Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:02

Wel typisch verschil duidelijk hier: de mensen die het leuk vonden of wel ok, zijn erg voor het behouden van verplichte gymlessen. De mensen die de andere kant hebben meegemaakt vinden dat het prima keuzevak kan worden of zelfs afgeschaft.

Ik behoor tot de tweede groep. Ik heb vroeger altijd veel bewogen, ik zat nooit stil. Inmiddels weet ik dat ik hypermobiel ben, toen was dat niet bekend. Ik klapte gewoon mn enkels dubbel bij hardlopen, had drie dagen pijn in mn polsen na een beetje volleybal en ga zo maar door. Behalve de pijn die het opleverde, was gym ook het perfecte moment om mij nog even extra te pesten. Altijd als laatst gekozen worden, mensen willen je absoluut niet in het team hebben, door de hele klas uitgelachen worden, ballen tegen je aan krijgen, kleren verdwenen na de gymles.... Oh wat een feest! En oh wat een nuttige bijdrage aan mn leven! Vooral leuk dat de docenten het vooral erger maakten, even lekker een trap na geven door te zeggen dat je gewoon ongemotiveert bent (eh, hallo, ooit van ANGST gehoord?) en ook een dikke onvoldoende krijgt. Hoppa, nog meer gelach. Ik heb altijd bloed zweet en tranen gegeven, om meestal met een 5 op mn rapport te eindigen... 1 keer een voldoende gehad op de piepjestest....tja, de docent kon me moeilijk een onvoldoende geven toen ik tegen de muur instortte, een paar minuten niks heb gezien omdat het zwart voor mn ogen was en de rest van de les nodig heb gehad om te herstellen. Toen kon ze toch niet zeggen dat ik mn best niet deed..... Enige vak waarbij ik zoveel mogelijk heb gespijbeld!

Ik heb tijdens therapie (om hele andere redenen) pas gemerkt hoeveel impact dit heeft gehad. Ik ben echt bang voor ballen geworden en een gymzaal instappen is voldoende om een heftige paniekaanval te krijgen. Nog altijd heb ik een gruwelijke hekel aan teamsporten, ik kan er gewoon echt de lol niet van inzien. Ik ben dol op bewegen, maar niet in sportvorm....

Herzien van gymlessen zou nog ok zijn. Meer letten op pesterijen ipv het te stimuleren, gen cijfers geven, meer variatie ipv alleen balsporten, turnen en hardlopen. En het belangrijkste: leren hoe alles moet! Niet gewoon een test geven maar opbouwen. In de vorm waarin ik het heb meegemaakt is het echt totaal zinloos. Leuk voor de sportievelingen om zich uit te leven, leuk voor de pesters maar een ware hel voor sommigen...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:04

sallandval schreef:
Thesserd schreef:
Ik denk trouwens dat het nutteloos is om snoepautomaten te verwijderen op school. Wij gingen altijd gewoon in de pauze of in een tussenuur (of spijbeluur :')) naar de supermarkt een paar straten verder op om een frikandelbroodje te halen :Y)

naar de supermarkt lopen of fietsen is ook lichaamsbeweging :+

Haha, another way to look at it :')

Maarja, moraal van 't verhaal is denk ik dat kinderen moeten leren om niet veel te eten. Dat is naast het leren gezond te eten minstens zo belangrijk vind ik. Dan kun je tenminste wél lekker eens een frikandelbroodje o.i.d. eten zonder dat je meteen dik hoeft te worden.

