Meer mensen die binnenkort op kamers gaan wonen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:04

Ja, dat vind ik eigenlijk ook wel. Corpus den Hoorn vind ik echt heel lelijk zoals ik op google maps heb gezien. Maar ik vind het wel fijn dat ik daar echt wat ruimte heb. De kamers in de korrewegwijk zijn 9 en 15 m² en ik hoop dat het die tweede gaat worden. Die van 9 is wel erg klein vind ik zelf, maar de huurprijs is lekker 163 incl. en aangezien ik eerst nog geen stufi krijg lijkt me dat eerst wel even goed. Kan ik ook wat stufi opsparen. Maar ik denk wel dat ik het snel gehad heb in zo'n klein hokje aangezien ik gewend ben een hele zolderkamer voor mezelf te hebben. Niet dat ik erg claustrofobisch ben ofzo, zou me er prima in kunnen redden, maar ik kan me voorstellen dat ik daar na een half jaartje wel weer weg zou willen.

Maar, we zullen het zien dinsdag. :j

Eigenlijk hoop ik stiekem dat ik voor één van de andere kamers waar ik nog op heb gereageerd een uitnodiging krijg, want die wil ik veel liever dan deze drie .. maar ik moet denk ik ook maar blij zijn met wat ik wel krijg.

Ben namelijk al 3 keer afgewezen op mijn leeftijd (2x via mail en 1x na een hospiteeravond), ik ben 17 alhoewel ik mezelf best volwassen vind voor mijn leeftijd en dat ook op de hospiteeravond te horen kreeg. Maar de huisbaas wilde het blijkbaar niet hebben, ik krijg eerst geen stufi en hij is blijkbaar bang z'n geld niet te krijgen. Daar baalde ik echt heel erg van want het klikte wel heel goed verder.

Maar goed, we'll see dinsdag. Ik hoop dat ik voor maandag nog een uitnodiging krijg van één van de kamers die ik echt supergraag wil en dat ik dinsdag alles af kan zeggen, maar daar ga ik eerst maar niet van uit. O:)

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:06

lissisanne schreef:
Hoe doen jullie het trouwens met rijden/paarden? Ik heb nu helaal maandag mijn laatste les |(

Ik wil eerst kijken of ik het red in de weekenden te rijden. Maar de eigenaresse is er wel op voorbereid dat ik zou kunnen stoppen met m'n bijrijdpony.
Dat is heel jammer, maar dat is even niet anders. Ik hoop het wel weer op te kunnen pakken tijdens mijn studie of eventueel daarna. Ik kan in ieder geval bij m'n schoonouders een eigen paard kwijt als ik dat ooit zou willen. Mijn schoonpapa wil graag een Fries in de tuin. :))

Maar ik denk dat ik het eerlijk gezegd niet ga redden om te blijven rijden...

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:07

Ik ga in september in Tilburg studeren, wat voor mij 2 uur reizen is. Ik zou dus heel graag op kamers willen, maar is het niet handiger om het eerste jaar nog thuis te blijven wonen?

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:14

JENNx schreef:
Ja, dat vind ik eigenlijk ook wel. Corpus den Hoorn vind ik echt heel lelijk zoals ik op google maps heb gezien. Maar ik vind het wel fijn dat ik daar echt wat ruimte heb. De kamers in de korrewegwijk zijn 9 en 15 m² en ik hoop dat het die tweede gaat worden. Die van 9 is wel erg klein vind ik zelf, maar de huurprijs is lekker 163 incl. en aangezien ik eerst nog geen stufi krijg lijkt me dat eerst wel even goed. Kan ik ook wat stufi opsparen. Maar ik denk wel dat ik het snel gehad heb in zo'n klein hokje aangezien ik gewend ben een hele zolderkamer voor mezelf te hebben. Niet dat ik erg claustrofobisch ben ofzo, zou me er prima in kunnen redden, maar ik kan me voorstellen dat ik daar na een half jaartje wel weer weg zou willen.

Maar, we zullen het zien dinsdag. :j

Eigenlijk hoop ik stiekem dat ik voor één van de andere kamers waar ik nog op heb gereageerd een uitnodiging krijg, want die wil ik veel liever dan deze drie .. maar ik moet denk ik ook maar blij zijn met wat ik wel krijg.

