Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:51

Nou, deze dames vinden het schandalig dat ze vakantiedagen moeten opnemen als kindlief ziek is. Geen idee of de regeling ook bestaat in Nederland, maar als ouder kan je hier bij de HA een attest vragen voor een verklaring van ziek kind, en met dat attest kan je in totaal 10 dagen "sociaal verlof" aanvragen. 3 dagen daarvan krijg je volledig je loon uitbetaald, en dan hoef je geen vakantie op te nemen. Ouders kunnen dus via dit systeem per ouder (!) 3 vakantiedagen sparen als kindlief ziek is. Het gaat dan om een hulpbehoevend gezinslid.

Wij, als kinderlozen, wij krijgen die dagen alleen maar in geval van ernstige ziekte bij 1 van onze ouders of partner. Tegen de tijd dat mijn ouders of partner zodanig ziek zijn dat ze hulpbehoevend worden zodat ik thuis moet blijven, dan moet er al heel wat meer aan de hand zijn dan een griepje of wat koortsig...

@Amaris: ziek melden is voor mij geen optie. We zijn met 8 en we werken in shiften tussen 7u30 en 19u30. Naast de 3 dames in kwestie zijn we met nog 5 anderen waarvan er 2 halftijds werken aan 4u/dag, en de sluit om 19u15 moet altijd gebeuren met 2 om veiligheidsredenen. Als ik me dan zogenaamd "ziek" meld heb je 4 personen over waarvan 2 halftimers voor een shift van 12u. Dat hebben we vorig jaar geprobeerd en dat is een pure catastrofe. Met de beste wil ter wereld redden we dat niet en dat wil ik de anderen ook niet aandoen. We hebben behalve dit issue een hele goede ploeg, ik ga hen echt niet in de str*nt zetten omdat 3 dames persé allemaal dezelfde periode willen. Dat gaat de sfeer absoluut niet ten goede komen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:56

Varekaj, ik weet niet wat voor opleiding je volgt, maar heb jij geen educatief verlof? Nu weet ik niet hoe dat precies allemaal zit, maar dat zou ik zeker eens navragen bij een vakbond oid. Voor hetzelfde geld heb jij gewoon wettelijk recht op die dag(en) verlof voor je herexamen en dan mogen die egoïstische kippen hoog en laag springen, moeten ze maar niet naar Spanje of weet ik waar op vakantie en maken dat ze daar zijn. Natuurlijk komt dat de sfeer ook niet ten goede, maar als jij duizenden euro's misloopt omdat zij alleen aan zichzelf denken ga je ze toch al niet meer lief aankijken.

dromertje2

Re: Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:01

Maar wie weet vallen de examens op 1 dag of 2dagen en kan je voor die ene dag of 2 dagen wel verlof pakken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:01

Ik zat te denken aan een uitzendkracht als dat in die functie mogelijk is.

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:10

Mijn ouders hebben beiden altijd gewerkt, wat ook gemakkelijk kon met een opa en oma die als VUT-ers door het leven gingen en niet eens verwacht hadden opa en oma te worden. Zij hebben altijd opgepast, ziek of niet. Als ik erop terugkijk, denk ik dat ik als ik ziek was het liefst bij oma was daar werd ik nog net iets meer verwend en werd werkelijk alles voor mij opzij geschoven. Echter als ik echt heel ziek was, geopereerd moest worden of wat dan ook was ook één van mijn ouders thuis of in ieder geval zo vroeg mogelijk thuis.

Nu ik zelf zwanger ben, ben ik heel blij dat mijn moeder de dagen die ik weer ga werken ga oppassen. Dit betekent dus ook dat ik met een ziek kindje niet meteen mijn werkgever, de werkgever van mijn vriend of onze collega's hoef te benadelen. Als ik verhalen hoor over mensen die hals over kop van het werk moeten komen omdat de opvang belt dat hun kindje verhoging of wat voor ziekte symptoom dan ook heeft. Ben ik heel blij en dankbaar dat mijn ouders de gelegenheid en de wil hebben om er voor mijn kindje te zijn zoals mijn opa en oma dat ook voor mij waren.

Wat ik vreemd vind is dat hier gesproken werd over dat collega's de dupe zijn van het feit dat jij thuis wilt zijn voor je kind. Wat is precies het verschil met zelf ziek thuis zitten of thuis zitten voor je kind?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:14

Varekaj: maar dat is toch eigenlijk belachelijk? Je kan dus niet ziek worden in die periode...stel je valt van je paard en breekt weet ik veel wat, wat gaan ze dan doen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:15

het verschil is denk ik dat je niet zo vaak zelf ziek thuis zit, als dat je met een ziek kind zit.
Daarbij is het ook nog en/en. En je bent zelf wel eens ziek, en je moet ook wel eens thuis zijn voor een ziek kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:18

Ik studeer via een specifiek project waarbij ik van september tot juni op de schoolbanken moet zitten, en gaan werken tussen 1 juli en de 1e schooldag van het nieuwe academiejaar. In die periode moet ik ook mijn jaarlijkse opgebouwde vakantiedagen opnemen, of ze worden uitbetaald aan 50% belastbaar.
De voorbije jaren heb ik steeds mijn collega's eerst hun vakantie laten regelen en dan nam ik alle overblijvende dagen die open stonden.