Ik zeg altijd: liever weinig eten wat lekker is dan veel eten wat niet lekker is. Uiteraard kunnen gezonde dingen ook lekker zijn overigens B-)

Ook kan het leuk zijn om te sporten/bewegen. Je zal alleen iets moeten vinden wat je leuk vind. Dat gym op school voor zo veel mensen één groot drama is helpt dan niet echt mee :x

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:05

Je zou het kunnen opdelen in gymA en gymB, waartussen je dan mag kiezen. De ene soort met wat hardlopen, atletieken en de fitnessruimte in en de andere soort met meer turnen en balsporten. Dan kan iedereen er plezier uit (leren) halen en gaan ze er misschien na hun schoolperiode sneller mee door.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:06

Helemaal mee eens Zwerte, mooi verwoord.
Het pijnlijke gevoel van als laatste worden gekozen en dan nog een flauw grapje maken, alsof het me niks kon schelen, maar het gaf gewoon een ontzettend rotgevoel.
Of al die turntoestellen waar ik gewoon niet overheen kwam, omdat ik het eng vond. Hulp? Nee. Grappen erover? Ja. Gym cijfer: onvoldoende.
Het werkt niet bepaald stimulerend om je over je angsten proberen heen te gaan zetten als iedereen toekijkt en gniffelt.

Gelukkig ben ik er zelf nooit echt mee gepest, omdat ik mijn mannetje kon staan, maar teveel andere mensen die net als mij gewoon niet goed waren in gym en die echt door een hel gingen. :n

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:07

CaPrIoLe`79 schreef:
Je zou het kunnen opdelen in gymA en gymB, waartussen je dan mag kiezen. De ene soort met wat hardlopen, atletieken en de fitnessruimte in en de andere soort met meer turnen en balsporten. Dan kan iedereen er plezier uit (leren) halen en gaan ze er misschien na hun schoolperiode sneller mee door.

Dat klinkt als best een goede optie :j

Verder idd geen cijfers geven. Volgens mij konden wij trouwens al een voldoende halen voor gym door alleen al 100% (altijd) aanwezig te zijn. Dat was alleen in de eerste jaren van het middelbare niet zo geloof ik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:08

CaPrIoLe`79 schreef:

Of je geeft kinderen die op een sportvereniging zitten gewoon vrijstelling voor gym.

Dat motiveert ze misschien tot het kiezen van een passende sport.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:08

@Eskegirl het is voor iedereen goed ongeacht je opvoeding. Iets nuttigs doen voor de maatschappij is niet iets waar iemand van 18 uit zichzelf vaak mee bezig is.
Ook het vergroten van zelfredzaamheid van jongeren/jong volwassene is hiermee getakeld.

Maar even terug on-topic, met gym is het belangrijk dat een leerling gestimuleerd worden om te bewegen. Sportieve mensen zullen hier niet veel moeite mee hebben, maar mensen die geen idee hebben wat bewegen is en het liefst dagen achter een beeldscherm doorbrengen is het in mijn ogen belangrijk.

Door mijn eerdere voorstel over het aanbieden in een andere vorm kun je dit ondervangen.
In tussenuren of op eigen gekozen momenten kun je zelf gaan sporten en daarmee naar een persoonlijk doel werken wat getoetst wordt aan het eind van het jaar.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:09

NatasjavE Heb je wel grote kans denk ik dat kinderen zich aanmelden bij een sportvereniging maar vervolgens nooit komen opdagen. Alleen maar voor t papiertje :')

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:09

Thesserd schreef:
^ Heb je wel grote kans denk ik dat kinderen zich aanmelden bij een sportvereniging maar vervolgens nooit komen opdagen. Alleen maar voor t papiertje :')

Ja, dat zul je altijd houden hé. Uiteindelijk zullen mensen die echt niet willen toch wel een uitweg zoeken en vinden.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:10

Thesserd schreef:
NatasjavE Heb je wel grote kans denk ik dat kinderen zich aanmelden bij een sportvereniging maar vervolgens nooit komen opdagen. Alleen maar voor t papiertje :')

Schaken is ook sport...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:11

Is ook wel weer zo.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje schrik van die verhalen van jullie hoe erg gym altijd was. Doet me denken aan een aantal klasgenoten van mij die ook altijd als laatste werden gekozen. Nooit zo bij stil gestaan toen. :n Wat dat betreft is dat kiessysteem drama. Meestal werd er bij ons gebruik gemaakt van het nummertjes systeem. Dus je nummertje bepaalt je team en deal with it. Lijkt me beter :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:12

Thesserd schreef:

Dat valt ook op te lossen. Gewoon een handtekening van de trainer. Bewijs van deelname aan wedstrijden.

