Fleur_Laura schreef:Wat wel gezegd wordt bij ons en wat ook een feit is, is dat 60% de pre-master voor de master waar ik net aan begonnen ben niet haalt. Die pre-master richt zich vooral op het aanleren van wetenschappelijke vaardigheden (SPSS, statistiek) en een wetenschappelijke schrijfstijl. Ik weet niet hoezeer hier in HBO opleiding op in wordt gegaan, maar dat lijkt me toch in mindere mate dan op het WO gezien zij hier dus een extra jaar voor moeten doen. Verder is het verdieping van stof die zij op het HBO ook al hebben gehad. Ik denk dat dit ook wel erg per opleiding afhankelijk is welke vaardigheden aangeleerd worden.
Wat er inhoudelijk wordt gevraagd op een pre-master is natuurlijk maar een deel van het totaalplaatje waarom mensen het 'halen' of niet. Op de meeste HBO's is een slagingspercentage van 60% ook vrij normaal, maar dat zegt niets over de capaciteiten van de studenten die stoppen/afhaken/het niet halen.
Zo kan de studie toch minder interessant zijn dan verwacht (wat invloed heeft op de motivatie), een andere weg inslaan (andere studie danwel baan), reistijd die tegenvalt, klas die tegenvalt... en wat ik ook vaak bespeur als reden om af te haken is niet om kunnen gaan met autoriteiten. Laat dat nou een component zijn die op de uni, nog meer dan op het HBO, sterk aanwezig is en bovendien één die lastiger is voor oudere studenten. Kortom; redenen te over om de eindstreep niet te halen, naast een tekort aan capaciteiten.