Werken in de Horeca

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:20

Eline_S_S schreef:
_Yasmine_ schreef:
Hier gisteren weer dagje gedraaid van 8 uur, lekker volle bak. Tafels twee keer weg kunnen geven :j
Productieve avond, liep ook soepel!

Loop er nog wel eens tegenaan dat ik als oproepkracht minder ben ingespeeld op hen dan zij op elkaar.
Wanneer ik er dan tussenloop wordt er nog steeds niet overlegd en "moet ik maar weten waar iedereen geweest is".. Wat dus niet werkt aangezien we niet met wijken of taken werken. Gisteren gelukkig nog een oproepkracht aanwezig! dus fijn in overleg alles en wist iedereen precies wat er gedaan moest worden *D

Wij verdelen te tafels altijd per persoon, dus dat elke collega zijn 'eigen' tafels heeft zegmaar. En dan af en toe als iemand het te druk heeft; 'kan je dit even naar die tafel voor me brengen?' Maar voor ons werkt dit prima

Klopt vind dat ook ideaal. Is ook veel rustiger voor die mensen zelf om steeds een zelfde persoon aan tafel te hebben. Helaas vinden zij 'boven mij" dat toch niet helemaal.. Helaas..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:02

Ik heb gister van 10 tot 5 gewerkt, om daarna weer met de boot naar de vaste wal te kunnen(vandaag weer een nieuwe schoolweek). Ik ben nu sinds een maand van vaste kracht naar weekendkracht gegaan in hetzelfde bedrijf omdat ik weer ben gaan studeren. En ik ben zo blij dat ik nu niet meer dat zondagsdiner hoef te draaien. Dat is bij ons altijd idioot druk en vervelend omdat er dan altijd een extra gang in het dagmenu zit.
Als het op andere avonden idioot druk, is dat geen enkel probleem. Maar die zondag vind ik stom :+ .
Zaterdag een enorm lange dag gedraaid en een hele mooie en drukke werkdag gehad.

Wij werken ook niet met wijken. Wij hebben een aantal opnemers en een aantal runners en die doen in principe het hele restaurant.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:47

maximexfleur schreef:
Hallo allemaal, ik kom me ook melden!
Ik werk sinds een week ook in de horeca, bij een Japans restaurant. Ik doe het als bijbaantje, zit momenteel in 5Havo. Ik werk 2/3 avonden per week, en tot nu toe vind ik het erg leuk! Wel zwaar en ik heb nog wel steeds kramp in mn polsen van de dienbladen dragen maar ik heb begrepen dat dat over gaat. Nadat ik heb gewerkt mag ik altijd sushi, loempia's en alles wat over is eten :9

Ja, gaat over hoor :D

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:47

Iepke schreef:
Mag ik me hier ook melden? Werk inmiddels alweer 10 jaar in de horeca!
Werk in een restaurant in Groningen als eerste medewerker, erg leuk! :D
Wel op zoek naar wat anders, ondanks dat ik horeca echt fantastisch vind wil ik toch ook wel graag iets met m'n diploma doen enzo ;)

Leuk! Waar werk je? :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:49

Eline_S_S schreef:
_Yasmine_ schreef:
Hier gisteren weer dagje gedraaid van 8 uur, lekker volle bak. Tafels twee keer weg kunnen geven :j
Productieve avond, liep ook soepel!

Loop er nog wel eens tegenaan dat ik als oproepkracht minder ben ingespeeld op hen dan zij op elkaar.
Wanneer ik er dan tussenloop wordt er nog steeds niet overlegd en "moet ik maar weten waar iedereen geweest is".. Wat dus niet werkt aangezien we niet met wijken of taken werken. Gisteren gelukkig nog een oproepkracht aanwezig! dus fijn in overleg alles en wist iedereen precies wat er gedaan moest worden *D

Wij verdelen te tafels altijd per persoon, dus dat elke collega zijn 'eigen' tafels heeft zegmaar. En dan af en toe als iemand het te druk heeft; 'kan je dit even naar die tafel voor me brengen?' Maar voor ons werkt dit prima

