(Oeps, het is een beetje een lang verhaal geworden
) Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) Nies_ schreef:Een lang verhaal vol onwaarheden. Of kun je de wetten laten zien waar dat in staat?
en verder wat zap hierboven hierboven al heeft geplaatst: je moet áltijd een geldig legitimatiebewijs bij je hebben, ookal heb je hem een half uur geleden al laten zien. Nies_ schreef:Daar heeft een winkel niets mee te maken. Volgens de wet zijn ze niet eens bevoegd om om ID te vragen. Het is natuurlijk begrijpelijk dat winkels het zekere voor het onzekere nemen, maar dan hoeven ze nog niet te doen alsof het zo in de wet staat.
Nies_ schreef:Daar heeft een winkel niets mee te maken. Volgens de wet zijn ze niet eens bevoegd om om ID te vragen. Het is natuurlijk begrijpelijk dat winkels het zekere voor het onzekere nemen, maar dan hoeven ze nog niet te doen alsof het zo in de wet staat.
Omgekeerde wereld
Nies_ schreef:Nee hoor, begrijp je niet verkeerd. Allen hoeven ze niet zo uit de hoogte te doen "dat je toch ID bij moet hebben", daar hebben ze namelijk niets mee te maken. Alleen kunnen ze besluiten dat de alcohol verkoop dan niet door gaat.
Zap, dat artikel had ik niet gevonden, maar ook daar staat niet dat er om ID gevraagd moet worden, het moet worden vast gesteld. Als jij weet dat iemand ouder is omdat diegene bijvoorbeeld een half uur geleden al geweest is, heb je dat al eerder vastgesteld.
Nies_ schreef:Nee hoor, begrijp je niet verkeerd. Allen hoeven ze niet zo uit de hoogte te doen "dat je toch ID bij moet hebben", daar hebben ze namelijk niets mee te maken. Alleen kunnen ze besluiten dat de alcohol verkoop dan niet door gaat.
Zap, dat artikel had ik niet gevonden, maar ook daar staat niet dat er om ID gevraagd moet worden, het moet worden vast gesteld. Als jij weet dat iemand ouder is omdat diegene bijvoorbeeld een half uur geleden al geweest is, heb je dat al eerder vastgesteld.
(staat er direct onder)
. Prima, krijg je geen drank mee. dees_daan schreef:Zo is het bij ons ook.
Ik hoorde gister trouwens dat bij een winkel in de buurt je zelfs je ID moet laten zien als je lucifers of een aansteker haalt.. Bij vloei ok, maar voor lucifers? Volgens mij mogen ze dat echt niet weigeren, dus of de caissière slaat door, of de winkel is doorgeslagen in hun beleid
miss_lizje schreef:dees_daan schreef:Zo is het bij ons ook.
Ik hoorde gister trouwens dat bij een winkel in de buurt je zelfs je ID moet laten zien als je lucifers of een aansteker haalt.. Bij vloei ok, maar voor lucifers? Volgens mij mogen ze dat echt niet weigeren, dus of de caissière slaat door, of de winkel is doorgeslagen in hun beleid
Dat soort dingen vind ik nou bullshit. Moet men zich dadelijk ook gaan legitimeren voor het halen van een pak melk of gootsteenontstopper?
Mistic schreef:De boete wordt ook alleen gegeven als er alcohol of sigaretten verkocht zijn aan iemand onder de 18 jaar. Niet als er verkocht is aan iemand boven 18 als er geen id is laten zien.
De boete is een sanctie voor een strafbaar feit. Het niet vragen van id aan iemand boven 18 jaar is geen strafbaar feit.
Wellicht dat de eigenaar van de winkel het als eis bij de verkopers legt.
dees_daan schreef:Zo is het bij ons ook.