Toekomstige studenten WO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:20

Nouja, het punt is dat ik tijdens de UIT op vakantie ben, anders keek ik inderdaad nog even aan :P Hoeveel tijd kost het bij jou ongeveer?

Eleandra

Re: Toekomstige studenten WO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 12:55

Ik heb toen ik naar de hotelschool ging bij een vereniging gezeten en vond dat echt een verschrikking, dus voorlopig alleen een studievereniging voor mij :P In Nijmegen is er een introductie van een week voor alle studenten, maar proberen ze wel zoveel mogelijk studenten van dezelfde studie bij elkaar te plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:44

Maar als je pas tijdens je introductie kijkt of je lid wil worden ben je toch te laat om je in te schrijven/voor je ontgroening? :P Tenminste, mijn introductie is pas de 26e en dan moet je je al hebben ingeschreven als je lid wil worden.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:53

Wij hebben de eureka week. Daar komen alle studentenverenigingen. Maar ik denk zelf dat ik er niet bij ga, omdat alles in Rotterdam plaats vindt en dat voor mij in de late uurtjes moeilijk te bereiken is...

Ilse_C schreef:
Ik plaats ook even een berichtje hier, al ben ik inmiddels masterstudent :)
Mocht iemand iets willen weten over het Erasmus, Rotterdam, kamers hier, studieverenigingen en studentenverenigingen, etc, vraag maar raak!

Ik ben wel benieuwd! Zit jij zelf bij een studentenvereniging? Want sowieso wat ik over het algemeen hoor van RSC enzo.. Ja daar krijg ik toch niet een heel goed beeld bij haha.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:25

Jaaa eurekaweek! Ik weet ook niet of ik bij een studentenvereniging ga. Wel studievereniging :)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:32

Eulogy schreef:
Maar als je pas tijdens je introductie kijkt of je lid wil worden ben je toch te laat om je in te schrijven/voor je ontgroening? :P Tenminste, mijn introductie is pas de 26e en dan moet je je al hebben ingeschreven als je lid wil worden.

In Leiden is het zo dat je zelfs alleen maar ik kan schrijven tijdens de introweek, wel aan te raden om meteen te doen als je het weet, Augustinus heeft na 3 dagen al vrouwenstop meestal.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:24

__PrinCes schreef:
Wij hebben de eureka week. Daar komen alle studentenverenigingen. Maar ik denk zelf dat ik er niet bij ga, omdat alles in Rotterdam plaats vindt en dat voor mij in de late uurtjes moeilijk te bereiken is...

Ilse_C schreef:
Ik plaats ook even een berichtje hier, al ben ik inmiddels masterstudent :)
Mocht iemand iets willen weten over het Erasmus, Rotterdam, kamers hier, studieverenigingen en studentenverenigingen, etc, vraag maar raak!

Ik ben wel benieuwd! Zit jij zelf bij een studentenvereniging? Want sowieso wat ik over het algemeen hoor van RSC enzo.. Ja daar krijg ik toch niet een heel goed beeld bij haha.

Ik zou wel met de Eurekaweek mee doen :j Je kan zelf kiezen wat je wel en niet wil doen, alleen even aan de gidsen laten weten. Is echt heel gezellig en gaat niet alleen om verenigingen :) Ik zit zelf bij Laurentius en was van tevoren niet eens bekend met verenigingen, laat staan dat ik erbij zou gaan :P RSC/RVSV ben ik inderdaad ook niet zo'n voorstander van... Zo zie je maar wat een week met je kan doen. Ben overigens in m'n 2e jaar ook gids geweest, ook erg leuk kan ik je zeggen! Mocht iemand een slaapplek willen, bij mij is een plekje vrij en kan je wel wat dingen uitleggen. Woon alleen niet in centrum R'dam (Alexander), maar wel 10 min van de EUR af en een 20 min van het centrum.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:31

Ja eureka week ga ik sowieso doen! Is dat met studenten van je eigen opleiding of gemengd?

mijn loting gaat nu hopelijk eindelijk gebeuren. Morgen kan ik m'n verklaring van m'n propedeuse ophalen en dan eindelijk naar duo sturen :)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:28

Van je eigen opleiding als het goed is toch? Dat las ik in ieder geval :)
Heb je je al aangemeld? :) Ik slaap op de uni, ben heel benieuwd :")

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:46

Ja ik heb me al voor 15 mei aangemeld maar omdat ik toen mijn propedeuse nog niet had kon ik ook nog geen cijferlijst insturen.

