Meer mensen die een taal / talen (willen) leren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Re: Meer mensen die een taal / talen (willen) leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:35

Hoe gaat het hier met het leren van de nieuwe talen?

Ik heb besloten om in plaats van Russisch toch te gaan voor Noors. Ik heb nog niet veel online cursussen gevonden, maar daar ga ik van de week nog wel even goed naar zoeken. Ik heb in ieder geval een basiscursus gevonden om het alfabet, getallen en wat basiszinnetjes te leren.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:41

Ik ben bezig met het leren van de Noorse taal. Ik heb les hier in de buurt. Het is een leuke taal. Mijn vriend is Noors, dus ik heb ook iemand om mee te oefenen. *arme stakker*

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:45

Leuk dat je Noors leert, lijkt me erg gaaf om te kunnen en het klinkt ook erg mooi vind ik. Voor mij ook de reden dat ik het wil gaan (proberen te) leren.
Handig dat je vriend Noors is, kun je lekker oefenen! Werkt vast beter dan tegen een computerscherm.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:51

Ja hij vindt het prachtig. En we sturen elkaar nu vrijwel alleen maar berichtjes is het Noors. Ik zit nu net naar een Noors luisterboek te luisteren. Fem små griser. Vijf kleine biggetjes, van Agatha Christie.

Renata82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:53

Leuk dat hier meer mensen Zweeds leren! Ik ben in 2011 begonnen met een thuiscursus en ben inmiddels bezig met de cursus voor gevorderden (NHA). Ik ben ermee begonnen omdat ik het een mooie taal vond (qua klank) en om weer eens een heel nieuwe taal te leren. Ik zoek nu nog mensen om Zweeds tegen te kunnen praten/oefenen.

Het leuke is dat ik nu ook wat Deens en Noors versta, omdat die talen op elkaar lijken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:05

Dat lijkt me super leuk en ook fijn voor hem! Over een (hele lange) tijd is dat luisterboek misschien nog wel een tip.

Leuk dat je er zo fanatiek mee bezig bent Renata, wil je in de toekomst ook naar Zweden? Of leer je Zweeds puur voor de lol en omdat je het zo mooi vind?
In een topic voor studenten in het buitenland zaten destijds wel wat Bokkers die in Zweden studeerden/woonden, misschien kun je daar iemand vinden?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:05

Ik heb een jaar in Zweden gewoont en heb daar ook de Zweedse taal geleerd. Erg handig als je dan met een Noor thuis komt. Kun je weer opnieuw beginnen. Gelukkig lijkt het wel wat op elkaar. Alleen gooi ik er af en toe nog wel eens een Zweeds woord tussendoor nu. Ik spreek Svorsk. (Svensk, Norsk) :D

Renata82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:09

_Cowgirl schreef:
Leuk dat je er zo fanatiek mee bezig bent Renata, wil je in de toekomst ook naar Zweden? Of leer je Zweeds puur voor de lol en omdat je het zo mooi vind?
In een topic voor studenten in het buitenland zaten destijds wel wat Bokkers die in Zweden studeerden/woonden, misschien kun je daar iemand vinden?

Bedankt voor de tip; ik ga even zoeken!
Ik leer Zweeds puur voor de fun. Ik denk niet aan emigreren, maar ga er wel graag op vakantie ;). Mijn doel was Pippi Langkous in het Zweeds kunnen lezen maar inmiddels kan ik ook boeken voor volwassenen en kranten lezen :D.

Renata82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:11

Cookies schreef:
Ik heb een jaar in Zweden gewoont en heb daar ook de Zweedse taal geleerd. Erg handig als je dan met een Noor thuis komt. Kun je weer opnieuw beginnen. Gelukkig lijkt het wel wat op elkaar. Alleen gooi ik er af en toe nog wel eens een Zweeds woord tussendoor nu. Ik spreek Svorsk. (Svensk, Norsk) :D

Zo maak je dus een nieuwe taal, haha! Zullen we je voortaan Svorski noemen? :P
Wat is het moeilijkst tov het Zweeds?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:30

Hahahaha, Svorski. Het moeilijkst is er geen Zweedse woorden doorheen te gooien. Verder hebben de Noren een iets andere zinsopbouw.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:32

Ik ben bezig met frans. Woon momenteel in frankrijk en met engels kom je niet ver. Sprak het 10 jaar geleden vloeiend, dus ik hoop dat het snel terug komt.

