Ik moet gaan lenen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:12

15 jaar lang terug betalen is heel normaal hoor.

Anoeska

Re: Ik moet gaan lenen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:23

Volgens mij is 15 jaar de standaardtermijn, en wordt daar de berekening ook op gemaakt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:55

Okay, bedankt, het klonk in mijn oren als enorm lang.
Lijkt me niet echt prettig nee als je volop hebt geleend en het zoveel jaar zo'n hap uit je budget betekent om het af te lossen!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:00

15 jr is inderdaad de standaard termijn. En ja.. dat is best enorm lang. Heb het hier vooral neergezet omdat ik toch ook andere kant van nu het gemak van lenen wil laten zien.

Nogmaals: ik klaag nergens over, ben er blij om dat het destijds kon. Maar het heeft wél de consequente van terugbetalen. En hoe meer geleend, hoe langer je vast zit aan het terugbetalen. En ik heb ergens het idee dat er hier zo nu en dan toch wel (te) makkelijk gedacht wordt over lenen.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:07

riagr schreef:
En ik ben na 15 jr terugbetalen ( eerst naar draagkracht, later gewoon maandelijks het volle pond (205 euro per maand) nu over 3 maanden eindelijk, eindelijk, eindelijk van mijn terugbetalingsverplichting af.

Had geen financieel steunende ouders, werkte er wel degelijk behoorlijk bij, maar was uitwonend, moest alles, alles, alles zelf betalen dus zonder lenen ging het gewoon niet. Heb nu echt een goede, goedverdiendende baan... maar de maandelijkse 205 euro merk je echt wel!

En ik ben écht blij hoor dat ik destijds kon lenen, ander was het studeren voor mij gewoon niet mogelijk geweest en had ik niet de wereldbaan die ik nu heb. Het terugbetalen heb ik dan ook zonder klagen gedaan. Ik heb het geld gekregen, dus het moet ook weer terugbetaald. Simpel.

Maar wat had ik graag gehad dat het anders had gekunt!

Dus Martine: denk na over wat je doet... leen zo min mogelijk, want lenen nu lijkt makkelijk, maar je komt het straks wél weer tegen ( je besteedbaar inkomen is straks toch echt een stuk minder!)

Je hebt me aan het denken gezet. Ik hou nu maandelijks wat over wat ik opzij zet, maar dat heb ik geleend :+ dus kan net zo goed mn lening verlagen. Alleen denk ik persoonlijk veel aan 'nu' en niet echt aan 'later' ..
Ik leen ook maximaal en heb maandelijks 600 euro aan vaste lasten.( dit is precies mn stufi) verder werk ik 8u per week en dat levert me bijna 200-220 per maand op. dat besteed ik aan persoonlijke dingen.

Trouwens, studenten in de toekomst moeten bijna alles gaan betalen als het aan t nieuwe kabinet ligt !

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:22

Hier ook een lenende student. Ik red het anders ook niet. Ik woon op mezelf (met men vriend en hij betaald verder alles wel omdat hij een goede baan heeft) dus ik krijg een uitwonende stufi.
Maar het probleem is dat ik 6 maanden stage moet lopen (nog 1 maand) en bij stage verdien je ook echt niets. Ik loop dan 4 dagen stage en probeer daarbij elke week nog één dag te werken. Dus werk gewoon 5 dagen in de week. Ook geen vetpot.
Dus mijn lasten zijn hoger dan mijn inkomsten. stalling, zorg en school is bij elkaar al €550,- dat red ik al niet met 200,- stagevergoeding, 100,-loon (als ik dat al red) en 244,- stufi. dus normaal leen ik er dan elke maand 200,- bij en nu ik school er ook bij heb leen ik er nog eens 250 bij. gelukkig helpen mijn ouders met terugbetalen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:57

? dat is best raar; ze helpen met terug betalen? Dan is het misschien handiger dat ze je nú ondersteunen, zodat je niet hoeft te lenen?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:58

Waarom is dat raar? Misschien hebben haar ouders 100 euro in de maand 'over', dan kunnen ze dus wel helpen terugbetalen maar niet die 450 euro die ze nu nodig heeft betalen.

Ik heb trouwens nooit ook maar een cent stagevergoeding gehad, dat hangt echt van je opleidingsrichting en stagebedrijf af. Bij mij was dat echt heel ongebruikelijk om te krijgen.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:28

Ik krijg ook zo goed als niets. Ga elke dag met de auto omdat ik er dan maar een half uur over doe i.p.v. anderhalf uur, maar kan mijn reiskosten er niet eens uithalen!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:44

riagr schreef:
? dat is best raar; ze helpen met terug betalen? Dan is het misschien handiger dat ze je nú ondersteunen, zodat je niet hoeft te lenen?

Op dit moment lukt dat dus niet. Ze hebben zelf het geld hard nodig ook wegens ziekte e.d. Daarbij heb ik ook nog een zusje en dan zouden ze dus voor 2 kinderen schoolgeld moeten betalen. Dat gaat dus nu niet lukken. en met terug betalen gaat het wel heel anders dan dat je elke maand 250,- per kind moet neerleggen. + nog mijn paard en de zorgkosten van 2 kids. duur grapje

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:43

Sharona, Ik had even iets langer na moeten denken voordat ik mijn berichtje plaatste. Dat was niet zo handig van me, vervelend dat jij daardoor misschien het gevoel hebt gekregen je te moeten verantwoorden. Dat was niet mijn bedoeling.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:42

Sharona eigenlijk snap ik niet dat je leent als je stallingsgeld moet betalen? Dus ik neem aan paardje? Dan zal ik toch echt eens even nadenke die weg te doen!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:02

Inkomsten:
stufi: 328,-
zorgtoeslag: 69,-
TOTAAL: 397,- per maand

Uitgaven:
collegegeld (uitgaande dat je hbo doet): 1.771 / 10 maanden (in juli/augustus betaal je nooit collegegeld): 177,10
telefoonabbo: 35,-
zorgverzekering (gemiddelde prijs genomen, maar hier kan je ook flink op bezuinigingen als je kijkt welke aanvullende verzekeringen echt nodig zijn): 135,-
Kostgeld: 50,-
TOTAAL: 397,10 per maand

Ik zou als ik jou was gewoon eens een maand PRECIES bijhouden hoeveel geld er in en uit gaat, heb je gelijk een goed overzicht of je echt geld moet lenen en eventueel hoeveel je dan nodig hebt!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:13

Heel het topic gelezen en zo te lezen was je keuze al van te voren gemaakt.
Lekker gaan lenen en niet gaan werken...

Want dat vind ik verbazingwekkend dat je niet gaat werken, hoor alleen maar excuses. 12 uurtjes in de week zijn toch al gauw 200-300 in de maand, maar goed jij kiest liever de makkelijke weg. Succes, hopelijk kan je nu wel rondkomen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 13:03

Lizz schreef:
Heel het topic gelezen en zo te lezen was je keuze al van te voren gemaakt.
Lekker gaan lenen en niet gaan werken...

Want dat vind ik verbazingwekkend dat je niet gaat werken, hoor alleen maar excuses. 12 uurtjes in de week zijn toch al gauw 200-300 in de maand, maar goed jij kiest liever de makkelijke weg. Succes, hopelijk kan je nu wel rondkomen.

Werk is trouwens al geregeld *\o/* Ik ga koeien scheren.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:01

Heel goed dat je werk hebt gevonden :)