Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:51

Over de banen in de diergeneeskundige wereld is dit een interessant filmpje


Dit gaat wel over dierenartsen die werkzaam zijn in het 'huisdieren-gebied'.

Bovenstaande is een van de redenen waarom ik voor de richting landbouwdieren kies :) Je kunt dan namelijk ook aan de bak in volksgezondheid en in de advieswereld voor boeren. En verder heb ik meer met koeien, geiten, schapen ect. dan met cavia's of katten :P

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 01:07

Geloof me, de situatie in Nederland is niet beter als in België.

Volgens mij willen ze in Gent een ingangsexamen invoeren en geen loting.

Ik ben inmiddels laatstejaars student in Gent, dus als er vragen zijn wil ik die graag voor jullie beantwoorden.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:20

In nederland (zeker gezelschap en paard) is het momenteel moeilijk banen vinden. LH schijnt nog steeds een tekort aan te zijn (vandaar ook decentraal).
Aan de andere kant kan ik me daar heel weinig druk om maken, ben pas over minimaal 6j klaar, dus dan kan de situatie compleet anders zijn ;).
En inderdaad uiteindelijk belanden ook veel mensen op ministerie's, in het onderwijs of gaan onderzoek doen ipv de "klassieke" dierenarts te worden

future_vet
Berichten: 2632
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 09:01

Goede documentaire. Vervelend dat het momenteel zo is, hopenlijk over 6 jaar iets verbeterd. Gelukkig vind ik voedselveiligheid ook heel erg interessant, dus mocht als arts te werk gaan niet lukken zijn er nog andere banen die mij ook interesseren.

horsiegek

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:44


future_vet
Berichten: 2632
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 10:46

Wauw super!! Dankjewel. Hopelijk een mooi cijfer eind maart!

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:24

Ik moet zeggen dat ik er wel een beetje van schrok, van hoe weinig werkgelegenheid er eigenlijk is. Maar goed, ik heb eindelijk bedacht wat ik echt graag wil gaan doen en daar ga ik me niet van laten weerhouden door zoiets. Wie weet hoe de situatie over 6 jaar is.
De documentaire lijkt me erg interessant maar ik heb nog geen tijd gehad om hem te kijken.

redbutton
Berichten: 1065
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:22

Ashley5760 schreef:
In nederland (zeker gezelschap en paard) is het momenteel moeilijk banen vinden. LH schijnt nog steeds een tekort aan te zijn (vandaar ook decentraal).
Aan de andere kant kan ik me daar heel weinig druk om maken, ben pas over minimaal 6j klaar, dus dan kan de situatie compleet anders zijn ;).
En inderdaad uiteindelijk belanden ook veel mensen op ministerie's, in het onderwijs of gaan onderzoek doen ipv de "klassieke" dierenarts te worden

en toch, in de LH sector vinden ook weinig mensen een baan, vooral voor ons damens is het zwaar.
ik hoop ook dat het over vier jaar wel bijgetrokken is.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:46

Klopt helemaal loes, vriendin van me is vorig jaar afgestudeerd heeft in heel limburg en brabant gesolliciteerd en is van "armmoei" maar bij enschede de grens over in dld gaan werken.
(Klein beetje logisch als wij klaar zijn zijn we 27-30, als je relatie hebt zitten kinderen er toch relatief snel in die tijd en dat kost werkgever natuurlijk geld wat ze bij een man niet zo hebben).

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:38

Ik was precies zo als jullie 8 jaar geleden. Ik dacht de doorzetters komen er wel. En dat is ook zo. Maar als ik het nog een keer zou moeten doen, weet ik niet of ik het gedaan had.

trixjepixje

Berichten: 81
Geregistreerd: 12-04-10

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:03

Hallo!
Hier nog iemand die diergeneeskunde wil gaan studeren volgend jaar. Ik ben 18 jaar en zit nu in 6 vwo, ik geloof dat ik gemiddeld een 6.9 sta op dit moment, dus voor de laatste toetsweek nog even hard m'n best doen zodat het een 7.0 wordt en ik in klasse C zit. Heb nog even getwijfeld over decentrale selectie, maar wil zelf heel graag richting paarden doen. Ik heb zelf veel moeite met scheikunde, wordt bagger les in gegeven bij ons op school... Komt scheikunde veel terug in de opleiding? En weten mensen al wat hun tweede keus wordt? Hier kom ik zelf namelijk echt niet uit. ;(