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:36

Ik wil pools leren, mn moeder is pools en ik kan niet met mijn oma communiceren die in polen woont.. Zij kan geen engels of duits en al helemaal geen nederlands en ik kan geen pools.. Heb na 15 bijna 16 jaar dus nog nooit een echt gesprek gehad zonder google vertaler.. Maarja school en paarden kosten beetje veel tijd..

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:41

Ik ben bezig om gebarentaal te leren,
tja het is ook een taal toch?
Ik heb nu een woordenschat van ongeveer 75 woorden.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:01

Gebarentaal lijkt me ook erg intressant om te leren. Leuk. Waarom doe je het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 01:55

Wat leuk, bridgetF! Hoe leer je dat?

Mijn Italiaans vordert gestaag! Ik vond het al een mooie taal, maar het wordt steeds leuker als je er wat meer grip op krijgt. Ik worstel soms nog wel eens met die verschillende tijden in de grammatica, maar ik kan in ieder geval inmiddels een beetje oppervlakkige gesprekjes voeren. :) Nu nog die woordenschat uitbreiden, hihi.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 02:22

Ik ga geloof ik noodgedwongen de taal leren van het eerste land waar ik een baan kan vinden :+
Geen idee waar ik ga belanden dus dat wordt straks wsl een spoed-stoomcursus van 2 of 3 maanden na emigratie :=

Lijkt me enig :=

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:42

Cookies schreef:
Gebarentaal lijkt me ook erg intressant om te leren. Leuk. Waarom doe je het?

loveshadow schreef:
Wat leuk, bridgetF! Hoe leer je dat?

Mijn dochter was slecht horend, na een ingreep is ze minder horend. Ze hoort nu dus beter, dan eerst. Ik vind het eigenlijk ook wel interessant. Via facebook volg ik het gebaar van de dag, en elke dag wordt er via een filmpje een gebaar uitgebeeld. Dus elke dag leer ik één gebaar, tempo is dan precies goed voor mij. En het kost me nog geen 5 minuten per dag :P

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:29

Wat goed van je! Welke fb pagina is dat? Ik kan die niet vinden? Klinkt namelijk als een goede manier om het langzaam bij te pakken!

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:51

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:06

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:08

Ah hartelijk dank voor de site. Dat vind ik erg leuk om ook te leren.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:52

Ik ben bijna klaar met mijn HBO studie, hiervoor heb ik VWO gedaan, Engels afgerond met een 5 en geloof me dat is knap :Y). Ik wil dus aankomend jaar naast het werken mijn Engels verbeteren en ben aan het kijken bij de LOI voor een cursus :). Daarna wil ik nog naar de Universiteit.

Voor veel mensen is Engels makkelijk, maar voor mij helaas niet :+. Iemand nog tips qua cursussen? Wil het graag thuis kunnen doen, aangezien ik daarnaast wil gaan werken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:56

Ik heb op zich best een talenknobbel, maar Engels is voor mij ook geen doen. Dat ligt deels ook aan het gebrek aan motivatie en minder leuke leraren. Toch zou ik liever Duits als wereldtaal zijn, veeeel makkelijker. :Y)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 06:55

Nee hoor, ik heb ook meer moeite met Engels dan met andere talen. Op het middelbaar was het echt drama.
Ik moet wel zeggen dat het in de loop der tijd verbeterd is. Ik spreek nu dagelijks Engels op mijn werk en met mijn vriend, dat gaat me goed af. Maar kom niet aan met grammatica...

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:48

Haha ik dacht echt dat ik een van de weinige was *\%/*