Cadeautjes voor een mooi rapport/mooie cijfers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:23

Rowdine schreef:
Jaime_ schreef:
Hier ging het andersom, er werden juist dingen weggenomen bij een slecht rapport, maar dat kwam omdat ik gymnasium kon, Havo deed, en naar vmbo moest.

Dat vind toch altijd zo raar. Als je gymnasium aankan, dan kan je dat ook met weinig studeren en daardoor havo al helemaal.
Ik vraag me echt af hoe je ooit op het vmbo terecht komt als je gymnasium aankan.

En dan zou ik als ouders toch ook eens kijken WAAR het dan misgaat en waarom.

Ayasha
Blogger

Re: Cadeautjes voor een mooi rapport/mooie cijfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:25

Ik kreeg niets en vond dat ook nooit nodig. Dat ik over mocht was mijn beloning. Het was voor mijn toekomst, niet voor die van mijn ouders.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:27

NatasjavE schreef:
En dan zou ik als ouders toch ook eens kijken WAAR het dan misgaat en waarom.

Ach, ik was een typische puber. Ik zag het nut van school niet in, was met hele andere dingen bezig. Mijn ouders hebben gesmeekt, zijn boos geworden, ik mocht niet meer naar mijn paarden maar niets hielp. Uiteindelijk ben ik een jaar naar het buitenland gegaan en toen ik terugkwam heb ik een 21+ test voor het HBO gedaan en nu ben ik 3e jaars en probeer ik zelf VMBO'ers aan het leren te krijgen :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:29

Rowdine schreef:
Als jij gewoon het verstand hebt voor het gymnasium dan kan je zelfs met weinig tot niet leren de havo prima halen hoor.
Dus vandaar dat ik niet zo goed snap hoe je dan op het vmbo terecht komt.
Zonde ook hoor!!

Als je de vermogens hebt om gymnasium te kunnen dan betekent dat niet dat je er niets voor hoeft te doen. En dat geldt dan net zo goed voor Havo. Dat zou je dan nog minder moeite moeten kosten inderdaad, maar je wordt wellicht geboren met de capaciteiten, maar niet met de kennis van de engelse/duitse/franse grammatica/woordjes, de wiskundige formules, de geschiedkundige jaartallen....... dat staat los van je intellectuele vermogens.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:30

Rowdine schreef:
lieveli schreef:
Wat dacht je van slechte cijfers halen? :)

Als jij gewoon het verstand hebt voor het gymnasium dan kan je zelfs met weinig tot niet leren de havo prima halen hoor.
Zonde ook hoor!!

Ik kan het mijzelf slecht voorstellen, maar waarschijnlijk zijn er ook mensen die gewoon niet eens een boek openslaan. Je zult toch iig de stof moeten lezen wil je goede cijfers halen, kan me niet voorstellen dat je zonder ooit een economieboek gelezen te hebben, goede cijfers haalt op economie..

Edit: Wat manzano zegt dus :P

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:32

Ik ben begonnen in de HAVO/VWO brugklas en ben geëindigd op VMBO 2. :=

Ik nam nooit boeken mee naar huis, maakte nooit huiswerk, lette nooit op. Pas op het VMBO haalde ik goede cijfers met niets doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:34

manzano schreef:
Rowdine schreef:
Zonde ook hoor!!

Als je de vermogens hebt om gymnasium te kunnen dan betekent dat niet dat je er niets voor hoeft te doen. En dat geldt dan net zo goed voor Havo. Dat zou je dan nog minder moeite moeten kosten inderdaad, maar je wordt wellicht geboren met de capaciteiten, maar niet met de kennis van de engelse/duitse/franse grammatica/woordjes, de wiskundige formules, de geschiedkundige jaartallen....... dat staat los van je intellectuele vermogens.

Als je gymnasium aankan, en je komt op de havo terecht dan kan je met de kleinste inspanning 6jes halen. Dat heeft prima met je intellectuele vermogen te maken :)
Edit: het boeit verder ook niet, want het is offtipic, maar ik vroeg het me gewoon even 'hardop' af.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-07-13 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:35

Maar dan moet je wel wat doen.......... Waar wij op het gym 100 franse woordjes per keer moesten leren, moesten ze er op de havo 70 leren.
Maar als je er geen leert, dan haal je nog steeds die 1 ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:35

Maar wat nou als je die kleinste inspanning lekker laat zitten? := (wat een discussie weer :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:36

manzano schreef:
Maar dan moet je wel wat doen.......... Waar wij op het gym 100 franse woordjes per keer moesten leren, moesten ze er op de havo 70 leren.

