Help! Alsnog ingeloot bij Diergeneeskunde: wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:41

Toch zou ik voor diergeneeskunde gaan als ik jou was.
Als ik je rijtje van voor- en tegenargumenten bekijk, zie ik bij diergeneeskunde meer en belangrijkere argumenten dan bij je andere studie.
Voor het zinnetje dat je als je het niet doet, niet toegegeven hebt aan je droom.

Ik doe zelf de opleiding verloskunde, qua loting een zelfde verhaal. Ook hier zijn mensen gestart die niet zeker wisten of dit wat voor hen was of die wat minder gemotiveerd waren. Toch zijn ze nu (begin 3e jaar) nog steeds mee in de opleiding en vinden het superleuk! Dus dat je vooraf twijfelt en niet heel enthousiast bent, hoeft niet te betekenen dat deze opleiding niks voor jou is. Ook extreem gemotiveerde studenten kunnen afvallen, dat weet je nooit vooraf.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:42

LisaLucky schreef:
har166 schreef:
Wat vervelend dat je zo snel een keuze moet maken. Wat was het eerste wat er door je heen ging toen je dat mailtje las? Was dat een YES gevoel of een OW CR*P gevoel?

Ik zou de keuze baseren op de opleiding die je meest aanspreekt. Eventueel nieuwe mensen leren kennen gaat je lukken en ook bij de andere uni zijn er vast leuke verenigingen. Laat je opleiding niet beinvloeden door vrienden. Die mensen zie je tijdens de opleiding maar je blijft niet met iedereen bevriend na de opleiding denk ik.

Ja kijk, dus meer het OW CR*P aangezien ik juist blij was dat de beslissing vóór mij was gemaakt. Ik haat keuzes maken en ik wist dat ik op beide opleidingen op mijn plek zou kunnen zitten. Maar nu moet ik dus alsnog zelf beslissen en dat is echt zó moeilijk!

Gewoon proberen! Deze kans krijg je nu en nooit weer. Is het niet wat je gehoopt had kun je elk jaar alsnog besluiten om toch die andere studie weer op te pakken...

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:48

Hier een dierenarts die minder enthousiast word als ik dit lees :o.

Ik heb altijd dierenarts willen worden en ben ook ontzettend blij met mijn werk alleen heb ik tijdens en na mijn studie wel gemerkt dat als je er niet voor de volle 100% achter staat en voor wilt gaan het niets wordt. Ik ken groepjes waarmee ik in het eerste jaar gestudeerd heb waarvan slechts 1 persoon (van de 12) nog werkt als dierenarts. Een deel is tijdens de studie afgehaakt, een ander deel kwam er toen ze aan het werk waren achter dat het meer is dan alleen maar rozengeur en maneschijn.

Denk er dus heel goed over na en gun het anders iemand die er wel echt voor wil gaan.

Succes met je keuze.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:00

LisaLucky schreef:
Nogmaals bedankt voor alle reacties, fijn dat jullie meedenken.Zo voelt het in elk geval wel slsof ik er minder alleen voor sta!
Helaas komen er voor beide kanten goed beargumenteerde reacties...
Ik zal even mijn voor en tegen argumenten op een rijtje zetten:

Waarom Dgk;
Unieke kans (loting)
Kan altijd nog bmt doen
Ik wil het al lang worden
Beroep heeft praktische mogelijkheden
Het was niet voor niets mijn eerste keuze (intuïtie)
Als ik het niet doe heb ik toch het gevoel niet toegegeven te hebben aan mijn droom
De stad sprak me al vanaf het begin aan en mijn broer woont er (minder belangirjk)

Waarom Bmt:
Meer opties binnen het vakgebied
Betere kans op baan (en hoger loon)
Ik heb er al wat van meegemaakt en dat was leuk (inhoudelijk én sfeer)
Ik ben er al enigszins gesettled (minder belangrijk)
De studie Dgk kan tegenvallen en is hard werken; er is niet genoeg enthousiasme aanwezig (de plek kan beter naar iemand die dat wel heeft)

Misschien verduidelijkt dit de situatie?
Studieadviseur zei, samengevat, dat alleen ik kon kiezen, dus daar had ik niks aan, haha

Ik heb 2 dingen geaccentueerd:
-je hebt DGK nog niet meegemaakt, maar dan had je het wellicht óók leuk gevonden (of leuker?), dus of het een eerlijk 'voordeel' van BMT is, weet ik niet...
-er is niet genoeg enthousiasme... wellicht door je twijfels? Bij de voordelen van DGK staat dat het je droom is...

Het belangrijkste is m.i. je gevoel bij allebei. Hierna een tip vanuit een coachingsopleiding.
Pak twee kleine identieke papiertjes en schrijf op de één DGK en op de ander BMT. Je vouwt ze vervolgens identiek op en schudt ze. Dan leg je ze op de grond en je gaat er op staan (zonder schoenen). Doe je ogen dicht en ga écht even staan en kijk wat je voelt. Ga na een poosje op het andere briefje staan en kijk wat je daarbij voelt. Het papiertje wat jou het fijnste gevoel geeft, is jouw 'keuze' (die van je lijf).
Een voorbeeld hoe het kán voelen: het lijkt alsof je er vanaf geduwd wordt, je gaat draaien... maar dat waren dingen die ik voelde... Voor hetzelfde geldt ga jij voelen dat je het bij de één warm krijgt en bij de ander koud... Laat het open, maar ga VOELEN :j

Edit: kijk dus waar jij je het fijnst bij voelt en wat hetgeen je voelt voor jou betekent :-) . Als 'ervan af geduwd worden' voor jou betekent 'ga ervoor, neem actie' is dat voor jou een fijn gevoel waarschijnlijk.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:05

Ik zou zeggen doen! Maar dat is ook omdat ik zelf hoop ingeloot te worden over 2 jaar.

