Ziek zijn, thuis blijven of doorwerken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:25

Caatje87 schreef:
Met gewone griep, gooi ik er wat pillen in en ga ik wel gewoon.

Kan anders aflopen, want dit seizoen deden veel mensen dat. Met gewone griep gaan werken / geen rust nemen... Kregen ze er een longontsteking bij.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:32

ligt er aan hoe ziek ik ben, met een beetje hoofdpijn ga ik gewoon werken.
Maar ben ik heel erg verkouden en snotter ik de hele dag door. terwijl ik me niet eens zo ziek voel meld ik me wel ziek. dit omdat ik met een erg kwetsbare groep mensen werk die ik met mijn verkoudheidje makkelijk een longontsteking kan bezorgen.

esmee_stip

Re: Ziek zijn, thuis blijven of doorwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:04

Als ik ziek ben ga ik niet werken maar wanneer ben je nou echt ziek? Ik houd voor mezelf altijd aan: zolang ik nog naar mijn paarden kan, kan ik ook werken. En ja, op school lag die grens wel eens iets lager ;-) Ik kan me soms irriteren aan mensen die zich om de haverklap ziekmelden, dat komt op mij ongeloofwaardig over soms. Zo wil ik in ieder geval niet bekend staan bij mijn collega's..

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:09

Ik blijf pas thuis als ik continu naar de wc moet rennen.
Werk nu 3 jaar en ben 1 dag thuis gebleven omdat ze me verstandskies verkeerd getrokken hadden waardoor er een stukje van me kaak mee was gekomen en dit sneed in mijn tong Als ik praatte.
Dus ben die dag dat ik me ziek melde meteen naar het ziekenhuis geweest en hebben ze alles open gesneden.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:25

ik vind het er heel erg aan liggen wat je hebt en wat je doet.

ik werk op een chemisch lab. 1x je hoofd er niet bij en het kan fout gaan. bij een licht griepje meld ik mij ook niet ziek. maar ben nu een week thuis (helaas) auto ongeluk gehad en kon mijn arm amper bewegen zo'n pijn. wilde vandaag weer werken wordt ik vannacht totaal niet lekker. enorm duizelig en allemaal overgeven. vannochtend nogsteeds. kon niet eens fatsoenlijk mijn ved uit of ik val weer neer. dan is hdt niet heel verstandig om te gaan werken.

ook als je met kinderen werkt zou ik extra voorzichtig zijn met bijna ieder griepje kan je kinderen aansteken dat is ook niet de bedoeling. maar met een kantoor baan kan je in tegenstelling tot hier langer doorwerken is mijn idee.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:35

Tuurlijk moet je je niet voor iedere poep en een scheet ziekmelden :+

Maar je hebt ook zorg plicht voor jezelf. Als jij jezelf niet goed verzorgd, ben je doorgaans langer ziek.
En daar heeft niemand baad bij. Als je zo lang doorloopt waardoor je uiteindelijk naar het ziekenhuis moet gebracht worden, luister je niet goed naar je eigen lijf. En zijn de kosten voor je werkgever en maatschappij hoger. Moet zeggen, soms is het lastig. Ik heb wel eens gezeur gehad dat ik toch naar het werk kwam en iedereen zou aansteken. Maar de keer erop melde ik me ziek en dat vind men ook niet prettig....dus ach, goed naar jezelf luisteren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:40

Het is ook jammer dat we blijkbaar in een wereld leven waarin je niet meer voor jezelf 'mag' zorgen. En het is vast ook een deel jaloezie: als ik door kan werken, dan moet jij ook doorwerken. Terwijl vrijwel iedereen het prettiger vindt om, als hij/zij niet lekker is, thuis te blijven. Als iedereen dat zou doen, dan zou de werkvloer misschien wel gezonder, maar ook gelukkiger zijn. En als je niet voor jezelf zorgt, wie doet dat dan wel? Wie houdt je dan in de gaten?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:48

Sheran schreef:
Het is ook jammer dat we blijkbaar in een wereld leven waarin je niet meer voor jezelf 'mag' zorgen. En het is vast ook een deel jaloezie: als ik door kan werken, dan moet jij ook doorwerken. Terwijl vrijwel iedereen het prettiger vindt om, als hij/zij niet lekker is, thuis te blijven. Als iedereen dat zou doen, dan zou de werkvloer misschien wel gezonder, maar ook gelukkiger zijn. En als je niet voor jezelf zorgt, wie doet dat dan wel? Wie houdt je dan in de gaten?

