Attentie langstudeerders! Wie oh wie is er lotgenoot?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:48

ik sta er alleen voor!
Altijd gestaan gedurende me gehele studie, afgezien van 1.5 jaar dat ik samenwoonde met mijn ex..
maar dat heeft mij meer geld gekost dan dat ik er baat bij had.
ik werkte sochtendsvroeg van 5u tot 10:00 dan als raket door naar school, wanneer ik eerder moest beginnen ruilde ik van werkdag of skipte indien nodig het eerste uur.
Vervolgens tot 5u op school, om half 7 stond ik bij mijn andere baan tot 21:00 of 23:00 s'avonds.
en dat ging zo van ma t/m vrijdag, in het weekend werkte ik 8u overdag.
En tussendoor dan nog je huiswerk proberen te maken

*heb nu wel een super steunende vriend <3
maar financieel sta ik er alleen voor

en nu werk ik al 1 jaar fulltime, maar mijn scriptie etc is dan ook al goedgekeurd en zoals je misschien heb gelezen gaat het alleen nog om verslagen.

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:53

Mag ik mij hier ook melden?
Ik dacht dat mijn afstudeertraject een zooitje was, maar hé dat valt best mee als ik sommige van jullie verhalen zo hoor!

Ik zit nu officieel in mijn 5e jaar, valt dus nog reuze mee maar mán wat een gedoe met het schrijven van die scriptie... Hoe is het bij jullie gesteld met de begeleiding die jullie krijgen? Of krijgen jullie helemaal geen begeleiding vanuit school?

Het begon bij mij met een goede ex-docent, die voor zichzelf begonnen was als afstudeerbegeleider. Helaas kon hij mij maar twee weken begeleiden omdat hij geen contract met de school kon krijgen. Hij had namelijk zelf ontslag genomen. Dat kun je als school natuurlijk niet van te voren bedenken.. _/-\o_
Daarna kreeg ik opnieuw een externe begeleider maar die dronk liever biertjes met zijn vrienden dan dat hij hielp met 'begeleiden'. Zat ik rustig een uur op skype te wachten, (want hij wilde graag alles bespreken via skype) kwam hij niet opdagen. Op mail ook geen reactie, had ik dus geen zak aan.

Vervolgens de hele zomervakantie zonder begeleiding gezeten en nu hebben ze bedacht dat het wel handig is als een groepje van 7 studenten elkaar gaan begeleiden! Uiteindelijk was ik ruim een halve week bezig met het 'nakijken' van andermans scriptie ipv dat ik aan mijn eigen scriptie werkte.. Schoot dus niet erg op. Nu heb ik maar heel wanhopig contact gezocht met mijn allereerste begeleider en nu begeleid hij mij. Op eigen kosten natuurlijk... Rib uit mijn lijf, maar hé dan heb ik wel eindelijk begeleiding! *\o/*

Nu de motivatie nog... :')

Financieel gezien moet ik helaas bijlenen en woon ik weer bij mijn ouders.. Heb inmiddels wel mijn eigen bedrijfje opgericht waar ik wat inkomsten uit kan halen, dus dat scheelt weer iets.

lampjerulez

Re: Attentie langstudeerders! Wie oh wie is er lotgenoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:56

en daar betalen we schoolgeld voor :D
:')

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:06

Nou inderdaad! Goed verdienen aan die langstudeerders..

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:45

ik heb nog geen woord op papier voor die reflectie..
help..?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:55

Ondanks dat ik niet helemaal voldoe aan jullie beschrijving denk ik dat ik ook een langstudeerder ben (en twijfelaar haha).

Eerst Havo gedaan, toen VWO. Daarna HBO communicatie met als doel alleen de propedeuse te halen maar het beviel me daar wel dus ik ben blijven hangen :') . Dat afgerond, daarna toch maar naar de uni maar ik kon niet kiezen tussen twee studies dus heb ik ze maar allebei gedaan. Eén bachelor binnen gesleept maar tijdens een bestuursjaar vond ik het toch teveel worden en ben ik gestopt en heb ik alleen de bestuursfunctie afgemaakt. Drie jaar gewerkt en vervolgens alsnog teruggegaan als voltijd student. In totaal eigenlijk weinig vakken niet gehaald maar alsnog was het een lang traject :wow: .

