Vandaag sollicitatiegesprek, warm, wat doe ik aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:32

Voor mij is er wel een groot verschil tussen werk en vrije tijd. Ik loop in mijn vrije tijd echt niet in een mantel- of broekpakje met keurige pumps en een correct kapsel. Ik zit nu in een joggingbroek met een shirt met hysterische print en een vest en als ik naar buiten ga trek ik mijn Air Max aan.
Nu moet ik wel zeggen dat ik zakelijk en privé zeer strak gescheiden hou, iets wat mijn collega's gelukkig ook deden dus geen ongemakkelijke toestanden. :D

Ayasha, ik ga die discussie ook niet met je aan, dus dat scheelt. ;) Ik heb er behoorlijk wat jaren ervaring mee, ben erin geschoold en verschillende multinationals vonden mijn werk prima. Als een dresscode een zeer belangrijk onderdeel van de onderneming is dan is het toch logisch dat daarom geselecteerd wordt. Ik kan wel een surfer-dude aannemen met bijbehorende outfit maar die kan ik aan geen enkele cliënt slijten dus dat schiet niet op voor beide partijen.
En hier laat ik het bij, ik ga me niet verdedigen om besluiten die professioneel genomen zijn op een paardenforum als je het niet erg vind. :o

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:37

Tsja Ayasha, ik denk dat uiterlijk wel iets over innerlijk zegt, en dus ook over je mentaliteit. Ik ben ervan overtuigd dat je uiterlijke verzorging een deel van jezelf reflecteert. Niet dat je met een vlek op je blouse geen enorm aardig en leuk persoon kan zijn, maar netheid is dan geen prioriteit bij je. En natuurlijk is het alleen van belang bij gelijke geschiktheid, maar bij gelijke geschiktheid zou ik juist wel aangenomen willen worden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:43

Ayasha, ik werkte hiervoor bij een van de Big Four en daar hadden we tijdens onze eerste trainingsweek een hele sessie over gepaste kleding en voorkomen. Je gewoon erbij neerleggen dat je geen kleding draagt die je leuk vindt, maar gepaste kleding, vind ik allesbehalve oppervlakkig. En ja, ik denk ook oprecht dat je je werk beter doet als je goed gekleed bent (ikzelf ben dringend toe aan nieuwe schoenen en als m'n moeder dat zou zien zou ze me echt afschieten, "dress for success" is mij echt met de paplepel ingegoten).
Het is inderdaad nogal een vruchteloze discussie dus ik laat het hierbij, maar niet voor iedereen is "jezelf zijn" per se goed advies als het hierover gaat.

Is uiteraard ook afhankelijk van de sector. Mijn vader werkt in de IT en die gaat gewoon in een spijkerbroek en overhemd (of T-shirt) naar het werk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:47

Er is natuurlijk een verschil tussen je professioneel voelen in een pak of iig niet vervelend en het gevoel hebben dat je een soort carnavals kostuum draagt. Ik ken bijna niemand die in pak werkt die dat pak ook in zijn vrije tijd draagt. Maar als jij een pak een verschrikkelijke dwangbuis vind dan moet je die imo niet aantrekken naar een sollicitatie omdat je denkt dat dat verwacht word. Dat is imo toch een beetje "liegen" over wat die baas van je kan verwachten, hij hecht blijkbaar waarde aan dat uiterlijk en jij geeft dan express een vertekend beeld van jezelf.

Het is natuurlijk bijv ook gewoon extreem oppervlakkig dat iemand een klacht krijgt omdat ze het heel koud heeft en een vest aan trekt. Waarschijnlijk heeft dat je werk niet beïnvloed, hoogstens een klein beetje positief omdat je geen energie aan het verspillen was aan het koud hebben. Dat is natuurlijk zo oppervlakkig als maar kan, ik kan me voorstellen dat mensen niet voor zo'n oppervlakkige pietlut willen werken := .

