Ik moet werken van mijn ouders.. Lees even mijn verhaal goed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:18

Kan iemand mij even vertellen hoe ik een slotje er op gooi? Ik heb een mod al getemd, maar er gebeurd niet veel..

Edit: Ik kan eventueel nog wel een topic openen bij het discussie onderwerp, dat jullie daar verder mogen praten, haha.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-07-11 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

Re: Ik moet werken van mijn ouders.. Lees even mijn verhaal goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:19

Meestal duurt het even.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:20

Had je ook zo gereageerd als iedereen had gezegd; Och kind, je hebt helemaal gelijk.. Ik zou ook niet willen werken als ik jouw was, blablabla..

Ik heb je OP nog eens gelezen, blij dat je inziet dat jij degene bent die moet veranderen, en niet je ouders.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:21

_Nancy schreef:
Had je ook zo gereageerd als iedereen had gezegd; Och kind, je hebt helemaal gelijk.. Ik zou ook niet willen werken als ik jouw was, blablabla..

Ik heb je OP nog eens gelezen, blij dat je inziet dat jij degene bent die moet veranderen, en niet je ouders.. :j

Ja dat had ik ook zo gedaan ;)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:22

Dat moet je dan toch zeggen he :)

Maar nogmaals, ik ben blij dat je terug komt op je vorige OP :) :j

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:23

flicka schreef:
Citaat:
Ik zal mijn dochters nooit verplichting om te gaan werken, maar wel aanmoedigen! Gaan ze niet werken, ok maar dan is er ook geen geld en kunnen ze geen leuke dingen doen/kopen.

Ik mag toch hopen dat dochters van 16 wel zakgeld/kleedgeld krijgen. Er bestaat toch nog zoiets als kinderbijslag?

Alsof het een recht is om zakgeld te krijgen :?
Zodra je de leeftijd hebt om te mogen werken lijkt het me ook niet meer dan normaal dat je gewoon gaat werken. Kinderbijslag wordt ook vaak gebruikt om de school te bekostigen. Vind ik persoonlijk belangrijker dan bijvoorbeeld kleding. Als je 16 bent ben je oud en wijs genoeg om zelf je leuke spulletjes te kopen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:28

Volgens het Nibud hebben kinderen zakgeld nodig om te leren met geld om te gaan.

Voor een 16-jarige: tussen 4,70 en 8,00 per week

Dus alles wat je erbij kunt verdienen (naast je school/studie) is meegenomen :P
Laatst bijgewerkt door flicka op 10-07-11 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:28

LZP -> STW

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:30

Vind het leerzamer om te werken voor je geld, dan geef je het toch met veel meer gedachte uit dan geld dat je van je ouders heb gekregen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:34

Mensen vinden mij vast ook enorm lui. Ik ben 16 (over 4 maanden wordt ik 17) en ik heb een tijdje gewerkt (8 weken :')) en toen ben ik maar weer gestopt. Ik heb er ook geen tijd voor, of dan zou ik andere dingen moeten laten schieten (sport, school). Mensen vinden mij vast lui, nou ja prima. Ik werk me uit de naad voor school en met resultaat, ik ga nu naar 5VWO. Ik had best mavo of havo kunnen doen - meer tijd en een baantje er bij dan. Maar goed.. hier heb ik uiteindelijk meer aan vind ik dan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:43

Rebeccaa schreef:
Mensen vinden mij vast ook enorm lui. Ik ben 16 (over 4 maanden wordt ik 17) en ik heb een tijdje gewerkt (8 weken :')) en toen ben ik maar weer gestopt. Ik heb er ook geen tijd voor, of dan zou ik andere dingen moeten laten schieten (sport, school). Mensen vinden mij vast lui, nou ja prima. Ik werk me uit de naad voor school en met resultaat, ik ga nu naar 5VWO. Ik had best mavo of havo kunnen doen - meer tijd en een baantje er bij dan. Maar goed.. hier heb ik uiteindelijk meer aan vind ik dan.

Ik vind dat echt geen verkeerde instelling hoor. Ik had ook geen baantje toen ik 16 was, deed wel bollen pellen in de zomervakanties.
Ik zou het als ouder ook veel belangrijker vinden dat de school goed afgemaakt word en je een diploma krijgt. Werken kun je straks nog lang genoeg, tegen de tijd dat jullie 67 zijn is de AOW vast afgeschaft.
Daarnaast kun je in de (zomer) vakantie ook een bijbaantje nemen om zo bv je nieuwe telefoon te betalen.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:12

Cowgirl schreef:
Rebeccaa schreef:

Ik vind dat echt geen verkeerde instelling hoor. Ik had ook geen baantje toen ik 16 was, deed wel bollen pellen in de zomervakanties.
Ik zou het als ouder ook veel belangrijker vinden dat de school goed afgemaakt word en je een diploma krijgt. Werken kun je straks nog lang genoeg, tegen de tijd dat jullie 67 zijn is de AOW vast afgeschaft.
Daarnaast kun je in de (zomer) vakantie ook een bijbaantje nemen om zo bv je nieuwe telefoon te betalen.

