Neerbuigende HBOers,mijn tenen krullen er gewoon weg van

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Neerbuigende HBOers,mijn tenen krullen er gewoon weg van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:42

Er zijn ook HBO studies waarvan je er 2 tegelijkertijd kan doen, believe me :)

Als je naar de exact gelijke opleiding kijkt op alle 3 niveaus dan zul je zien dat een deel van de basis lesstof identiek is (zelfde boeken etc), maar de hoeveelheid lesstof wordt naarmate het niveau stijgt er gemiddeld genomen sneller doorheen gejaagd.
Eigenlijk vergelijkbaar mavo-havo-vwo.
Na de mavo heb je een gigantische overlap met de havo, maar je loopt toch achter kwa hoeveelheid lesstof.

Let op: dit is Gemiddeld!
Totaal verschillende onderwerpen zijn ook totaal niet onderling te vergelijken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:44

HBO heeft toch over het algemeen meer verplichte colleges? De Universitaire opleidingen die ik heb gedaan hadden erg weinig (verplichte) contacturen, daar werd veel meer beroep gedaan op je zelfdiscipline. Dan is het dus ook makkelijker om twee tegelijk te doen. Dus toch meer stof in minder contacturen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:51

Zal per school verschillen. Ik heb op mijn 4 jaar hbo gem 10-15 contacturen gehad die niet verplicht waren.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:51

Oeh dat zou ik niet weten Sheran, ik kan altijd makkelijker lessen skippen dan mijn vriendinnen die uni doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:53

Daar zijn (waren?) enorme verschillen.
Ik had mega veel verplichte contact uren ivm practica, mijn huisgenoten waren 2x zo veel thuis.
Zij werkten daarentegen meer via groepjes (PGO) waar wij veel meer alleen deden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:54

Bij ons zijn alleen de practica (dus opdrachten waar we in grote groepen/redacties werken) verplicht, omdat je met je aanwezigheid je groep achterstelt. Voor de rest is het een kwestie van zelf uitzoeken.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:56

Sizzle schreef:

Als je naar de exact gelijke opleiding kijkt op alle 3 niveaus dan zul je zien dat een deel van de basis lesstof identiek is (zelfde boeken etc), maar de hoeveelheid lesstof wordt naarmate het niveau stijgt er gemiddeld genomen sneller doorheen gejaagd.
Na de mavo heb je een gigantische overlap met de havo, maar je loopt toch achter kwa hoeveelheid lesstof.

Ik heb zelf dit heel anders ervaren in mijn overgang van VMBO naar havo, ik liep eigenlijk op alle vakken voor (heb een beta pakket gehad misschien is dat anders?). Ik heb door omstandigheden de eerste maand moeten missen van mijn eerste jaar op het havo (leerjaar 4) zelfs toen niks gemerkt van de achterstand. Het enige verschil was denk ik wel het tempo waarin het gegeven werd maar ook daar gleed ik als vanzelf in.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:57

Het zal dan ook wel van je opleiding afhangen :). Bij Rechten was alleen in het eerste jaar iets verplicht. Bij Grieks en Latijn hebben ze 80% aanwezigheidsplicht, dat is vaak erg lastig. Maar bij beide studies had ik gemiddeld 8 contacturen per week. Rechten was hoorcollege en werkgroep apart, Grieks en Latijn had er een combinatie van gemaakt. Medicijnen heeft wel erg veel contacturen geloof ik, en zeker als je coschappen loopt kan daar eigenlijk niks naast.
Maar dan is het dus wel redelijk snel te doen om 2 studies naast elkaar te doen, zeker als 1 studie niet heel erg veel verplichte contacturen heeft. En ik weet niet of het bij het HBO zo is, maar op de uni kun je gewoon een vak het jaar daarop volgen als je hem de eerste keer niet haalt. Dan hoef je geen 'jaar over te doen' ofzo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:59

