Hoeveel spaar(de) jij als student?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:26

Ik spaar momenteel niks. := heb 2 paarden te onderhouden en moet mijn boeken, materiaal, .. allemaal zelf kopen. Ik studeer Fotografie, dus nu niet bepaald goedkoop :') Ik kom nét toe/nét niet. Gelukkig springen mijn ouders wel bij waar nodig, maar ik moet het wel terug betalen.

xLianneZorro

Re: Hoeveel spaar(de) jij als student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:38

Ik spaar op dit moment 200,- á 250,- in de maand. Al is het de laatste maanden vaak 200 :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:57

Ik kom net rond..

279 (of iets dergelijks) stufi en 72 zorgtoeslag. Huur is 325 en zorgverz. is 117. Dus ik leef iedere maand van de spaarrekening. Koop niks aan extra dingen, alleen eten. Van de week wel naar de film geweest en dat is al gelijk een hap uit mijn budget.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:09

Waarom zoek je er geen bijbaantje bij Riraito? Doen zoveel studenten. :j

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:13

Niet bepaald tijd voor, ik weet niet hoe anderen dat doen. Bovendien studeer ik in een hele kleine stad en alle studenten willen daar al werken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:14

Want 1 ding is zeker, de studenten die hier aangeven veel te sparen die werken ook veel. Dat is wel de sleutel.

En ik neem aan dat je een Ov hebt, je kan ook reizen voor je werk.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:23

Als ik meer vrij had, had ik kunnen reizen. Maar meestal zit ik tot vrij laat op school en moet ik daarna werken aan opdrachten.

Maarja, ik had gelukkig dus al wel geld gespaard voor studeren. Helaas verdienen mijn ouders te veel, anders was de stufi ook wat hoger geweest.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:48

Voor MBO studenten is het sowieso vrijwel onmogelijk om er veel naast te werken.. ik zou niet weten hoe ik naast mijn studie en stage 20u in de week zou moeten werken.. Ik zit nu tot 5 op school en op stage tot half 6.

Je moet maar net het geluk hebben fijne schooltijden te hebben en een flexibele bijbaan :P

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:57

ik spaar geen vast bedrag in de maand omdat dat simpelweg gewoon niet kan. Ik heb een bijbaantje maar dat is periode werk en met dat werk moet ik mijn paard onderhouden wat dus inhoud dat ik ook geld moet apart leggen voor de maanden dat we dus niet werken. maar als ik meer dan 400/500 op mijn lopende rekening heb staan zet ik standaard een eurootje of 200 op mijn spaarrekening

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:37

silversomali schreef:
625 euro van Duo? Volgens mij kan dat niet. Maximum is toch iets van 400 euro? En huurtoeslag van 400 euro vind ik ook knap? Meestal geldt dit maar voor huizen van max 600 euro of wat. En 20 college-uren is ook bijzonder bij een fulltime studie, of je moet daarnaast ook nog wat moeten doen. Maar goed, mooi voor je hoor 8-)

Wat klink jij als een misselijk, misgunnend, jaloers en afgunstig mens, bah. :r

Maar om je even met de neus op de feiten te duwen, 600euro van DUO kan makkelijk, je kan zelfs meer krijgen als je leent. Ten tweede krijgt ze niet 400euro huurtoeslag, maar huur- EN zorgtoeslag, da's nogal een wezenlijk verschil he. En ten derde had mijn studie, een voltijds HBO studie, in het eerste jaar ook maar 20 contacturen, in het tweede jaar zelfs nog een stuk minder (rond de 12/13). En ja, ik had hier ook makkelijk 20 uur naast kunnen werken als ik had gewild, want zoveel hoef ik er niet voor te doen.

@TS
Over het sparen en uitwonend zijn kan ik niet veel bijdragen, aangezien ik thuiswonend ben.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:46

Dyphusion schreef:
silversomali schreef:
625 euro van Duo? Volgens mij kan dat niet. Maximum is toch iets van 400 euro? En huurtoeslag van 400 euro vind ik ook knap? Meestal geldt dit maar voor huizen van max 600 euro of wat. En 20 college-uren is ook bijzonder bij een fulltime studie, of je moet daarnaast ook nog wat moeten doen. Maar goed, mooi voor je hoor 8-)

Wat klink jij als een misselijk, misgunnend, jaloers en afgunstig mens, bah. :r

Maar om je even met de neus op de feiten te duwen, 600euro van DUO kan makkelijk, je kan zelfs meer krijgen als je leent. Ten tweede krijgt ze niet 400euro huurtoeslag, maar huur- EN zorgtoeslag, da's nogal een wezenlijk verschil he. En ten derde had mijn studie, een voltijds HBO studie, in het eerste jaar ook maar 20 contacturen, in het tweede jaar zelfs nog een stuk minder (rond de 12/13). En ja, ik had hier ook makkelijk 20 uur naast kunnen werken als ik had gewild, want zoveel hoef ik er niet voor te doen.