Als dit is wat je wilt, ga er dan voor!!

Atani

Re: Help! Alsnog ingeloot bij Diergeneeskunde: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:10

Ik raad je aan je even aan te melden in het diergeneeskunde topic op bokt (als je dat nog niet gedaan hebt.) Diergeneeskunde is een hele zware richting en je moet echt 100% zeker zijn van je keuze. Maar het is wel een prachtig beroep uiteraard. Succes met je keuze :j

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:15

DGK is duidelijk geen grote passie op dit moment, want je twijfelt. Die twijfel zegt al genoeg.
Als je hart echt bij DGK ligt had je een gat in de lucht gesprongen en nog dezelfde dag je boeken verkocht.
Het is geen schande om niet te kiezen voor een studie waarvoor je wel bent ingeloot!

Bovendien moet je DA zijn met hart en ziel, al tijdens je studie moet je er 300% voor willen gaan, en dat heb je niet.

Ik zou zeggen, blijf doen wat je nu leuk vind en gun die plek aan iemand dat wel dat gevoel erbij heeft!
Nogmaals, DA worden is een roeping en als je dat zo niet voelt moet je het niet gaan doen.

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:16

Ik zeg ook doen, en wel hierom; beter apijt hebben van de dingen die je gedaan hebt, dan van de dingen die je nooit geprobeert hebt. Wat nou als je later spijt gaat krijgen dat je nooit de opleiding dan ook maar geprobeerd hebt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:20

Je bent 17 en klinkt als iemand die er ook vol voor gaat, dan ben je dus 20, hooguit 21 als je je bachelor hebt in deze opleiding. Dan kun je alsnog, met deze opleiding in je broekzak dierenarts worden. Ook dan kun je met jouw attitude in drie jaar klaar zijn. Misschien maakt dat de beslissing iets makkelijker, kost wat meer geld en tijd maar binnen zeven jaar en dan ben je nog maar 25 heb je ze alle twee.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:03

bigone schreef:
Je bent 17 en klinkt als iemand die er ook vol voor gaat, dan ben je dus 20, hooguit 21 als je je bachelor hebt in deze opleiding. Dan kun je alsnog, met deze opleiding in je broekzak dierenarts worden. Ook dan kun je met jouw attitude in drie jaar klaar zijn. Misschien maakt dat de beslissing iets makkelijker, kost wat meer geld en tijd maar binnen zeven jaar en dan ben je nog maar 25 heb je ze alle twee.

Dan moet ze nog maar ingeloot worden natuurlijk

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 19:22

Heb zojuist gebeld, ga er morgen heen. Ik kan toch de kans niet laten liggen, heb het gevoel dat ik dan iets fout doe. Hoewel ik nog steeds sporen van twijfel heb. Maar ik beslis nu om het toch te doen. Als ik het niet doe kan het heel goed zijn dat ik mijn hele leven denk 'had ik maar...'

Jullie allemaal ontzettend bedankt voor jullie berichten, had niet zoveel reacties verwacht! Heb er echt veel steun aan gehad, jullie hebben me geholpen om alles goed op een rijtje te zetten.

Morgen is er een sportdag en vrijdag begint het eerstejaarsweekend waar ik ook heen ga. Dus het komt allemaal goed :)

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:27

Ik vind dat je een goede keuze hebt gemaakt TS, heel veel succes ermee :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:27

Succes en veel plezier!
Maar dat gaat vast goed komen.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:31

Goed dat je een besluit genomen hebt en doet wat goed voor jou voelt!
Veel plezier :D

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:37

Gefeliciteerd! Fijn dat je een keuze hebt kunnen maken. Leuk dat je ook direct naar het eerstejaars weekend gaat!
Kijk ook even op de DSK Facebook, daar worden op dit moment eerstejaars boeken aangeboden!

Veel plezier met je studie!

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:37

je kan beter spijt hebben dat je het wel gedaan hebt en weer teug bent gegaan naar je oude studie dan altijd spijt blijven houden omdat je het niet gedaan hebt. Zo'n kans krijg je nooit weer. Als je nog terug kan naar je studie in Eindhoven, zou ik zeker je droom niet laten schieten.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:54

Veel plezier! Hou je ons op de hoogte hoe het gaat?

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:54

Goed dat je een besluit hebt genomen! Ik zit zelf momenteel in het 2e jaar diergeneeskunde in Utrecht, en kan je vertellen dat het echt een geweldig leuke studie is :j ! Ik wens je heel veel plezier op het eerstejaarsweekend en suc6 op de studie. Mocht je vragen hebben mag je altijd even pben ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:58

Heel goede keus, je schrijft zelf ook, intuitie daardoor was diergeneeskunde je eerste keus. Dat is niet voor niets.

Heel veel plezier morgen en het weekend. Snel nieuwe mensen gaan kennen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:18

Spannend heel veel succes!!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:57

Het ei is gelegd :D

Heel veel succes en plezier bij de kennismaking +:)+

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:17

Je hebt (volgens mij) een goed gegronde keuze gemaakt. Heel veel plezier en succes!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:59

Joepie!

Wat fijn: je kunt naar de studie die je eerste keuze is!!!

Succes en plezier gewenst!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:11

Leuk! Morgen is de sportdag :) zo kun je je mentorgroepje echt leren kennen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:51

;)