Diergeneeskunde Loting 2016-2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:30

Aulaantje_x schreef:
xKimss, een 7,5 wordt geen 8. (Edit: 7,5 gemiddeld aan het einde van de rit) Er zijn 5 lotingsklassen:
A: 8,00 of hoger --> Directe plaatsing
B: 7,50 of hoger
C: 7,00 of hoger
D: 6,50 of hoger
E: lager dan 6,5

Zie site van duo :)

Wat future_vet zegt klopt verder, als je een NG/NT profiel hebt op VWO niveau tellen de volgende vakken mee: scheikunde, natuurkunde, biologie, wiskunde, Nederlands, Engels, Frans/Duits en je extra vak. Daarnaast krijg je een combinatiecijfer van bovengenoemde vakken, en het eindcijfer van je profielwerkstuk telt mee.

xKimms heeft het over een vak. Dus als ze voor bio een 7.4 voor SE staat en een 7.6 op CE haalt dan wordt dan een 7.5 en op de eindlijst een 8.

En alle eindlijst cijfers worden opgeteld en gedeeld ;) en als dat totaal dan een 8.0 of hoger is, is dat klasse A

xKim97

Re: Diergeneeskunde Loting 2016-2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:56

Alleen ik denk niet dat ik voor alles een 8 kan gaan halen haha
Ik denk dat ik in lotingsklasse C kom, met een beetje geluk B.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:09

xKimss schreef:
Alleen ik denk niet dat ik voor alles een 8 kan gaan halen haha
Ik denk dat ik in lotingsklasse C kom, met een beetje geluk B.

Beter dan je best kun je niet doen

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:52

Hoii ik zag het topic Voorbij komen en ik lees even mee! Ik roep al vanaf groep 4 ofzo dat ik dierenarts wil worden, heb vaak met dierenartsen meeglopen en ik wil het nogsteeds! Ik zit nu in havo drie en moet nu een profiel kiezen en ik ga voor natuur en gezondheid. Maar wat als het zover is en je word uitgeloot? Moet je dan gewoon een jaar werken en daarna opnieuw proberen?

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:05

LottieLover schreef:
Hoii ik zag het topic Voorbij komen en ik lees even mee! Ik roep al vanaf groep 4 ofzo dat ik dierenarts wil worden, heb vaak met dierenartsen meeglopen en ik wil het nogsteeds! Ik zit nu in havo drie en moet nu een profiel kiezen en ik ga voor natuur en gezondheid. Maar wat als het zover is en je word uitgeloot? Moet je dan gewoon een jaar werken en daarna opnieuw proberen?

De loting wordt bijna afgeschaft, dus in de tijd dat jij je in moet schrijven (nog 3 jaar denk ik?) is de selectie zoals het er nu uitziet volledig decentraal :) dat betekent of een gesprek, of een motivatiebrief of een andere vorm van selectie die niet gebaseerd is op loting.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:57

Ik ga mij in 2017 inschrijven. Dan is de loting dus afgeschaft!
Het precieze verloop van de nieuwe selectie is nog niet bekend, maar ik verwacht wel iets in de vorm van motivatie/gesprek/CV. Ik ben dus momenteel heel erg bezig mijn CV op te krikken. Iemand misschien tips hiervoor?

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:58

Oh en ik heb nog een vraagje aan de mensen die momenteel DG studeren: hoe zit het met stages? Hoe vaak loop je die en waar ben je dan allemaal voor bevoegd?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:03

Mawrr schreef:
Oh en ik heb nog een vraagje aan de mensen die momenteel DG studeren: hoe zit het met stages? Hoe vaak loop je die en waar ben je dan allemaal voor bevoegd?

Vanaf je 4de jaar loop je co-schappen. Dat doe je op de universiteits kliniek zelf. Dan doe je mee met poli's, verzorg je de dieren die opgenomen zijn enz. En helemaal aan het einde van de opleiding heb je een keer een stage bij een kliniek waar je dan ook spreekuren gaat doen.

