Wie ook thuisstudeerder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:27

Wel krom dat je bij Studieplan voor de cursus Spelling en grammatica €99 betaald en blijkbaar dus voor exact dezelfde stof bij de LOI €246.

Demo_love, ik merk dat ik zelf veel moeite heb met studeren de laatste tijd. Dit komt ook doordat ik druk ben met revalideren. Ik vind het dus ook moeilijk om de motivatie te vinden. Ik doe ook WO en doe het lekker allemaal op mijn eigen tijd en vanuit huis. Eerst aan de VU nu wegens mijn gezondheid aan de OU.
Ik ga meestal even wat dingen lezen over zaken die ik in de toekomst wil gaan doen. Ik wil bijvoorbeeld heel graag promoveren. Ik ga daar dan over lezen en dan komt de motivatie om weer te gaan studeren vanzelf.

vuurneon

Re: Wie ook thuisstudeerder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:29

Ik vind het marketing technisch juist heel briljant :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:31

Als je het op die manier bekijkt wel. Ik ben geen marketing mens :D

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:35

Tazzey schreef:
Wel krom dat je bij Studieplan voor de cursus Spelling en grammatica €99 betaald en blijkbaar dus voor exact dezelfde stof bij de LOI €246.

Demo_love, ik merk dat ik zelf veel moeite heb met studeren de laatste tijd. Dit komt ook doordat ik druk ben met revalideren. Ik vind het dus ook moeilijk om de motivatie te vinden. Ik doe ook WO en doe het lekker allemaal op mijn eigen tijd en vanuit huis. Eerst aan de VU nu wegens mijn gezondheid aan de OU.
Ik ga meestal even wat dingen lezen over zaken die ik in de toekomst wil gaan doen. Ik wil bijvoorbeeld heel graag promoveren. Ik ga daar dan over lezen en dan komt de motivatie om weer te gaan studeren vanzelf.

Dat is een hele goede: je doelen voor ogen houden :D
Promoveren lijkt me ook wel wat, dan heb je ook wel echt iets bereikt waarop je trots mag zijn. En daarnaast ben je echt bezig met iets wat je interesseert, dat is natuurlijk ook leuker dan door taaie boeken heen ploeteren voor tentamens.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:42

Op zich valt het voor mij wel mee wat betreft het ploeteren. Er is tot nu toe één vak waar ik echt een hekel aan heb en daar heb ik wel moeite mee maar voor de rest vind ik het allemaal erg interessant.

Het promoveren lijkt me heel gaaf. Voor mij zou dat echt het puntje op de 'i' zijn. Wat voor richting doe jij?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:44

Promoveren leek mij leuk, tot ik zag wat je moet doen. De druk ligt hoog om te publiceren, erg hoog. Vakbladen wijzen je hoe dan ook vaak af. Ranking van de universiteit is zeer belangrijk en wordt oa bepaald door het aantal publicaties. Daarnaast zou ik in mijn vakgebied ook moeten doceren, oftewel 500 studenten entertainen. Leek mij gaaf, maar na mijn eigen grote onderzoek was ik genezen :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:49

De dingen die jij opnoemt, Vuurneon, lijken mij dus een mooie uitdaging :D Doceren zou er bij mij ook bij komen kijken maar ook daar zou ik niet tegenop zien.

In welk vakgebied ben je actief?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:49

Officieel HRM, maar zit nu in de huishouding :')

Onderzoek doen vind ik wel leuk, maar dan voor erbij haha niet als hoofdtaak :D

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:51

Tazzey schreef:
Op zich valt het voor mij wel mee wat betreft het ploeteren. Er is tot nu toe één vak waar ik echt een hekel aan heb en daar heb ik wel moeite mee maar voor de rest vind ik het allemaal erg interessant.

Het promoveren lijkt me heel gaaf. Voor mij zou dat echt het puntje op de 'i' zijn. Wat voor richting doe jij?

