moslims, hoe en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:43

Ik vind dat helemaal niet zo netjes. Persoonlijk vind ik het raar dat iemand seksuele gevoelens zou kunnen krijgen van iemand een hand schudden. Dan is er iets goed mis denk ik zo. Let op: ik zeg nu niet dat dit het geval is bij deze mensen ik zeg alleen dat aaaals dat zo is dat ik dat raar vind. Van iedereen dus niet alleen van deze mensen.
In nederland is het gebruikelijk om een hand te geven en als iemand mij geen hand wil geven omdat ik een vrouw ben.. dan hoef ik verder ook niks met die persoon te maken te hebben.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:45

_Summerly_ schreef:
Geryon schreef:
Waarom? Verschrikkelijk dat zelfs mensen die halal niet per se moeten eten het ook doen. :n
Want dat biefstukje dat Henk en Ingrid bij de Albert Heijn halen heeft zo'n lekker leven gehad. 8)7 Ik heb minder problemen met halal geslacht vlees dan met het vlees uit de supermarkt eerlijk gezegd. Grappig trouwens dat dit pas een issue wordt als het in verband staat met de islam, want ook kosher vlees wordt zonder verdoving geslacht.

Dat stukje vlees van Henk en Ingrid heeft hier niets mee te maken. Vergelijken en goed praten...
Het gaat mij om onverdoofd slachten. Waarom kosjer erbij halen als het hier om halal vlees gaat.

Het verbaasd mij zeer dat zelfs mensen met dieren het gewoon oke vinden dat die dieren zo gemarteld worden. Eng gewoon.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:48

jorika1986 schreef:
Gedraag je gewoon als een dame.
Bied ze geen sigaretten, drank (alcohol) of eten (varkensvlees) aan.
Beleefd goede morgen zeggen of een kort praatje. Voor de rest zijn ze niet anders als niet moslims.
Dat ze geen hand willen schudden, ach ja. Dat moeten ze zelf maar weten.
Ook zoenen met verjaardagen of andere gelegenheden vinden ze vreemd zoals wij dat doen hier in NL.
Gewoon ''gefeliciteerd'' zeggen is voldoende.
Het tonen van blote lichaamsdelen, (anders dan het hoofd, de armen en de onderbenen) vinden ze vaak ook ongemakkelijk.
Denk aan de mega korte broek en de naveltruitjes met spaghettie bandjes.

niet eens. gewoon dragen wat is toegestaan op je werk en waar je je fijn in voelt als jij in bikini mag rondlopen en wil rondlopen ( deed ik wel met lelie's koppen :+ ) doe je dat lekker.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:49

piendepien schreef:
halal slachten, heb je dat ooit gezien?
Dat ze een dier zo de keel doorsnijden zonder verdoving en dat dat beestje daar ooit wel 4 minuten levend ligt leeg te bloeden, ooit gezien?
Ik vind het verschrikkelijk dieronvriendelijk en totaal onnodig.

Sorry dat ik er iets anders over denk, maar als ze zo vast willen houden aan hun eigen gewoontes en niet deel willen nemen aan onze "beleefdheidsvormen" zoals iemand een hand geven, dan moeten ze mooi terug gaan naar waar ze vandaan komen.

Als wij naar hun land gaan worden we ook geacht ons aan te passen.

Dus, jij doet gewoon zoals je altijd doet .

Je weet dat veel vlees wat in Nederland wordt verkocht, uit het buitenland komt?
Waar de dieren ook niet verdoofd worden voor het snijden?

Maar dat is blijkbaar niet erg... want het slachten gebeurd niet in Nederland?!
Of koop jij alleen vlees wat in Nederland is opgegroeid en geslacht?

Tot 20 jaar terug werden nog heel veel dieren thuis geslacht, zonder verdoving; dus die regel is nog helemaal niet zo lang van toepassing (over "onze" gebruiken gesproken).
Particulieren die thuis slachten hoeven ook niet eerst het dier te verdoven.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:50

Het verbaast mij dat zoveel mensen het zo moeilijk vinden om bij het onderwerp te blijven:
TS vraagt met welke gebruiken, normen en waarden zij mogelijk in aanraking komt als 17jarige vrouw tijdens het contact met twee mannen die de islam aanhangen. Of lees ik nu scheef.

Dat halal slachten is een interessante discussie maar hoort in mijn optiek niet hier, in dit topic thuis.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:50

Als ze je geen hand willen geven... Prima toch? Hun geloof, hun gebruiken.
Het gaat een ander verhaal worden als jij je aan hun aan zou moeten gaan passen.

Mizora

Re: moslims, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:32

Ik vind het inderdaad keurig wat je doet. En ik lees tussen de vele irrelevante, soms zelfs haatdragende, posts ook wel nuttige tips en interessante informatie langskomen.

