management assistente,secretaresse,...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: management assistente,secretaresse,...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:27

Stormchaser, dat klinkt goed. Maar nu nog even de werkwoorden goed vervoegen :).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:27

Bij mijn vorige werkgever lagen de salarissen van PA's ook allemaal rond de 3200 - 3400 bruto, en dat was ook hard werken. Superleuk om te doen :j

Nu ben ik aardig gezakt,en werk ik ook nog eens voor een kneus van een baas, echt niet normaal :n Dus sja, als ik wat anders kan vinden, dan zal ik het zeker niet laten...

Ik merk wel dat je als secretaresse goed je mond moet houden. Ik kan zelf heel slecht tegen onrecht, en zelfs ALS de bazen om input vragen, moet je het toch niet geven 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:29

Cer, je kan je momenten kiezen, maar uitkijken is zeker verstandig.

Tegenwoordig is het ook niet meer zo duidelijk wat een PA functie nu eigenlijk inhoudt. Je ziet advertenties staan dat ze (in de juridische sector) PA's vragen en dan blijkt uit het profiel dat het om een functie gaat als afdelingssecretaresse voor 4 medewerkers. Onder PA versta ik toch heel wat anders hoor.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:43

Ik vind functiebenaming sowieso niets zeggen. Ik werk als "receptioniste" maar heb nog niet eerder zo,n uitgebreide functie gehad. Ook het salaris ( boven de 3000 EUR) is hoger dan ik voor pa functies in het verleden heb verdiend. Daarom kijk en vraag ik altijd goed wat de functie inhoudelijk omvat.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:47

Gaan jullie ook naar secretaresse dagen zoals bijvoorbeeld die van Management Support in november om te kijken of je daar handige zaken tegen komt of leuke cursussen of zo? Ben er een paar keer geweest, daarna een aantal jaren niet en dit jaar ga ik wel weer heen.

Cher, hoe zo moet je geen input geven als je werkgever daar om vraagt? Bij ons wordt dat juist gewaardeerd. Nieuwe ideeen en verbeteringen worden juist erg op prijs gesteld. Natuurlijk hoor je veel en moet je bepaalde zaken echt voor je houden. Dat is logisch.

Leatitia, kun je niet uit jezelf zaken oppakken en dan alvast voorwerk doen voordat je het bij je baas neer legt? Dan kan hij zien dat hij je kan vertrouwen en ook zaken aan je uit handen kan geven. Dus net even dat stapje extra doen waardoor je jezelf weer profileert.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:07

Bedankt voor de tips :j.
E.e.a. is vrij ingewikkelde materie, ik begin er al aardig thuis in te raken en kan daardoor meer en meer dingen oppakken, maar het houdt niet over :n. Ik houd ervan om te knallen op het werk (veel werk verzetten), daar krijg ik energie van.

Ik zal eens kijken wat ik nog meer zelf kan gaan oppakken (mooie gelegenheid nu baas op vakantie is ;-)).

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:11

wat een salarissen allemaal.... pfff

In welke branche zit jij Barbara? Dat je meer dan 3000 bruto verdiend als 'receptioniste'?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:19

Paan schreef:
Cher, hoe zo moet je geen input geven als je werkgever daar om vraagt? Bij ons wordt dat juist gewaardeerd. Nieuwe ideeen en verbeteringen worden juist erg op prijs gesteld. Natuurlijk hoor je veel en moet je bepaalde zaken echt voor je houden. Dat is logisch.

Mijn vorige baas had oa HR in zn portefeuille.. als er dan een collega uitmoest en ze deden dan op de amerikaanse manier (you're fired!) terwijl dat geheel onterecht was, dan zei ik wel dat ik dat niet vond kunnen (en dan nog wel op een hele beschaafde manier :j ). Uiteindelijk werd de HR mevrouw zelf (die onder hem werkte) daar niet gelukkig van (omdat zij graag haar eigen feestje wilde vieren), en was ik de next in line zeg maar.. Uiteindelijk wil ik ook niet bij een bedrijf werken wat zo met mensen omgaat, dus sja. Maar ja, het salaris was top.

Mijn huidige baas wil ook graag feedback, maar pakt alle feedback op als kritiek, gaat er heel slecht mee om, gelooft niks en weet alles beter. De gesprekken waarin hij vraagt wat ik ergens van vind, zijn dan ook vrij snel klaar :D Geheel tegen mijn aard in, maar ja.

Uiteraard hou je vertrouwelijke zaken voor je, logisch!

Overigens, hoe is het bij jullie geregeld met vervanging? Ik ben de enige secretaresse hier en als ik langer op vakantie zou willen (gebeurd eigenlijk nooit, maar toch) dan moet ik bij een uitzendbureau iemand gaan inhuren, die gaan inwerken en vervolgens kan ik op vakantie. Zelf ben ik erg van het last minute, en het kost denk ik wel een week om iemand een beetje in te werken, dus voor een weekje vakantie ben ik 2 weken tijd kwijt. Ik vind dat zelf zo'n onzin, maar de baas wil 1 op 1 vervanging als ik afwezig ben, maar ja, ik heb geen collega's... -O-
Hebben jullie allemaal vervanging of gaat dat ook op uitzendbasis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:21

Laetitia, kun je tijdens de vakantie niet uit de emails een soort uittreksels maken zodat je een kant en klaar pakketje hebt van de stand van zaken. Plus daarnaast een lijst met personen voor een afspraak ingedeeld op onderwerp en importantie?