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:10

Dat probleem heb ik ook trixjepixje, die ellendige tweede keus -O-
Vorig jaar na mijn uitloting voor diergeneeskunde, Biologie gaan doen, maar dit was echt totaal niks voor mij. Ik kan verder bij wo studies echt niks vinden wat me leuk lijkt, of waar je wat mee kan later. Ik ben dus maar bij hbo gaan kijken, en toen kwam ik op orthoptie uit (iemand die zich bezighoudt met oogafwijkingen en werkzaam is in het ziekenhuis) dus misschien dat dat het dan wordt mocht ik weer worden uitgeloot.

Heb jij nog helemaal geen idee, of heb je wel al iets op het oog?

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:14

Ik heb niet alles gelezen ( sorry hiervoor! ), maar heb al een aantal keer Gent zien voorbij komen...
In België gaan ze ook beginnen met hun studenten aantal voor dierengeneeskunde in te perken.
In België zijn er stilaan veel te veel dierenartsen, zoveel dat een "" beginnende" DA ( en zelf erna nog ) maar 5/6 euro per uur verdiend.

Edite:

Bron kwam van bokt zelf :p
[VN] België: pleidooi voor selectie potentiële DA-studenten

future_vet
Berichten: 2632
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 18:28

Hoi mihica, ja dat hebben we uitvoerig hier besproken :) toch bedankt voor je inbreng.

Die tweede keus is idd zo lastig... Wellicht dat ik richting de farmaceutische industrie dan wil... Of bio-medische wetenschappen... Ik wil iig wat in de medische wereld doen. Liefst met dieren.
Ik weet dat het verschil dierenarts en arts heel groot is, maar als dierenarts er niet in zit dan ja moet je toch verder kijken

trixjepixje

Berichten: 81
Geregistreerd: 12-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:31

@Arantes ik kon nog redelijk wat dingen bedenken die me leuk leken, maar daar zit dan ook weer een loting aan vast. Geneeskunde leek me ook erg leuk, maarja geen optie dus. Dit geldt ook voor verpleegkunde, fysiotherapie en medische hulpverlening... %) Zit ook te denken aan biologie, heb horen zeggen dat je daar in elk geval nog wat aan hebt als je daarna wel voor DGK wordt ingeloot. Heb ook nagedacht over naar België gaan, maar ben iemand met heimwee, dus weet niet of dat een groot succes wordt. :') Daardoor valt een jaar naar het buitenland eigenlijk ook vanzelf af...

Iemand anders nog suggesties over studies die een beetje de medische kant op gaan en geen loting zijn? Krijg zelf sterk het gevoel dat ze niet bestaan tenzij het erg scheikundig wordt. :')

trixjepixje

Berichten: 81
Geregistreerd: 12-04-10

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:31

Is biomedische wetenschappen niet ook loting?

future_vet
Berichten: 2632
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 18:33

@trixjepixje

Er zijn idd overlappende vakken met biologie (of was t dierwetenschappen??)en DGK hoorde ik op de opendag en je kan dan ook vrijstelling krijgen, je krijgt alleen dan geen studiepunten en is het eerste jaar halen dus een stuk lastiger. Belangrijk puntje op zich

Ja ook loting dus valt af :(

Edit: slechtlopende zinnen :')

trixjepixje

Berichten: 81
Geregistreerd: 12-04-10

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:40

Dierwetenschappen hebben ook veel mensen het over. Wil daar nog bij gaan kijken bij de opendag in Wageningen. Ben alleen bang dat ik dat teveel op de industrie kant gericht vind... Ik wil ook nog gaan kijken bij internationaal land en waterbeheer, heel wat anders, maar m'n decaan kwam ermee en het lijkt me best interessant. Toch trekt de medische kant mij ook het meest... Het is allemaal erg lastig!! :j

