging in je werk moet je zelf creeëren,
kansen moet je pakken en jezelf verder blijven ontwikkelen, dan gaat het nooit vervelen!

En te weinig vrije tijd?
Ik werk 8 uur per dag , ik slaap 8 uur, dan blijft er nog 8 uur over voor vrije tijd.
Mooi verdeeld toch!

Als je met tegenzin gaat, dan duurt de dag ook lang, als je er zelf wat van maakt dan vliegt de tijd voorbij!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:55

Desiree schreef:
Wat is doelloos? IK heb geen werk. Maar ik verveel me geen moment. Het enige dat ik mis is een salaris. Verder mis ik helemaal niets

Waar betaal jij dan je eten en het dak boven je hoofd van? We leven niet meer in het tijdperk van jagen en verzamelen om in leven te blijven.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:16

Man verdiend misschien genoeg? Ik zou ook zonder werk kunne zijn..en ik heb eigenlijk geen eens tijd om te werken als ik hier alles op orde wil houden..

Ik werk wel wat bij, omdat ik graag wat extra geld wil...maar als ik fulltime ga werken kom ik met de baantjes die ik kan krijgen mer amper 1200-1300 euro thuis en dat is zo op hoor...stel dat ik daar ook nog van moet huren..

Mijn man is programmeur, zo een salaris geeft wel voldoening en dat werk geeft uitdaging, steeds weer een nieuw project.

Dat vergeten sommigen in dit topic, die spreken vanuit hun eigen comfortzone, die een stuk beter is dan de meesten..

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:25

Ik werk met veel plezier maar toch herken ik bepaalde angsten wel. Wat als het slecht gaat in de sector en ik mijn werk verlies? Wat als mijn lichaam het niet meer aan kan?
Moet ik dan ineens mijn levensstandaard waar ik nu aan gewend ben loslaten? (paard, dikke auto, trailer, wedstrijden)
Wat ik nu in ieder geval ga doen is een dag per week naar school volgend jaar. Eigenlijk wil ik hetzelfde werk blijven doen maar het geeft voor mij een stuk rust om meer kansen te hebben mocht er iets gebeuren. (heb mijn havo, mbo, gestopt met vorige hbo ivm niet genoeg interesse)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:26

Ik vind werken ook niet altijd leuk. Maar aan de andere kant wil ik ook niet thuis zitten omdat ik me dan verveel en doelloos voel, en ik heb het geld nou eenmaal nodig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:33

Ik vind het soms best moeilijk, mijn werk is leuk, maar na 8 jaar nog steeds geen vast contract en binnenkort waarschijnlijk definitief op straat. Daarnaast heb ik 1 uur en 15 minuten reistijd enkele reis. Dat betekend dat ik voor een volledige werkdag 8 uur + 0,5 uur lunchpauze + 2,5 uur reistijd = 11 uur van huis ben. Met 8 uur slaap blijft er nog 5 uur vrije tijd over. Maar daarvan ben ik 's ochtends al bijna een uur kwijt met opstaan en ontbijten en 's avonds nog eens een uur met koken en eten. Zonder vast contract ga ik niet dichter bij mijn werk wonen, omdat mijn woonplaats centraler ligt voor een nieuwe baan. Daarnaast wordt zowel bij mij als bij mijn vrienden de werkdruk steeds hoger. Werk dat 8 jaar geleden, toen ik begon nog door 4 mensen werd gedaan moet je nu in je eentje zien af te krijgen. Ga je minder uren werken, moet je toch dezelfde hoeveelheid werk verwerken en heb je bij werkloosheid of ziekte ook nog eens minder geld.
Zou bij een basisinkomen bijvoorbeeld 4 halve dagen werken en nog extra vrijwilligers werk doen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:37

Als basis 2000 wordt, wie gaat dat betalen? Iedereen die meer verdiend moet dan blijven werken, ook om zijn vaste lasten te blijven betalen...de uitkeringen die al lager liggen zijn al een te zware post op de staatskast...
Dan zit straks heel de wereld als migrant in Nederland en de hogere inkomens maar zwoegen..

Raar en asoplan van erg links denkende communistisch denkende types in mijn ogen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:48

Tcm62 schreef:
Als basis 2000 wordt, wie gaat dat betalen? Iedereen die meer verdiend moet dan blijven werken, ook om zijn vaste lasten te blijven betalen...de uitkeringen die al lager liggen zijn al een te zware post op de staatskast...

Zo werkt economie niet. Economie is binnen een land (of andere economische eenheid) iets waar geld circuleert - je kunt het dus meerdere keren gebruiken.
Dat is best lastig, je hersenen kunnen dat zich niet zo goed voorstellen, en dus wordt het vereenvoudigd naar huishoudboekjes en 'geld kun je maar 1 keer uitgeven' maar dat is dus niet zo.

De winst zal 'm vooral zitten in de energie en tijd van mensen - die we niet meer stoppen in het verzinnen en uitvoeren van onmogelijk complexe regels. Maar dat kan gewoon, want zowel het verzinnen als het uitvoeren van onmogelijk complexe regels zijn geen economische productie. Ook dat is dus simpelweg het rondpompen van geld. Dat doen we dus al, en dus is het geen probleem om dat (met een iets andere invulling maar grotendeels zelfde resultaat) nog steeds te doen, maar dan dus zonder die rare bezigheidstherapie van op kantoor spelletjes spelen met formulieren en targets.

Citaat:
Raar en asoplan van erg links denkende communistisch denkende types in mijn ogen

Grappig, want totale werkgelegenheid waarbij je mensen tewerk stelt zonder dat ze iets nuttigs doen komt veel dichter bij de invulling van het totalitaire communisme zoals in de Sovjet-Unie en Oost-Europa was. Het idee van een basisinkomen waar de basis juist is dat mensen vrij hun keuzes kunnen maken. En dat is dan van oudsher juist een heel liberaal idee.