Ja, dat zeg ik, met de kleinste inspanning ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:37

lieveli schreef:
Maar wat nou als je die kleinste inspanning lekker laat zitten? := (wat een discussie weer :') )

Ja, dan is het misschien een ander verhaal, hahha.
Ik heb altijd weinig gedaan, maar het uiteindelijk met de kleinste inspanningen gehaald zonder in niveau te zakken.
Hhahaa, ja idd schrale discussie ook ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:38

Rowdine schreef:
manzano schreef:

Ja, dat zeg ik, met de kleinste inspanning ;)

Nou dat is niet de kleinste inspanning als je daar geen zin in hebt hahaha. Anders zou je die 30 er ook nog wel bij kunnen doen.

Edit: wat Lieveli zegt dus ;) :D

Edit 2: maar we gaan idd offtopic haha
Laatst bijgewerkt door manzano op 10-07-13 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:38

Ik kreeg vroeger altijd 2 euro van mijn oma :)
Hoef dit jaar nergens op te hopen, heb 3 havo niet gehaald en ga volgend jaar naar 3 mavo met 8 tekorten op mijn rapport... -O-

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:45

Jaime_ schreef:
Hier ging het andersom, er werden juist dingen weggenomen bij een slecht rapport, maar dat kwam omdat ik gymnasium kon, Havo deed, en naar vmbo moest.

Mag ik vragen wat je daar nu terugkijkend zelf van vindt en wat je vindt dat je ouders hadden moeten/kunnen doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:49

LDRD schreef:
Jaime_ schreef:

Mag ik vragen wat je daar nu terugkijkend zelf van vindt en wat je vindt dat je ouders hadden moeten/kunnen doen?

Als ik zo vrij mag zijn daar even op te antwoorden: ouders moeten vooral niet pushen en allerlei zaken gaan beloven.
Mijn ouders pushten, beloofden me allerlei materialistische zaken, en dat ging mij enorm tegenstaan.
Maak je kind(eren) vooral duidelijk dat ze het voor zichzelf doen, en niet voor anderen, of voor luxe op dat moment.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:50

je moet een goed rapport halen voor jezelf, niet voor de kado's.

wat is een rijksdaalder wel?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:59

Uiteraard moet je voor jezelf leren, maar ook ieder kind is anders.
Ik ben zelf heel gedreven, fanatiek en perfectionist :o , ik had verder geen motivatie nodig om heel goede cijfers te halen...

Onze dochter is net 9 en tja, die wilt wel, tenminste als het niet te veel inspanning vereist...
Cito is niet zaligmakend, maar haar scores gingen achteruit; ik wat met haar geoefend, tjee, die las niet eens de opgave, geloof ik...
Afgelopen rapport (haar eindrapport) hebben we haar een Schleich-poppetje beloofd voor alles dat ze verbeterde en 1 d'r af waar het verslechterde.
En ja, hoor, ineens kwamen er zelfs A-plussen om de hoek :D .
We wisten wel dat het erin zat, we hopen gewoon dat ze wat minder slordig te werk gaat en niet zo iets heeft van ach, zo is het goed genoeg, maar ook leert eruit te halen wat erin zit.

Rapporten worden verder getoond aan de opa's en oma's en daar krijgt ze een zakcentje voor.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:59

Mag ik vragen wat je daar nu terugkijkend zelf van vindt en wat je vindt dat je ouders hadden moeten/kunnen doen?[/quote]

Als ik zo vrij mag zijn daar even op te antwoorden: ouders moeten vooral niet pushen en allerlei zaken gaan beloven.
Mijn ouders pushten, beloofden me allerlei materialistische zaken, en dat ging mij enorm tegenstaan.
Maak je kind(eren) vooral duidelijk dat ze het voor zichzelf doen, en niet voor anderen, of voor luxe op dat moment.[/quote]

Ik denk dat een kind onvoldoende ontwikkelt is over het algemeen om te kunnen handelen naar het principe 'je doet het voor jezelf'.
Een zekere mate van stimuleren vind ik essentieel.
Ken meerdere voorbeelden van mensen die, als ze maar een beetje meer achter de broek aan waren gezeten in het verleden, het veel verder geschopt zouden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:02

LDRD schreef:
Ik denk dat een kind onvoldoende ontwikkelt is over het algemeen om te kunnen handelen naar het principe 'je doet het voor jezelf'.
Een zekere mate van stimuleren vind ik essentieel.
Ken meerdere voorbeelden van mensen die, als ze maar een beetje meer achter de broek aan waren gezeten in het verleden, het veel verder geschopt zouden hebben.

Ik denk ook niet dat je in het algemeen kan zeggen hoe ouders moeten handelen. Jij ging gezien je bericht af op een individuele ervaring.
Op de basisschool lijkt het me prima dat je stimuleert door te helpen en misschien samen de tafeltjes oefent bijvoorbeeld.
Op de middelbare school is het wat mij betreft zo dat het kind moet leren en moet inzien het voor zichzelf te doen.

Ik ken ook gevallen waarvan de ouders het compleet af laten weten en in geen enkele maten school stimuleren. Maar dat is weer het andere uiterste. Je moet een middenweg kunnen vinden denk ik.