Wij hebben een paar mensen die wijken lopen een één of twee die 'runnen'. Dan hoef je vaak niet te letten op het eten en drinken wat klaarstaat. Hierdoor hebben 'wij' (mijn vorige werk, zelfde baas) wel grotere wijken van +- 10 tafels.

xSannee

Re: Werken in de Horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:52

Wij hebben wijken van zo'n 10/15 tafels en dan vaak 1 persoon die een beeje van alles doet. Drankjes, ontvangst, pas lopen... gewoon waar nodig!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:39

Wij lopen dus met 3 mensen alles. Daarnaast ook nog de bar erbij. En als je dan dus niet op elkaar in bent gespeeld is het erg moeilijk om nog te zien waar wel of niet is opgenomen of wat er nog gedaan moet worden. Zeker als er weinig overleg is :+

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:45

Bij ons ligt het ook heel erg aan de drukte hoe de taken zijn verdeeld. Het is idd fijn als je goed op elkaar bent ingespeeld, maar met nieuwe mensen is dat nog wel eens lastig.
Probeer met inwerken nieuwe mensen ook aan te leren dat ze veel communiceren, maar ook non-verbaal. Bijvoorbeeld het meenemen van lege glazen als je mensen vraagt of ze nog iets willen drinken. Of het brengen van de kaart, het indekken van tafels. Dan weet ik dat er iemand is geweest. En bij twijfel, overleg of check de kassa, zodat mensen niet de bediening voor de derde keer aan tafel krijgen met dezelfde vraag.

En als het druk is werken wij ook met runners, opnemers en iemand achter de bar.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:41

Wij werken gelukkig wel met wijken, lijkt me heel irritant om door elkaar heen te werken. Wij hebben 5 wijken, variërend van 19 tot 26 tafels. Kan best druk zijn als het vol zit :Y)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:05

Het is ook net wat je gewend bent natuurlijk. Ik vind zonder wijken helemaal niet storend en dan werk ik in een behoorlijk groot restaurant. Waar vaak de tafels 2 keer en af en toe 3 keer bezet worden.
Het is onder het personeel geen chaos, en iedereen weet wat ze moeten doen.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:10

Hier ook geen wijken en ik vind het prima werken. Maar is dan wel niet echt een restaurant, meeste mensen drinken alleen wat of eten een stuk gebak erbij.

Vandaag weer een leuk dagje gehad, leuke gasten waren het.
Wel weer de "nee-ik-hoef-het-bonnetje-niet,-ik-krijg-het-toch-niet-terug-van-de-belasting"-grap moeten aanhoren en doen alsof ik het grappig vond :')

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:04

Ik kom me graag melden hier. :D
Eind oktober begin ik in de bediening bij een bowling/partycentrum met 5 restaurants. Heb nog niet heel veel ervaring in de horeca maar komt vast goed. Zolang ik maar een dienblad kan vasthouden :=

maximexfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:49

Aan het begin was ik best bang dat ik veel zou laten vallen maar eigenlijk is het heel erg meegevallen. Als je het eenmaal door hebt is het niet zo moeilijk. Tuurlijk zal je wel eens wat laten vallen maar dat gebeurd iedereen, al moet ik er niet aan denken dat mij dat binnenkort overkomt. Ik begin met alleen de bordjes serveren en ophalen, dus geen glazen en volle flesjes. Woensdag moet ik weer :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:47

Ik heb wel eens een vol plateau bier over iemand heen gegooit.. Was tijdens een shantykoor en dan is het enorm druk in het café en moeten wij de bladen boven het hoofd tillen.
Nou is dat geen enkel probleem, maar er ging iets niet goed en de balans verdween en boem allemaal bier over meneer heen... Kan gebeuren..

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:56

"Meisje mag ik wat vragen? Die mintlikeur die jullie over het ijs doen, zit daar alcohol in?" :o?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:59

Valt die ook onder cafeïnevrije koffiefilters?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:09

LauraMc schreef:
Iepke schreef:
Mag ik me hier ook melden? Werk inmiddels alweer 10 jaar in de horeca!
Werk in een restaurant in Groningen als eerste medewerker, erg leuk! :D
Wel op zoek naar wat anders, ondanks dat ik horeca echt fantastisch vind wil ik toch ook wel graag iets met m'n diploma doen enzo ;)

Leuk! Waar werk je? :)

Rt :j
Ik werk in een restaurant in haren, niet zo ver bij Groningen (centrum) vandaan.