Renee, ik verwoord het denk ik niet goed.
Je merkt normaal niets van de overstap ivm goede overlap, maar het kost je wel 1 jaar extra.
Je doet jaar 4 in feite 2x.
Als je direct naar jaar 5 had kunnen gaan had je waarschijnlijk in een gat gevallen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-09-15 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 23:01

Sheran schreef:
Het zal dan ook wel van je opleiding afhangen :). Bij Rechten was alleen in het eerste jaar iets verplicht. Bij Grieks en Latijn hebben ze 80% aanwezigheidsplicht, dat is vaak erg lastig. Maar bij beide studies had ik gemiddeld 8 contacturen per week. Rechten was hoorcollege en werkgroep apart, Grieks en Latijn had er een combinatie van gemaakt. Medicijnen heeft wel erg veel contacturen geloof ik, en zeker als je coschappen loopt kan daar eigenlijk niks naast.
Maar dan is het dus wel redelijk snel te doen om 2 studies naast elkaar te doen, zeker als 1 studie niet heel erg veel verplichte contacturen heeft. En ik weet niet of het bij het HBO zo is, maar op de uni kun je gewoon een vak het jaar daarop volgen als je hem de eerste keer niet haalt. Dan hoef je geen 'jaar over te doen' ofzo.

Check was bij ons wel het geval, anders had ik mijn studie nooit in 4 jaar kunnen afronden. Maar als je echt een enorme achterstand hebt kan het zijn dat je hele periodes het vorige jaar moet volgen. Maar dat was bij ons meestal alleen als je praktijk vakken niet had gehaald, waarbij je verplicht aanwezig moest zijn. De theorievakken kon je er vaak gewoon bijnemen (wat ook verschilt per persoon).

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 23:02

Sizzle schreef:
Renee, ik verwoord het denk ik niet goed.
Je merkt normaal niets van de overstap ivm goede overlap, maar het kost je wel 1 jaar extra.
Je doet jaar 4 in feite 2x.
Als je direct naar jaar 5 had kunnen gaan had je waarschijnlijk in een gat gevallen.

Ach zo! Ja oke fair enough ben ik het wel ergens mee eens. Maar ik had ook stof dubbel in jaar 4 van het havo, wat ik voornamelijk zag als het meest relaxte ever *\o/*

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 23:04

Troost je:
des te meer poeha,des te minder werkelijk zelfvertrouwen. En dat is niet afhankelijk van opleidingsniveau of intelligentie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 23:06

Renee, ik vond het ook geen probleem :)
Moest alleen voor Wiskunde een kleine extra bijscholing doen omdat we op de mavo geen integraal berekeningen hadden gehad.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 23:08

Sizzle, heb geen wiskunde B gedaan uiteindelijk. Maar wij kregen op het VMBO als je wiskunde B wilde doen bijscholing zodat die overgang ook nul probleem zou vormen. Intergraal berekeningen ben ik uiteindelijk alsnog niet omheen gekomen want die mocht ik op het HBO als nog leren :')

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:07

Ik lees een aantal heel herkenbare dingen. Ik ervaar het ook dat hogergeschoolden zeer denigrerend praten over of jegens MBO'ers. Ik heb er op mijn werk ook mee te maken en ik vind het echt heel vervelend. Ik ben op dit moment de enige MBO'er binnen mijn team doordat ik destijds intern ben overgegaan van een ander team naar mijn huidige team.
Wanneer er cursussen worden aangeboden of wanneer er stagiaires (MBO'ers) worden aangenomen, mag ik als enige niet reageren of aan cursussen deelnemen. Laat staan een MBO stagiaire begeleiden. Hogergeschoolden hebben overal voorrang op. Wanneer ik vraag om een motivatie aan mijn leidinggevende dan wordt erop gereageerd met dat MBO'ers minder leerbaar zijn en minder ambities hebben. Dit terwijl zij een heel helder beeld heeft van mij en hoe ik mijn verdere loopbaan voor mij zie. Ik ben zeer gemotiveerd en wil graag leren, grijp elke kans en uitdaging met beide handen aan. Dat ik dan niet serieus genomen word, raakt mij wel, omdat ik voor mijn gevoel als MBO'er als 'beperkt' word gezien en benaderd. Ik voer mijn werkzaamheden beter/secuurder uit dan menig HBO'er op de werkvloer bij ons, maar daar wordt niet naar gekeken. Voor mijn gevoel kom ik echt niet vooruit in mijn werkveld en kan ik mij niet verder ontwikkelen terwijl ik dit juist heel graag wil.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:55

Sizzle schreef:

Ik begrijp dat dit volgens sommigen het uitgangspunt is, de realiteit heb ik echter anders ervaren.