Als je, net als ik binnen 3 jaar van het B springen naar op de provinciaalse kampioenschappen een 7e plaats in het M gaat moet je toch echt trainen.

Zoiets dus.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:13

brighteyes85 schreef:
Thesserd schreef:

Schaken is ook sport...

Tuurlijk kan je daar een aantal vereisten voor bedenken.(dus geen denksporten)

Overigens. Goed zijn in schaken is vaak heel wat handiger dan goed zijn in trefbal op school.

Thesserd

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:14

Volgens mij is het vooral belangrijk dat gym leuk wordt. Dat is het nu blijkbaar voor veel mensen niet. Of je er nou wel of niet goed in bent moet ondergeschikt zijn vind ik :j

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:15

EskeGirl schreef:
Nah, 2 uurtjes gym gaan dan niet helpen :n
Als we nou vaker vechtsporten deden, of iets anders zonder bal of turnen, veel beter :j

En voor vele zijn dat de enige 2 uren waarbij ze kunnen sporten. Het zal je verbazen maar veel gezinnen zijn financieel niet in staat om hun kinderen op een doorgaans dure hobby te zetten. Laten we het dan maar niet hebben over die belachelijk dure paardrijlessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:16

Niniane schreef:
EskeGirl schreef:
Nah, 2 uurtjes gym gaan dan niet helpen :n
Als we nou vaker vechtsporten deden, of iets anders zonder bal of turnen, veel beter :j

En voor vele zijn dat de enige 2 uren waarbij ze kunnen sporten. Het zal je verbazen maar veel gezinnen zijn financieel niet in staat om hun kinderen op een doorgaans dure hobby te zetten. Laten we het dan maar niet hebben over die belachelijk dure paardrijlessen.

Zoals ik al eerder in dit topic gezegd heb zijn er allerlei fondsen die gezinnen die dit niet kunnen betalen ondersteunen. Paardrijden misschien niet, maar sporten als voetbal en dansen absoluut wel. Weet zelfs dat veel voetbalverenigingen mensen daarin tegemoet komen

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:18

NatasjavE schreef:
brighteyes85 schreef:

Schaken is ook sport...

Overigens. Goed zijn in schaken is vaak heel wat handiger dan goed zijn in trefbal op school.

True, maar even als voorbeeld, want er zijn er nog wel meer te bedenken.

Over de post daarvoor, van B naar M is leuk, maar als je geen fantiek wedstrijden rijd maar wel train hoe haal je dan je bewijs?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:19

Bewegen en spelen zijn belangrijke vaardigheden die een mens haar hele leven nodig heeft.
Nog belangrijker dan rekenen of talen.
Alleen is het zo dat leraren meestal de mensen zijn die goed zijn in een bepaald vak .
De wiskunde-liefhebber wordt wiskunde docent.
De sport-fanaat wordt sportdocent. (en deze geeft dus sportlessen ipv beweeg- en spel lessen)
En aldus ontstaat een les waarin niet het doel van het vak wordt bereikt.
Plezier en vertrouwen is nodig, niet talent of concurrentie.
Helaas wordt dat nog steeds niet goed begrepen in onderwijsland.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:20

Thesserd schreef:
Volgens mij is het vooral belangrijk dat gym leuk wordt. Dat is het nu blijkbaar voor veel mensen niet. Of je er nou wel of niet goed in bent moet ondergeschikt zijn vind ik :j

Nee,....ik blijf voor afschaffen.

Scholen hebben het financieel niet breed. Ik heb liever dat het geld wat ze hebben besteed wordt aan kwaliteit van onderwijs(waar voor mij gym dus niet bij hoort)

Als gym zo nuttig blijkt te zijn tegen obesitas.....waarom stijgt het aantal mensen en ook kinderen met overgewicht dan zo schrikbarend?

