Mag een leraar voor jou bepalen of je naar het toilet mag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:54

_O- Kun je in je broek pissen van het lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:13

Tieneke schreef:
Als gesprekken met andere personeelsleden/directie niet helpt, ermee dealen. Het is heel vervelend, maar so be it.

Ermee dealen betekent vaak niets leren van de betreffende docent. Omdat die docent een eikel is die geen les kan geven, moeten wij maar gewoon braaf blijven zitten, en vervolgens slechte cijfers halen? Ik dacht het ff niet :+ Als je geen les kan geven, maar je bent wel gewoon aardig, dan valt ermee te leven. Maar als je als docent gewoon scheit aan alles hebt, dan mag diegene van mij een eind weg gaan fietsen. Als leerling wordt je ook van school getrapt.

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:17

Daar hadden ze bij mij op school ook een handje van. Niet naar de wc mogen.. Hele discussie gehad met mn mentrix. De bel was nog niet gegaan dus ik ging snel ff plassen.. Ik was net in de klas toen de bel ging. Viel ze helemaal tegen mij uit dat ik mn boeken nog niet open had, en dat ik dan maar eerder had moeten gaan. (Gaat beetje moeilijk als je van de ene kant van het gebouw naar het andere moet lopen in 5 min, en dan ook nog snel naar de wc). Maargoed was dus ook zo'n muts.
Ik vindt niet dat een leraar dat voor een ander kan bepalen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:29

Ik denk wel dat er een degelijk verschil zit op voortgezet onderwijs en vervolg onderwijs. Op mbo en hbo loop ik gewoon de les uit zonder wat te zeggen. Docent gaat gewoon rustig door. Die storen zich er niet aan. Mijn verantwoordelijkheid. Op voortgezet onderwijs hebben leerlingen nog niet dat verantwoordelijkheidsgevoel en als leerlingen de les op de pot doorbrengen of daar meeten met klasgenoten kan ik me goed voorstellen dat het niet meer mag. Ala leraar moet je wel zorgen dat ze zoveel mogelijk leren.

Anoniem

Re: Mag een leraar voor jou bepalen of je naar het toilet mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:32

Haha, ik ken genoeg leraren die de klas geen ruk leren, en waarvan je vervolgens ook niet naar het toilet mag. :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 02:01

muntdrop schreef:
Magrathea schreef:
Ik lees echt met open mond dit topic. Kan je niet 100 minuten vooruit zonder plaspauze? Volgens mij ben je dan echt zwaar aan de blaasontsteking. Ik ga misschien eens in de drie uur naar het toilet... Kan prima hoor :)

Wat een onbegrip. Hoeveel drink je dan? Vroeger dronk ik veels te weinig, toen hoefde ik ook nooit naar de wc nee. En misschien heeft ze inderdaad gewoon een kleinere blaas of toch een probleem. Als je zwaar aan de blaas ontsteking zit hou je die 50 minuten niet eens vol hoor. 100 minuten is bijna 2 uur he.

Nee maar laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat niet iedereen continue een blaasontsteking heeft :roll: (dan moet je trouwens naar de dokter, niet gewoon heel vaak naar de wc)(zeker als het vaak gebeurt)

Even anatomisch bekeken: gemiddeld krijg je bij zo'n 500 ml de "aandrang". Per dag produceer je ongeveer 1000-1500 ml urine (als je genoeg drinkt dus)(bij een gezond persoon). Ofwel: drie keer per dag naar het toilet om te plassen zou moeten volstaan. Daarbij produceer je de meeste urine in de ochtend: je grootste plas doe je dus 's morgens als je net wakker bent (logisch ook).
En ja, als je kleiner bent heb je vast een kleinere blaas maar dan produceer je ook minder urine :) tenzij je heel erg veel drinkt (voor je lengte) natuurlijk.
In het algemeen plassen gezonde mensen 2 tot 6 keer per dag.

Dus nee, het is niet gezond als je minder dan 2u je plas kan ophouden, uitgaande van een dag van 16 uur. 2u is dan een beetje aan de korte kant maar niet echt reden tot zorgen denk ik, wel als je daarnaast ook te weinig drinkt.

GerrittJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 02:08

Gewoon gaan. Als ze na je toiletbezoek vragen waar je was gewoon zeggen, ik was naar de toilet.
En anders zeg je maar dat je maandelijkse ongemakken hebt.
Moet je wel durven uiteraard. Sommige mensen zitten ook heel braafjes te wachten tot een leraar ja en amen zegt, ik denk ja hallo doe je mond open en kom voor je zelf op. We zitten niet meer in de kleuterklas met ja meester nee juf. Ik ga naar de wc.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 03:59

Resistance schreef:
Tieneke schreef:
Als gesprekken met andere personeelsleden/directie niet helpt, ermee dealen. Het is heel vervelend, maar so be it.

Ermee dealen betekent vaak niets leren van de betreffende docent. Omdat die docent een eikel is die geen les kan geven, moeten wij maar gewoon braaf blijven zitten, en vervolgens slechte cijfers halen? Ik dacht het ff niet :+ Als je geen les kan geven, maar je bent wel gewoon aardig, dan valt ermee te leven. Maar als je als docent gewoon scheit aan alles hebt, dan mag diegene van mij een eind weg gaan fietsen. Als leerling wordt je ook van school getrapt.

Op school zitten is een goede voorbereiding op het echte leven...
Later ga je ook een baas hebben die een eikel is en geen zak van zijn werk kan :j !

Een beetje respect brengt je verder in het leven dan de houding die je nu hebt... Docenten zijn net mensen, en zoals overal in het leven kom je mensen tegen met minder goede punten en hele goede punten.

Ik was zo'n goede docent, aardig, leerlingen hadden goede cijfers, ze mochten naar de w.c.... Alle leerlingen kwamen naar mij toe met hun verhalen, ik stak er extra tijd in zodat ze goede cijfers haalde e.d.

Weet je waar dat mij gebracht heeft? Overspannen thuis, omdat ik 7 banen in 1 baan had....

Een eikel zijn als docent is een manier om te overleven, daar ben ik nu achter, als ik ooi weer het onderwijs in ga, ga ik harder zijn, anders hou je het niet vol ;)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 07:57

Magrathea, volgensmij kun je op basis van die feiten niet zeggen dat je plas niet 2 uur kunnen ophoudem abnormaal is. Misschien gaat ts daarna pas weer na 5 uur ofzo naar de wc? Ik drink vaak grote hoeveelheden in 1 keer omdat ik anders niet genoeg binnenkrijg en dan hou ik het inderdaad geen 2 uur op nee.

En misschien zit ts wel net boven de gemiddelde mens of heeft ze snel aandrang. Is daar geen begrip voor op te brengen? Niet iedereen past mooi binnen gemiddeldes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 08:57

Resistance schreef:
Ooit nagedacht waarom leerlingen een leerkracht doen huilen? Als het een goede leerkracht is die gewoon orde kan houden, gebeurt dat niet.

Hmmm ik gold als 'leuke lerares' op mijn scholen, maar zeker toen ik zwanger was maar ook in het algemeen, was ik wel echt in een wip in tranen, daar hoefden ze echt niet veel voor te doen. :') En de lol was er wel af toen ik kon vertellen dat ik zwanger was, zoals een leerling zei 'Alle zwangere vrouwen doen een beetje raar, mijn tante jankt ook alles bij elkaar :roll: ' . De lol was er helemaal af toen ik een aanvaring kreeg met een bepaalde leerlinge (waarbij de klas nota bene zei tegen die leerlinge dat ze moest nokken! :Y) ), ik bloed begon te verliezen en vervolgens de rest van het schooljaar thuis kon blijven plat in bed -O-
Ik kreeg wel van bijna alle klassen een kaartje, dat dan weer wel :)
Maar leerlingen staan er niet bij stil dat docenten thuis ook nog een leven hebben. Als je al stress hebt omdat je opa net overleden is, je man is vreemd gegaan of je ruzie hebt met je moeder, kan een klierige leerling of klas net de druppel zijn. De eigenlijke reden is dan helemaal niet die leerling of die klas maar alle spanning die je met je meedraagt over van alles en nog wat. En dan voelen ze zich soms nog stoer ook.
Ik ben blij te kunnen zeggen dat 'mijn' klas zich het enorm aantrok toen ik bloed begon te verliezen en niet heeft lopen pochen dat ze me 'weggepest' hadden. Ze vonden het heel erg, en ze hebben nog jaren de groetjes aan me gedaan <3

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:21

muntdrop schreef:
Magrathea, volgensmij kun je op basis van die feiten niet zeggen dat je plas niet 2 uur kunnen ophoudem abnormaal is. Misschien gaat ts daarna pas weer na 5 uur ofzo naar de wc? Ik drink vaak grote hoeveelheden in 1 keer omdat ik anders niet genoeg binnenkrijg en dan hou ik het inderdaad geen 2 uur op nee.