@TS
Over het sparen en uitwonend zijn kan ik niet veel bijdragen, aangezien ik thuiswonend ben.

Amen.

Gezien de toon van het bericht heb ik niet eens de moeite genomen om te reageren, soortgelijk verhaal hier.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 23:51

Thuiswonende studenten mogen ook reageren hoor! :)

Ik heb inderdaad ook maar 12 contacturen per week, over anderhalve week ben ik zelfs twee dagen extra vrij, tijd zat om te werken :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:53

Jeetje wat een luxe :=

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:58

Nou dan hiet komt ie, ik krijg maximale stufi zonder te lenen, en dan krijg ik nog zorgtoeslag. Mijn collegegeld en zorgverzekering en eens in de zoveel tijd boeken kan ik dus makkelijk betalen van mijn stufi. Aangezien ik natuurlijk niet iedere maand boeken nodig heb hou ik in die maanden ongeveer 100 euro over. En daarnaast werk ik nog, hoeveel dat is verschilt per maand. Ik hou dus wel een aardig bedrag over om te sparen, maar technisch gezien is het geen sparen want ik laat alles op mijn betaalrekening staan :')

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 00:15

Sparen? Kom elke maand een paar honderd euro tekort. En ja ik werk.
Krijg geen stufie meer, leen ook niet, dus moet het doen met mijn salaris, zorgtoeslag, spaarrekening en lieve ouders.
Ik huur te duur dus ik krijg ook geen huursubsidie, goedkopere woningen niet te vinden voor onder de 23 (alle goedkope waren vanaf 23, en onder de 23 krijg je dus geen huursubsidie op de duurdere, lekker krom dat ik dus de goedkope niet kan huren).
Mijn huis kost ongeveer 700 in de maand denk ik, verdien 200-300 in de maand, 70 zorgtoeslag, reken maar uit hoeveel ik kan sparen...

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:18

Air schreef:
Voor MBO studenten is het sowieso vrijwel onmogelijk om er veel naast te werken.. ik zou niet weten hoe ik naast mijn studie en stage 20u in de week zou moeten werken.. Ik zit nu tot 5 op school en op stage tot half 6.

Je moet maar net het geluk hebben fijne schooltijden te hebben en een flexibele bijbaan :P

Op het hbo heb je ook stage hoor :D
Ik loop 32uur stage en om de week ook nog een dag school erbij. Dus nee, hier ook geen bijbaantje. Ja als ik overspannen wil worden misschien :')

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:51

Ik ben een thuiswonende student, scheelt zeker veel kosten. Ik heb vanaf februari bijgehouden hoeveel ik uitgaf en spaarde: als ik ook de dierenartsbehandeling van mijn paard meereken, kom ik maar op gemiddeld 20 euro per maand sparen. Reken ik deze kostenpost niet mee, dan was het gemiddeld ruim 100 euro per maand dat ik heb gespaard.

Ik krijg thuiswonende stufi en ik werk sinds september in de horeca ipv in een winkel, ik kan op die manier dubbel zoveel uren maken doordat het beter in mijn rooster past om 's avonds te werken en ik krijg ook net wat meer salaris hier. Ik kan vanaf nu per maand zo'n 200 euro sparen, maar dit spaargeld gaat uiteindelijk eigenlijk altijd op aan mijn paard, voor mezelf koop ik nooit zoveel. Deze maand komt er bijvoorbeeld ook een nieuw zadel van rond de 1000 euro, maar gelukkig ben ik voor die aankoop niet helemaal afhankelijk van wat ik de laatste tijd heb gespaard, ik heb al een mooi potje gespaard voordat mijn paard kwam. Ik heb dus nog mooie reserves en doordat ik wel elke maand spaar, is dat potje weer makkelijk bij te vullen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:28

Ik spaar vrijwel niet. Nou ja, ik spaar wel maar iedere keer komt er weer iets wat nét iets duurder is dan wat ik gespaard heb :')

Maar, ik vraag me toch ook af hoe je aan €625 van duo komt. Misschien kan ik nog een herberekening aanvragen, want krijg minder dan dat en krijg zogenaamd maximaal. En geen afgunst, maar lekker dat je 20 uur kunt werken! Ik zou dat niet kunnen. Trouwens, het zou wel kunnen maar ik weet uit ervaring dat ik dan gelijk mijn tentamens niet meer haal. Beetje jammer :+.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:21

Ik heb gespaard tijdens mn zomervakantie fulltime werken O:)

Ik probeer op het moment ook wel zoveel mogelijk als kan te sparen. Ik moet de opleiding zelf betalen (doe hem gelukkig in 2 jaar ipv 4, scheelt weer!), ik zit alleen ook met een fulltime stage (onbetaald uiteraard...). Ik werk wel nog een avond in de week en de zaterdagen (en soms zondagen). Verder qua kosten heb natuurlijk een paard te onderhouden en mijn veulentje (was ook gepland voor na mijn studie, maarja, soms lopen dingen anders dan je ze hebt gepland :') ).