Snap ik, maar er zijn ook mensen die heel erg goed voor zichzelf zorgen, te goed.
En die zich elke keer als er ook maar iets dwars zit ziekmelden. Dat lijkt me gewoon ook niet de bedoeling. Van zulke werknemers kun je niet op aan als werkgever.
Als ik een keer hoofdpijn heb, is dat heel vervelend, maar kan ik best werken, maar ik ken ook collega's die dan niet gaan werken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:51

De hoofdpijn van de een is moeilijk te vergelijken met die van een ander, en je weet uiteraard niet hoe die persoon zich erbij voelt... maar ik herken je punt wel hoor :+.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:55

SAKKIA schreef:
Sheran schreef:

Snap ik, maar er zijn ook mensen die heel erg goed voor zichzelf zorgen, te goed.
En die zich elke keer als er ook maar iets dwars zit ziekmelden. Dat lijkt me gewoon ook niet de bedoeling. Van zulke werknemers kun je niet op aan als werkgever.
Als ik een keer hoofdpijn heb, is dat heel vervelend, maar kan ik best werken, maar ik ken ook collega's die dan niet gaan werken.

Klopt.... Ken ze ook hoor, die twee keer per maand een deel van de week zich ziekmelden met wat voor reden dan ook... Leuk voor de collega's die elke keer dat werk erbij over moeten nemen naast hun eigen werk.....

Zodra ik het onverantwoord vind om te reizen naar mijn werk, dan meld ik mij ziek. Dat is dus incl eventuele medicijnen. Meestal probeer ik het toch en kan ik mij altijd nog ziekmelden als het niet gaat.
Nu ik zwanger ben, lijk ik iets vatbaarder voor vanalles helaas.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:00

Ik heb idd ook de regel: kan ik nog rijden/naar mijn paard? Dan kan ik ook werken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:03

@Caatje: dat had ik eerst ook, maar bij mijn paard hoef ik niet na te denken en op mijn werk wel. Dus bij mij kan het zo zijn dat ik wel naar mijn paard kan (niet optimaal hoor, begrijp me niet verkeerd) maar niet naar mijn werk, omdat ik geen hele zinnen meer kan formuleren en hoge koorts heb.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:09

Sheran schreef:
@Caatje: dat had ik eerst ook, maar bij mijn paard hoef ik niet na te denken en op mijn werk wel. Dus bij mij kan het zo zijn dat ik wel naar mijn paard kan (niet optimaal hoor, begrijp me niet verkeerd) maar niet naar mijn werk, omdat ik geen hele zinnen meer kan formuleren en hoge koorts heb.

Of even naar de supermarkt omdat je toch wat te eten ofzo nodig hebt.

Ik was gisteren ook nog thuis dus maar ik ben dus wel even naar de supermarkt geweest. Daarbij was het heerlijk weer en heeft dat wandelingetje naar de supermarkt mij heel erg veel goed gedaan :j
Dik aankleden en even in beweging zorgt er bij mij vaak voor dat ik me beter ga voelen en de hele dag dat gehang op die bank of in bed voor de tv.
Dus heb ik 's middags ook weer de laptop gepakt en ben ik wederom thuis aan het werk gegaan.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:32

Sheran schreef:

Maar als je echt hoge koorts hebt, kan je ook eigenlijk niet naar je paard vind ik. Dan moet je lijf uitzieken en geen inspanning hebben.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:33

LZP -> STW

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:37

EliseXJoelle schreef:
ik vind het er heel erg aan liggen wat je hebt en wat je doet.

ik werk op een chemisch lab. 1x je hoofd er niet bij en het kan fout gaan. bij een licht griepje meld ik mij ook niet ziek. maar ben nu een week thuis (helaas) auto ongeluk gehad en kon mijn arm amper bewegen zo'n pijn. wilde vandaag weer werken wordt ik vannacht totaal niet lekker. enorm duizelig en allemaal overgeven. vannochtend nogsteeds. kon niet eens fatsoenlijk mijn ved uit of ik val weer neer. dan is hdt niet heel verstandig om te gaan werken.

ook als je met kinderen werkt zou ik extra voorzichtig zijn met bijna ieder griepje kan je kinderen aansteken dat is ook niet de bedoeling. maar met een kantoor baan kan je in tegenstelling tot hier langer doorwerken is mijn idee.

Ben je wel goed onderzocht in het ziekenhuis anders zou ik het alsnog laten doen, klinkt verdacht veel op een wiplash .