Uiteindelijk was ik klaar op mijn dertigste. Grappigste moment was dat ik iets niet snapte van wiskunde (toen was ik 28 of 29 en ik deed één van mijn laatste vakken van de bachelor) en het vroeg aan een jonge medestudente en die zei doodleuk "Dat weet je toch nog wel van de middelbare school?"... nou ehhhh mijn middelbare school was toen 12 jaar geleden dus dat was onderhand wel weggezakt :)) .

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:02

lampjerulez schreef:
help..?

Wat moet je zoal reflecteren? :D in de zin van discussie over je gebruikte methoden oid of echt het 'hoe kijk ik terug op deze periode' verhaaltje?

Reflecties zijn hels.. :j

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:13

Wat waren mijn verwachtingen, in hoeverre zijn die uitgekomen (enerzijds anderzijds) leermomenten (school is niet mijn ding, o wacht jullie idee van een school is niet mijn ding) bla bla

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:17

Jeska2 schreef:
lampjerulez schreef:
help..?

Wat moet je zoal reflecteren? :D in de zin van discussie over je gebruikte methoden oid of echt het 'hoe kijk ik terug op deze periode' verhaaltje?

Reflecties zijn hels.. :j

nou de eerste vraag staat op de vorige pagina. Maar is het wel waard om nogmaals te herhalen.

Wat heb je geleerd van de afstudeeronderzoek :')

en op basis van mijn competenties moet ik dat dan beschrijven.
Het is niet moeilijk, als ik eenmaal begin banketstaaf ik zo een verhaal aan elkaar.

Maar het beginnen......

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:18

minikatje schreef:
Wat waren mijn verwachtingen, in hoeverre zijn die uitgekomen (enerzijds anderzijds) leermomenten (school is niet mijn ding, o wacht jullie idee van een school is niet mijn ding) bla bla

kan het er zo tussen zetten _O-
lezen ze toch niet, zo wel dan vind ik het al helemaal prachtig :))

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:20

Reflectie is een kwestie van systematisch denken.
"Ik heb gewerkt aan zus en zo competentie. Aan het begin van mijn (project/stage/afstuderen) maakte ik ........... situatie mee en loste ik het zo op (beschrijving onwetende fout) aan het eind van (...) maakte ik .... situatie mee en loste ik het op door ...... (beschrijving competente vaardigheid)."

Zo kun je aan de hand van daadwerkelijke situaties je vooruitgang beschrijven en laten zien dat je bijgeleerd hebt.

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:48

Oh bah dat staat mij dus ook nog te wachten.. Sorry ik had over 'de afstudeeronderzoek' heengelezen :D

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:51

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
mijlpaal

kreeg mailtje van iemand die de administratie doet omtrent mijn opleiding,
herkansingen/roosters/doorsturen van aanvragen aan examencommissie etc.
zij is zo'n beetje de enige die objectief is en wel van aanpakken weet
(logisch want zij wordt ook gek van alle docenten die de studenten naar kast van de muur sturen en dus uiteindleijk bij haar terecht komen)

Dat ik mijn portfolio en reflectie mag komen inleveren bij haar *\o/*
Dan regelt zij het verder met de docenten.

8-) aanhouder wint, duurde even (meer dan half jaar ondertussen)

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:51

Jeska2 schreef:
Oh bah dat staat mij dus ook nog te wachten.. Sorry ik had over 'de afstudeeronderzoek' heengelezen :D

wahah ach ja het is ook idioot toch

maar ik ga nu wel als een malle de reflectie typen dan kan ik eind deze week alles aanleveren

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:40

Ik heb net m'n portfolio ter goedkeuring naar m'n begeleider gestuurd. Heb vrijdag a.s. zowel een afspraak met hem als m'n scriptiebegeleider (duurt ff, maar dan heb je ook wat). Nog 9 dagen te gaan tot de deadlines, maar ik lijk ook eindelijk een soort van motivatie gevonden te hebben... *\o/* *\o/* *\o/*

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:42

jeeeej einde is in zicht liz!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:57

Ja en het zou zo heerlijk zijn als het nu dan ook goedgekeurd wordt :D Ben benieuwd hoe het bij jou gaat lopen nu!

