Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Sammyoo schreef:Kinke schreef:maar dat is een normale gang van zaken. Het toekennen van 'ziekteverlof' is op de stoel van de arts gaan zitten.
De bedrijfsarts adviseert, de werkgever bepaald. Daarbij is de rechtspositie van de medewerker ruim voldoende beschermd. Je moet als werkgever wel van heel goede huize komen om een advies van een bedrijfsarts te negeren. Let wel, je kan als werkgever ook besluiten om iemand buitengewoon verlof te geven.
En je hebt er als werkgever alle belang bij om een goede verstandhouding met de medewerkers te hebben. Die zet je niet graag op het spel. Beter enige coulance vanwege een ziekmelding dan een overspannen medewerker vanwege een conflict. Werkgevers zijn geen onmensen, tenminste, niet per definitie
purny schreef:@xPenny: Ik deed ook BBL, je word behandeld als een stuk ..... je weet wel. En als je een fout maakt word je er je hele werktijd op gepakt terwijl het de gediplomeerde ook kon overkomen. Geen haar op mijn hoofd die denkt ooit nog een stap binnen de zorgsector te doen.
Daatje schreef:Tja, het is nu eenmaal zo dat je je werkgever meestal eerst belt. Je bent erg persoonlijk aan het worden Kinke
Kinke schreef:nee, in het geval van Daatje bepaalt de werkgever eerst, daarna volgt de bedrijfsarts.
Sammyoo schreef:De bedrijfsarts is niet dagelijks beschikbaar, dus bij ons ook. En ik werk bij de overheid, rechtspositie van de medewerker is prima beschermd, ook bij ziekte.
Er is niets triest aan, werkt uitstekend voor alle partijen.
Splinterz schreef:Mij werd altijd verteld dat ik nooit tegen leidinggevende hoefde te vertellen waarom ik ziek was, dit hoefde ik alleen bij arbo te vertellen. Zelfs mochten leidinggevende dat niet eens vragen!
Splinterz schreef:Dus eigenlijk hoort het officieel zoals Daatje al heeft aangegeven?
Mij werd altijd verteld dat ik nooit tegen leidinggevende hoefde te vertellen waarom ik ziek was, dit hoefde ik alleen bij arbo te vertellen. Zelfs mochten leidinggevende dat niet eens vragen!
bliver schreef:weet je wat ik echt heel opvallend vind dat bijna iedereen in dit dit opic helemaal niet weet hoe werkt officieel, want daatje heeft echt keihard gelijk! Officieel hoor jij als je ziek bent je leidinggevende te bellen en hij moet toestemming geven om thuis te blijven. In de meeste gevallen gaat het natuurlijk heel wat simpeler. Jij belt ik ben ziek. Leidinggevende vraagt wat heb je. Jij zegt ik geef constant over. LG zegt blijf maar thuis. Ik heb hier een keer meegemaakt dat een leidinggevende een ziekteverlof niet heeft geaccepteerd. Medewerker had ontslag gekregen en wilde de laatste maand niet meer komen want ze was te gestrest. Verlof werd niet geaccepteerd en medewerker mocht naar de bedrijfsarts.
verootjoo schreef:bliver schreef:weet je wat ik echt heel opvallend vind dat bijna iedereen in dit dit opic helemaal niet weet hoe werkt officieel, want daatje heeft echt keihard gelijk! Officieel hoor jij als je ziek bent je leidinggevende te bellen en hij moet toestemming geven om thuis te blijven. In de meeste gevallen gaat het natuurlijk heel wat simpeler. Jij belt ik ben ziek. Leidinggevende vraagt wat heb je. Jij zegt ik geef constant over. LG zegt blijf maar thuis. Ik heb hier een keer meegemaakt dat een leidinggevende een ziekteverlof niet heeft geaccepteerd. Medewerker had ontslag gekregen en wilde de laatste maand niet meer komen want ze was te gestrest. Verlof werd niet geaccepteerd en medewerker mocht naar de bedrijfsarts.
Een LG mág niet eens vragen wat er aan de hand is... Jij moet bellen, je ziekmelden en de LG moet je dan ziekmelden. LG mag ook niet vragen hoelang het gaat duren. Als je weer beter bent, moet je betermelden. Dat is bij iets normaals vaak na een dag ofzo...
Als blijkt dat het langer gaat duren krijg je te maken met de bedrijfsarts. Wij staan wel op goede voet met LG dus die weet dan ook wat er aan de hand is uit interesse, maar zij zegt altijd 'als je niet wil, hoef je het niet te vertellen hoor!' Ze vraagt er ook nooit uit zichzelf naar.
Veulen84 schreef:Het kan een leuke richtlijn zijn. Maar overleg wanneer er een machtsverhouding is, zal nooit helemaal onpartijdig zijn. Altijd meer in het voordeel van de werkgever. Ziekte (zeker door ongeluk) brengt vaak meer met zich mee dan alleen de lichamelijke uitwerking.
Voor onpartijdigheid is er de arbowet en ik vind het schokkend om te horen dat er zomaar van af geweken wordt. Het is een wet, in het leven geroepen om mensen te beschermen. Niet iets wat door een werkgever vervangen mag worden door een richtlijn.