En misschien zit ts wel net boven de gemiddelde mens of heeft ze snel aandrang. Is daar geen begrip voor op te brengen? Niet iedereen past mooi binnen gemiddeldes.

Misschien moet je mijn posts wat beter lezen... Ik zeg dat het niet gezond is, niet dat iemand zich aanstelt. Leuk en aardig dat je blijkbaar geen uur zpnder toiletbezoek kan, maar het is gewoon niet gezond! Dus of de bekkenbodemspieren gaan trainen of een doktersbezoek doen dan...
Wat je zegt over veel drinken gaat on het geval van YS ook niet op trouwens, aangezien ze helemaal niets drinkt voor school.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:29

Was bij mij op mijn vorige school ook zo, maar toen de leerkracht moest, gingen ze wel hoor |o Nadat ik een blaasontsteking heb gehad van het te vele ophouden, liep ik gewoon de les uit als ik écht moest, deed de moeite niet meer om het te vragen, want het was toch altijd 'nee'. :')
Vanals ik iets begin te drinken (water, fanta, ...) blijf ik drinken (heb anders niet genoeg binnen, dus drink altijd grote hoeveelheden) en voor ik het weet heb ik een gans flesje op :+ ja, dan kan ik dat niet houden tot na de les(sen).

Waar ik nu op school zit mogen we gewoon gaan wanneer we moeten, omdat de leerkrachten ook vinden dat je dat niet kan ophouden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:31

tina12345 schreef:
Ik zit iedere dag van 08:05 tot 05:00 uur op school. Ik heb eerst drie uur les voor ik pauze heb en vaak moet ik dan tussen het tweede en het derde uur naar het toilet. Nu heb ik vaak het eerste uur les, en de twee andere uren voor de pauze dezelfde les (dus bijvoorbeeld eerste uur bio en de twee uur daarna nederlands).
Ik vraag dus vaak al heb ik mijn werk af in de les of ik even naar het toilet mag, maar (bijna) altijd wordt er nee fezegd. Het wordt dan vaak zo erg dat ik me niet meer kan concentreren.
Ik heb een keer gehad dat ik het bijna niet kon ophouden (klinkt misschien raar) en ik begon toen echt te denken dat het op een dag zover zou komen dat ik het écht niet meer op zou kunnne houden. Het idee dat iemand anders voor mij bepaalt wanneer ik wel of niet naar het toilet mag maakt me eerlijk gezegd best wel boos, vooral omdat ik het alleen vraag als ik écht moet en al mijn werk af heb.
Ik heb al een paar keer een briefje van mijn moeder meegehad dat ik 's ochtends en 's avonds al niets meer drink maar dat ik toch echt moet, helaas zeggen ze dat dat niet uit maakt en als hun niet willen dat ik de les verlaat, ik daar maar naar moet luisteren.

Nu vroeg ik me dus af of de leraar dit wel voor mij mag beslissen. Ze begrijpen niet dat het iedere dag weer kantje boord is en ik heel bang ben om midden in de klas vernederd te worden.

Ik heb me trouwens voorgenomen om de volgende keer gewoon te gaan, het kan niet goed voor je zijn om het iedere dag weer op te houden tot het pijn doet.