Anoniem

Re: Vandaag sollicitatiegesprek, warm, wat doe ik aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:53

Was gelukkig een klant en niet mijn manager :) Ik zei destijds ook nogal verontwaardigd "Ja, maar het was daar gewoon onwijs koud en het was of dat vest of m'n jas", mijn manager begreep dat uiteraard en inmiddels hebben we fleece vesten met het bedrijfslogo erop voor dit soort situaties.
Ja, die specifieke situatie is oppervlakkig, maar je werkt in de dienstverlening en dan is de klant over het algemeen altijd koning.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:59

Tazzey schreef:
Voor mij is er wel een groot verschil tussen werk en vrije tijd. Ik loop in mijn vrije tijd echt niet in een mantel- of broekpakje met keurige pumps en een correct kapsel. Ik zit nu in een joggingbroek met een shirt met hysterische print en een vest en als ik naar buiten ga trek ik mijn Air Max aan.
Nu moet ik wel zeggen dat ik zakelijk en privé zeer strak gescheiden hou, iets wat mijn collega's gelukkig ook deden dus geen ongemakkelijke toestanden. :D

Ayasha, ik ga die discussie ook niet met je aan, dus dat scheelt. ;) Ik heb er behoorlijk wat jaren ervaring mee, ben erin geschoold en verschillende multinationals vonden mijn werk prima. Als een dresscode een zeer belangrijk onderdeel van de onderneming is dan is het toch logisch dat daarom geselecteerd wordt. Ik kan wel een surfer-dude aannemen met bijbehorende outfit maar die kan ik aan geen enkele cliënt slijten dus dat schiet niet op voor beide partijen.
En hier laat ik het bij, ik ga me niet verdedigen om besluiten die professioneel genomen zijn op een paardenforum als je het niet erg vind. :o

Waar vraag ik je om je te verdedigen?
Ik zeg enkel mijn mening. Daar vind jij en al de rest verder van wat ie wil. je moet het niet met me eens zijn, en ik niet met jou of wel?
Dus er is geen reden om jezelf te verdedigen, daar heb ik je ook niet om gevraagd.

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:29

Mag ik jullie mening?
Ik heb morgen een kennismakingsgesprek met mijn stagebegeleidster, ik was van plan om in een jurkje te komen (blote schouders, tot op knie) en soort sandalen. In de mail is ze niet te formeel, praat over woonplaats, kinderen ed. :) Ik heb een schooluniform die ik aan zou kunnen trekken, dit heeft een rokje tot op knie (met ballerina's of hakken)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:29

Tazzey schreef:
[

Als ik kon kiezen tussen twee personen die beiden gelijk gekwalificeerd zijn maar waar de een zich aan onze dresscode hield en de ander niet dan ging de persoon in de formele outfit door naar de volgende ronde.
Je kunt het wel zo graag willen loslaten maar er zijn nu eenmaal erg veel bedrijven waar formele kleding echt verplicht is, wil je dat niet? Prima maar dan ben je bij ons niet op je plaats en zul jij noch ik niet vrolijk worden.

Ik kies liever voor de persoon die op persoonlijke eigenschappen het beste bij het bedrijf/team zou passen en dan zou ik haar/hem gewoon vertellen dat we een andere dresscode hebben.

Het valt of staat met communicatie

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:33

De persoon die de juiste eigenschappen heeft had zich ook gekleed zoals het hoorde. Als je al geen respect kunt opbrengen voor de regels binnen het bedrijf heb je niet de juiste eigenschappen.
Waarom moet ik tijdens een sollicitatie gesprek aan de kandidaat vertellen dat de dresscode uiterst formeel is terwijl er letterlijk in de advertentie staat "Uiterst formele dresscode, casual kledij wordt niet op prijs gesteld." Als je dat niet doorkrijgt dan is communicatie ook niet een van je eigenschappen en houdt het al snel op. ;)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:35

Tazzey schreef:
De persoon die de juiste eigenschappen heeft had zich ook gekleed zoals het hoorde. Als je al geen respect kunt opbrengen voor de regels binnen het bedrijf heb je niet de juiste eigenschappen.
Waarom moet ik tijdens een sollicitatie gesprek aan de kandidaat vertellen dat de dresscode uiterst formeel is terwijl er letterlijk in de advertentie staat "Uiterst formele dresscode, casual kledij wordt niet op prijs gesteld." Als je dat niet doorkrijgt dan is communicatie ook niet een van je eigenschappen en houdt het al snel op. ;)

Ik krijg weet ik hoeveel vacatures onder mijn neus van hele diverse bedrijven al meer dan 15 jaar lang. Dat heeft er nog nooit onder gestaan. Dat staat alleen bij uitnodigen voor feestjes erop.

Heeft niets met respect te maken, sommige mensen weten het gewoon niet. Daarom ga je een top kandidaat toch niet laten lopen?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:37

Sheran, dat jurkje dat jij post, vind ik wel erg kort... Mijn jurkjes zijn meestal toch echt wel tot op de knie. En blote benen en ballerina's zijn hier geen probleem, maar mannen met korte broeken en sandalen met harige benen en voeten... neuh.

