Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
riagr schreef:En ik ben na 15 jr terugbetalen ( eerst naar draagkracht, later gewoon maandelijks het volle pond (205 euro per maand) nu over 3 maanden eindelijk, eindelijk, eindelijk van mijn terugbetalingsverplichting af.
Had geen financieel steunende ouders, werkte er wel degelijk behoorlijk bij, maar was uitwonend, moest alles, alles, alles zelf betalen dus zonder lenen ging het gewoon niet. Heb nu echt een goede, goedverdiendende baan... maar de maandelijkse 205 euro merk je echt wel!
En ik ben écht blij hoor dat ik destijds kon lenen, ander was het studeren voor mij gewoon niet mogelijk geweest en had ik niet de wereldbaan die ik nu heb. Het terugbetalen heb ik dan ook zonder klagen gedaan. Ik heb het geld gekregen, dus het moet ook weer terugbetaald. Simpel.
Maar wat had ik graag gehad dat het anders had gekunt!
Dus Martine: denk na over wat je doet... leen zo min mogelijk, want lenen nu lijkt makkelijk, maar je komt het straks wél weer tegen ( je besteedbaar inkomen is straks toch echt een stuk minder!)
riagr schreef:? dat is best raar; ze helpen met terug betalen? Dan is het misschien handiger dat ze je nú ondersteunen, zodat je niet hoeft te lenen?
Lizz schreef:Heel het topic gelezen en zo te lezen was je keuze al van te voren gemaakt.
Lekker gaan lenen en niet gaan werken...
Want dat vind ik verbazingwekkend dat je niet gaat werken, hoor alleen maar excuses. 12 uurtjes in de week zijn toch al gauw 200-300 in de maand, maar goed jij kiest liever de makkelijke weg. Succes, hopelijk kan je nu wel rondkomen.