Het scheelt wel heel erg dat ik nog thuiswonend ben. Ben volgend jaar juli ook afgestudeerd en hoop dan ook lekker fulltime aan de slag te kunnen en een eigen plekje te krijgen :) Maar het zou fijn zijn als ik in de tussentijd toch wel al wat gespaard heb, dus ik doe mijn best :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:34

Ik spaar wel, maar dat lukt alleen in de zomer, omdat ik dan 2,5 maand fulltime kan werken.
In de winter lukt dit niet, ik heb dan geen werk namelijk, maar hopelijk vanaf januari wel. :)
Ik krijg overigens basis stufi thuiswonend, zorgtoeslag en 's zomers dus mijn loon. (wat niet heel weinig is gelukkig.) Van wat ik dan verdien gaat er elk jaar sowieso €2000,- naar mijn spaarrekening.

Ik moet betalen: Paard, helft schoolgeld, boeken etc en alle overige dingen. Maar met bijv. onverwachte dingen, zoals drie kapotte ritsen van rijlaarzen en een ziek konijn in 1 maand wordt het toch echt lastig. :Y)

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:37

Ik ben thuiswonend student, kan door mijn handicap niet werken naast mijn studie (is gewoon te zwaar)
Ik krijg €100,- p.m. stufi, maar hoef gelukkig mijn opleiding zelf niet te betalen en heb ik een OV-kaart. Wel moet ik zelf mijn boeken betalen en heb ik een dure zorgverzekering

Mijn studie is ongeveer 22uur per week aan contacturen. Dan loop ik iedere week op maandag stage (8-17) Naast die uren heb ik nog veel tijd nodig aan projecten.

De tijd die ik over heb gebruik ik om te sporten.

De ene maand gaat die €100 op en de andere maand gaat er maar €40 euro af voor dat van de zorgverzekering wat ik niet kan betalen van de toeslag en gaat de rest op de spaarrekening.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:38

Ik spaar 100€ per maand. Als ik meer kan missen iets meer als ik wat minder kan missen iets minder. Maar dat is alleen bij onverwachte grote kosten.
Daarnaast heb ik pinsparen ingesteld. Bij ieder bedrag dat ik pin gaat 10% van het gepinde bedrag van mijn reguliere rekening naar mijn spaarrekening.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:47

LadyKantje schreef:
Ik spaar 100€ per maand. Als ik meer kan missen iets meer als ik wat minder kan missen iets minder. Maar dat is alleen bij onverwachte grote kosten.
Daarnaast heb ik pinsparen ingesteld. Bij ieder bedrag dat ik pin gaat 10% van het gepinde bedrag van mijn reguliere rekening naar mijn spaarrekening.

Dus iedere transactie voltooid met je pinpas zorgt er automatisch voor dat er bovenop de totaalprijs 10% wordt afgeschreven van je betaalrekening naar je spaarrekening?

Handig systeem!

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:51

Als MBO Student kan je prima naast je studie werken! Ik heb 3 jaar lang ongeveer 3 dagen tot kwart over 5 gezeten (8 tot 5) en andere tot 3 uur (8 tot 3). en werkte daarnaast 2 avonden en 2 wekende. (20 uur) Lukte prima! :) Had daarna 2 dagen school en ging 5 dagen werken. Nu loop ik 40 uur stage en werk ik 10 tot 20 uur in de week (en pas op en werk in opdracht met tekeningen). :j Ik woon dan nog wel thuis en verdien grof gezegd alles bij elkaar 800 euro per maand :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:00

Werken tijdens mijn studie werd lastig. Ik had niet zo heel erg veel contacturen, maar wel enorm veel werk voor thuis. Daarnaast wilde ik ook wel sociaal bezig zijn dus ik had 2 avondjes in de week iets leuks, zoals sport. Ik heb er een tijdje een horecabaantje naast gehad, omdat dat in de avond kon, maar dat liep vaak zo erg uit dat ik pas om 4 uur thuis was, en dat ging echt niet als je weer om 9u moet beginnen aan een lange dag. En het verdiende ook nog bar slecht.