En wie zei er nou dat er op kantoor op blote voeten gelopen werd? Jakkes. Op m'n sokken alleen binnen mijn eigen kantoorruimte als ik in de winter bijvoorbeeld kletsnatte schoenen heb, maar dan zorg ik voor keurige zwarte sokken onder mijn lange broek. Is niet normaal, maar ook niet erg.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:38

Ik weet ook niet wat voor vacature dat is maar dat heb ik echt nog nooit zien staan :Y)

Dorith schreef:
Mag ik jullie mening?
Ik heb morgen een kennismakingsgesprek met mijn stagebegeleidster, ik was van plan om in een jurkje te komen (blote schouders, tot op knie) en soort sandalen. In de mail is ze niet te formeel, praat over woonplaats, kinderen ed. :) Ik heb een schooluniform die ik aan zou kunnen trekken, dit heeft een rokje tot op knie (met ballerina's of hakken)

Denk dat je outfit prima is :j Gewoon netjes en toch redelijk informeel.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:51

Dat jullie de vacatures niet gezien hebben wil niet zeggen dat ze er niet zijn. :')
Welnu, ik ga me weer even op iets nuttigs storten. Succes TS!! +:)+ ik hoop dat de hele reis het waard geweest is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:56

R12312 schreef:
Tazzey schreef:

Ik krijg weet ik hoeveel vacatures onder mijn neus van hele diverse bedrijven al meer dan 15 jaar lang. Dat heeft er nog nooit onder gestaan. Dat staat alleen bij uitnodigen voor feestjes erop.

Heeft niets met respect te maken, sommige mensen weten het gewoon niet. Daarom ga je een top kandidaat toch niet laten lopen?

Als die manier voor Tazzey werkt is dat haar zaak toch? :)
die eventuele top kandidaat komt echt wel aan de bak.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:07

Betreft schoenen:

Wat trekken jullie aan als je dus:
* niet op hakken kan lopen?
* niet op ballerina's kan lopen?
* orthopedische steunzolen draagt? -O-

Ik ben zo goed als verdoemd om lelijke stevige schoenen te dragen.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:29

miss_lizje schreef:
Betreft schoenen:

Lekker blijven dragen toch? Of doel je op de hitte?
Als het gaat om sollicitatie gesprek, je draagt die schoenen voor een reden toch? Dan zou ik ze blijven dragen. Als ze je er om afwijzen vind ik dat heel flauw.
Want jij bent jij ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:32

Ik heb schoenen van Wolky. Niet echt hele mooie maar het zijn zomerschoenen en de zool is uitneembaar zodat je ook je eigen zooltjes erin kan doen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:36

Ik heb een soort nette enkellaarsjes waar mijn steunzolen in passen.

En wat betreft passende kleding op stage/sollicitatie gesprek. Ten eerste vind ik het belangrijk om te weten wat voor soort bedrijf het is. Ik bedoel, je kunt best in je hippe korte jurk bij bepaalde bedrijven op sollicitatiegesprek komen. Andere bedrijven waarderen dat juist niet. Daarom als tip: als je niet weet hoe het er bij een bedrijf aan toe gaat. ....bedek schouders/buik/decollete/bovenarmen/benen en tenen.
Geen spijker kleding en geen overdreven teksten op tshirts etc. geen gijmpen en geen overdreven make up.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:05

uggy schreef:
miss_lizje schreef:
Betreft schoenen:

Lekker blijven dragen toch? Of doel je op de hitte?
Als het gaat om sollicitatie gesprek, je draagt die schoenen voor een reden toch? Dan zou ik ze blijven dragen. Als ze je er om afwijzen vind ik dat heel flauw.
Want jij bent jij ;)

Het komt er wel op neer dat ik betreft kledingkeuze hierdoor wel beperkt word. Een leuke skinny jeans is lelijk bij mijn plomp schoenen. Rokjes en jurkjes heb ik een paar nette sandelen bij, maar ik kan daar niet voldoende op lopen om meer dan een 1 bezig te kunnen zijn. Ik heb 2 paar hakken voor het plaatje, maar dat was ook hakken aan-> soliciteren en zodra ik buiten sta hakken uit. Maar goed lopen op die krengen is met hypermobiliteit eigenlijk niet te doen. Lijkt net een pasgeboren kalf dat moet lopen.

