Nu moet ik dus opzoek naar een nieuwe opleiding, maar wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 20:36

BelleFleur schreef:
1 dag in de week heeft bij een varkensbedrijf doorgaans niet veel zin, toch niet als je alle aspecten ervan wilt gezien hebben. Zo wordt er in de meest courante systemen gedekt op maandag en gespeend op donderdag. Als je 1 dag per week komt heb je nooit alles gezien.

Verder : "weet je wel hoe het werkt van ziens" of wil je ermee verder? Realiseer je goed dat het fysiek zwaar werk is, dat er geen 9-5 job inzit en dag je weleens vuil kan worden. Anderzijds is het prachtig om met die dieren te werken, al is het niet iedereen gegeven in de intensieve veehouderij te gaan werken.

Nee ik ken het werk, weet hoe zwaar het is en weet waar ik aan begin.
Help regelmatig mee, en 9-5 job is voor mij ook niet van belang.
Zit nu ook al bijna iedere dag tussen de koeien, melken etc.
Zoals ik ook al eerder zei ben ik het liefst heel de dag echt bezig, en ben absoluut niet bang om vies te worden.

Meer als 1 dag per week word moeilijk, alleen in vakantie's natuurlijk.
Ik zit nog steeds met mijn leerplicht en moet dus nu nog naar school.

Pocogaucha, ik ga liever een niveau4 BBL doen en daarna door na HBO.
Heb ik uiteindelijk het zelfde, maar veel meer ervaring, omdat ik natuurlijk zelf niet van boerenafkomst ben en nog redelijk weinig ervaring heb met sommige bedrijven is ervaring opdoen zeker belangrijk denk ik. Met mijn BBL heb ik dan al 4 jaar in de veehouderij gewerkt, met havo doe ik nog steeds geen ervaring op.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:42

ietjelover schreef:
Nou hoorde ik ook van mijn vriend dat er vooral in de varkens nog erg veel werk te vinden is,
en dat kan ik dus ook wel in het aanbod van stages halen.
Wat zouden jullie aanraden?

In de varkens is vrij veel werk te vinden... Maar je moet er wel van houden!

In den bosch en in houten zitten trouwens massen waar ik alleen goede verhalen over hoor. Neefje van mijn vriend zit in houten en onze zaterdaghulp in den bosch. In den bosch doen ze ontzettend veel aan excursies op de meest uiteenlopende plekken en dat vind ik ook erg positief!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 20:47

Rianneke schreef:
ietjelover schreef:
Nou hoorde ik ook van mijn vriend dat er vooral in de varkens nog erg veel werk te vinden is,
en dat kan ik dus ook wel in het aanbod van stages halen.
Wat zouden jullie aanraden?

In de varkens is vrij veel werk te vinden... Maar je moet er wel van houden!

In den bosch en in houten zitten trouwens massen waar ik alleen goede verhalen over hoor. Neefje van mijn vriend zit in houten en onze zaterdaghulp in den bosch. In den bosch doen ze ontzettend veel aan excursies op de meest uiteenlopende plekken en dat vind ik ook erg positief!

Zover ik nu weet vind ik varkens leuk, trekt me misschien nog wel meer dan koeien.
Ik ga sowieso voor ik de opleiding begin toch meelopen bij een varkensboer, om te kijken of ik het dan nog zo leuk vind. Dan zou ik de opleiding voor hokdieren moeten kiezen, daar vallen ook kippen, konijnen en pelsdieren onder. Ik denk dat in die dingen een stuk minder werk te vinden is, zou het niet?

Ruby1995

Re: Nu moet ik dus opzoek naar een nieuwe opleiding, maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:07

Misschien een beetje rare vraag, maar wat kan je hier nou mee worden? Hokken schoonmaken?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 23:36

Iets wat ik leuk vind. Ieder zijn keuzes toch? Ik vind het leuk om beesten het zo goed mogelijk na hun zin te maken en weet dat het hard werken is. Maar dieren zijn wel mijn passie en dan vooral koeien, varkens, paarden. Er is werk genoeg in te vinden. Ik kies liever voor een beroep waar dan en werk in is en wat ik leuk vind, als een beroep waar werk.in is maar waar ik iedere dag met grote tegenzin heen ga waar ik een verschrikkelijke opleiding moet volgen. Nee sorry. Zo word het thuis ook tegen me gezegd. Beter werk met plezier dan werken zonder plezier.