Ja, idd, dan is de AOW hoogst waarschijnlijk voltooid verleden tijd, want het geld is op. Dan kun je net als je overgrootouders werken tot je dood.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:16

Rebeccaa schreef:

Ben je dan een heel moeilijke leerder dat je er zoveel tijd in stopt en geen tijd meer over hebt voor een baan? Juist op de middelbare school heb je tijd zat om op zijn minst 1 dagdeel in de week te werken. En ik heb ook vwo gedaan, ben een moeilijke leerder dus kan het weten:)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:28

flicka schreef:
Citaat:
Ik zal mijn dochters nooit verplichting om te gaan werken, maar wel aanmoedigen! Gaan ze niet werken, ok maar dan is er ook geen geld en kunnen ze geen leuke dingen doen/kopen.

Ik mag toch hopen dat dochters van 16 wel zakgeld/kleedgeld krijgen. Er bestaat toch nog zoiets als kinderbijslag?

Mijn dochters van 16 zullen zeker zakgeld en kleedgeld krijgen, maar het is niet de bedoeling dat ik ze ga sponsoren als ze iets leuks willen kopen, uit willen gaan of wat leuks met vriendinnen willen doen ;) Ze moeten dan ook maar werken voor hun geld. Ik vind dat bij de opvoeding horen. Het is goed voor de sociale contacten, ze worden er zelfstandiger door en het is goed voor later als ze moeten gaan werken.
Ze moeten maar leren dat ze iets zullen moeten doen om aan geld te komen, het komt (helaas) niet zomaar aanwaaien. En natuurlijk krijgen ze dan regelmatig een extraatje of leg ik geld bij als ze iets heel graag willen. Maar zelf zullen ze er ook iets voor moeten doen.

Geen zin hebben om te werken of depressief worden van 3 ochtenden werken ... nee dat gaat er bij mij niet in :n Maar nogmaals hebben ze geen zin, ok. maar dan krijgen ze ook geen geld. Dat is dan hun eigen keuze.

Ik heb zelf ook altijd moeten werken voor geld en ik ben dat absoluut niet slechter van geworden. Als ik dan iets leuks wilde kopen of doen en ik had goed gespaard kreeg ik meestal ook nog een extraatje van mijn ouders. Vaak legde ze dan de helft bij, en blij dat ik dan was!!! Maar doordat ik er wel voor gewerkt had waardeerde ik het geld (en het geld dat ik dan erbij kreeg van mijn ouders) veel meer! Maar als ik zelf niet gespaard had of het vertikte om te werken, had ik geen geld en dus dikke pech (en terecht).

Kinderbijslag is voor de ouders en dat gebruik ik voor het basisonderhoud van de kinderen (school, kleding enz.) en dat gaat niet rechtstreeks naar de kinderen om iets leuks voor te doen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 11-07-11 11:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:33

Rebeccaa schreef:

Dit vind ik totaal iets anders! Als jij veel tijd moet besteden aan school gaat dat gewoon voor! Maar als je in de weekenden niets aan school hoeft te doen en een hele dag niets doet kun je best een dag gaan werken vind ik. Als het ten koste van school zou gaan zou ik juist willen dat je zo stoppen met je bijbaantje.

Waar ik meer op doelde is het werken in de zomervakantie. Dan zou ik het onzin vinden om 6 weken helemaal niets te doen.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:36

Ik was 14 toen ik begon te werken, en daar werk ik nog steeds.
Dat is bij een entertainmentbedrijf.
Toen ik 15 was ben ik bij de prenatal gaan werken tot mijn 16.
Daarna heb ik een jaar niks gedaan omdat ik ziek werd en niet in staat was om te werken.
Toen der tijd ben ik ook gestopt met school.
Wel werkte ik 1x in de week in een restaurant.
Daarna in de tijd dat ik thuis was ben ik 3 dagen in de week gaan werken bij de blokker.
Na 4 maanden ben ik gestopt omdat het niet goed ging weer.
Ik werk dus nu niet meer. En in augustus begin ik weer met school.
Samen met mijn ouders besloten om de eerste paar maanden niet te werken, eerst maar eens kijken of school goed gaat.
Daarna wil ik zeker weer gaan werken.