Gelukkig ga ik het laboratorium in en zijn dichte schoenen een must. Maar ergens solliciteren waar vrouwen "verplicht" bepaalde schoenen zou moeten dragen zou niet mogelijk zijn. Niet dat ik niet zou willen, maar lichamelijk is het amper te doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:16

Als er expliciet in de advertentie staat dat het 'uiterst formeel' moet zijn, lijkt me inderdaad niet dat je in spijkerbroek gaat nee. Tegelijkertijd is zo'n uiterst formele dresscode vaak wel een beetje bedoeld om een onderscheid te maken tussen 'wij' en 'zij'.
De 'corporate omgeving' wordt wat dat betreft in elk geval wel iets te makkelijk tot norm verheven. Alsof alleen dat werkgevers zijn. Maar dat is in elk geval niet waar. Ik heb bij meerdere werkgevers gewerkt (en gewoon, zakelijke bedrijven) waar men over het algemeen gewoon in spijkerbroek liep. Bij klanten eventueel aangevuld met een jasje, maar that's it.

Waargebeurd verhaal 1:
Toen het ook 30 graden was liepen ze bij ons op kantoor wel degelijk gewoon in korte broek, alleen naar klanten was even iets netters aan. Totdat er iets snelsnel geregeld moest en er dus geen tijd was om om te kleden. Bleek dat de klant ook gewoon in korte broek liep en zich ook steeds keurig formeler kleedde als onze mensen kwamen. (Daarna ging dat bij 30 graden dus allemaal wat informeler.)

Waargebeurd verhaal 2:
Er liepen ook wel mensen rond in avontuurlijker broeken dan spijkerbroeken, zoals zo'n skaterbroek met kruis op je knieen (zwartrafels of knalrood) en deathmetal t-shirts. Was een bijzonder intelligente en handige collega (wel meer bij ons op kantoor dan eerstelijns klantcontact overigens.) En toen een andere collega ging trouwen heeft die gevraagd om vooral niets anders aan te doen maar juist in knalrode broek te komen. Dus 'dat doe je ook niet aan naar een bruiloft' is ook alvast ontkracht :)

Nogmaals - dit zijn gewoon commerciele bedrijven. Even kijken naar de sfeer op kantoor en daar een beetje bij aansluiten is geen probleem, doen alsof formele kleding de norm is bij 'de' werkgevers is onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:36

Ik heb ook lang gedacht 'ik ga me echt nooooooit anders voordoen dan ik ben'.
Maar toen ik bij de rechtbank kwam (en dan niet eens binnen enige functie die daar iets mee te maken had!)ben ik me toch rap gaan aanpassen, en een stukje neter gekleed daar gewerkt dan 'ik zelf ben'.

Daarna jaren in de welzijnsector gewerkt waar ik echt prima op slippers en spijkerbroek kon lopen.
Bloot en uitdagend was wel een no-go ivm de jeugdigheid van sommige clienten.
Dat kan je gewoon niet maken, met je strakke blote top tussen de pubers.

Als ik op kantoor zou werken zou ik me gewoon netjes kleden zoals op dat bedrijf wenselijk is.
Liever niet in pak of mantelpak maargoed, heb er ook geen problemen mee als dat wel de dresscode is.
Dan pas je je gewoon aan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:48

Iemand zei 'beter overdressed dan underdressed'.

Joe ik heb in mijn jonge jaren gesolliciteerd bij de bouwmarkt in een chique lange jurk op palen van 10 cm. Ik kan er niet aan terugdenken zonder me kapot te schamen. :')

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:51

lieveli schreef:

Joe ik heb in mijn jonge jaren gesolliciteerd bij de bouwmarkt in een chique lange jurk op palen van 10 cm. Ik kan er niet aan terugdenken zonder me kapot te schamen. :')

:')

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:04

Ik ben inmiddels terug van mijn warme, zeg maar gerust stik hete beproeving.
Had een rokje met topje aan, en bij me een vestje dat ik had meegenomen op advies van een aantal van jullie.
Heb me ook voor het gesprek nog even opgefrist, compleet met deo en heb van 14.00 uur t/m 16.30 een "sollicitatiegesprek "gehad.
Geen idee of dat goed is of niet, want zo lang heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Begin volgende week krijg ik meer te horen.

Maar ondanks het vestje werden mijn tattoo's "gespot " door de grootste baas.
Geen idee of dat gaat meespelen in de selectie tussen drie kandidaten.
We gaan het zien.

Ben trouwens wel benieuwd hoe het met de andere bokkers is afgelopen vandaag.....dus wie zin heeft.....meld het even??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:20

lieveli schreef:

Want hakken van 10cm zijn netjes :+