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:44

Ik volg even. Ben ook opzoek naar een opleiding :)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:52

Iets wat ik leuk vind... Tjah. Door passie en enthousiasme en vechtlust kun je ook in die wereld komen van ''wat je leuk vind'' bij ieder vak daarvan.

Daar heb je geen opleiding voor nodig.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 00:08

Ja maar wat is er mis met de varkenshouderij? Dat jij er niet in wilt werken, betekend niet dat niemand dat zou willen? Er word gevraagd om mensen die in de varkens willen werken, er is dus veel werk in te.vinden. wat zou me dan tegenhouden?

Met een moeilijke managment opleiding, die.sommige vriendinnen zelfs meer talig doen kan ik niet doen wat ik graag wil doen. Er zijn in mijn ogen ook veels te veel mensen die alleen maar doorleren, doorleren, doorleren voor manager of zoiets, maar waar is vraag naar? Dat zijn vak mensen. Lassers is vraag na, mensen die op mbo niveau geleerd hebben voor varkens is vraag na en zo nog een hoop. Een van de weinige dingen waar nog echt vraag naar is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 04:11

Niemand heeft toch kritiek?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 04:51

ietjelover schreef:
gaat helaas ook niet. Om van vmbo door te stromen naar havo moet je slagen met alleen maar 7ens. Dat is me niet gelukt.

En certificaten halen voor de vakken waar je geen 7'ens voor gehaald hebt? Weet niet voor hoeval vakken je eronder zit? Dat kun je meestal via een LOI bijvoorbeeld doen. Je doet dan losse examen's voor specifieke vakken die je niet gehaald hebt.

Overigens kun je bij "de Bascule" cursussen volgen tot paardensportmasseur. Is dus misschien ook nog een optie?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 04:56

ietjelover schreef:
Ja maar wat is er mis met de varkenshouderij? Dat jij er niet in wilt werken, betekend niet dat niemand dat zou willen? Er word gevraagd om mensen die in de varkens willen werken, er is dus veel werk in te.vinden. wat zou me dan tegenhouden?

En dat is niet zonder reden dat daar veel mensen voor gezocht worden. Het is echt keihard werken, harde wereld, stinkt onwijs, je maakt veel uren voor weinig en je loopt continue met gehoor bescherming op. Maar als je daar van houdt en vooral tegen kunt dan zou ik zeggen, ga ervoor! In de koeien wordt het ook steeds minder en vooral slechter.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:18

Een 7-jarige opleiding vind je te lang? Maar je bent 16 (bijna 17) dus nog superjong. Beetje levenservaring opdoen voordat je aan het werk gaat, is ook zeer handig.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 11:13

Slina schreef:
Een 7-jarige opleiding vind je te lang? Maar je bent 16 (bijna 17) dus nog superjong. Beetje levenservaring opdoen voordat je aan het werk gaat, is ook zeer handig.

Ik vind 7 jaar studeren niet lang,
Maar wel als 7 jaar en dan op het zelfde niveau uitkomen als dat ik hier in nederland heb. Maar ik wil mijn paard niet mee verhuizen en het is niet de opleiding die.ik zoek. Die zijn er in meerdere plaatsen in nederland te vinden.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:16

Bilzen is middelbaar onderwijs, dus het zou me sterk verwonderen dat je er 7 jaar over zal moeten doen om daar je diploma te halen. Wie weet kan je zelfs vrijstellingen krijgen als je je jaar op Deurne nog met goed gevolg afwerkt.

Je zal toch concessies moeten doen : of de studie van je dromen en ervoor gaan, al is het dan intern en verder van huis, of een studie die je minder aanspreekt en lekker thuis kunnen blijven wonen met een rustig leventje. Voor niks gaat de zon op, maar daar stopt het ook zo'n beetje.

Pb Keshia hier op bokt eens, zij weet hoe het er in de varkenssector aan toe gaat als bedrijfshulp.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 11:22

daffie1986 schreef:
ietjelover schreef:
gaat helaas ook niet. Om van vmbo door te stromen naar havo moet je slagen met alleen maar 7ens. Dat is me niet gelukt.

En certificaten halen voor de vakken waar je geen 7'ens voor gehaald hebt? Weet niet voor hoeval vakken je eronder zit? Dat kun je meestal via een LOI bijvoorbeeld doen. Je doet dan losse examen's voor specifieke vakken die je niet gehaald hebt.