Als jij bijv eerste uur bio hebt en daarna 2 uur nederlands, ga je toch gewoon tussen bio en nederlands in? Ookal moet je dan nog niet, dan ben je geweest en hoef je tussen je 2e en 3e uur niet :)* Snap dat het vervelend kan zijn, maar je doet er zo weinig aan. Dan moet je roeien met de riemen die je hebt, en ga je tussendoor gewoon voor de zekerheid. Zo moeilijk is dat toch niet? Heb het op mijn basisschool en middelbare school ook gehad hoor, dat ik niet mocht tijdens de les. Op de basisschool kregen we een kaart/ketting mee en mocht er maar 1 tegelijk naar de wc, en op de t VMBO mocht ik helemaal niet tijdens de les, alleen met leswisselingen. Heel simpel, t zijn regels. Hoeveel zeggen er wel niet, ik ga even naar de wc, en gaan vervolgens even staan roken, of komen met wat te eten/drinken terug? En hoe denk je dat t is voor een docent (of mede klasgenoten) als jij tijdens een uitleg opstaat om te gaan plassen? Gewoon met je leswisselingen gaan, dan hoef je niet tijdens de lessen. Snap t probleem verder niet zo, is toch niet zo moeilijk :+

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:40

Ergens is dat ook gewoon een les voor later. Als je later in de een of andere meeting zit, kan je ook niet ff te pas en te onpas gaan plassen. Kijk als je moet moet je, maar normaal gezien kan je wel twee uren overbruggen. Plus plassen kan je conditioneren. Denk maar terug aan je kleutertijd ;-)
Dus jezelf trainen. Tenzij er nu echt medische problemen zijn, of je echt last hebt van incontinentie, denk ik dat een leerkracht er gewoon niet aan kan beginnen, want dan heeft iedereen wel iets.

Maar bon, net als in alle zaken. Communiceer en werk eraan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:41

Resistance schreef:
Tieneke schreef:

Ook omgaan met mensen met wie je geen klik hebt is onderdeel van je leerproces op school.
Zo te lezen kun je hier nog een hoop in leren.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:52

Magrathea schreef:
muntdrop schreef:

Misschien moet je mijn posts wat beter lezen... Ik zeg dat het niet gezond is, niet dat iemand zich aanstelt. Leuk en aardig dat je blijkbaar geen uur zpnder toiletbezoek kan, maar het is gewoon niet gezond! Dus of de bekkenbodemspieren gaan trainen of een doktersbezoek doen dan...
Wat je zegt over veel drinken gaat on het geval van YS ook niet op trouwens, aangezien ze helemaal niets drinkt voor school.

Het gaat totaal niet om hoelang je het op kan houden, als je blaas vol is is ie vol. En als hij vol zit is het juist niet gezond om het te blijven op te houden. Dan krijg je een slappe blaas en dan kun je niet goed meer alles leegplassen. Je lichaam denk heus niet "goh er zit nu 500 ml in mijn blaas maar ik ben een uur geleden al geweest dus je houd het maar op".

Tuurlijk als jij de hele dag door elk uur naar de wc gaat is er iets mis, maar ik lees nergens dat dat het geval bij ts is.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:17

Gewoon gaan.

Ik heb een klasgenoot gehad die niet mocht halver wegen eem blokuur zonder pauze..
Die heeft toen de in een flesje gepiest en gevraagd of mevrouw het flesje voor hem wilde legen..
Sinds dien nooit meer een nee gehad..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:21

japielover schreef:
Gewoon gaan.

Ik heb een klasgenoot gehad die niet mocht halver wegen eem blokuur zonder pauze..
Die heeft toen de in een flesje gepiest en gevraagd of mevrouw het flesje voor hem wilde legen..

Dat is gewoon onrespectvol en brutaal!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:24

bulck schreef:
japielover schreef:
Gewoon gaan.

Dat is gewoon onrespectvol en brutaal!

Dus moet je maar in je broekplassen?
Omdat een leeraar nee zegt..
Dat vind ik onrespect vol

dinniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:28

de zelfde regel bij 1leeeraar uit zondering maar dan moet je eerst springen enz

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:31

Hallo jullie doen precies of je wordt een hele dag opgesloten. Je hebt pauzes, je hebt soms de wissel van lokalen.
Als het zo erg gesteld is dat je nog geen uur zonder toiletbezoek kan (zoals in jouw voorbeeld tijdens een blokuur), dan heb je een probleem. Ik denk persoonlijk ook dat sommige mensen zichzelf aanleren om naar het toilet te gaan uit verveling, ff weg of wat dan ook.
Ik kan me echt niet indenken dat ik per uur naar het wc moet, dan wordt dat haast een handicap.
En wat ik vaak het frappantst vind is dat deze personen, buiten de 'verplichte' tijden, vaak heel lang zonder toiletbezoek kunnen. Dus ik denk dat er veel psychosomatisch is bij dat plassen op school.
Maar bon dat is mijn eigen bedenking.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:37