Ben namelijk al 3 keer afgewezen op mijn leeftijd (2x via mail en 1x na een hospiteeravond), ik ben 17 alhoewel ik mezelf best volwassen vind voor mijn leeftijd en dat ook op de hospiteeravond te horen kreeg. Maar de huisbaas wilde het blijkbaar niet hebben, ik krijg eerst geen stufi en hij is blijkbaar bang z'n geld niet te krijgen. Daar baalde ik echt heel erg van want het klikte wel heel goed verder.

Maar goed, we'll see dinsdag. Ik hoop dat ik voor maandag nog een uitnodiging krijg van één van de kamers die ik echt supergraag wil en dat ik dinsdag alles af kan zeggen, maar daar ga ik eerst maar niet van uit. O:)

Je krijgt toch alleen de eerste maand geen stufi als je 17 bent?
9 vierkante meter is wel erg klein hoor. Dan zit je 24/7 echt in een hok. :')
Groningen is best lastig om een kamer te vinden volgens mij.

Savasan; handiger om thuis te wonen lijkt me niet met 2 uur reizen. Dan zou ik toch echt wel op kamers gaan. Ik heb het eerste jaar thuisgewoond omdat de studie in dezelfde stad was. Maar als je zo lang moet reizen, dat word je echt zat denk ik.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:16

savasan schreef:
Ik ga in september in Tilburg studeren, wat voor mij 2 uur reizen is. Ik zou dus heel graag op kamers willen, maar is het niet handiger om het eerste jaar nog thuis te blijven wonen?

Ik denk dat dat heel erg aan je thuissituatie ligt. :j

Ik heb bijvoorbeeld een zusje van 6 jaar, dat is altijd groot feest in huis, maar niet echt praktisch als ik aan het studeren ben. Daarnaast moet ik ook twee uur reizen, dus die tijd ben je min of meer kwijt, hoewel je wel in de bus zou kunnen studeren, maar dat is ook niet altijd praktisch.

Daarnaast denk ik wel dat je heel snel merkt dat je toch wel graag in de stad zou willen zitten, omdat veel studiegenoten daar ook zitten en het afspreken en uitgaan altijd moeilijker zou zijn.

En het is natuurlijk ook maar net of je er wel of niet aan toe bent om uit huis te gaan. Ik ken veel die thuis blijven wonen omdat ze het fijn vinden dat hun eten 's avonds op tafel komt en ze hun ouders en broers/zussen niet zolang willen missen, ofwel ze vinden het gezinsleven nog veel te leuk. Of ze hebben gewoon een stukje sociale controle nodig, niet elke avond in de kroeg zitten maar gewoon elke avond in de boeken onder toezicht van hun mams of paps.

Ik weet niet in welke situatie jij zit, maar het is natuurlijk nooit zo dat er een regel is dat het handiger is als je het eerste jaar nog thuis blijft. Voor mij werkt het denk ik beter dat ik in de stad ga wonen. Minder reistijd per week, minder stress om elke dag de bus maar weer te halen en daar twee uur heen en twee uur terug in te moeten zitten. Niet al te vaak ergernissen met het OV. Voor mij betekent minder reizen ook minder vermoeidheid (van reizen word ik best moe, merk ik na een dagje Groningen zeker! kan me niet voorstellen dat ik dat elke dag zou moeten doen en volhouden). En ook meer rust, leren in de UB bijvoorbeeld, of gewoon op de Uni aan het werk. Of als ik een beetje mazzel heb in een vrij rustig studentenhuis.

savasan

Re: Meer mensen die binnenkort op kamersgaan wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:21

JENNx, Ik heb ongeveer dezelfde situatie als jij hebt, maar dan in de vorm van een oudere broer die hardcore muziek luistert en er niet kan genieten met het volume op een normaal niveau.

Ik zit meer met het feit dat je natuurlijk nooit weet hoe het eerste jaar wordt, wat als ik een BSA krijg, of in februari stop omdat ik het toch niet leuk vind? Dan ben ik wel mooi al dat geld kwijt wat ik aan huur en boodschappen heb betaald...

