Officiële waarschuwing Albert Heijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 00:50

Jans schreef:
Sterker nog, als je als ouder met een kind van 12 / 13 naar de supermarkt gaat, en je koopt een sixpack bier, mag je het dus officieel niet meekrijgen :x

Ik vind het goed hoor, die controles, maar op bovenstaand punt vind ik het wel een beetje doorslaan :=

Overigens, de zelfscan bij de AH is echt slecht hier, de kans dat je controle krijgt (bij alcohol gaat de rode lamp branden) is heel groot, maar niemand!! komt als die lamp gaat branden. Dus kan je zo afrekenen (pinpas er in = lamp uit) en weggaan.

Hoogvliet blokkeert het systeem, rode lamp en dan moet er iemand komen om te ontgrendelen. Ik woon er in de straat dus neem niet altijd legitimatie mee, ik kook ook graag met wijn dus ik zou het niet relaxed vinden als ik niet mee zou krijgen. Ik hoef me namelijk niet te legitimeren in de supermarkt leeftijdtechnisch gezien. :) En dan verwacht ik ook dat ik het gewoon meekrijg.

Ja oke, ik snap wat je bedoelt maar iemand kan niet ''zien'' dat je je niet hoeft te legitimeren eigenlijk..Dan zou je wel kunnen zeggen dat je bijvoorbeeld 25 bent maar dat kun je dan niet zien en geloven zonder ID dus beetje dubbel eigenlijk..

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 00:55

De regels zijn onwijs streng geworden.
Als je inderdaad hoort dat een moeder met een zoon voor zijn feestje alcohol koopt, moet hij zich ook kunnen legitimeren, heel vervelend om te regelen.

Maar mensen vragen, of achter mensen gaan staan is heel vreemd, hoe kunnen zij dan wel de juiste leeftijd weten? Als mijn vriend van 21 komt, weet ik dat hij ouder is, maar hij ziet er jonger uit, dus officieel hoef ik hem niet om legitimatie te vragen.

Overgens vind ik het nog steeds wel overdreven, het gaat er toch om dat je de mensen eruit pikt die géén alcohol mogen kopen? Niet of je van een 19jarige legitimatie kan krijgen..

Dominique_96

Re: Officiële waarschuwing Albert Heijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 01:02

Volgensmij is het gewoon zo dat als je 21 of ouder bent je niet je legitimatie klaar hoeft te hebben maar als ze ernaar vragen wel bij je moet hebben. :)

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:16

Dat klopt, maar het probleem is dat er bijna niemand onder de 21 zijn legitimatie klaar houd, omdat iedereen wilt testen of ze misschien wel ouder geschat worden.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 01:19

Ja, echt vervelend :\

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:32

Nja, als iemand het bij mij niet mee heeft, leg ik uit dat je sowieso verplicht bent om je te kunnen legitimeren. Of je nou 16 bent of 26... Als de politie je aanhoudt op straat en je hebt niets mee, ben je de pineut.

Als je twijfelt gewoon vragen, ook bij iemand die misschien ouder dan 20 is. Ze moeten het officieel kunnen, zich legitimeren. Of het in de praktijk ook zo werkt, is een ander verhaal.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:51

Het vreemde is, van AH en diverse andere ketens, dat ze iemand alcohol en sigaretten e.d. laten verkopen die ook nog geen eens 18 of ouder is maar wel mensen naar legitimatie moet vragen :')

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 03:07

Gewoon altijd vragen. Zelfs ik word nog regelmatig gevraagd om id terwijl ik 24 ben.

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:37

Laatst was ik aan het shoppen voor een etentje. Dus ook een fles wijn erbij.
Zelf nooit bij stilgestaan totdat ik om mijn id werd gevraagd (Ik ben 28). Het probleem was dat ik niet bewust "drank" had gekocht en het meisje niet verstond.

Nadat we zo'n 5x "Jeid" "Sorry? Kunt u dat nog een keer herhalen" hadden gedaan (en ik al hulp bij mn vrienden had gezocht die het ook niet verstonden). Zag ik de fles wijn liggen tussen de boodschappen. Direct mn rijbewijs gegeven (zo'n oude papieren ;) ) het duurde even voordat ze overtuigd was van mijn leeftijd.