@chanel: daarvoor heb ik een aanvraag ingediend bij school, of ik uitzonderlijk de data al kan meekrijgen. Dan moet er wel iemand overuren doen die dag om mijn afwezigheid op te vangen. Wie normaal afstudeerde in januari 2015 maar herexamen heeft, is er optie om dat herexamen al in juni te doen. Helaas wil de school dit niet voor mij toestaan. Ik zit in het normale circuit en kan alleen herexamen doen in augustus of januari 2016.

@Urielle: uitzendkrachten voor 3 weken doen ze bij ons op dienst niet aan. Ook niet aan jobstudenten. Onze administratie en het programma is niet zo eenvoudig, het werktempo ligt best hoog. De inwerktijd voor een nieuwe werknemer ligt al op minimaal 4 weken, en dan moet die constant onder supervisie staan tot ze het onder de knie hebben.

@ Ballard: dan is er een probleem :+

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:21

Ik vind wel dat ouders al snel thuisblijven voor hun kinderen. Als ik ziek was bleef ik alleen thuis. Ja ook toen ik nog op de basisschool zat. Met een jaartje of 8 bleef ik al alleen thuis ( daarvoor werkte mijn moeder nog niet). Kreeg dan de telefoon naast mij met telefoonnummers van mn ouderes en opa en oma. Als er iets was kon ik altijd bellen (wat ik eigenlijk nooit heb gedaan) en om de paar uur belden ze dan even of het goed ging.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:23

Ah, misschien valt het dan nog wel mee, als het maar 1 of 2 dagen is, is het niet zo onoverkomelijk om iemand voor die 1 dag of 2 dagen overuren te laten doen, allesinds veel haalbaarder dan 3 weken.
Dus wie weet, is het een storm in een glas water en kan je gewoon afstuderen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:28

joyenbeau schreef:
Ik vind wel dat ouders al snel thuisblijven voor hun kinderen. Als ik ziek was bleef ik alleen thuis. Ja ook toen ik nog op de basisschool zat. Met een jaartje of 8 bleef ik al alleen thuis ( daarvoor werkte mijn moeder nog niet). Kreeg dan de telefoon naast mij met telefoonnummers van mn ouderes en opa en oma. Als er iets was kon ik altijd bellen (wat ik eigenlijk nooit heb gedaan) en om de paar uur belden ze dan even of het goed ging.

Een kind van acht jaar alleen achterlaten is strafbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:33

Het is een optie maar zeker geen garantie dat dat lukt hoor. Ik vind het gewoon zo rot, iedereen past zich steeds aan voor diegene met kinderen en als ze hun zin niet krijgen is het hek van de dam.

Hoe doen alleenstaande ouders dat dan? Die kunnen toch ook nooit elke vakantiedag van hun kind overbruggen, laat staan als dat kind ook eens ziek valt tussendoor? Waarom moeten steeds de mama's er zo noodzakelijk bij zijn op de 1e schooldag? Is papa, oma of opa niet goed dan?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:38

joyenbeau schreef:

>;) vind dat werkelijk schandalig.
Een ziek kind alleen thuis. Werkelijk kan daar echt niet bij.

Mijn kids zijn nooit alleen thuis en helemaal niet als ze ziek zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:40

Persoonlijk neem ik ook de eerste schooldag vrij, mijn kinderen vinden die eerste dag na de vakantie met een nieuwe klas en nieuwe juf spannend en moeten vaak huilen. Die steun wil ik ze wel geven.

Maar ik heb geen collega's die de dupe zijn verder.

En papa en grootouders zijn lief en goedbedoelend maar ze kunnen voor geen meter gedrag lezen en erop inspringen.

Ik ken maar een alleenstaande moeder en zij doet het met veel hartzeer jegens kind en veel ruzie met de baas. ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:41

ja, misschien is ieders zicht er op anders. Mensen zonder kinderen denken zo, mensen met kinderen hebben andere prioriteiten. En misschien veranderen die prioriteiten weer als je kinderen krijgt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:42

Dat laatste sowieso Chanel :))

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:45

joyenbeau schreef:

Bizar. Ik zou een flink ziek kind van 8 echt niet alleen thuislaten, nog afgezien van het feit dat het helemaal niet mag en je flink ruzie kunt krijgen met de instanties. Ik neem aan dat jouw ouders jou ook niet brakend en jankend van de koppijn alleen thuis hebben gelaten - dat hoop ik tenminste. Lijkt me heel beangstigend voor een kind om dan alleen te moeten blijven.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:13

Blue_Eyes schreef:
joyenbeau schreef:

Bizar. Ik zou een flink ziek kind van 8 echt niet alleen thuislaten, nog afgezien van het feit dat het helemaal niet mag en je flink ruzie kunt krijgen met de instanties. Ik neem aan dat jouw ouders jou ook niet brakend en jankend van de koppijn alleen thuis hebben gelaten - dat hoop ik tenminste. Lijkt me heel beangstigend voor een kind om dan alleen te moeten blijven.

