cassieres en nix 18

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:40

Hier nog een cassiere! Ik sta ook regelmatig bij de kassa met de shag en sigaretten. Bij ons wordt er ook echt gehamerd op het vragen naar legitimatie en ik vind het zelf altijd heel lastig inschatten omdat heel veel mensen er tegenwoordig zoveel ouder uit zien! Gelukkig hebben de meesten hun legitimatie gewoon bij zich en laten ze het gewoon zien, maar sommigen ook niet en dan krijg je ook vaak van die vervelende situaties. Ook van die mensen die je belachelijk lopen te maken en zo minachtend tegen je doen omdat je per ongeluk hun leeftijd verkeerd had ingeschat, ojee, wat erg!! Ik zou zeggen: zie het als een compliment dat je jonger wordt geschat. Veel snappen vaak niet dat ze hun id altijd moeten laten zien, zelfs al zijn ze een half uur geleden nog geweest en hebben ze hem toen nog laten zien. Het gaat er gewoon om dat je dat ding bij je hebt. En ik zou het ze met alle liefde meegeven als ik weet dat ze 18 zijn, maar als ik dat doe zonder hun legitimatie en dat wordt gecontroleerd heb ik dus een probleem. Ik heb pas zelfs een collega heb moeten weigeren om haar alcohol te verkopen omdat ze geen id bij zich had. Daarom vind ik de nieuwe wet vervelend omdat er zoveel verantwoordelijkheid bij cassieres wordt gelegd. Verder heb ik ook wel gemerkt dat de jongeren onder de 18 het niet komen proberen, heb nog maar 1 keer iemand gehad die te jong was, en dat was op 2 januari toen de wet net was ingegaan. Hij wist trouwens niks van die hele wet, zo kwam het tenminste over. En ouders die met kinderen boodschappen komen doen geef ik het in principe altijd mee, ik vind het een beetje onzin om dat bij volwassenen te weigeren want vaak is het niet voor de kinderen. Ik denk wel dat ze zo slim zijn om als het wél voor de kinderen is het te kopen als zij er niet bij zijn haha.

(Oeps, het is een beetje een lang verhaal geworden :D )

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:41

Een lang verhaal vol onwaarheden. Of kun je de wetten laten zien waar dat in staat?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:48

Nies_ schreef:
Een lang verhaal vol onwaarheden. Of kun je de wetten laten zien waar dat in staat?

Vol onwaarheden?

Als je alcohol wil kopen, moet je een legitimatiebewijs bij je hebben. Dus ja, ook als je een half uur geleden sigaretten hebt gekocht of een week geleden al je ID hebt laten zien ;)

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -het-openb

Ik haal de regel er wel even uit:
'Wil je alcohol kopen, dan moet je bij de kassa altijd een geldig legitimatiebewijs laten zien'

edit. Hier staat ook in dat je altijd een geldige legitimatie bij je moet hebben. http://www.cbl.nl/activiteiten/lobby-en ... r-25-jaar/

edit 2: ik snap dat gemekker ook nooit over 'ik heb hem niet bij me, maar je hebt hem gisteren al gezien'. Dat slaat toch ook gewoon nergens op. Je neemt toch ook altijd je rijbewijs mee als je in de auto stapt of zeg je dan ook 'ik heb hem gister al aan je collega laten zien' als een agent je aanhoudt?

_Swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:14

Geen onwaarheden, ik heb van de winkel waar ik werk een brief gehad waarin alle regels stonden waar wij ons aan moeten houden. Als het goed is is dat bij elke winkel waar alcohol en tabak wordt verkocht hetzelfde :) en verder wat zap hierboven hierboven al heeft geplaatst: je moet áltijd een geldig legitimatiebewijs bij je hebben, ookal heb je hem een half uur geleden al laten zien.

Nies_

Re: cassieres en nix 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:22

Daar heeft een winkel niets mee te maken. Volgens de wet zijn ze niet eens bevoegd om om ID te vragen. Het is natuurlijk begrijpelijk dat winkels het zekere voor het onzekere nemen, maar dan hoeven ze nog niet te doen alsof het zo in de wet staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:24

Nies_ schreef:
Daar heeft een winkel niets mee te maken. Volgens de wet zijn ze niet eens bevoegd om om ID te vragen. Het is natuurlijk begrijpelijk dat winkels het zekere voor het onzekere nemen, maar dan hoeven ze nog niet te doen alsof het zo in de wet staat.