Resistance schreef:
Haha, ik ken genoeg leraren die de klas geen ruk leren, en waarvan je vervolgens ook niet naar het toilet mag. :+

Dit vind ik gewoon een zwaar puberaal antwoord.
Het is erg vervelend TS, maar ga dan tussen de lessen door, of in de pauze.
Zorg in ieder geval dat je voor de les aan bent geweest.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:39

Ik kan me wel vinden in de antwoorden van Uriëlle, maar uiteraard snap ik (als docent) ook de kant van de leerlingen wel. Het is erg lastig afwegen. Natuurlijk zou ik als docent ook het liefst mensen willen laten gaan als ze willen, maar om naar een goede lijn in te vinden is erg lastig. Ik wil alles zo 'gelijk' mogelijk, dus als Pietje mag dan mag Jantje ook (meestal zijn het meisjes trouwens _O-). Op mijn vorige school hadden we de gewoonte dat men 1 voor 1 moest gaan, maar voor de docent is dat toch ook storend. Ik laat ze zelf gaan wanneer ze gewoon voor zichzelf aan het werk zijn, en dan eentje tegelijk. Dan loop ik toch door de klas om individuele uitleg te geven, dus als er dan iemand zachtjes opstaat is het niet zo'n probleem. Maar tijdens mijn uitleg wil ik nog geen overbodige vinger in de lucht zien! :P TS, je zou bij mij dus ook moeten wachten tot de uitleg is afgelopen.

tina12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 13:21

Bedankt voor de vele reacties!
Het is inderdaad al besproken met mijn mentor en hij heeft gepraat met de leraren. Daar is uitgekomen dat als ik een medische verklaring heb, ik wel naar het toilet mag.
Ik ben toen naar de dokter geweest maar ze hebben toen niks kunnen vinden, de conclusie: mijn blaasinhoud zal wel wat kleiner zijn en dat ik 's ochtends moet plassen is nu eenmaal mijn ritme. Ik kan 's middags namelijk wel lang niet naar het toilet gaan en dat is ook de reden waarom de leraren mij 's ochtends niet laten gaan, want ' 's middags moet ik toch ook niet vaak?'
Toen heb ik een brief van de dokter meegekregen waarin ook staat dat ik thuis ook rond die tijden moet en dat mijn ritme verschuiven veel tijd gaat kosten maar dit vond de school niet reden genoeg om mij 's ochtends naar het toilet te laten gaan. Ze vinden dat ik mijn ritme maar moet veranderen, maar helaas kan ik niet meer dan mijn best doen en het werkt niet.
Ik zal nu inderdaad gewoon naar het toilet gaan als ik moet, of ik nu een ja of nee krijg. Als ik dan bij de rector terecht kom kan ik het eindelijk is uitleggen.
Tussen de lessen door naar het toilet gaan vond ik ook een goede optie maar het heeft me al drie keer een te laat melding opgebracht.
Nogmaals ik ga alleen al heb ik al mijn werk af en als ik iets voor mezelf mag gaan doen, dat is ook de reden dat het mij zo boos maakt, ik zit dan in de klas (de vierde klas) een beetje in mijn agenda te kladden omdat ze anders niet weten wat we moeten doen. Als ik dan naar het toilet wil en er wordt nee gezegd is het voor mij zo dat ze me liever laten niksen in de klas dan mij even (alleen uiteraard) naar het toilet laten gaan.
(Ik begrijp het standpunt van de leraren ook heel goed hoor.)
Laatst bijgewerkt door tina12345 op 25-02-14 13:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:25

Probeer dan je ritme te verschuiven, niet naar later maar naar vroeger. Ik neem aan dat je tussen de lesovergangen wel mag? Dan zou ik direct voor en direct na het eerste uur gaan, heel consequent, of je nou moet of niet. Dan is je blaas zeker geleegd en zou het echt moeten lukken om het op te houden tot na het derde uur.