Cer, wij doen dat ook met uitzendkrachten momenteel omdat we -1 zitten door zwangerschapverlof.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:22

Even inhakend op bovenstaande vraag. Ik zit ook alleen en als ik langere tijd op vakantie ga, neemt mijn baas gewoon een gedeelte van de werkzaamheden over, een ander gedeelte blijft liggen (tenzij ik 2 maanden weg zou zijn) en minder belangrijke dingen worden door iemand anders overgenomen.
Voordeel is wel dat wij dermate klein zijn, dat dat ook zo kan. Bij een groter bedrijf wordt dat al lastiger natuurlijk.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:37

Tinkels schreef:
wat een salarissen allemaal.... pfff

In welke branche zit jij Barbara? Dat je meer dan 3000 bruto verdiend als 'receptioniste'?

Ik werk bij een informatievoorzieningsbedrijf in de vastgoedbranche. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik achter een receptie zit en op papier receptioniste/secretaresse heet, maar de wekzaamheden zeer uitgebreid zijn. Zo regel ik alles mbt facilitair, huurovereenkonsten etc, ondersteun vrij zelfstandig sales, notuleer participanten en rvc overleggen, doe een groot stuk pz etc. Erg leuke afwisselende job.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:39

@ Lovely dat is een hele goede tip :j. Heb ik zeker wat aan, bedankt :) .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:44

Lovely schreef:
Laetitia, kun je tijdens de vakantie niet uit de emails een soort uittreksels maken zodat je een kant en klaar pakketje hebt van de stand van zaken. Plus daarnaast een lijst met personen voor een afspraak ingedeeld op onderwerp en importantie?

Had ik allemaal gedaan gedurende de 3 weken afwezigheid (zonder enige vorm van contact :n ) van de directeur. Helemaal uitgewerkt en alles.. Gaat hij de eerste dag vanuit huis dwars door al zn emails heen, geeft opdrachten die al zijn uitgevoerd, geeft spoed op acties die al geregeld zijn, vraagt om documenten die er al zijn etc etc..

Zo frusterend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:01

Cer schreef:
Lovely schreef:

Had ik allemaal gedaan gedurende de 3 weken afwezigheid (zonder enige vorm van contact :n ) van de directeur. Helemaal uitgewerkt en alles.. Gaat hij de eerste dag vanuit huis dwars door al zn emails heen, geeft opdrachten die al zijn uitgevoerd, geeft spoed op acties die al geregeld zijn, vraagt om documenten die er al zijn etc etc..

Zo frusterend...

En ja zat niet tegenover hem met een dikke glimlach bij alles 'afgehandeld' te zeggen?

Laetitia, succes!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:24

Haha dat is zeker frustrerend Cer :=.

Voordeel van in de cloud kunnen werken: zelfs op vakantie worden de emails dagelijks doorgenomen.
Niettemin vind ik het een heel goede (bruikbare) tip.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:24

Citaat:
Hebben jullie allemaal vervanging of gaat dat ook op uitzendbasis?

Vroeger hadden wij een uitgebreide float pool, maar sinds de laatste ontwikkelingen is deze teruggebracht van 9 naar 2 part-time float secretaresses. Ik werk sinds mijn 30ste 4 dagen per week (paard hè :D) maar op de dag dat ik er niet ben is er helaas geen vaste vervangster. Onder aan de streep verzet ik dus net zoveel werk als dat ik 5 dagen op kantoor zou zijn, voor kantoor ben ik dus een goedkope kracht.

Het is wel zo dat wij een soort van 'buddy-systeem' hebben wat inhoudt dat op de dagen dat één van mijn kamergenoten er niet is, ik haar werk moet verzorgen. Niet zoals de advocaat dat gewend is maar hij/zij moet wel bij urgente dingen bij mij terecht kunnen en ik moet haar inbox in de gaten houden. Zij doen dat ook voor mij als ik er niet ben. Kantoorbreed werkt dit systeem op zich prima, maar omdat het werk hier bij procesrecht nogal wat kennis vereist, blijkt het in de praktijk lastig over te nemen te zijn.

Wij zitten met 3 secretaresses op één kamer. We werken allemaal voor één Partner, één Counsel en één Senior Advocaat. Op heel kantoor werken rond de 30 secretaresses waarvan 12 Senior zoals ik. Verder is het een internationaal advocatenkantoor in Amsterdam en daar is het salaris ook naar. Ik heb ooit wel eens overwogen om iets dichter bij huis te zoeken maar daar zou ik teveel op moeten inleveren. In de praktijk blijkt dat de kleinere kantoren ook minder investeren in hun werknemers. Opleidingsmogelijkheden zijn hier goed geregeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:28

Leuk hoor advocatuur, welk kantoor werk je?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:32

Lovely schreef:
En ja zat niet tegenover hem met een dikke glimlach bij alles 'afgehandeld' te zeggen?