Het was wat ongemakkelijk maar verder vind ik het niet erg. Gewoon vragen dus :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:41

Ik heb niet álle 7 pagina's van voor tot achter door gelezen, dus misschien staat de tip er al in...

Maar je zou (bij twijfel) kunnen vragen naar de leeftijd, en direct daarna in welk jaar ze dan geboren zijn.
Iemand die over z'n leeftijd liegt, weet dat meestal niet. Tenzij ze echt heeeeeeeel goed voorbereid zijn :P

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:46

RusselNuwell schreef:
Dus eigenlijk zouden ouders met peuters ook geen alcohol mogen kopen, stel dat ze het aan hun kinderen voeren.

Ik heb deze week nog een kratje bier gekocht terwijl baby in de maxi cosi op de winkelwagen stond :7

De tip die voor mij word gegeven is trouwens wel een goede :) Zorg ook dat je ook gewoon positief/vriendelijk/vrolijk blijft... Dan heeft iedereen er denk ik wel begrip voor!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:34

QueenD schreef:
Het vreemde is, van AH en diverse andere ketens, dat ze iemand alcohol en sigaretten e.d. laten verkopen die ook nog geen eens 18 of ouder is maar wel mensen naar legitimatie moet vragen :')

De leeftijd is 16 jaar en ouder over het algemeen hé, behalve voor sterke drank dan. Achter de kassa moet je minimaal 16 jaar zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:44

Jans schreef:
Sterker nog, als je als ouder met een kind van 12 / 13 naar de supermarkt gaat, en je koopt een sixpack bier, mag je het dus officieel niet meekrijgen :x

Ik vind het goed hoor, die controles, maar op bovenstaand punt vind ik het wel een beetje doorslaan :=

Overigens, de zelfscan bij de AH is echt slecht hier, de kans dat je controle krijgt (bij alcohol gaat de rode lamp branden) is heel groot, maar niemand!! komt als die lamp gaat branden. Dus kan je zo afrekenen (pinpas er in = lamp uit) en weggaan.

Hoogvliet blokkeert het systeem, rode lamp en dan moet er iemand komen om te ontgrendelen. Ik woon er in de straat dus neem niet altijd legitimatie mee, ik kook ook graag met wijn dus ik zou het niet relaxed vinden als ik niet mee zou krijgen. Ik hoef me namelijk niet te legitimeren in de supermarkt leeftijdtechnisch gezien. :) En dan verwacht ik ook dat ik het gewoon meekrijg.

Je bent verplicht om je altijd te moeten kunnen legitimeren, dus in principe ben je in overtreding. Als je bij het oversteken van de straat een ongeluk krijgt of getuige bent en de politie komt heb je een probleem. Erg zeikerig, maar zou geen excuus mogen zijn. Zo ben ik ooit bijna beboet toen ikhet avondrondje met de hond liep (lees: naar de overkant van de straat en terug...)

En wat betreft minderjarige die sigaretten en drank verkopen: verkopen is wat anders dan nuttigen he ;)
Mijn man heeft vroeger als studentenbaantje in een slijterij gewerkt, daar moest hij ookk id's vragen en eventueel mensen naar huis sturen. En hoe vaak hij ze dan wel niet in de auto weg zag rijden, boos omdt ze niks meekregen. Tja, dan voel je je toch wel ***. :+

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:51

Inderdaad gewoon vragen. Echter, vond ik het toen ik destijds in de supermarkt werkte ook erg vervelend.

Ik snap ook echt het nut niet van mensen tot 20/21/25 moeten zich kunnen legitimeren bij drank of sigaretten.
Ik bedoel, je mag het kopen vanaf 16. Dat het moeilijk is om in te schatten welke leeftijd iemand is kan ik goed begrijpen.. maar zo'n sticker dat 'tot 21 jaar altijd je ID' laten zien. Wat een onzin.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:54

Ik vind het niks dat we hier dezelfde kant op gaan als Amerika, vooral omdat het volgens mij nauwelijks helpt om drinken en roken te voorkomen.
Maar degene die achter de kassa zit kan daar in elk geval niets aan doen, dus waarom mensen er moeilijk over doen snap ik niet zo goed?