Gym is er....en blijkbaar helpt het niet.

En als karaktervorming helpt het ook niet. Net als militaire dienst daar overigens ook niet geschikt voor is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:20

brighteyes85 schreef:

True, maar even als voorbeeld, want er zijn er nog wel meer te bedenken.

Over de post daarvoor, van B naar M is leuk, maar als je geen fantiek wedstrijden rijd maar wel train hoe haal je dan je bewijs?[/quote]

Daar is vast een systeem voor te verzinnen.
Geen idee hoe.

Sorry,... Ik heb de quote verkloot.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:22

LicentioFide schreef:
Het moet afgeschaft worden. Wat denk je daarvan.

Eens :D

Maar goed, ik vind dat het zeker een keuze moet zijn. Afgelopen jaar vond ik gym geen enkel probleem, ten eerste hadden we het maar een half schooljaar *\o/* Ten tweede mocht je zelf kiezen wat je ging doen en dan kon je ook echt leuke dingen doen zoals kanoën, klimmen, honkbal enzo. :)

Maar de jaren daarvoor was ik niet erg gemotiveerd bij gym, dus deed ik eigenlijk nooit mee en liep alleen maar in de weg :+ Voor een leraar niet leuk, maar ook de gemotiveerde leerlingen hebben daar last van.

Daarbij is het voor sommige leerlingen echt verschrikkelijk. Zo had ik twee jaar geleden een jongen in de klas die heel erg overgewicht had. Als de teams dan werden verdeeld was het echt ' neem jij hem maar, wij spelen liever met iemand minder.' Niet leuk voor die jongen natuurlijk. Daarbij moest hij natuurlijk de zelfde oefeningen doen als wij. Bijvoorbeeld met hardlopen kwam hij altijd als laatste binnen en daar werd hij heel erg mee gepest. Opmerkingen als slome en dikke loop eens door! Door zijn overgewicht had hij ook vet op niet bepaald mannelijke plaatsen :+ waarop jongens tegen hem riepen ' hey jij met je lekker tieten, koop eens een bh!

Buiten school was die jongen heel erg bezig met sporten, at ook heel gezond op school. Tussendoor gewoon een appel terwijl de rest aan de frikandellenbroodjes zat. Gelukkig had hij wel een paar vrienden, maar leuk was dit niet voor hem natuurlijk. Gym was echt een hel voor hem.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:23

Gym op zich moet wat mij betreft gewoon verplicht blijven. Ik had er zelf altijd een gloeiende hekel aan, en ging de helft van de tijd ook gewoon niet, maar t' is eigenlijk wel heel belangrijk, zowel voor de fysieke als mentale gezondheid. Zou alleen wat meer variatie in mogen. Meer creatieve teamsport zoals trefbal met forten bouwen, geen voetbal want daar is geen reet aan als de helft het heel goed kan omdat ze die sport al beoefenen, en de andere helft er een beetje bij loopt..

Uitstapjes zouden ook leuk zijn. Een keertje naar het zwembad, een keertje naar de tennisbaan, of naar de sportschool.. In mijn laatste middelbare schooljaar deden we dat, en toen vond ik het ook gelijk een stuk interessanter.

Wat ze van mij alleen écht mogen afschaffen is die godvergeten piepjestest. Dat is zo'n ramp voor mensen die al regelmatig de pispaal zijn, en dan ook nog is niet zo'n goeie conditie hebben. Heb een vriendinnetje van me met asthma zich echt helemaal kapot zien rennen om maar niet als eerste te moeten stoppen, heeft vervolgens een halfuur op de grond liggen hyperventileren. Dan kan je zeggen 'dat doet ze toch zelf?' maar de druk om maar niet buiten de boot te vallen op de middelbare school kan zo hoog zijn soms..

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:25

senna21 schreef:
Bewegen en spelen zijn belangrijke vaardigheden die een mens haar hele leven nodig heeft.
Nog belangrijker dan rekenen of talen.
Alleen is het zo dat leraren meestal de mensen zijn die goed zijn in een bepaald vak .
De sport-fanaat wordt sportdocent. (en deze geeft dus sportlessen ipv beweeg- en spel lessen)
.