Dus echt stages en bevoegdheden heb je niet. Je kan meelopen met een dierenarts in je omgeving. Maar echt bevoegdheden om wat te mogen doen heb je niet. :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:03

Mawrr schreef:
Het precieze verloop van de nieuwe selectie is nog niet bekend, maar ik verwacht wel iets in de vorm van motivatie/gesprek/CV. Ik ben dus momenteel heel erg bezig mijn CV op te krikken. Iemand misschien tips hiervoor?

ligt een beetje aan welke sector je dierenarts in wilt worden natuurlijk. voor gezelschapsdieren wellicht helpen in een asiel. landbouwhuisdieren: aan de slag bij de boer.

als ze decentraal hetzelfde gaan doen zoals ze dat nu doen bij de landbouwhuisdieren dan bestaat het uit een gesprek met docent, dierenarts en docent. Alleen als er meer dan 150 aanmeldingen hadden (70 plekken) was er ook nog een ronde met brieven, maar dit is geloof ik nog niet voorgekomen.

gok dat ze wel rondes gaan doen aangezien ze ruim 700 aanmeldingen hebben. gok motivatiebrief of een toets. CV is denk ik niet zo belangrijk voor diergeneeskunde..

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:46

future_vet schreef:
Mawrr schreef:

ligt een beetje aan welke sector je dierenarts in wilt worden natuurlijk. voor gezelschapsdieren wellicht helpen in een asiel. landbouwhuisdieren: aan de slag bij de boer.

als ze decentraal hetzelfde gaan doen zoals ze dat nu doen bij de landbouwhuisdieren dan bestaat het uit een gesprek met docent, dierenarts en docent. Alleen als er meer dan 150 aanmeldingen hadden (70 plekken) was er ook nog een ronde met brieven, maar dit is geloof ik nog niet voorgekomen.

gok dat ze wel rondes gaan doen aangezien ze ruim 700 aanmeldingen hebben. gok motivatiebrief of een toets. CV is denk ik niet zo belangrijk voor diergeneeskunde..

Ik kan er in mijn motivatiebrief natuurlijk naar verwijzen. Ik ben bijvoorbeeld al paraveterinair.

Wel jammer dat je zo gebonden bent aan de unikliniek met je coschappen. Ik zou graag later iets met exoten willen doen, dus ik zou graag een keer naar het buitenland willen. Jammer dat dat niet mogelijk is tijdens de studie. Dat zal daarna dan moeten.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:00

Mawrr schreef:
future_vet schreef:

Ik kan er in mijn motivatiebrief natuurlijk naar verwijzen. Ik ben bijvoorbeeld al paraveterinair.

Wel jammer dat je zo gebonden bent aan de unikliniek met je coschappen. Ik zou graag later iets met exoten willen doen, dus ik zou graag een keer naar het buitenland willen. Jammer dat dat niet mogelijk is tijdens de studie. Dat zal daarna dan moeten.

er zijn wel mogelijkheden om naar het buitenland te gaan hoor! en dus je allerlaatste stage in niet bij de uni kliniek als ik het goed begrepen heb.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:31

future_vet schreef:
Mawrr schreef:

Een buitenland stage kan echt wel hoor. Je kan op castratie stage naar het buitenland of je onderzoeksstage doen in het buitenland. Ook met exoten. Dat kan je zelf regelen. :)

Verder is er ook een leuke studieverenging voor vogels en bijzondere dieren waar je actief kunt zijn om naast school ook veel kennis op te doen. ;)

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:00

ah dankjewel! Ik dacht omdat hierboven stond dat je vanaf je 4e jaar coschappen gaat lopen op de unikliniek zelf, dat je dan verplicht verbonden bent daaraan.
Ja, ik zou graag een onderzoeksstage oid willen doen in het buitenland!

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:02

Ik vroeg dit ook al in het topic over deelcertificaten, maar misschien weet iemand uit dit topic het antwoord wel:

Ik wil ook de 4 deelcertificaten halen om toegelaten te worden op Diergeneeskunde.
Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat? Je wordt wel meegenomen in de selectie (vanaf 2017 vervalt de loting) en moet je dan later je certificaten opsturen als je ze hebt gehaald ofzo?

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:17

Kom ineens dit topic tegen, ik heb me ook ingeschreven (gezelschapsdieren) dus het is wachten op de loting :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:18

Ik wil ook diergeneeskunde gaan studeren, maar ik zit nog in VWO5. Ik ben dus heeeel blij dat vanaf volgend jaar er geen loting meer is! :D

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:37

Mawrr schreef:
Ik vroeg dit ook al in het topic over deelcertificaten, maar misschien weet iemand uit dit topic het antwoord wel:

Ik wil ook de 4 deelcertificaten halen om toegelaten te worden op Diergeneeskunde.
Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat? Je wordt wel meegenomen in de selectie (vanaf 2017 vervalt de loting) en moet je dan later je certificaten opsturen als je ze hebt gehaald ofzo?