Overigens kun je bij "de Bascule" cursussen volgen tot paardensportmasseur. Is dus misschien ook nog een optie?

Die cursus wilde ik idd ook graag dien maar ik moet mu een opleiding volgen door mn leerplichtigheid.
Ik zat misschien maar 1 cijfer boven de 7, en gaat me ook niet lukken om sommige cijfers omhoog te krijgen!

Maartje1990: ik vind "jamaar wat kun je daar mee, hokken uitmesten" toch wel kritiek

Daffie1986: ja tuurlijk en dat begrijp ik ook wel. Niet iedereen zal in de varkens willen werken, maar mij lijkt het wel heel erg leuk. Daarom ga ik vooraf.ook ergens meelopen zodat ik weet dat ik geen verkeerde keuze maak.

Bellefleur. Het geld wat er niet.is kun je niet uitgeven. Ik kan gewoon niet intern of.ik dat nou wil of niet. Omda ik 16 ben krijgen we niks maar dan ook helemaal niks meebetaald.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:00

Hoefsmid opleiding? Kan in leerverband..als je na het eerste jaar goed kunt bekappen, kan je alvast als bekapper wat geld gaan verdienen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 13:30

Hoefsmid is niets voor mij. Vriend is hoefsmid dus ken het vak maar al te goed.

Fjordnina: ga even kijken!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:03

Fjordnina :

Dit staat op de site:

Voorwaarden voor toelating
1) Minimaal 18 jaar
2) Ervaring met het werken met paarden
3) Afgesloten middelbare school en MBO (of vergelijkbaar niveau)
4) Voor het verkrijgen van het diploma dienen alle certificaten met succes te zijn afgesloten Studenten

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:36

Mavantos: en dit staat ook op de site:
Als je niet zeker bent of je aan de toelatingseisen voldoet, neem dan even contact met ons op.
Samen komen we er vast wel uit.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 18:37

fjordnina schreef:
Mavantos: en dit staat ook op de site:
Als je niet zeker bent of je aan de toelatingseisen voldoet, neem dan even contact met ons op.
Samen komen we er vast wel uit.

lijkt me sterk als ik aan geen enkele eis voldoe.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:57

Je hoeft inderdaad geen zeven jaar op de school in Bilzen te zitten omdat je al 16 bent. Je kan dan instromen in het vierde leerjaar dus dan is het nog vier jaar. Een zelfde opleiding bestaat in Nederland niet. Er is ook de mogelijkheid om een sponsorpaard te nemen. Dan betaal je de stalling voor dat paard maar het is mooi dat je waarschijnlijk al iets gevonden hebt wat je leuk vindt.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:01

Ben blijkbaar niet duidelijk geweest, ik stelde een vraag en gaf geen kritiek. Ik was gewoon geintresseerd wat je daarmee kunt, mijn idee is altijd dat je alleen hokken moet uitmesten. Je moet niet gelijk alles al kritiek zien.

Je moet het zelf weten wat je wilt... maar ik zelf zou gewoon niet een opleiding starten in de dieren, dieren zijn mijn hobby.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 19:09

Ruby1995 schreef:
Ben blijkbaar niet duidelijk geweest, ik stelde een vraag en gaf geen kritiek. Ik was gewoon geintresseerd wat je daarmee kunt, mijn idee is altijd dat je alleen hokken moet uitmesten. Je moet niet gelijk alles al kritiek zien.

Je moet het zelf weten wat je wilt... maar ik zelf zou gewoon niet een opleiding starten in de dieren, dieren zijn mijn hobby.

Jaa maar als ik van mijn hobby mijn werk kan maken doe ik dat maar al te graag!
Er zijn op dit moment meer dan 1000 vacatures in de varkenshouderij,
dat kan je over heel erg veel van de andere beroepen niet zeggen.
Waarom zou ik dan voor een beroep leren buiten de dieren waar geen werk in is,
toewel ik van mijn hobby mijn werk kan maken waar ook nog is veel werk in is.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:12

Loop dan eerst maar eens mee op een varkensbedrijf voor je besluit dat dat je hobby is. Elke tak van de veehouderij heeft zo zijn bijzonderheden, op basis van het feit dat je melkvee leuk vindt kan je toch niet besluiten dat varkens jouw hobby zijn?