Hoe wil je het dan verklaren dat er een boete gegeven word als er niet gevraagd word?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:33

Nies_ schreef:

Winkels mogen niet direct om ID vragen, maar mogen dat indirect wel. Winkels zijn namelijk bevoegd om te vragen of de klant zich wil identificeren. En hoe doe je dat? Door een ID te laten zien (rijbewijs of paspoort).

Dus wij mogen weldegelijk vragen om identificatie. Wil je dat niet? Prima, maar dan verkopen we geen alcohol. Simpel zat.

Controle door particuliere beveiligingsbedrijven
Werknemers van particuliere beveiligingsbedrijven, bijvoorbeeld beveiligingsmedewerkers van winkels en uitgaansgelegenheden, zijn geen toezichthouders. Zij mogen van de wet mensen op straat niet vragen zich te identificeren. Zij mogen wel, vanwege beveiliging of door de huisregels van het bedrijf waarvoor zij werken, bezoekers of klanten vragen zich te identificeren. Die bezoekers zijn niet verplicht daarop in te gaan, maar zij moeten wel accepteren dat zij het pand worden uitgezet of dat hen de toegang wordt geweigerd.

bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... nneer.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:45

Maar dan gaat het over beveiliging toch? Dat zijn kassamedewerkers niet :+

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:57

Jans schreef:
Maar dan gaat het over beveiliging toch? Dat zijn kassamedewerkers niet :+

Oh, haha oeps. Ik las te snel :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:57

Ken beure :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:01

Jans schreef:
Ken beure :D

Neemt niet weg dat wij toch echt moeten weten of iemand oud genoeg. Wil de klant dat niet? Prima, dan gaat hij zonder alcohol of sigaretten naar huis :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:03

Ik vraag het de laatste tijd zelf gewoon, "wil je mijn rijbewijs zien?" :D Omgekeerde wereld :+

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:10

Haha ja dat is altijd fijn Jans :j

Overigens heb ik volgens mij hier wel gevonden dat weldegelijk mensen die te maken hebben met drankverkoop/horeca mogen vragen om identificicatie.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002458/g ... 12-02-2014

Artikel 20
1. Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken als bedoeld in de eerste volzin wordt eveneens begrepen het verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.

2. Het is verboden in een slijtlokaliteit de aanwezigheid toe te laten van een bezoeker van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, anders dan onder toezicht van een persoon van 21 jaar of ouder.

3. De vaststelling, bedoeld in het eerste en tweede lid:

a. geschiedt aan de hand van een document als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Wet op de identificatieplicht, dan wel op een bij of krachtens algemene maatregel van bestuur aangewezen andere wijze;

b. blijft achterwege, indien het een persoon betreft die onmiskenbaar de vereiste leeftijd heeft bereikt.

_Swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:12

Het zou toch wel vreemd zijn als cassieres niet naar legitimatie mogen vragen maar dat de winkel dan wel een boete zou kunnen krijgen omdat er aan personen onder de 18 jaar of aan personen die zich op dat moment niet konden legitimeren alcohol is verkocht. :+ of begrijp ik het verkeerd?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:20

Nee hoor, begrijp je niet verkeerd. Allen hoeven ze niet zo uit de hoogte te doen "dat je toch ID bij moet hebben", daar hebben ze namelijk niets mee te maken. Alleen kunnen ze besluiten dat de alcohol verkoop dan niet door gaat.

Zap, dat artikel had ik niet gevonden, maar ook daar staat niet dat er om ID gevraagd moet worden, het moet worden vast gesteld. Als jij weet dat iemand ouder is omdat diegene bijvoorbeeld een half uur geleden al geweest is, heb je dat al eerder vastgesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:23

Nies_ schreef:
Nee hoor, begrijp je niet verkeerd. Allen hoeven ze niet zo uit de hoogte te doen "dat je toch ID bij moet hebben", daar hebben ze namelijk niets mee te maken. Alleen kunnen ze besluiten dat de alcohol verkoop dan niet door gaat.

Zap, dat artikel had ik niet gevonden, maar ook daar staat niet dat er om ID gevraagd moet worden, het moet worden vast gesteld. Als jij weet dat iemand ouder is omdat diegene bijvoorbeeld een half uur geleden al geweest is, heb je dat al eerder vastgesteld.

Maar de controleur kan het dan niet vast stellen, dus als er controle is heb je alsnog een probleem, want bewijs maar eens dat diegene een uur geleden wel een ID bij zich had..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:32

Nies_ schreef:

En dat vaststellen gebeurt dus aan de hand van ID controle ;) (staat er direct onder)

Maargoed, laat maar. Blijkbaar net zo'n eindeloze discussie als aan de kassa -O- . Prima, krijg je geen drank mee.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:33

De boete wordt ook alleen gegeven als er alcohol of sigaretten verkocht zijn aan iemand onder de 18 jaar. Niet als er verkocht is aan iemand boven 18 als er geen id is laten zien.