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:22

patatkraam schreef:
Je krijgt toch alleen de eerste maand geen stufi als je 17 bent?
9 vierkante meter is wel erg klein hoor. Dan zit je 24/7 echt in een hok. :')
Groningen is best lastig om een kamer te vinden volgens mij.

Savasan; handiger om thuis te wonen lijkt me niet met 2 uur reizen. Dan zou ik toch echt wel op kamers gaan. Ik heb het eerste jaar thuisgewoond omdat de studie in dezelfde stad was. Maar als je zo lang moet reizen, dat word je echt zat denk ik.

Dat klopt, maar de meeste kamers die ik nu kan vinden zijn vanaf 1 augustus. Dat betekent dat ik op die dag de huur moet betalen. Mijn eerste keer stufi krijg ik in oktober en hoewel ik vanaf 1 oktober recht heb op stufi, krijg ik het pas de 24e uitbetaald. Ofwel, ik moet 3 maandhuren op gaan hoesten zonder stufi. De eerste keer dat ik de huur kan betalen van mijn stufi is op 1 november.

Groningen is ook best lastig, want met mij zijn er zoveel meer (aankomstig) studenten die om een kamer verlegen zitten. En niet iedereen studeert af in de zomervakantie. Dus je hebt heel veel aanwas, maar niet heel veel mensen die uit Groningen vertrekken. Je moet gewoon heel erg geluk hebben en ik heb volgens mij best veel mazzel dat ik nu binnen een week op kamernet al 4 uitnodigingen heb gehad en min of meer op volgorde van reactie een uitnodiging krijg. Voor een enkele kamer ben ik niet uitgenodigd vanwege mijn leeftijd. Maar eigenlijk zie ik wel dat ik best een leuke reactie verstuur aan de verhuurders en daar ook wel op geselecteerd word.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:31

savasan schreef:
JENNx, Ik heb ongeveer dezelfde situatie als jij hebt, maar dan in de vorm van een oudere broer die hardcore muziek luistert en er niet kan genieten met het volume op een normaal niveau.

Ik zit meer met het feit dat je natuurlijk nooit weet hoe het eerste jaar wordt, wat als ik een BSA krijg, of in februari stop omdat ik het toch niet leuk vind? Dan ben ik wel mooi al dat geld kwijt wat ik aan huur en boodschappen heb betaald...

Ja, ik heb ook nog een zusje van 14 die ook wel flink wat herrie aan de kont heb, maar ik luister ook veel harde muziek dus van muziek heb ik niet veel last. Het is vooral mijn zusje van 6 die dan weer een vriendinnetje mee naar huis heeft (irritant, vooral tijdens je examens ... zucht), maar het is niet dat zij dat niet zou moeten mogen, want zij hoort ook gewoon een leuke jeugd te hebben en vriendinnetjes mee naar huis te nemen, ondanks dat haar zus al studeert.

Nouja, je kunt er natuurlijk altijd achter komen dat je studie niet bij je past. Dat risico loopt iedereen en een BSA ligt toch in mijn ogen heel vaak aan jezelf. Je kunt natuurlijk ook een bijdrage vragen van je ouders, die nauwelijks kosten voor jou dragen aangezien jij niet meer thuis woont. Dat je bijvoorbeeld daar dan je boodschappen van betaald, en de huur van je stufi. Het geld dat je van je ouders krijgt zouden je ouders dan toch al aan boodschappen voor jou besteden, dus weggegooid geld zou ik het niet noemen en de stufi is eigenlijk gewoon gratis geld. Bovendien krijg je als je thuis woont ook zo'n 95 per maand en ik weet niet waar je het dan aan zou willen besteden, waarschijnlijk dus wel gewoon aan je studie/boeken, maar van je thuiswonende beurs kan je je studie echt niet betalen. Van een uitwonende beurs kun je waarschijnlijk zelfs je kamer betalen, en je krijgt gewoon zo'n 160 meer dan wanneer je thuiswoont, al zie je dat wel weer als sneeuw voor de zon van je bankrekening verdwijnen. Dus ik denk dat het je niet heel veel meer geld gaat kosten dan wanneer je thuiswoont.