Zowel op de middelbare als op het voortgezet onderwijs. Na HAVO 5 ben ik er een jaar tussenuit geweest (USA) en daarna ben ik doorgestroomd naar VWO 6. Het enige vak waar ik daar echt achter lag was wiskunde en dat meer omdat (toen) wiskunde op de HAVO anders werd aangepakt (qua onderwerpen) dan op het VWO.

Zelf ben ik beter in individueel werken dan in samenwerken. Dat vond ik wel een groot verschil tussen HBO en Uni, op de Uni moet je wel samenwerken maar dat is echt een fractie van de groepsopdrachten op het HBO. Vandaar ook dat de Universiteit me makkelijker af ging. Maar of individueel werken nou beter of 'hoger' is dan samenwerken, daar durf ik wel een discussie over te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:00

Helaas zitten er heel veel rotte appels tussen... En wat merk ik nou vaak? Dat mensen die vmbo(/havo) en MBO/HBO hebben gedaan heel neerbuigend doen tegenover VWO/Universiteit. := Daar kan ik eerlijk gezegd ook echt niet bij...

Er zit nou eenmaal verschil tussen verschillende niveau's, dat zou niet hoeven uitmaken hoe mensen elkaar behandelen. :+ En mensen hoeven zich ook niet zo aangesproken te voelen...

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:57

Wat wel gezegd wordt bij ons en wat ook een feit is, is dat 60% de pre-master voor de master waar ik net aan begonnen ben niet haalt. Die pre-master richt zich vooral op het aanleren van wetenschappelijke vaardigheden (SPSS, statistiek) en een wetenschappelijke schrijfstijl. Ik weet niet hoezeer hier in HBO opleiding op in wordt gegaan, maar dat lijkt me toch in mindere mate dan op het WO gezien zij hier dus een extra jaar voor moeten doen. Verder is het verdieping van stof die zij op het HBO ook al hebben gehad. Ik denk dat dit ook wel erg per opleiding afhankelijk is welke vaardigheden aangeleerd worden.

Verder merk ik op de universiteit eigenlijk nooit dat er neerbuigend wordt gedaan naar HBO'ers. Ik heb zelf de havo gedaan, heb mijn P behaald en ben doorgestroomd naar de universiteit. Op de universiteit heb ik nooit een neerbuigende houding ervaring, eerder bewondering dat ik als één van de weinigen van mijn jaar nominaal mijn bachelor heb behaald.

Ik ben nu juist jaloers op de mensen van het HBO die al veel meer praktijkervaring hebben dan ik, die net de eerste uren op een stage heeft gemaakt. Had graag gewild dat de universiteit hier wat meer ruimte voor had geboden om wel theoretisch op WO niveau te studeren maar óók het opdoen van praktijkervaring.
Overigens doet mijn vriend een studie (nu master) waarbij hij helemaal nooit stage hoeft te lopen. Dat lijkt mij heel gek, dan heb je tijdens je hele studie nooit de echte praktijk meegemaakt. Zo kwam ik er tijdens mijn HBO studie (PABO) op stage er pas achter dat het niet echt iets voor mij was.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:41

Fleur_Laura schreef:
Wat wel gezegd wordt bij ons en wat ook een feit is, is dat 60% de pre-master voor de master waar ik net aan begonnen ben niet haalt. Die pre-master richt zich vooral op het aanleren van wetenschappelijke vaardigheden (SPSS, statistiek) en een wetenschappelijke schrijfstijl. Ik weet niet hoezeer hier in HBO opleiding op in wordt gegaan, maar dat lijkt me toch in mindere mate dan op het WO gezien zij hier dus een extra jaar voor moeten doen. Verder is het verdieping van stof die zij op het HBO ook al hebben gehad. Ik denk dat dit ook wel erg per opleiding afhankelijk is welke vaardigheden aangeleerd worden.