Ik kan zeggen, het is heerlijk.
Je hoeft geen geld aan je ouders te vragen enzo.
Je kan doen wat je wil.
Als ik jou was zal ik lekker geen werken.
Leer je ook niet meer zo erg afhankelijk van je ouders te zijn.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:02

Het lijkt me ook heerlijk om een baantje te hebben, om de reden die hierboven beschreven word.
Maar ik heb er heelaas geen kunnen vinden, afwassen, bollen pellen en kranten en folders. Ik heb alles geprobeerd, maar niks gevonden...

Ik vind dat iedereen ongeacht zijn/haar leeftijd zelf moet kunnen bepalen of je wilt werken :j
Al moeten sommige daar dan de consequenties van inzien.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:09

judith370 schreef:
Ik vind dat iedereen ongeacht zijn/haar leeftijd zelf moet kunnen bepalen of je wilt werken :j
Al moeten sommige daar dan de consequenties van inzien.

Dus dan moet je maar tot wanneer je zin hebt om te gaan werken, op een ander teren? Dan zijn er dus hier in Nederland alleen al, heel veel mensen die thuis zouden blijven omdat ze geen zin hebben om te gaan werken. Wat een instelling zeg.

Nou ik heb altijd voor mn geld gewerkt. Ben vanaf mn 13e met mijn broertje folders gaan lopen, en daarna in de supermarkt gaan werken. Kreeg wel zakgeld en kleedgeld, maar ik heb nog 2 broers en dan mn broertje, en mijn ouders gingen echt niet allerlei extras voor mij kopen voor de paarden hoor, daar moest ik zelf maar voor werken.

Je leert pas echt met geld om gaan als je er zelf voor werkt, als je geld krijgt kun je toch maar uitgeven en uitgeven want je krijgt het toch.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:13

Delphi schreef:
Rebeccaa schreef:

Dit vind ik totaal iets anders! Als jij veel tijd moet besteden aan school gaat dat gewoon voor! Maar als je in de weekenden niets aan school hoeft te doen en een hele dag niets doet kun je best een dag gaan werken vind ik. Als het ten koste van school zou gaan zou ik juist willen dat je zo stoppen met je bijbaantje.

Waar ik meer op doelde is het werken in de zomervakantie. Dan zou ik het onzin vinden om 6 weken helemaal niets te doen.

Ik snap jullie standpunt helemaal hoor!! En ben het grotendeels ook wel met jullie eens. Maar waarom zou je in die 6 weken vakantie niet lekker gaan uitrusten en echt vakantie houden? Je hebt een schooljaar met hard werken achter de rug dus lekker uitrusten is toch ook wel fijn? Dat zeiden mijn ouders altijd tegen mij :+ . Want ik kan later nog lang genoeg werken.. Ik moest blij zijn dat ik in de positie kwam om 6 weken vakantie te hebben dus moest er maar lekker van genieten ;).

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:15

Ik zeg erbij, dan moet je soms wel de consequenties er van inzien.
En als dat dus geen extra's / zakgeld / weet ik veel is.
Dat moet je dan maar voor lief nemen...
(ik heb het trouwens over kinderen :) )

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:00

91laura schreef:
Delphi schreef:

Ik snap jullie standpunt helemaal hoor!! En ben het grotendeels ook wel met jullie eens. Maar waarom zou je in die 6 weken vakantie niet lekker gaan uitrusten en echt vakantie houden? Je hebt een schooljaar met hard werken achter de rug dus lekker uitrusten is toch ook wel fijn? Dat zeiden mijn ouders altijd tegen mij :+ . Want ik kan later nog lang genoeg werken.. Ik moest blij zijn dat ik in de positie kwam om 6 weken vakantie te hebben dus moest er maar lekker van genieten ;).

Omdat ik 6 weken thuiszitten heel erg lang vind. Als ik in de zomer vakantie opneem mag ik max. 3 weken opnemen en dat doe ik dan ook. Maar dan heb ik daarbij ook nog gewoon mijn huishouden te runnen en mijn kids te verzorgen. Dus ik heb dan ook gewoon mijn bezigheden. En dan nog vind ik 3 weken genoeg. Merendeel van de studenten hoeft denk ik thuis weinig tot niets in het huishouden te doen. Dat zou betekenen dat je dan 6 weken echt helemaal niets hoeft te doen. Vind ik zonde van de tijd.

Ik vind niet dat je dan 6 weken lang, 40 uur per week moet werken. Maar ga dan 6 weken lang 3,5 of 4 dagen per week werken. Heb je nog 3 tot 3,5 dag per week vrij. Of ga dan bijv. 3 of 4 weken lekker flink wat uren werken en houdt de resterende weken lekker vakantie. Dan kun je lekker wat bijverdienen.

Mijn kinderen zou ik dit niet verplichten hoor, maar als zij er voor kiezen om helemaal niets te doen ga ik ze ook niet sponsoren.