En je kunt ook heel creatief zijn met boodschappen doen natuurlijk.

Ik weet niet hoe jij er tegenaan kijkt, maar volgens mij lijkt het jou vooral om het geld niet leuk om op kamers te wonen.

Never_Mind

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:50

lissisanne schreef:
Hoe doen jullie het trouwens met rijden/paarden? Ik heb nu helaal maandag mijn laatste les |(

Ik had maandags en donderdags altijd les, maandags ben ik sinds 1 juli mee gestopt en donderdags doe ik nog zo vaak als mogelijk is :=
Verder blijft m'n pony gewoon thuis staan en rijd ik dus in het weekend :)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:07

JENNx schreef:
Ik heb voor dinsdag a.s. gewoon drie uitnodigingen in Groningen! :D

Twee in de Korrewegwijk en eentje in Corpus den Hoorn-Noord. Dus dat wordt veel lopen, of weet iemand waar ik een fiets kan huren voor 1 dag? :))

Twee van die kamers zijn in studentenhuizen, de laatste is een zelfstandig appartement van 20m², een deel van het appartement die ik zou moeten delen met een stelletje van 18 en 21, maar die ligt wel wat verder uit de stad dus. Daarom is hij waarschijnlijk ook wat goedkoper neem ik aan. Alleen weet ik niet of ik dat laatste wel zo graag zou willen .. Moet ik echt nog even goed over nadenken.

Wat dacht je van gewoon bij de ns? http://www.ov-fiets.nl/home
Leuk dat je zoveel uitnodigingen hebt gehad, succes alvast!

lissisanne schreef:

Ik heb het nog een paar maanden volgehouden, maar ben inmiddels gestopt. Af en toe spreek ik nog wat af. Wie weet begin ik later weer. :)

savasan schreef:

Voor mij was het van deur tot deur bijna 1,5 uur. Voor ik begon met studeren, riep ik ook dat ik het eerste jaar echt nog niet op kamers ging. Ik was echter de enige van mijn studiegenoten die nog thuis woonde en ik was dat reizen elke dag al heel snel beu, dus na een half jaar studeren zat ik alsnog op kamers.

savasan schreef:

Kun je dat niet onderling oplossen? In een studentenhuis moet je ook samenleven met anderen hè... Die draaien misschien ook wel eens harde muziek als jij daar geen zin in hebt of die willen een feest geven als het jou niet uitkomt. Je kunt ook de pech hebben me je huisgenoten, maar je moet toch een manier vinden om samen te leven.

Ik zou trouwens niet zeggen dat je je geld dan 'kwijt' bent. Je hebt dan geïnvesteerd in jezelf, in je eigen zelfstandigheid.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:26

Oh, daar had ik natuurlijk niet aan gedacht. Inderdaad de OVfiets maar huren dan. :P

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:35

Ik weet dus ook niet wat ik straks met mn paardje moet.
Als ik in Amsterdam studeer, verderop in abcoude woon, en nog af en toe naar zwolle ga..
Meenemen, verkopen of laten staan? En dan nog rijden of niet? Hij moet eigenlijk minstens 5 keer per week gereden worden, hij is 20 en anders ben ik bang dat ie oud wordt, nu merk je niks. Maar wie wil een paard van 20 (al is hij gezond, nog geschikt voor wedstrijden dressuur/springen/crossen/endurance en een ideaalbuitenrij paard). :+

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:39

Mijn kamer is trouwens 15m2 ik vind het wel een prima maatje.
Zit bij een vrouw 'in huis' wel met slot op deur en eigen voorzieningen , naja, met ten hoogste 2 andere delen (2 keukens en 2 badkamers is best te doen met 3 personen vind ik ).

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:53

Nouja het grootste punt voor mij is dat het toch Tilburg is, en mijn familie dus behoorlijk verderop zit. Mijn zus zit op kamers 15 km verderop, dan kan je toch veel sneller weer even langs gaan.
En natuurlijk het zelfstandig zijn. Nou ga ik deze zomer een maand op het huis van mijn oom passen dus dan merk meteen hoe het is om op mezelf te wonen.