Qua tips kan ik je niets bijdragen, wat ik wel kan doen is het verhaal over halal slachten (hopelijk) nog een beetje duidelijker maken. De wur (wageningen university & research centre) heeft daar onderzoek naar gedaan en daaruit bleek dat het slachten bij kippen geen verschil maakt in leed. Bij schapen/geiten er iets meer leed (3.4 sec) is en enkel bij runderen veel meer leed (38.8 sec) is. Bij het schieten/regulier slachten is er bij 99% direct geen geen reflex meer op te roepen (test van bewustzijn).

Schapen en geiten leven over het algemeen veel comfortabeler dan runderen, kippen en varkens. Dus in mijn ogen balanceert hier het hogere welzijn over het leven heen, het extra leed bij het slachten.

Enkel bij runderen is dit niet het geval. Ik zou dus ook niet bewust halal geslacht rundvlees willen eten (net zoals ik niet bewust regulier gehouden konijnenvlees wil eten omdat ik daar ook de hoeveelheid welzijn onder de maat vind).

Voor wie het volledige artikel wil lezen: http://edepot.wur.nl/41827

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:19

Zoolgangster schreef:
Marocje schreef:
Inderdaad. Heb het topic echt met verbazing en schaamte gelezen. TS stelt een hele normale vraag, wat ik ook vind getuigen van interresse naar de ander toe. Maar je mag je blijkbaar niet ergens in verdiepen, want dat pas je je aan? En dat is ook nog verkeerd?

Over het 'hand geven' heb ik nog geen reactie gelezen van wat ik heb begrepen: Naar mijn weten is dit juist een teken van respect? Kan helaas het stuk niet terug vinden waar ik dit allemaal heb gelezen, maar het was erg leerzaam. Even mijn eigen woorden dus: je lichaam is voor jou en voor je partner. Je (seksuele) gevoelens deel je alleen met je partner. Contact met een ander, dus dmv een hand geven, een knuffel, of zelfs 3 zoenen, kunnen gevoelens bij jezelf opwekken die je niet wil, omdat die dus alleen voor je partner zijn. Uit zelfbescherming geef je dus geen hand. Nog anders gezegd: het is juist een compliment als een moslim(a) je geen hand geeft, want je zou misschien 'seksuele' gevoelens bij hem/haar kunnen opwekken. Omdat hij/zij dat wil voorkomen bij zichzelf, wordt er dus geen hand gegeven.
Kortom hij wil voorkomen dat hij per ongeluk seksuele gevoelens voor een ander krijgt... is eigenlijk heel netjes van hem.

Dat is wel interessant. Maar hij geeft mannen wel een hand. Want homoseksualiteit bestaat niet?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:38

Als hij getrouwd is met een vrouw dan kun je er vanuit gaan dat hij niet op mannen valt.

Waarom zo moeilijk doen en alles zover doortrekken?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:03

Niet bedoeld om moeilijk te doen, ik wist de achterliggende gedachte achter het niet willen handen schudden niet, en geef daarom aan dat ik de uitleg interessant vind. Maar het roept ook direct een vraag bij me op die ik vervolgens stel. Heel eenvoudig dus en niet moeilijk.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:20

Nou ik vind het wel een beetje moeilijk doen om eerlijk te zijn. Als homoseksualiteit meer geaccepteerd was binnen de moslimgemeenschap en een homo stel dezelfde gedragingen aan zouden houden ga ik er van uit dat ze dus mannen in dit geval geen hand zullen geven. Helaas komt dit (nog) niet voor.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:21

Daar wordt niet mee gezegd dat homoseksualiteit niet bestaat, maar je kan wel zeggen dat degene die wel de hand schudt met een andere man, dus zelf geen homo/bi is. Tenminste, dat is weer mijn invulling daarvan ;)

edit: wat pantykous zegt dus.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:26

Wat een verschrikkelijke intolerante berichten staan er hier tussen zeg. Het is toch niet zoveel gevraagd om je soms even aan te passen? Ik heb met zwaar gelovige christenen gewerkt. Als we in de pauze gezamenlijk aten waren we ook even stil zodat zei konden bidden. Wat is het verschil?
Ik heb nu diverse moslim collega's (allemaal dames), de een met hoofddoek, de ander zonder. Stuk voor stuk aardige meiden die graag uitleg geven als je je afvraagt waarom zij iets wel of juist niet doen

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:30

Misschien allang besproken maar heb niet het hele topic gelezen.
Het enige wat je kan doen is: Praat met deze 2 mensen.
Interesseer je voor hun en zij doen dat vast ook voor jou. Ik heb best wat gereisd en met veel verschillende gelovige gesproken en zij vertellen je graag over wat zij geloven zolang je oprecht geïnteresseerd bent

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:22

Pantykous schreef:
Als hij getrouwd is met een vrouw dan kun je er vanuit gaan dat hij niet op mannen valt.

Waarom zo moeilijk doen en alles zover doortrekken?

Hij valt toch ook niet op elke vrouw? Dus dan zou hij de onaantrekkelijke vrouwen wel een hand kunnen geven en de mooie niet?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:36

Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat je jezelf gewoon niet in die verleiding wil laten brengen, je wil je niet laten afleiden door andere vrouwen.