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:42

Dream_lot : ok geen probleem :D :-)

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:19

Trixje @ van de vakken die ik tot nu toe heb gehad (ben 1e jaars) heb je vrij veel scheikunde erin zitten.
Sem 1:
Het 1e blok Organisme tot weefsel is totaal biologie, embryologie nl.
Blok 2 cel tot molecuul (loopt gelijk met 1) is eigenlijk grotendeels scheikunde (metabolisme van bio) maar veel structuren en veel scheikundig inzicht nodig
Blok 3 cel tot weefsel, is beide, (combi van 1 en 2) met tumoren etc.
Blok 4 genoom tot populatie - is genetica (totaal bio dus)
Lijn 1 is statistiek toets (wis A)

Sem 2 tot nu toe:
Blok 5 extracellulaire beinvloeding - is tot wc 6 biologie en gaat daarna helemaal over op farmacologie (scheikunde dus)


Ik ben zelf andersom, ben enorm goed in scheikunde en wiskunde en totaal niet in bio.
Mij ging blok 2 t/m 4 echt makkelijk af en blok 1 was echt hel, het was dat er een samenvatting ban blok 1 was anders had ik het niet gehaald xD
Statistiek was ook hel, maar voor heel veel mensen (ik had wis B). Dus voor mij was het een gok toets en net goed genoeg gegokt :+
En met blok 5 zijn we nu bezig, gaat over hersenen, neuronen, synapsen en vanaf deze week ook heel veel farmacologie (wat ik fantastisch vind wat dat hersen gedeelte ligt me niet)

Scheikundig inzicht is dus wel fijn, maar als je scheikunde gewoon met een voldoende heb gehaald lukt je dit ook wel :)

future_vet
Berichten: 2632
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 20:55

Gelukkig ben ik sterk in bio en scheikunde :) vraag mij nu eigenlijk wel af waarvoor ik natuurkunde nodig heb? :') komt dat nog ergens in DGK terug? Het is echt een blok aan m'n been..

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:08

Over tweede keuze: Ik heb me ingeschreven voor biologie maar ik ga 22 maart ook nog naar Dierwetenschappen in Wageningen kijken. De beschrijving van deze opleiding trok me namelijk erg aan: http://universitairebachelors.nl/univer ... n/voltijd/
Een minpunt voor mij bij deze opleiding is dat je Dierwetenschappen alleen in Wageningen kunt doen. Met de trein is vanaf mijn woonplaats niet te doen, en ik wil absoluut niet op kamers i.v.m. onze veestapel haha. Dus zou ik met de auto moeten gaan, maar dan heb je weer een fileprobleem...

Zijn jullie van plan om, als je op dgk wordt toegelaten, op kamers te gaan of op en neer te reizen? Ik ga zelf op en neer reizen, het is voor mij ongeveer 1,5 uur enkele reis waarvan een uur in de trein. Ben al een paar keer op en neer geweest en ik kan goed in de trein werken :) Verder wil ik bij m'n paardjes blijven haha

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:10

Niet echt duidelijk tot nu toe, misschien komt dat nog in bv locomotie (2de of 3de jaar)

_Priscilla

Berichten: 1115
Geregistreerd: 19-05-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Diergeneeskunde / opendag, toekomstige studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:19

Ik heb precies t tegen over gestelde Cookie :P
Vond OW echt geweldig en dit blok het hersen gedeelte ook en de scheikunde dingen minder haha.
Maar je redt t prima hoor als je niet goed bent in scheikunde , zo moeilijk is het niet en al helemaal niet veel tot niks aan berekenen. Ik was/ben er zelf ook niet al te goed in en heb tot nu toe ook alles (ruim) gehaald. Natuurkunde hebben we nu nog niks van gehad.

redbutton
Berichten: 1065
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 08:41

Cookie2222 schreef:
Niet echt duidelijk tot nu toe, misschien komt dat nog in bv locomotie (2de of 3de jaar)

ja natuurkunde komt terug in circulatie (hart 2e jaar), respiratie (longen 2e jaar) en locomotie (bewegingsstelsel 3e jaar)