Ik doe biotechnologie en in de master ga je natuurlijk al 'voorsorteren'. Iets met DNA lijkt me heel leuk of nanotechnologie.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:00

Klinkt gaaf!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:05

Omdat ik noodgewongen thuis zit en nu na het behalen van mijn HBO diploma geen idee heb wat voor werk ik nou heel erg graag wil gaan doen. Wil ik mijn hersenen graag toch wel bezig houden.

Heb ik wel vaker naar thuisstudies gekeken, maar trekken de meeste dingen die ze bij NHA LOI etc etc aanbieden me gewoon niet. Ik heb al een HBO studie afgerond dus als ik nog een studie ga doen wil ik graag een level omhoog, ipv MBO te gaan doen.

Nu viel mijn oog dus op de OU, dat lijkt me nog wel wat. Maar op de een of andere manier blijf ik heel erg twijfelen aan wat voor waarde het behalve van een opleiding daar heeft. Is er iemand die me daar iets meer over kan zeggen? En ook of je dus helemaal geen contact dagen hebt, je maakt je tentamens thuis, geen stage etc?
Zijn er al mensen die na het behalen van een thuisstudie een baan hebben gevonden? (natuurlijk in het werkveld van de studie die ze hebben gevolgd.)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:28

Begonnen met mijn cursus. Erg veel droge stof over voorwaardes en wetten enzo.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:40

Welke cursus doe je purny?

Edit: wtf?! Mijn autocorrect maakt van purny p*rno. -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:45

Verkoper reizen. Wil later als ik klaar ben gaan kijken of ik niet iets van hotel inkoper kan worden... Beetje reizen en wat van de wereld zien...

lol...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:46

Leuk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:32

Ik zit te denken aan verkorte HBO trajecten...
En NIMA A.

Wil de communicatie/marketing kant op....omscholen dus...

Iemand ervaring?

Vond dit bij NTI.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:23

Nickyyyy schreef:
Djonah schreef:
Ik hoop dat ik hier ook mijn vraag kan stellen. Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de Open Universiteit. Ik wil graag een thuisstudie erbij doen maar ik heb wel enige structuur nodig. Ik zou graag willen dat mijn tentamens worden ingepland zodat ik een strak schema heb waar ik mij verplicht aan moet houden. Ook zou ik graag antwoorden willen hebben van de vragen die gegeven worden. Weet iemand of de OU dat aanbied? En wat zijn jullie ervaringen met de OU? Of heeft iemand een betere instelling voor mij in gedachte?

Nogmaals een quote maar nu met zinnige informatie haha.

Ikzelf studeer sinds kort ook aan de OU, in je boek staan vragen en ook de antwoorden, op internet kan je je zelf ook testen. Structuur is, zover ik weet, je eigen pakkie aan. Oke, je kan op internet een studieplanner invullen dan weet je hoeveel uur per week je moet studeren ongeveer om op een bepaalde data je tentamen te maken, maar je moet je tentamen zelf inplannen. Tenminste dit is bij de normale gang van zaken zeg maar, er is ook een andere manier, de OUX alleen daar kan ik je niks over vertellen. Enige wat ik weet is dat je daarbij wel begeleiding hebt, alleen geen idee in hoeverre.
Beste wat je kan doen als je hier antwoord op wilt is gewoon even langsgaan of een mailtje sturen met je vraag.

Sorry voor mijn late reactie, beetje druk geweest. In ieder geval bedankt voor jouw reactie.

Ik heb inmiddels meerdere mensen gesproken en ook de OU aan de lijn gehad. Ik hoor van iedereen eigenlijk dat er geen antwoordenboek wordt gegeven. Het zelf inplannen van mijn studie moet nog wel lukken en de discipline ook. Ik heb alleen bevestiging nodig of wat ik leer ook goed is. Helaas kan de OU zoals ik dat nu een beetje hoor niet bieden. Jij bent de enige van wie ik op dit moment hoor dat je ook antwoorden krijgt. Ik ben benieuwd naar meerdere reacties/ervaringen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:47

Ik heb zelf nog geen enkele keer een antwoordenboek/vel gekregen. Alleen het antwoordmodel van het tentamen (dus vraag 1 antwoord c) maar geen uitleg. Je wordt geacht die zelf in de stof te vinden. Ik heb nu al behoorlijk wat vakken afgerond en hoe verder je komt hoe meer zelfstandigheid er verwacht wordt. Bij de eerste vakken (o.a. de introductie cursus) krijg je bij het antwoordmodel nog wel de hint waar in de stof je het kunt vinden. Nu ik verder ben moet ik dat zelf uitzoeken.