De selectie vind waarschijnlijk al in april plaats. Dus net als de vwo examenkandidaten zijn de resultaten dus nog niet bekend.
Aan de hand van de decentrale selectie krijg je een nummer. En dan worden 225 mensen - klasse A aangenomen. In mei ongeveer zal je een nummer krijgen en de definitiefe uitslag volgt dus pas in juli of nog later als je uitstel hebt, uiterlijk september. Want de nummers die examen niet hebben gehaald vallen er nog af etc.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:09

future_vet schreef:
Mawrr schreef:

De selectie vind waarschijnlijk al in april plaats. Dus net als de vwo examenkandidaten zijn de resultaten dus nog niet bekend.
Aan de hand van de decentrale selectie krijg je een nummer. En dan worden 225 mensen - klasse A aangenomen. In mei ongeveer zal je een nummer krijgen en de definitiefe uitslag volgt dus pas in juli of nog later als je uitstel hebt, uiterlijk september. Want de nummers die examen niet hebben gehaald vallen er nog af etc.

Maar dat is nog voor dit jaar toch. Ik bedoel eigenlijk voor 2017, als de loting weg is. Maar dat zal wel ongeveer hetzelfde verhaal zijn.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:49

Juist dan is dat het geval. Nu krijg je pas lotingsuitslag als je al je certificaten etc hebt ingeleverd, omdat loting afhangt van je cijfers ;)

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:21

Ik zit de laatste tijd niet meer zoveel op Bokt, maar heb me ook ingeschreven voor dgk. Ook voor de selectie, ik wil graag de richting landbouwhuisdieren doen. Volgende week ga ik een dagje meekijken bij een paar hoorcolleges, en nog een dag mee met onze dierenarts. Ik zit nu in 6 vwo, en mocht ik niet binnenkomen dan ga ik (eerst) een jaar dierwetenschappen doen in Wageningen. De sfeer en de uni zelf vond ik daar wel echt goed, maar de opleiding is theoretischer en je wordt natuurlijk geen dierenarts. Ik wil toch wel graag echt in de praktijk bezig later..

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:31

Over de toelating van volgend jaar: Volgens mij is het voor geneeskunde in Utrecht nog wel zo dat je een CV moet inleveren. Maar dat gebeurt bij steeds minder universiteiten omdat mensen gewoon maar wat opschrijven, of als ze wel echt iets van vrijwilligerswerk hebben gedaan, vragen of hun begeleider dan wat wil overdrijven in de brief. Dus ik twijfel of het een CV zou wordt. Maarja, dat weten we pas later.

@carmenbrum Heb je al eens nagedacht over dgk in België?
Dat is op het moment mijn backup, maar ik heb er nog niet zoveel mensen over gehoord.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:50

Ik heb er wel over nagedacht, maar het eerste jaar is daar wel zwaar en daarbij is het wel ver reizen.. Ik ken wel iemand die het 2 jaar gedaan heeft, maar Wageningen lijkt me ook een leuk alternatief. En daarbij hoop ik eigenlijk dat ik gewoon binnenkom :o

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 23:21

Ik heb er een jaar gezeten ;) het moet je echt liggen, maar over het algemeen past het Nederlandse systeem beter bij de Nederlander.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 23:32

Hier wel iemand die België als 2e keus heeft :) Viavia ook hele goede verhalen gehoord. Het is inderdaad anders, maar net zo goed een super gave studie!

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:06

@future_vet Tja, liever Utrecht natuurlijk! Maar als tweede keus houd ik het wel als optie. Ik heb wel het idee dat ze het in België heel anders aanpakken als ik de verhalen hoor van studenten daar; veel meer stampen en minder redeneren en praktijklessen. Maar ik hoorde ook dat ze de studie een beetje gaan aanpassen nu, met meer praktijk enzo, al moet je dat ook nog maar zien..
@regenpier Leuk! Ik heb wisselende verhalen gehoord. Ik heb vooral verschillende horrorverhalen gehoord over de speech aan het begin van het jaar haha. Maar indd ook wel goede verhalen :)