Maar gelukkig heb ik alleen de aller eerste dag een bakje saus laten vallen (op het tapijt..) toen er geen klanten waren.. Meisje die laatst nieuw was had een hele beker yoghurt drink over een klant latenvallen. Ze is niet aangenomen :7
Maar wat hebben jullie veel tafels? :o Of zijn dat dan echt cafés? Want waar ik werk zijn maar 16 tafels. Dat doen we in het weekend met 2 (soms 3) en door de weeks met 1/2 personen, en dan heb ik het al druk genoeg. Bij ons is het ook maar van 16 tot 22 geopend

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:45

Ik ben ook een (soort van) horecaslaaf! Ik werk bij Verhage, iemand mee bekend? Zijn er toevallig nog anderen die in de café-restaurant top 100 staan?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:52

Wij hebben 19 tafels binnen en 12 buiten :) op zondagen sta ik vaak alleen en dat er 1 bij springt in de spits :)

Wij zitten wel in cafetaria top 100 :)) binnenkort met z'n alle uit eten om het te vieren :9

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:55

Gianti schreef:
Wij hebben 19 tafels binnen en 12 buiten :) op zondagen sta ik vaak alleen en dat er 1 bij springt in de spits :)

Wij zitten wel in cafetaria top 100 :)) binnenkort met z'n alle uit eten om het te vieren :9

Ja die bedoelde ik eigenlijk ook, kon even niet op het woord komen ('t is nacht hè, dan gaat mijn geheugen lekken.. ) :'). We krijgen sowieso taart opgestuurd!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:32

Wij hebben 10 tafels binnen en 4 buiten :o

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:22

Wij hebben binnen in principe 25 tafels, maar we hebben nog een extra gedeelte wat we open doen op drukke dagen, daar zijn nog 16 tafels extra. Deze tafels zijn gemiddeld voor 2-6 personen, met enkele uitschieters van tafels tot 12 personen. Buiten hebben we 16 tafels waar je met z'n vieren kan zitten en nog eentje voor 8-10 personen. En als het nou écht buitengewoon druk is zoals met kerst of een spontaan drukke zaterdag, hebben we nog een extra zaal met een stuk of 10 tafels.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:27

Wij hebben binnen
Brasserie: 20 tafels
Wijnbar: 10 tafels
Terras voor: 18
Terras achter: 14

Waarbij vaak in de zomer terrassen enkel open zijn, koude dagen de wijnbar erbij.
in de winter de wijnbar en brasserie tegelijk open. Dus zelden alles tegelijk. Tenzij groot feest.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:27

Wij hebben een apart café en restaurant. In het café en de lounge totaal 20 tafels, buiten ook 20 en in het restaurant 31 tafels+een serre en eventueel nog een extra zaal.
Tafels variëren van 2 tot 8 personen en worden regelmatig gevormd tot groepen van 25 man..

Bij ons is het ook niet mogelijk om met 2 personen café en restaurant te doen. Omdat het 2 aparte ruimtes zijn, maar ook qua hoeveelheid.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:44

Ik werk nu al ruim 3 jaar in de afwas bij een Chinees/wereldseetcafe. In het begin was het alleen nog een Chinees en nadat ik er een jaar werkte hebben ze er een wereldseetcafe bijgemaakt.

Het restaurant is over het algemeen altijd druk en moet er echt keihard gewerkt worden. Ik vind het altijd wel heel erg gezellig, maar begin het werk steeds minder leuk te vinden. Dit komt ook doordat ik al 20 ben en de rest is 15 à 16 jaar. Ook is het team niet echt gemotiveerd en wil bijna niemand extra werken. -O- Dat is echt te irritant als je een keertje vrij wilt.

Voorheen werkte ik iedere donderdag en vrijdag en om het weekend, later werd dit iedere vrijdag en zaterdag en nu werk ik om het weekend. Ik werk ook nog bij de Vero moda.

Ik kan jullie nu niet vertellen hoeveel tafels wij hebben, maar in ieder geval heel wat.