Ohja je kan ook op de uni slapen hè! Ben benieuwd waar je terecht komt dan haha.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:06

In de sporthal geloof ik :') Maar goed, ik wilde liever niet bij de studentenverenigingen, en naar huis was ook geen optie, dus het zal wel goed zijn :)

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:23

Wordt het erg laat dan? Want dan moet ik ook nog even kijken hoe ik dat ga doen :P

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:08

In de Eurekaweek delen ze je zoveel mogelijk naar opleiding in en ook master/bachelor studenten zijn aparte groepen :j Meestal is één van je 2 gidsen ook iemand die jouw studie doet, zodat je daar ook nog vragen over kunt stellen.

's Avonds beslis je zelf hoe laat het wordt. De ene nacht ga je door en de ander wil je om 23 uur al naar bed. Ik sliep 4 jaar geleden ook op de universiteit. Je ligt inderdaad met zn allen in de sporthal (als je van ieder ritseltje wakker wordt, dus geen goed idee) en je kan gebruik maken van de douches etc van de sporthal ook. Nu weet ik even niet hoe het er nu uitziet met de verbouwing, het oude gedeelte betekende nog dat je enkel groepsdouches had ;) Hou er rekening mee dat de laatste tram naar de universiteit rond kwart over 12 gaat, daarna kan je lopen (als het kan, neem een fiets mee!). En wat er staat op de website over de sporthal is waar, iedere ochtend om - ik geloof - 9 uur gaat de zoemer en moet iedereen opstaan en moet je eruit, omdat het ook nog gewoon gebruikt wordt :)

Wat ik al zei, mocht je geen plekje hebben, kan je hier ook nog slapen

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:18

Ja, het is nu voor 10 uur er uit, dus 9 uur ofzo opstaan. Maar ontbijt is ook 10 uur, dus zo erg is het niet haha!

Groepsdouches is weer minder. Ik neem maar een bikini mee :')

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 18:30

Haha klinkt spannend, die Eureka week.
Bij de intro in Nijmegen verwachten ze blijkbaar ook dat je ergens een slaapplek vindt tijdens je eerste dag/ervoor als je nog geen kamer hebt. Ben benieuwd of dat gaat lukken :P

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:13

Dat vind ik zo apart Eleandra! Ik zou toch echt niet tot de eerste dag van de introductie willen wachten om dan daar maar te hopen dat je bij één van je studiegenootjes terecht kan voor de rest van de week :Y)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:23

Wat vraagjes hier, weet iemand goede buurten in leiden? (Of welke juist af te raden zijn?) en hoe hebben jullie je kamer gevonden, via een betaalde site/ iets anders?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:08

Max_en_Max schreef:
Wat vraagjes hier, weet iemand goede buurten in leiden? (Of welke juist af te raden zijn?) en hoe hebben jullie je kamer gevonden, via een betaalde site/ iets anders?

In Leiden moet je echt gewoon proberen een kamer in het centrum te vinden. Daar gebeurt alles. Ik was eigenwijs en woonde eerst net boven de singels, maar je merkt echt dat je minder snel even dit of dat gaat doen. De meeste kamers zijn dan ook in het centrum. Ook heb je nog wat complexen net buiten het centrum, dat is natuurlijk ook leuk want dan heb je het op locatie gewoon heel erg leuk al.

Voor het vinden van kamers, wees in eerste instantie niet te kieskeurig. Neem een abonnement op kamernet voor een maand en ga overal hospiteren wat een beetje binnen je eisen vallen (kijk daarbij naar, gemengd of niet gemengd huis, roken of niet roken en natuurlijk de prijs).
Misschien kom je zo al op een hele leuke plek terecht, maar echt leuke kamers vind je meestal via via en het is makkelijker om daar in te rollen als je al in Leiden woont.
De meest mensen die ik ken die nu heel leuk wonen hebben het zo gedaan. Maar vergeet vooral niet gewoon te gaan hospiteren, die ervaring is sowieso handig voor als je echt iets leuks tegenkomt.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:46

labyrinth schreef:
Max_en_Max schreef:

In Leiden moet je echt gewoon proberen een kamer in het centrum te vinden. Daar gebeurt alles. Ik was eigenwijs en woonde eerst net boven de singels, maar je merkt echt dat je minder snel even dit of dat gaat doen. De meeste kamers zijn dan ook in het centrum. Ook heb je nog wat complexen net buiten het centrum, dat is natuurlijk ook leuk want dan heb je het op locatie gewoon heel erg leuk al.