Vind het niet echt bizar te noemen hoor. Ik had vaak wat koorts en was wat grieperig. Dan maakten ze voor mij altijd een lekker bedje op de bank, tv aan (eventueel bakje om in te spugen) en gaven ze me misschien nog een pijnstiller. Telefoon naast me met telefoonnummers die altijd bereikbaar waren, en als er dan iets was kon ik mijn moeder bellen die er binnen 5-10 minuten kon zijn.

Nee ik zie niet wat daar zo bizar aan is. Vaak vond ik het niet eens zo erg hoor.

Kijk als een kind flink hoge koorts heeft en ook echt moet huilen van de pijn, dan kan ik het me voorstellen en vind ik het ook normaal als een ouder thuisblijft. Vind dan trouwens ook dat je naar de dokter moet met je kind. Maar ik vind ouders vaak wel erg overbezorgd.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:20

blokje schreef:
joyenbeau schreef:

>;) vind dat werkelijk schandalig.
Een ziek kind alleen thuis. Werkelijk kan daar echt niet bij.

Mijn kids zijn nooit alleen thuis en helemaal niet als ze ziek zijn.

Maar wat ik me dan afvraag, waarom vind je dat zo schandalig?
Wat kan er nu eenmaal gebeuren?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:22

Al was je kiplekker, op je achtste hoor je niet alleen thuis te zitten. Je ouders zijn damn lucky dat er nooit iets gebeurd is, dan hadden ze enorme problemen met Jeugdzorg gehad.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:25

Ook in Nederland bestaat het zgn 'zorgverlof'.
Ik heb er laatste week van december, eerste week van januari voor het eerst gebruik van moeten maken toen mijn zoon (21 maanden oud) in het ziekenhuis opgenomen moest worden met uitdrogingsverschijnselen (en een darminfectie) als gevolg van een hele flinke buikgriep. Bij mij op het werk kun je (als je fulltime werkt) max. 10 dagen (dus 2 werkweken) per jaar opnemen waarbij je dan 70% van je salaris uitbetaald krijgt.

2 weken geleden kreeg mijn dochter (5 jaar) flinke griep in het weekend. Ik ben maandag nog naar het werk geweest (oma heeft toen opgepast) maar dinsdagnacht werd ik er zelf ook doorgeveld. Tegen de tijd dat ik net weer wat beter werd op donderdag kreeg mijn zoon de griep. Ben toen alsnog thuis gebleven. Ziek gemeld was ik toch al, het was niet druk op het werk en die ene donderdag (vrijdags ben ik altijd vrij) half ziek op het werk gaan zitten zouden mijn collega's ook niet veel aan hebben.

Of ik de kinderen thuis laat als ze ziek zijn en zelf ga werken ligt er aan hoe ziek ze zijn en wie er oppast. Als oma of papa thuis is dan trek ik zo mijn kloffie aan en ga naar het werk ook als ze flink ziek zijn. Ik drop ze ook wel bij de oppas bij lichte ziekteklachten maar al niet meer als ze flink ziek zijn. Dan neem ik of papa wel een vrije dag op. Dan maar minder lang op vakantie in de zomer.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:29

Urielle schreef:
Al was je kiplekker, op je achtste hoor je niet alleen thuis te zitten. Je ouders zijn damn lucky dat er nooit iets gebeurd is, dan hadden ze enorme problemen met Jeugdzorg gehad.

Nah, vroeger moest je toch ook wel eens een boodschapje voor je ouders doen? Buiten spelen? Dat mag dus ook niet want dan laat je je kinderen dus ook alleen achter. Denk dat dat probleem met jeugdzorg wel meevalt en wat had er nou kunnen gebeuren? Een kind van 8 kan vaak echt wel al zelf nadenken.

Maargoed, het verschilt ook per kind heel erg, ik was altijd al erg zelfstandig en deed geen gekke dingen.
Voor vreemden mocht ik absoluut niet open doen en dat deed ik dus ook echt niet.

En nogmaals mijn moeder werkte vlakbij, mocht er wat gebeuren dan was ze zo bij mij.

Ben trouwens wel benieuwd dan vanaf wanneer je je kind dan volgens de wet alleen mag laten.
Laatst bijgewerkt door joyenbeau op 26-02-15 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:31

Er is een verschil tussen je kind naar de bakker in de straat te laten gaan en een ziek kind heel de dag alleen te laten.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:32

chanel1985 schreef:
Er is een verschil tussen je kind naar de bakker in de straat te laten gaan en een ziek kind heel de dag alleen te laten.

Vind ik niet. Niet bij iedereen zit de bakker in de straat. Ik moest toch echt 10 min. lopen en dan kom je dus verkeer tegen... Dat lijkt mij juist gevaarlijker dan veilig thuis zitten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:34

Als je ziek bent, kan het rap gaan. Je geraakt uitgedroogd, krijgt koorts en je gaat slapen maar je valt in coma. Daar lig je dan uren voor je ouders terug thuis komen. Kan het al te laat zijn.
Dat gebeurd hoor. Denk dat je er iets te simpel over denkt.