En dat is ook vaak de reden dat gym zo`n rotvak is voor iedereen die er minder goed in is. Een gebrek aan inlevingsvermogen van de leraar.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:31

Bambolina schreef:
Gym op zich moet wat mij betreft gewoon verplicht blijven. Ik had er zelf altijd een gloeiende hekel aan, en ging de helft van de tijd ook gewoon niet, maar t' is eigenlijk wel heel belangrijk, zowel voor de fysieke als mentale gezondheid. Zou alleen wat meer variatie in mogen. Meer creatieve teamsport zoals trefbal met forten bouwen, geen voetbal want daar is geen reet aan als de helft het heel goed kan omdat ze die sport al beoefenen, en de andere helft er een beetje bij loopt..

Voetbal en de piepjestest moeten ze zeker afschaffen. Niemand van de meiden durfde bij ons mee te doen omdat die jongens altijd zo agressief spelen. De piepjes test is helemaal verschrikkelijk, dat wil je een mens toch niet aan doen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:32

NatasjavE schreef:
Thesserd schreef:

Nee,....ik blijf voor afschaffen.

Scholen hebben het financieel niet breed. Ik heb liever dat het geld wat ze hebben besteed wordt aan kwaliteit van onderwijs(waar voor mij gym dus niet bij hoort)

Als gym zo nuttig blijkt te zijn tegen obesitas.....waarom stijgt het aantal mensen en ook kinderen met overgewicht dan zo schrikbarend?

Gym is er....en blijkbaar helpt het niet.

En als karaktervorming helpt het ook niet. Net als militaire dienst daar overigens ook niet geschikt voor is.

Naast het voorkomen van obesitas kan gym daadwerkelijk leuk zijn, even wat anders dan achter je tafeltje zitten blokken, en helpt het ook met het vormen van een aantal basisvaardigheiden.

Door te sporten voel je je fitter, zelfs euforisch soms vlak na het sporten. Bij sporten wordt er zelfs endorfine aangemaakt (wat dat euforische gevoel verklaart). Sporten heeft volgens mij alleen maar voordelen. Daarom vind ik het belangrijk dat mensen dat leuk gaan vinden. Het zou daarom ook leuk moeten zijn of gemaakt worden op school. Niet één grote hel zoals het nu voor sommigen is.

Oplossingen zouden kunnen zijn: Beetje meer privacy bij het omkleden, minder oordelen op talent en hoe goed iemand het kan, meer focussen op het plezier voor iedereen. Meer keuzemogelijkheden wat betreft wat voor activiteiten er gedaan kunnen worden.

Op het VMBO van mijn school destijds kon je zelfs kiezen voor kickboksen of kratjes klimmen :Y) Op de Havo van diezelfde school (waar ik op zat) helaas niet :')

Uiteindelijk is het aan de leraar om de les leuk te maken denk ik ook. Ik vond geschiedenis op school altijd een ontzettend leuk vak, puur omdat die lerares het zo leuk bracht altijd. Uitzonderlijk braaf was iedereen tijdens die les en er werden goede cijfers gehaald. Puur omdat zij het leuke uit het vak wist te halen.

Uiteindelijk is het overigens denk ik wel onmogelijk om het écht leuk te maken voor iedereen, niet iedereen heeft dezelfde interesses. Dat houd je altijd, maar dat is met alle vakken op school zo. Het ene is leuker dan het andere en soms vraag je je af wat het nut van bepaalde vakken nou echt is. Wat is het nut van Wiskunde? Voor heel veel leerlingen gewoon 0,0. Rekenen zou ook prima voldoende zijn. Maar toch krijgt iedereen het. Misschien moeten ze daar ook een keuzevak van maken :+

Echter moet het wel mogelijk zijn om gym draagbaar en OK te maken voor iedereen.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 28-09-14 22:37, in het totaal 5 keer bewerkt