Voor het vinden van kamers, wees in eerste instantie niet te kieskeurig. Neem een abonnement op kamernet voor een maand en ga overal hospiteren wat een beetje binnen je eisen vallen (kijk daarbij naar, gemengd of niet gemengd huis, roken of niet roken en natuurlijk de prijs).
Misschien kom je zo al op een hele leuke plek terecht, maar echt leuke kamers vind je meestal via via en het is makkelijker om daar in te rollen als je al in Leiden woont.
De meest mensen die ik ken die nu heel leuk wonen hebben het zo gedaan. Maar vergeet vooral niet gewoon te gaan hospiteren, die ervaring is sowieso handig voor als je echt iets leuks tegenkomt.

oke, in ieder geval bedankt voor de tip! Wsnl ga ik niet veel hospiteren omdat het voor mij 3 uur reizen is.. Heb jij ook met de introductieweek meegedaan? In de zaal slapen of bij een studentenvereniging?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:08

Max_en_Max schreef:
oke, in ieder geval bedankt voor de tip! Wsnl ga ik niet veel hospiteren omdat het voor mij 3 uur reizen is.. Heb jij ook met de introductieweek meegedaan? In de zaal slapen of bij een studentenvereniging?

In dat geval zou ik zo snel mogelijk een huisje zien te scoren met reistijdvoorrang nu dat nog van kracht is. Dan kan je van daaruit op je gemak gaan rondkijken of er iets bijzonders langskomt.

Wat betreft slapen, ik wilde in eerste instantie slapen op de slaapzaal, maar had me vergeten in te schrijven :o?
Toen heb ik last-minute nog gemaild naar de verenigingen en toen mocht ik komen slapen in een fusie (gemeenschappelijke ruimte) van een dubbelgemengd huis (man/vrouw en meerdere verenigingen). Was voor mij ideaal, want het betekende dat ik naast mn fiets, alleen wat kleding en een slaapzak mee hoefde te nemen en niet ook nog kussens en een matje etc omdat ik gewoon op een bank heb geslapen. Maar ik slaap dan ook wel heel makkelijk en wordt niet wakker van dronken mensen die via het raam de fusie inklommen omdat ze waren vergeten dat wij er lagen :') . Lag nog met twee andere mensen in die fusie, was harstikke gezellig.

Normaliter slaap je niet in de fusie hoor trouwens, ik werd ook expliciet gewaarschuwd of ik dat wel ok vond, omdat ze normaal gewoon een plekje bij iemand op de kamer aanbieden , maar ik was heel last-minute natuurlijk.

Voordeel van slapen in een studentenhuis is vooral dat je zelf kan kiezen hoe laat je opstaat en dat je een leuk sfeertje meepakt. (Ik vond het een geweldig gezellige week, voor een week, alleen besloot ik wel dat een actief studentenhuis niet echt iets voor mij zou zijn om echt te gaan wonen naar aanleiding van die week)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:26

Voor diegenen die in Groningen gaan studeren en een paard of pony hebben en niet perse in de stad zelf willen wonen; wij hebben een ruime kamer met keukentje en stalling te huur voor de liefhebber. Ik weet niet of er studenten zijn die hun paard mee (kunnen) nemen, maar vorig jaar had ik zelf op mijn praktijk een stagiaire die haar paard mee had en die ergens in pension stond. Dat bracht me eigenlijk op het idee om te zien of er belangstelling voor is. Graag, als het klikt, wel voor een langere periode om de paarden niet te veel veranderingen door te laten maken.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:32

Ik heb me nu aangemeld op Kamernet en daar een aantal huizen die slaapplaatsen voor de EL-CiD + evt kamer aanbieden, ik ben benieuwd!

Ik zie het namelijk niet zitten om op die slaapzalen te gaan liggen, dan ben ik al arm vóór ik ga studeren :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:41

Ik kreeg gister een mailtje, en ik kan over 2 weken verhuizen. Heel leuk/spannend, maar zo snel ineens haha :')

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:58

Heb vandaag ovchipkaart aangevraagd. Had er al wel een maar die is al 3 jaar kwijt. Hoop dat de koppeling naar studentenov goed verloopt! Heb ook mijn boeken voor het eerste half jaar besteld. Wat een geld pff.
Morgen even langs de bank om mn rekening om te zetten en gelijk zorgverzekering aanpassen. Ook telefoonrekening omgooien. Gaat wel wat geld schelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:15

Oh ja OV moet ik ook nog regelen :+ En m'n boeken nog bestellen.
Ik verhuis maandag al!