Wat er inhoudelijk wordt gevraagd op een pre-master is natuurlijk maar een deel van het totaalplaatje waarom mensen het 'halen' of niet. Op de meeste HBO's is een slagingspercentage van 60% ook vrij normaal, maar dat zegt niets over de capaciteiten van de studenten die stoppen/afhaken/het niet halen.

Zo kan de studie toch minder interessant zijn dan verwacht (wat invloed heeft op de motivatie), een andere weg inslaan (andere studie danwel baan), reistijd die tegenvalt, klas die tegenvalt... en wat ik ook vaak bespeur als reden om af te haken is niet om kunnen gaan met autoriteiten. Laat dat nou een component zijn die op de uni, nog meer dan op het HBO, sterk aanwezig is en bovendien één die lastiger is voor oudere studenten. Kortom; redenen te over om de eindstreep niet te halen, naast een tekort aan capaciteiten.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:10

Mijn leidinggevende is er kampioen in. Ik doe promotieonderzoek in de zorg en werk samen met hulpverleners met zowel uni, HBO, als MBO achtergrond. Elke keer dat ik ga presenteren voor MBO-ers drukt ze me op het hart om het simpel te houden omdat die 'domme mensen' het anders niet snappen. Tja.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:39

Ik vind dat hele onderscheid tussen MBO, HBO en WO maar gek en lichtelijk overbodig in Nederland. Volgens mij wordt er nergens in het buitenland onderscheid gemaakt tussen HBO en WO.

Bij mij werd er op het gymnasium zelfs al neerbuigend gedaan over mensen die atheneum deden. Al mijn vriendinnen doen nu een universitaire studie en kunnen wel degelijk behoorlijk denigrerend uit de hoek komen over HBO'ers, zeker degenen die lid zijn van een vereniging. Ik heb zelf een jaar politicologie gestudeerd en daar hebben we het o.a. gehad over de "diplomademocratie" - over het feit dat er in Nederland een hele grote kloof bestaat tussen hoger- en lageropgeleiden en dat geloof ik ook wel. Ik werk nu (doe een soort beroepsopleiding tot accountant, bestaat in Nederland niet echt) bijvoorbeeld en ik krijg al vaak genoeg van mijn vriendinnen als grap te horen dat ik zo'n "burger" ben :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:53

Elk land heeft zijn opleidingssysteem.
Dat is overal anders.

De Duitse fachhochschule heeft ook weer amper raakvlak met het NL hbo.

Zo is in zwitserland een MBO standaard een werk-leer opleiding waar je dus letterlijk meerdere jaren in de leer gaat ipv overwegend boeken kennis op te doen. Wat voor een handwerk ook logischer is.

Het Engelse Bachelor is ook niet te vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:57

Mwah, maar het idee is toch wel dat het in ieder geval overal in Europa vergelijkbaar is, daarom krijg je ook een BSc/BA/MSc/MA titel en geen aparte Nederlandse titel. Ik vind het Engelse systeem in elk geval een stuk overzichtelijker, het Nederlandse systeem is echt bijna niet uit te leggen aan een buitenlander.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:58

Eulogy, in België wordt er ook onderscheid gemaakt :j

HBO is hogeschool, WO is universiteit.
Met de eerste krijg je een professionele bachelor, met de tweede een academische bachelor, waarna je een master gaat doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:03

Het is nergens in Europa gelijk :n

Het leeftijdsverschil is ook gigantisch.
Waar je in Engeland met 20 al klaar kan zijn zijn veel Duitsers nog enkele jaren langer onderweg.