Bij de eerste modules krijg je een werkboek en daar staan oefen opgaven in en ook de antwoorden daarbij, maar dat is echt alleen bij de eerdere vakken. Bij sommige andere vakken zit geen werkboek dan moet je gewoon het studieboek uit het hoofd leren.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:05

Op facebook zijn er een aantal communities m.b.t. de OU. Daar kun je ook veel vragen stellen, oa over de tentamens. Antwoorden zijn er eigenlijk niet, omdat de tentamens door de computer worden samengesteld vanuit een digitale database.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:11

Ik kom mij ook melden! :D Ik ga mijzelf eerdaags inschrijven voor de opleiding/cursus 'juridisch medewerker' bij het LOI. Ik werk nu in de catering, maar dat zie ik mijzelf niet de rest van mijn leven blijven doen.. ik wil kijken of de juridische kant iets voor mij is, vandaar dat ik heb gekozen voor een éénjarige cursus alvorens ik verder wil met een opleiding in het vakgebied. (Als het bevalt wil ik gaan kijken voor een HBO Associate Degree Rechten via het LOI.)

Kan iemand mij vertellen wat de waarde van zo'n cursus/opleiding bij het LOI is? Ik ben namelijk een beetje bang dat zo'n papiertje uiteindelijk niks waard blijkt te zijn.. maar ik vind op internet overal wel dat het LOI erkende opleidingen aanbied. Hoe zit het dan met de cursussen die ze aanbieden?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:02

Je kunt het beste nakijken wat de accreditatie is. De MBO opleidingen en HBO opleidingen zijn bijv. geaccrediteerd en dus goedgekeurd door het ministerie van onderwijs. Een hobbycursus bijv. weer niet.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:03

Ilja000 schreef:
Je kunt het beste nakijken wat de accreditatie is. De MBO opleidingen en HBO opleidingen zijn bijv. geaccrediteerd en dus goedgekeurd door het ministerie van onderwijs. Een hobbycursus bijv. weer niet.

Bedankt voor de tip. Ik heb het even opgezocht.. volgens de cursus moet ik examen afleggen onder toezicht van de Associatie voor Praktijkexamens. Het LOI is hierbij geaccrediteerd, aldus de website. Ik mag er dus van uitgaan dat ze zijn goedgekeurd door het ministerie van onderwijs?

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 03:22

Ik volg een thuisopleiding van het NHA, Sociaal Maatschappelijk Dienstverlener niveau 4 (Mbo).
De opleiding bestaat uit 3 periodes, waarvan ik er nu 1 afgerond heb. Ik heb over de eerste periode ongeveer 7 maanden gedaan. Ik vindt het thuis studeren heel erg fijn, werkt veel beter voor mij. Wel moet je goed achter je dingen aanzitten want er gaat nogal eens wat fout tijdens het nakijken van je huiswerk. Volgende week komt hopelijk mijn lespakket voor periode 2 binnen, zodat ik daarmee aan de slag kan.

Ik ga trouwens in April examen doen voor Burgerschap en SAW 1, spannend. :)

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:01

Djonah, op de antwoorden wil ik nog even terugkomen. Enige waar antwoorden instaan is in mijn werkboek, krijg geen andere antwoorden aangeleverd van docenten of iets. Denk dat ik het op verkeerd verwoorde of dat je mij verkeerd begreep.

Ik hoop in maartmijn eerste examen te gaan doen :j

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:19

Ik heb gisteren mijn pakket Spelling en Grammatica binnen gekregen. Het is best oké. Het niveau is wel veel lager dan ik had verwacht maar ik ben het niveau van de OU gewend. Maar het is voldoende voor mijn doel, ik wil mijn spelling weer even op pijl brengen.