Nee want hij zat het geheel op eigen houtje te doen, vanuit huis. Ondanks dat ik hem repliede met "is al gebeurd" en aan de telefoon 3 sec de tijd kreeg om te suggereren dat het niet zo handig zou zijn en dat hij niets moet doen zonder overleg met zn secretaresse..

Dus uiteindelijk dacht ik "doe je ding". Betaal mn salaris en ik vind t verder prima 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:34

Dat is wel een beetje tegen de klippen op, vervelend!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:34

Cer schreef:
Betaal mn salaris en ik vind t verder prima 8-)

Zo zit ik altijd op mijn werk :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:43

Lovely schreef:
Dat is wel een beetje tegen de klippen op, vervelend!

Als ik een andere baan kan vinden zal ik dat ook zeker niet laten. Maar ja, dat is tegenwoordig niet zo makkelijk.

Net ook weer, hij beweert bij hoog en laag dat er een brief aan een bestuur verstuurd is. Ik zeg van niet, want ik kan t me niet herinneren, er is geen file van, staat niet ingeschreven, niks. Dus hij gaat dan heel dwingend vertellen waar ik mn spullen moet filen, dat ik zelf initiatief moet tonen als hij mails wegstuurd over wat wel of niet gefiled moet worden etc etc. Echt heel kleinerend doet hij dat.

Vervolgens komt hij (en dat is dan ook weer zo naief :? ) met "oh ik had de brief op mn C-schijf staan". Ja, dat is lokaal, daar kan ik niet bij, dat zie ik nooit... :n
Maar ik zal in het vervolg beter opletten op mijn file-werk -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:59

Oh Cer, dat zijn echt van die momenten dat je lelijke gedachten kan krijgen over iemand. We maken dat helaas allemaal wel mee en het is de kunst om het toch af te laten glijden. In het rijtje van de c-schijf past ook makkelijk: lag nog op de printer, stond nog in mijn drafts, per ongeluk naar de verkeerder verstuurd enzovoort enzovoort. En dan heb je ook nog de echte mysterieuze verdwijningen ;).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:01

Hahahaha ja een foutje kan altijd, maar hij doet dan echt gelijk heel kleinerend en belerend. Nu hebben we hem met psychologie van de koude grond gediagnostiseerd als autistisch-asperger-narcistisch, dus ja, eigenlijk kan hij er ook niks aan doen (zouden we subsidie kunnen vragen??) :D

Maar vertel! Wat zijn de leuke, stomme, grappige momenten/anekdotes van het secretaresse zijn??? Ik ben benieuwd!

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:11

Valt even binnen,
Ik heb de opleiding secretaresse mbo niv. 3 gedaan in 1 jaar tijd.
Daarna doorgestroomd naar directiesecretaresse niv. 4 deze in een half jaar afgerond.

Nu aan het werk
20% receptie
20% secretarieel
60% sales en after sales

Bevalt me super goed! Ik werk 40 uur, tis veel maar op dit moment heb ik liever een baan van 40 uur dan dat ik eisen stel bij nieuwe werkgever en niet aangenomen wordt.
( ik ben net door mijn proeftijd heen)
Had ontslag bij mijn oude werkgever gekregen (callcenter) 3 weken bij huis gezeten en nu dus hier.

Verder is het wel een moeiljik beroep om werk in te vinden (in twente in elk geval) dan is het ook vaak het geval dat als er een functie is er 100 dames reageren en dan is het 'vechten' om dat ene plekje...
al met al hier erg moeilijk werk te vinden.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:22

Oh Cer, ik kan mij voorstellen dat je hem dan wel achter het behang kunt plakken! De kunst is dan om professioneel te blijven maar met dit soort momenten gaat de deur van onze kamer dan ook even dicht omdat er flink gevloekt wordt. Het lijkt hier dan net een bouwkeet :D. Ik heb gelukkig collega's bij wie dat kan, maar als je dat niet hebt lijkt het mij maar wat moeilijk om dit soort dingen van je af te laten glijden. Eén van mijn advocaten heeft er een handje van om als hij in de trein zit "advocaatje" te spelen (tenminste dat maak ik er in mijn fantasie van hè :P). Hij gaat dan bellen op niks af, geeft onzinnige opdrachten of belt 5x in een uur met de vraag of ik hem wil doorverbinden naar steeds dezelfde persoon (intern) terwijl dat nummer gewoon in zijn contacts staat..... <zucht>. Maarja, de ene dag kun je dat beter hebben dan de andere dag en over het algemeen heb ik hele leuke mensen waar ik voor werk. Daar is een baan als secretaresse wel sterk van afhankelijk vind ik persoonlijk.

Welkom Niene! Zo te zien heb jij goed je best gedaan op school! Heb je nu een jaarcontract gekregen?