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:01

LizMD schreef:
Ja en het zou zo heerlijk zijn als het nu dan ook goedgekeurd wordt :D Ben benieuwd hoe het bij jou gaat lopen nu!

ik ook,
als ik het deze week inlever en het wordt goedgekeurd.. heb ik eind november mijn eindgesprek.
maar in hoeverre kunnen ze een portfolio en reflectie afkeuren?
ik bedoel het is mijn eigen ervaring toch?
dus zolang ik aan hun eisen van het format voldoe moet het goedkomen

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:05

Mijn portfolio is al tot 2x toe afgekeurd. Met (onder andere) als commentaar dat ik teveel reflecteer naar m'n werk. Is toch best lastig m'n vooruitgang daar niet mee te pakken als ik al anderhalf jaar fulltime werk naast m'n (voltijd) opleiding. Maar, ik moet eerlijk zeggen dat dit in alle jaren het eerste portfolio is wat afgekeurd wordt...

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:17

:X whahaha ohoh...
ja ik had dat ook steeds, en toch maar erachteraan ook weer zown onzinnig school projectje erbij gepakt voor reflectie. (wat nergens op slaat want daar heb ik niet zo veel van geleerd hoor :') )

naja we gaan het zien

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:56

Haha nou wat ik zo hoor van medestudenten is dat ze aardig kunnen zeiken over die reflecties. Dus succes! Hebben jullie eigenlijk ook een verdediging (presentatie) moeten doen voor je scriptie? Ik zit m echt te stressen... mijn deadline voor scriptie is 10 december en ik wordt aan alle kanten tegengehouden |o aaaaaaaah!

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:19

jazeker :j maar dat was bij mij vrij simpel
wij moesten de scirptie samen doen :roll: (dont ask me why)
en het meisje waarmee ik samenwerkte vonden ze helemaal geweldig (terwijl ze super slecht was :') ze kon niet eens fatsoenlijke interview vragen maken laat staan fatsoenlijk nederlands schrijven

maar goed mede daardoor wel de scriptie gehaald incl verdediging
al zal ik met mijn eindgesprek wel weer vragen krijgen.

als ik alle stituaties van school zo naloop kom ik steeds weer tot de conclusie dat het een groot vriendjes politiek gedoe is tenkoste van goeie studenten.
En dan heb ik het niet over mezelf hoor, maar weet dat een medestudent tevens een rechtszaak had aangespannen. Zij had alle punten, maar 1 gezamelijk verslag was onvoldoende. Deze mocht ze niet herkansen omdat de medestudenten die ook aan dat verslag hadden gewerkt onvoldoende punten hadden.
:roll:

toen heb ze een advocaat op ze afgestuurd

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:29

LizMD schreef:
Mijn portfolio is al tot 2x toe afgekeurd. Met (onder andere) als commentaar dat ik teveel reflecteer naar m'n werk. Is toch best lastig m'n vooruitgang daar niet mee te pakken als ik al anderhalf jaar fulltime werk naast m'n (voltijd) opleiding. Maar, ik moet eerlijk zeggen dat dit in alle jaren het eerste portfolio is wat afgekeurd wordt...

Wow...jij werkt gewoon fulltime naast een voltijdstudie? :wow: Respect! Ik vond een fulltimebaan combineren met een deeltijdstudie al een hel.

Reflectie...ik vind het vreselijk, maar wordt er ook mee doodgegooid tijdens de opleiding. Nu moet je als docent ook wel kunnen reflecteren (en in andere beroepen kan het ook van pas komen), maar alles goed op papier krijgen is een tweede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:41

Goed, ik ben vandaag niet vooruit te branden... Komt ook bij dat ik ziek ben. Ik denk, da's een mooi voordeel van een nadeel, kan ik mooi de hele dag aan m'n scriptie werken. Toch is m'n concentratie weer ver te zoeken :n
Heb zoveel feedback om te verwerken dat ik gewoon niet weet waar ik moet beginnen, en als ik dan iets aanpas slaat meteen de twijfel weer toe of ik het dan nu wél goed doe. Er zitten ook puntjes tussen waar ik gewoon niet mee verder kom, daardoor loop ik ook meteen weer vast. Blegh, baaldag!

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:45

Jeska2 schreef:
Haha nou wat ik zo hoor van medestudenten is dat ze aardig kunnen zeiken over die reflecties. Dus succes! Hebben jullie eigenlijk ook een verdediging (presentatie) moeten doen voor je scriptie? Ik zit m echt te stressen... mijn deadline voor scriptie is 10 december en ik wordt aan alle kanten tegengehouden |o aaaaaaaah!

Ik moet mijn scriptie wel presenteren maar dat telt niet mee in de beoordeling van het onderzoek. Bij ons is het meer dat je leert hoe het werkt en dat je zo op een gemakkelijke manier de informatie van je onderzoek aan het team doorspeelt.