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:15

Ik ben echt nog nooit gecontroleerd, ik ben 19. Maar ik zou het echt niet erg vinden hoor als iemand het zou vragen, toen ik achter de kassa zat en mensen hadden hun id niet bij hun dan deed ik het trucje van Femke, dan heb je snel genoeg door hoe oud iemand is.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:19

Rijbewijs is rijbewijs. Dan hoeft er alleen maar gekeken te worden naar de foto die correct is. En niet naar de datum (mits sterke dranken vanaf +18)

De meeste kassières geven aan dat ze fout waren en snappen de grap. Zij geven aan daarna er op te letten en af en toe bedanken ze me zelfs nog vanwege de herinnering :D Heeft niets met volwassenheid te maken van mij.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:20

Gewoon vragen. Elk jong volwassen kan je het vragen. Gewoon doen.
Ik ben ooit als proef konijn gevraagd om alcohol mee te nemen. Was toen net 14. Was toen 1.84m en zag er veel ouder uit. Kreeg het gewoon mee. Vond dat toen zo stom van die kassiere. Broer van mij, is 2.04 m & 19jr moest laatst wel zn ID zien. Gewoon vragen. En moeilijk doen is niet mee geven. Beter veel vragen en je baan houden dan 1x te weinig en je baan kwijt ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:22

Rianneke schreef:
RusselNuwell schreef:
Dus eigenlijk zouden ouders met peuters ook geen alcohol mogen kopen, stel dat ze het aan hun kinderen voeren.

Ik heb deze week nog een kratje bier gekocht terwijl baby in de maxi cosi op de winkelwagen stond :7

De tip die voor mij word gegeven is trouwens wel een goede :) Zorg ook dat je ook gewoon positief/vriendelijk/vrolijk blijft... Dan heeft iedereen er denk ik wel begrip voor!

Idem.

Paar maanden terug moest ik de kratten en flessen drank inleveren en weer nieuwe aanschaffen. Stond ik daar met 4 kratten bier aan de kassa samen met mijn zusje (die overigens 16 is maar geen legitimatie bij zich had omdat we halsoverkop dit klusje moesten klaren). Ik moest mijn id laten zien (rijbewijs uiteraard en weer trapte men er in :+ ) mijn zusje had niets bij zich en ik kreeg de drank niet mee. Toen heb ik haar maar wat geld gegeven zodat zij snoep kon halen en in de andere rij kon gaan staan. En toen mocht t ineens wel.

Maar stel nou hé, je bent een jonge moeder met kind die op dat moment geen id bij zich heeft en er uit ziet als je zusje. Wat dan? Krijg je het dan ook niet mee?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:10

Officieel mogen wij dat ook niet doen EenitraM, als wij weten dat jij samen met iemand anders onder de 16 of zonder id drank koopt, maar niet in dezelfde rij ofzo staat (of je zusje zou buiten staan) mag het ook niet. Omdat we het dat weten. Dat vind ik dan wel weer onzin, maar ik moet me er aan houden, ik hou liever mijn baan dan dat ik iemand drank mee geef zonder dat het mag.

Kan zijn dat dit in andere supermarkten anders is natuurlijk.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:16

ik vraag altijd gewoon als ik twijfel: he, zijn jullie al 20? of hoe oud ben jij. Ik had gisteren nog een jongen en een meisje waarbij je twijfelt, en dan krijg je hem gewoon.

en meestal als ze jonger zijn vinden ze het niet erg om hun legitimatie te laten zien,

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:23

Ik vind het wel altijd vervelend als ik het moet vragen, gelukkig doen de meesten er niet moeilijk over, maar je hebt ook van die typetjes die zeggen "Ben wel al 16 hoor, heb toch een scooter!"(bewuste persoon heeft scooterhelm in zijn handen), goh, wist niet dat dat tegewoordig als geldig ID geld :')

En als ze lastig doen, hup meteen je leidinggevende/collega's erbij halen, dan druipen ze meestal wel af. En als ze blijven zeuren, alcohol/sigarettes wegpakken en ergens leggen waar ze er niet meer bijkunnen.