In de moskee bijvoorbeeld heb je voor de vrouwen een aparte gebedsruimte. Vrouwen mogen ook gewoon in de normale gebedsruimte in de soennitische moskee hier in Tilburg, maar als ze liever apart willen zitten om niet te worden afgeleid door mannen, dan kan dat ook. Dat is uit respect voor het geloof, maar ook voor de anderen om je heen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:43

Als ik sommige berichten lees, ben ik dankbaar dat ik niet alleen opgevoed ben om respect voor elkaar te hebben, maar ook open minded te zijn.
Ts, ik vind het netjes dat je de vraag stelt, als je respect hebt voor hun manier van leven is dat meer dan voldoende. maar stel hen ook gerust vragen over het geloof.

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:22

Ik ben benieuwd of deze mensen de TS ook vragen gaan stellen over haar geloof/cultuur :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:26

Kan best, mijn collega's van andere culturen en geloven vroegen daar wel vaak naar. Als moslima in een katholieke instelling te lopen is ook even wennen, dus er kwamen vaak vragen. Ook van mijzelf af, want ook ik was niet katholiek en moest ook echt wel eens vragen 'wat doet die beste man? .

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:30

Ik denk dat het niet de vraag is of je je moet aanpassen, maar hoe je rekening kan houden met.

Ieder mens heeft normen, waarden en persoonlijke grenzen. Voor moslims zijn deze erg duidelijk, ze staan zelfs opgeschreven, maar voor de meeste mensen geld dit niet. Daarom word er helaas vaak ook maar vanuit gegaan dat zij over hun grenzen heen gaan, zodat de ander zich prettig voelt.

Ga goed na wat jouw normen, waarden en grenzen zijn en vind samen een midden weg. Voel jij je er bijvoorbeeld niet prettig bij dat ze jou anders behandelen dan je mannelijke collega, dan mag je hier gerust over in gesprek gaan en een oplossing zoeken die voor beide werkt.

Ik snap ook heel goed de reacties over het niet willen aanpassen, moslims staan er nu eenmaal om bekend dat ze een hekel hebben aan de westerse maatschappij, het liefst hebben dat heel de wereld zich bekeert, aan hun normen en waarden aanpast en streven hier ook na, helaas sommige op een hele verkeerde manier. Dit roept natuurlijk erg veel weerstand op.

Ik heb helaas maar een goede ervaring gehad met een moslim, van alle keren dat ik met ze te maken had.
Dit was een collega die rekening hield met de westerse gebruiken, zonder dat hij daarbij over zijn grenzen heen ging. En hij hield zich aan alle 'regels' van zijn geloof, niet alleen degene die hem goed uitkwamen.
Zo hebben wij elkaar nooit aangeraakt, maar hij begroette mij wel als volwaardig persoon. Met hem heb ik ook veel goede gesprekken gehad over zijn geloof.

Hij is trouwens ook de enige moslim man die mij niet behandelde als een 'Nederlandse prutsmuts'...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:46

Marocje schreef:
Daar wordt niet mee gezegd dat homoseksualiteit niet bestaat, maar je kan wel zeggen dat degene die wel de hand schudt met een andere man, dus zelf geen homo/bi is. Tenminste, dat is weer mijn invulling daarvan ;)

edit: wat pantykous zegt dus.

Ik denk dat dus niet, ik denk dat homoseksualiteit binnen de moslimcultuur taboe is, dus dat er wel net gedaan wordt alsof het niet bestaat. Het niet in verleiding laten brengen door een vrouw de hand te schudden zal voor sommige dus puur een uiterlijk vertoon zijn (misschien zit ik er naast hoor, ik probeer hardop te denken)
Los van de achterliggende gedachte is het een ongelijkheid van behandeling, iets waar wij in Nederland geen voorstander van zijn. Dus ik vraag me af in hoeverre je dat moet willen accepteren.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:48

Betreft het vlees: je kan altijd nog vegetarisch worden als de manier van slachten je niet aanstaat :j dat is nog diervriendelijker :P
Qua hand geven vind ik het niet erg als iemand dat niet wil omdat die hand alleen van zijn vrouw is en deze meneer streng gelovig is. Mij geen hand willen geven omdat ik een vrouw ben dat gaat mij te ver.

Ik vind dat je je niet hoeft aan te passen aan moslims, maar wel een klein beetje rekening mag houden. Bied ze geen niet-halal vlees aan en ga niet paraderen met je korte rokje en decolleté.

Als jij toont dat je respect voor ze hebt zal dat vast wederzijds worden.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:49

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:58

Laten we niet doen of homosexualiteit algemeen geaccepteerd is in Nederland. Vraag maar aan de inwoners van bijv. de biblebelt.
Al is het in Nederland volgens de wet wel toegestaan en geaccepteerd, maar niet door alle inwoners.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:51

Hier in t dorp, waar de moslims op 1 hand te tellen zijn is enkele jaren terug iemand weg gepest omdat het een transseksueel/transgender was... En niet door de moslim gemeenschap hoor :n