Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Punz schreef:Ceriadwen: Ik vind dat je verschrikkelijk veel aanneemt wat je niet wéét. Je vult net even wat te veel in. Je dénkt dat het bedrijf gezegd heeft dat het voor kán komen, je dénkt dat Ts het heeft begrepen als standaard en je dénkt dat TS niet weet hoe het werkt in de wereld van stagiaires en stagebedrijven..
Iets te veel veronderstelling wat mij betreft. En dat TS zich niet wil vastleggen voor 3 maanden, 12 uur per dag en hierbij voor zichzelf gaat staan..
Vind ik een prima instelling!!
Nogmaals: ze wil helemaal geen veehouder worden, en het vak wat ze voor zichzelf als ZZPer gedacht heeft geeft haar perfect de ruimte de uren te maken die ze zelf wil. Al zou het maar vier uur per week zijn...
Kortom: iets te veel veronderstelling en iets te weinig goed lezen wat mij betreft.
VeraPopeye schreef:Omdat iemand op een paardenforum het niet goed vind passen? Volgens mij doet ze de goede opleiding hoor.

Punz schreef:Ceriadwen: laat ik nu toch als stagiair in mijn eigen vak me netjes aan de wettelijke werktijden hebben gehouden..
En weet je: ik weet heel zeker dat als ze me destijds gevraagd zouden hebben om de uren te werken die ik nú werk ( ci 50-60 upw)... dat ik dat héél zeker níet gedaan had. Daar had ik een heel principeel punt van gemaakt..
En weet je wat nog erger is...
Ik ben góed in mijn vak, wordt gewaardeerd in mijn vak, maak zoals gezegd érg veel uren en redt het zowel in loondienst als als ZZP-er.. Heb het kort gezegd, gewoon "gemaakt".
Dus nogmaals: íets voorzichtiger zijn in je uitspraken. Je hebt de wijsheid overduidelijk niet in pacht!
Edit: TS: ik denk dat jou reactie hierboven uiteindelijk de enige juiste is...

Ceriadwen schreef:. TS is een starter in die markt nu, en als ze nu al niet bereid is om offers te maken voor haar opleiding, hoe moet het straks dan? als ze alles moet laten om haar hachie te redden, als ze echt offers moet gaan maken om haar hoofd boven water te houden?
)Kendra schreef:Stages moeten een reële afspiegeling zijn van het beroep - en als daar onregelmatige/lange werktijden bij horen, dan is het goed om in de praktijk mee te maken hoe dat is. Dat wil niet zeggen dat je dus - bij wijze van spreken - dag en nacht klaar moet staan voor je stagebedrijf. Een stage is vooral bedoeld om te leren, dat is wat anders dan het doen van een conditietest. Het zou jammer zijn als potentieel goede beroepskrachten door dit soort 'gedoe' de opleiding verlaten.
Overigens bestrijd ik dat stagiaires meer kosten dan opleveren. Natuurlijk kost het tijd, is de begeleiding een behoorlijke belasting en ook kun je als stagebedrijf pech hebben met een slechte stagiaire.
Maar er is (juist in deze tijd) véél vraag naar stagiaires. Zeker ouderejaars-stagiaires zijn zeer gewild en kunnen in sommige branches kiezen uit meer stagebedrijven. De laatste tijd komt het weer regelmatig voor dat de vakbonden klagen over het verdringingseffect: stagiaires nemen de plaats in van een gewone werknemer.
Een goed leerbedrijf is goud waard - en gelukkig hebben we daar heel veel van. Maar er is niet altijd even veel controle op de kwaliteit, zeker als het om bedrijven gaat die al jaren erkend zijn laat dat wel eens te wensen over. Klachten moeten ook gewoon serieus worden genomen, rechten en plichten gelden voor stagiaire én leerbedrijf.
Marjoow schreef:Kendra schreef:Stages moeten een reële afspiegeling zijn van het beroep - en als daar onregelmatige/lange werktijden bij horen, dan is het goed om in de praktijk mee te maken hoe dat is. Dat wil niet zeggen dat je dus - bij wijze van spreken - dag en nacht klaar moet staan voor je stagebedrijf. Een stage is vooral bedoeld om te leren, dat is wat anders dan het doen van een conditietest. Het zou jammer zijn als potentieel goede beroepskrachten door dit soort 'gedoe' de opleiding verlaten.
Overigens bestrijd ik dat stagiaires meer kosten dan opleveren. Natuurlijk kost het tijd, is de begeleiding een behoorlijke belasting en ook kun je als stagebedrijf pech hebben met een slechte stagiaire.
Maar er is (juist in deze tijd) véél vraag naar stagiaires. Zeker ouderejaars-stagiaires zijn zeer gewild en kunnen in sommige branches kiezen uit meer stagebedrijven. De laatste tijd komt het weer regelmatig voor dat de vakbonden klagen over het verdringingseffect: stagiaires nemen de plaats in van een gewone werknemer.
Een goed leerbedrijf is goud waard - en gelukkig hebben we daar heel veel van. Maar er is niet altijd even veel controle op de kwaliteit, zeker als het om bedrijven gaat die al jaren erkend zijn laat dat wel eens te wensen over. Klachten moeten ook gewoon serieus worden genomen, rechten en plichten gelden voor stagiaire én leerbedrijf.
Nou vertel mij wat. 5 weken stage gelopen bij een bedrijf, aangesloten bij Aequor. De eerste week werd ik ingewerkt, en verder heb ik gewoon meegewerkt als een fulltime medewerker. De keren dat er wat geleerd werd, was algemeen. Dat kreeg de rest ook te horen zeg maar.
Vind ik niet erg hoor, maar het is echt niet dat een stagiaire meer tijd en moeite kost dan dat het oplevert
? Punz schreef:Ceiadwen:
Ga je me nu vertellen dat ik geen stage heb gelopen??
Dan heb ik het geheel gehallucineerd zeker.
Edit:
Ik vind het wérkelijk ongelofelijk, de stelligheid van jouw uitspraken over zaken waar je niets van weet.
Ja, ik mag dan bijna antiek zijn, maar heb wel degelijk stage gelopen. ( predoctoraal..)
made my dayCeriadwen schreef:Punz schreef:Ceriadwen: laat ik nu toch als stagiair in mijn eigen vak me netjes aan de wettelijke werktijden hebben gehouden..
En weet je: ik weet heel zeker dat als ze me destijds gevraagd zouden hebben om de uren te werken die ik nú werk ( ci 50-60 upw)... dat ik dat héél zeker níet gedaan had. Daar had ik een heel principeel punt van gemaakt..
En weet je wat nog erger is...
Ik ben góed in mijn vak, wordt gewaardeerd in mijn vak, maak zoals gezegd érg veel uren en redt het zowel in loondienst als als ZZP-er.. Heb het kort gezegd, gewoon "gemaakt".
Dus nogmaals: íets voorzichtiger zijn in je uitspraken. Je hebt de wijsheid overduidelijk niet in pacht!
Edit: TS: ik denk dat jou reactie hierboven uiteindelijk de enige juiste is...
je bent 45, toen waren er nog geen stages. waar heb je het over?