Mijn ouders waren bijzonder streng en constant aan het pushen en me mooie dingen aan het beloven. Bij slechte resultaten was het dreigen met paard verkopen, stoppen met een andere hobby etc. Dat is niet de goede manier imo.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:04

Ik kreeg nooit wat, behalve trotse ouders. Voor het halen van een middelbare schooldiploma (op het niveau wat je aankon!) kregen we alledrie ons rijbewijs :-) Dat hadden we waarschijnlijk sowieso wel gekregen, maar mn ouders vonden het wel een mooi excuus. Verder geen beloningen, maar ook geen straf bij slechte rapporten, mits je gewoon je best had gedaan en dat hebben we alledrie altijd gedaan.

Even een hele gekke gedachte in deze materialistische tijd: zijn cijfers op zich al niet de beloning? Waarom moet daar nog meer externe motivatie aan gekoppeld worden? Iemand zei dat kinderen zoiets niet voor zichzelf doen maar is het dan niet de taak van de ouders om de interne motivatie te stimuleren ipv alles extern te leggen? Het kind leren dat een mooi cijfer een mooie beloning is voor het harde werk? (en wat een mooi cijfer is,is voor elk kind en elk vak weer anders! Mijn 6 voor frans betekende veeeeeeel meer dan een 9 op scheikunde...)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:07

Het jaar door krijg ik geen cadeautjes, maar mocht wel paardrijden enzo :) En voor het eind examen hing het af...
Was ( en ben nog steeds) een leerling die echt hard moet werken voor punten te halen ( en ze dan soms nog niet te halen ), altijd demotiverend.
In het begin was mijn mama r altijd "kwaad" om als ik met slechte punten thuis kwam ... Gevolg... toetsen niet laten zien, altijd wenen bij slechten punten... Heeft geduurd tot het 3e middelbaar wanneer ze met de studentenbegeleider hag gepraat. Voor me zelf was het een hele opluchting eigenlijk dat ik wel met een 5 of een 6 mocht terug komen zonder dat ze kwaad was als ik er hard voor gewerkt had...

Dit en de paarden waren ( later gezien dan ) mijn cadeautjes en dat gaf l voldoening. Soms kreeg ik wel eens een extraatje maar niet van bedragen van meer dan 75euro :-)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:09

Dat laatste ben ik zeker met je eens Rowdine. Ik ben voor positief stimuleren, niet negatief.

Maar ik zie in mijn omgeving (veel middelbare school) dat het ouders toch voor een groot deel
weinig lijkt te interesseren en dat stoort mij toch regelmatig. Ik vind dat eruit moet komen wat
erin zit :j .
Ik ken meerdere mensen die nooit gestimuleerd zijn door de ouders en die daarop
niet erg positief terugkijken hoor. Ja, voor dat moment was het makkelijk, maar het werkt voor
later wel vaak belemmerend zijn ze achter gekomen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:12

Zwerte schreef:
Even een hele gekke gedachte in deze materialistische tijd: zijn cijfers op zich al niet de beloning?

Dat is een mooie idealistische gedachte, maar dat zal het gemiddelde kind niet zo zien.

Bovendien, feit is dat we nou eenmaal in deze tijd zitten. Daar moet je ze dus op voorbereiden en op die
manier naar handelen. Je kunt niet blijven hangen in verleden tijd. Ze moeten later in hun werkzame leven
de maatschappij aan kunnen.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:13

Ik kreeg nooit iets voor mijn rapport van mijn ouders, volgens mij iets van een gulden van mijn oma.
Toen ik geslaagd was voor mijn havo kreeg ik ook niks. Ach, ik heb 2 pony's. Dat is elke dag een cadeautje <3

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:17

Tja het ligt er ook een beetje aan hoe je het doet.

Mijn beste vriendin van de middelbare school wilde persé VWO doen, want haar droom was naar de universiteit. Ze kon het met moeite en heeft vrijwillig allerlei bijles/huiswerkbegeleiding gevolgd etc en met elke voldoende was ze super blij.
Haar ouders vonden echter pas een 7 goed genoeg en voor een 7 kreeg ze geld/kado. Haar zusje had weinig motivatie en ging naar niveau lager en haalde makkelijk de 7's en kreeg dus continu geld. Mijn vriendin die enorm haar best deed en eruit wilde halen wat erin zat, maar kreeg dat niet omdat een 6, 6.5 of 7- niet goed genoeg was.

In bovenstaand geval vraag ik me ECHT af of je nou de juiste persoon beloont........
Heb haar zo vaak in tranen meegemaakt als haar zusje weer zoveel gulden/euro had gekregen en zij niks terwijl ze toch op alles voldoende stond.

Gelukkig is ze geslaagd en heeft ze haar uni-diploma ook gehaald +:)+ Maar niet dankzij haar ouders :n