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:41

Zelf meld ik me heel snel ziek van school al met een beetje hoofdpijn, heb het daar gewoon niet leuk op het moment.
Voor werk of paardrijden meld ik me niet zo snel af, ik kwakkel inderdaad dan nog wel eens te lang door

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:43

Ik kom er later altijd pas achter dat ik me beter ziek had kunnen melden, pas als ik echt niet meer kan lopen (bij wijze van) dan meld ik me ziek.
Ik kan namelijk niet met het idee omgaan dat mijn collega's dan de boel met iemand minder moeten draaien.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:46

Toen ik in de paarden ging werken werd mijn regel 'als ik mijn eigen paarden kan doen, kan ik ook werken'. Dat is blijven hangen zelfs nu ik ander werk doe. Als ik hokken kan mesten, paarden kan voeren en verzorgen ga ik werken. Dus ook met zware buikgriep met bijbehorende 40 graden koorts en elke vijf minuten mezelf leeg kakken...Het ging wel zeg maar :') En dan inderdaad een collega die afbelt omdat z'n hand zeer doet 8)7

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:04

Caatje87 schreef:
Ik heb idd ook de regel: kan ik nog rijden/naar mijn paard? Dan kan ik ook werken.

Dat zou voor mij een slecht criterium zijn, mijn stal is aan huis, kan moeilijk de dieren een week niet voeren omdat ik de griep heb :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:10

Caatje87 schreef:
Sheran schreef:

Maar als je echt hoge koorts hebt, kan je ook eigenlijk niet naar je paard vind ik. Dan moet je lijf uitzieken en geen inspanning hebben.

Soms is naar buiten gaan dan wel prettig, even weg uit het muffe huis. Ik voel lichamelijk vaak niet zo heel veel van koorts (behalve een zere huid). Het is meer mijn geestesvermogen dat wordt aangetast :P

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:11

Er zijn bij mij op t werk zo veel mensen ziek dat ik altijd gewoon door werk en zelfs vaak denk wat als ik ziek wordt omdat er zoveel werk is en zo weinig mensen zijn. Ik vind t vaak erg lastig dat ik mezelf het ziek zijn niet gun. Ik was vorig jaar een dag ziek en werd op de eerste dag gebeld toen ben ik de dag daarna maar weer gegaan.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:14

moonsparkle schreef:
Er zijn bij mij op t werk zo veel mensen ziek dat ik altijd gewoon door werk en zelfs vaak denk wat als ik ziek wordt omdat er zoveel werk is en zo weinig mensen zijn. Ik vind t vaak erg lastig dat ik mezelf het ziek zijn niet gun. Ik was vorig jaar een dag ziek en werd op de eerste dag gebeld toen ben ik de dag daarna maar weer gegaan.

Werd je onder druk gezet om de dag erop te komen, of was het informeren hoe lang je ongeveer ziek dacht te zijn? Voor de planning van een vervanger kan ik mij het tweede voorstellen, en onder druk zetten is echt heel erg fout.
Zo krijg je iemand kapot.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:25

karuna schreef:
Ben helaas vaak aangestoken door "stoere" doorzettende collegas. Zij waren weken kwakkelig en ik lag vervolgens thuis met een longontsteking dankzij hun bacterien of virussen. Geen leuk cadeautje van ze.

I agree, ik heb daar ook echt een hekel aan.
Leuk die collega's die het nodig vonden om kotsend boven de pot nog aan het werk te gaan.
Ziek is ziek, en goed hangerig en blegh is rustig aan doen maar ziek is gewoon ziek.
Ik blijf ook echt kwakkelen als ik niet gewoon rust neem.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:32

Amaris schreef:
sanne1992 schreef:

Op het moment dat iemand snotterend en hoestend zit, ben je het stadium van aansteken al voorbij. Dus dat klopt al niet. Ik vindt dat iedereen er vrij in is. Ik raak alleen geïrriteerd als mensen thuis gaan zitten als ze alleen maar aan het snotteren of hoesten zijn.

Ohja?
Ik heb altijd geleerd dat zodra je begint te hoesten en proesten je op z'n besmettelijkst bent (en experts in virologie onderschrijven dat)

Citaat:
Gedurende de eerste dagen van de verkoudheid, waarin je de ergste symptomen vertoont, ben je het meest besmettelijk. Hoe meer je hoest en proest, hoe groter de kans dat je een ander aansteekt.

Daarbij kan ik zelf echt onpasselijk worden als mensen tot bijna kokken toe zitten te hoesten. Dan denk ik echt 'was even thuis gebleven'.

Deze 'experts in virologie' bedoelen dan ook gewoon het verspreiden via de lucht (speeksel etc), dus zo lang je wat uit de buurt blijft van je collega's is er niets aan de hand :)

Ik ga ook gewoon werken/naar school tot als het echt niet meer lukt. Bv. duizelig door koorts, of niet helder kunnen nadenken.
Maar als ik wat keelpijn heb of een hoestje, ga ik echt niet thuiszitten.
Ik heb er persoonlijk zelfs een hekel aan, mensen die voor het minste thuisblijven :=