Kwamen laatst twee mensen aan de kasse, jongen en meisje. Jongen schatte ik wel ouder dan 16, meisje eigenlijk helemaal niet. Meisje had ID, was 16, jongen had niks. Die flipte helemaal omdat ik dus zei dat ik het dan niet mee mocht geven, ik alcohol weggepakt, gingen ze terug de winkel in, met dezelfde fles teruggekomen, wel bij een andere collega afgerekend. Tsja dan is het niet meer mijn schuld.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:27

furious schreef:
Vind de officiële waarschuwing wel erg hard!

ja en nee, ik bedoel als de appie controle krijgt en ze worden betrapt dat het personeel niet goed op leeftijd kijkt kunnen ze een behoorlijke boeten krijgen.
ik snap wel dat het gewoon vervelend is om leeftijd te schatten, ik zou gewoon zeggen bij iedereen gewoon vragen.
maar je moet natuurlijk wel weten vanaf welk jaar je het hen mee mag geven, dus ik zou dit dan gewoon van de voren even bekijken.
want het is gewoon belangrijk dat je op maand en jaar kijkt. maar als je bij iedere klant eerst nog moet gaan uitrekenen van s hit welk jaar is het ook alweer is het voor beide vervelend.

succes er in ieder geval mee

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:33

SuperAssie schreef:
Ik vind het wel altijd vervelend als ik het moet vragen, gelukkig doen de meesten er niet moeilijk over, maar je hebt ook van die typetjes die zeggen "Ben wel al 16 hoor, heb toch een scooter!"(bewuste persoon heeft scooterhelm in zijn handen), goh, wist niet dat dat tegewoordig als geldig ID geld :')

En als ze lastig doen, hup meteen je leidinggevende/collega's erbij halen, dan druipen ze meestal wel af. En als ze blijven zeuren, alcohol/sigarettes wegpakken en ergens leggen waar ze er niet meer bijkunnen.

Kwamen laatst twee mensen aan de kasse, jongen en meisje. Jongen schatte ik wel ouder dan 16, meisje eigenlijk helemaal niet. Meisje had ID, was 16, jongen had niks. Die flipte helemaal omdat ik dus zei dat ik het dan niet mee mocht geven, ik alcohol weggepakt, gingen ze terug de winkel in, met dezelfde fles teruggekomen, wel bij een andere collega afgerekend. Tsja dan is het niet meer mijn schuld.

inderdaad ik heb het in 4 jaar nog maar een keer meegemaakt dat er een jongen boos werd. toen heb ik gewoon gezegd:'jah, ik wil mijn baas wel bellen hoor'. haha, toen ging ie weg.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:40

Dominique_96 schreef:
emma525 schreef:
Altijd lastig te schatten, nu heb ik vriendinnen in de 20 en lukt het me wel aardig. Maar gewoon vagen, niemand die er lastig over. Nog een vraag voor mede caissières, wat doen jullie met mensen die jullie al eens hebben gevraagd?

Ik denk dat ik het opnieuw zou vragen. Je krijgt zoveel klanten, denk niet dat ik van iedere klant nog zou weten hoe oud ie is e.d

Sowieso als die gene onder de 20 is maar wel boven de 16 moet je vragen, en ik heb ook een meisje die net 20 is en ik nog altijd om id vraag, de bewaker kan niet ruiken dat ik onderhand weet dat ze 20 is.

En eerlijk? Als je het in 1 week 3 x vergeet bij ons hoef je denk ik nooit meer terug te komen. Helemaal aangezien je nog in je proefperiode zit, altijd om vragen! Soms schat ik iemand 20 en dan zijn ze net 16, probeer voor jezelf 25 aan te houden