De boete is een sanctie voor een strafbaar feit. Het niet vragen van id aan iemand boven 18 jaar is geen strafbaar feit.
Wellicht dat de eigenaar van de winkel het als eis bij de verkopers legt.

_Swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:47

Vogens mij is dat niet helemaal waar, want je moet bij het kopen van alcohol/tabak verplicht legitimeren tot en met 25 jaar. Al ben je 24 en de verkoper weet dat je zo oud bent, als je je niet kan legitimeren mag het niet meegegeven worden. Er valt namelijk zonder geldig legitimatiebewijs voor de controleur niet vast te stellen hoe oud deze persoon is. De winkel krijgt dan ook een boete omdat het verkocht is aan iemand zonder legitimatie die misschien helemaal niet ouder dan 18 jaar is. Het is wat krom maar volgens mij gaat het zo. Kan het mis hebben hoor, weet dit niet helemaal zeker. Bij ons wordt in ieder geval gezegd: ookal weet je dat ze oud genoeg zijn, zonder legitimatie mag je het niet verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:50

Zo is het bij ons ook.
Ik hoorde gister trouwens dat bij een winkel in de buurt je zelfs je ID moet laten zien als je lucifers of een aansteker haalt.. Bij vloei ok, maar voor lucifers? Volgens mij mogen ze dat echt niet weigeren, dus of de caissière slaat door, of de winkel is doorgeslagen in hun beleid

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:53

dees_daan schreef:
Zo is het bij ons ook.
Ik hoorde gister trouwens dat bij een winkel in de buurt je zelfs je ID moet laten zien als je lucifers of een aansteker haalt.. Bij vloei ok, maar voor lucifers? Volgens mij mogen ze dat echt niet weigeren, dus of de caissière slaat door, of de winkel is doorgeslagen in hun beleid

Dat soort dingen vind ik nou bullshit. Moet men zich dadelijk ook gaan legitimeren voor het halen van een pak melk of gootsteenontstopper?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:05

miss_lizje schreef:
dees_daan schreef:
Zo is het bij ons ook.

Dat soort dingen vind ik nou bullshit. Moet men zich dadelijk ook gaan legitimeren voor het halen van een pak melk of gootsteenontstopper?

Ik snap het ook niet, volgens mij mogen ze het ook gewoon niet weigeren.
Blij vloei komt er bij ons al geen pop up, dat is ook gewoon papier natuurlijk, maar bij lucifers en een aansteker vind ik het helemaal belachelijk.
Ik heb ook wel eens mijn twijfels gehad toen er jongens energy en spiritus en lucifers kwamen halen en daarbij best ontwijkend deden, beetje zenuwachtig, heb het bonnetje bewaard en het is met de politie besproken toen die er voor iets anders, weigeren mag gewoon niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:11

Ik vind het wel goed hoor, geen 18, geen alcohol. Maar indd ga jij met je ouders boodschappen doen, en die nemen alcohol mee. En jij bent nog geen 18, dan vind ik niet kunnen dat ze weigeren het te verkopen. Dan gaat kind voortaan niet mee boodschappen en krijgt die thuis zijn sigaretten of alcohol alsnog, als het voor kind bestemd was. Als ouders erbij zijn met alcohol kopen geven ze toch automatisch gelijk toestemming ervoor?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:16

Mistic schreef:
De boete wordt ook alleen gegeven als er alcohol of sigaretten verkocht zijn aan iemand onder de 18 jaar. Niet als er verkocht is aan iemand boven 18 als er geen id is laten zien.

De boete is een sanctie voor een strafbaar feit. Het niet vragen van id aan iemand boven 18 jaar is geen strafbaar feit.
Wellicht dat de eigenaar van de winkel het als eis bij de verkopers legt.

Dat was inderdaad precies het punt.
dees_daan schreef:
Zo is het bij ons ook.

Dat jullie dat zo doen moeten jullie zelf weten, maar daar is het nog niet wettelijk mee geregeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:39

Als ik geen ID vraag en er wordt gecontroleerd dan heb ik een officiële waarschuwing aan m'n broek en de winkel een boete, dus wettelijk of niet, geen ID mee en geen 25 (of een twijfelgeval) = geen tabak of alcohol..
Kunnen mensen hoog of laag springen maar zo zijn de (wettelijke) regels.