Eigenlijk is het enige wat me tegen houd dat ik dan helemaal zelfstandig moet rondkomen.
Hebben jullie daar problemen mee gehad, het zelfstandig worden?

Never_Mind

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:54

Het echte zelfstandig worden gaat bij mij ook nog wat worden :')
Heb nog nooit iets qua huishouden hoeven doen (behalve honden eten geven/uitlaten, maar ik verwacht dat straks niet te hoeven doen :') )
Dus dat moet ik ook nog zien hoe ik dat ga doen...

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 16:16

Ik heb thuis ook nooit meer hoeven doen dan mijn eigen kamer opruimen, ik kon niet koken, enzovoorts, maar toch heb ik nooit echt problemen gehad. Ja, mijn kamer is wel eens stoffig omdat ik geen zin heb om schoon te maken en ik heb wel eens iets laten afbranden, maar zo moet je het leren. :) In het begin vond ik het ook moeilijk om financieel rond te komen, dat gaat veel beter sinds ik een kasboekje bij houd.

Ik ga overigens nog bijna elk weekend naar huis voor mijn bijbaantje en familie, het hoeft echt niet zo te zijn dat je ze nooit meer ziet!

Never_Mind

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 16:25

Trial and error dus :j

Het scheelt wel dat ik straks die uitwonende beurs heb + nog mijn folderwijk die ik in het weekend kan doen. Nouja, in het begin dan, eerst eens zien hoe goed het nou eigenlijk te combineren is :+
En daarnaast geef ik niet echt veel uit (maar dat zal sowieso volgend jaar wel meer worden).

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:56

Ik ga voor een half jaar in Arnhem op kamers wonen. Hiervoor heb ik een jaar in Groningen op kamers gewoond.
Heb een kamer van 20m2 in het centrum en 15 min fietsen naar de HAN, ideaal dus. :)
Het wordt wel wennen aangezien ik de stad Groningen al goed kende en Arnhem totaal niet.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:02

savasan schreef:

Leuk! Wat ga je in Tilburg studeren?
En ik ben meteen op kamers gegaan, ik moest ook ongeveer 2 uur reizen (+ 2 terug. = 4 uur per dag).
Ik vind het nog steeds erg vervelend als ik elke vrijdag en zondag heen en weer moet reizen (woon in de weekenden thuis), laat staan elke dag :=
Het kost erg veel tijd, maar als je niet teveel hoeft over te stappen en als je makkelijk kunt leren in de trein is het geen probleem.
Klasgenoten doen het ook, maar de meesten zijn halverwege het jaar toch op zoek gegaan naar een kamer.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:08

Het reizen gaat je echt opbreken als je elke dag zoveel uur in de trein/bus zit. Ik zelf heb het 1,5 jaar volgehouden met 3 uur p/d maar het is geen aanrader.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:09

Ik ga de leraaropleiding Engels doen aan het fontys. :D
Ik had ook gewoon makkelijk kunnen doen en in Rotterdam gaan studeren, maar waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. :')

Het vervelendste aan het reizen is dat ik vanuit mijn dorp 20 minuten met de bus moet, dan een uur in de trein (zonder overstappen, dat wel) en daarna weer iets van een kwartier in de bus. Nou zet ik in Tilburg wel een fiets neer en kan ik vanuit huis ook met de fiets om tijd te winnen met vervelende aansluitingen, maar dat helpt eigenlijk vrij weinig.

Sowieso ben ik eigenlijk wel van plan om in februari naar een kamer te gaan zoeken, en als er eerder een kans langskomt zal ik die natuurlijk niet voorbij laten gaan. Ik hou niet zo van vroeg opstaan namelijk. :+

Never_Mind

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:40

Lang reizen ben ik wel gewend :P
Moest een uur fietsen naar school (al is een uur nog niet zo lang voor studie, voor een middelbare school vond ik het toch wel erg lang)...
Daar had ik schoon genoeg van, dus meteen op m'n 16e met de scooter naar school gegaan :')

Nu zou ik 3 uur enkele reis (dus 6 uur per dag reizen) moeten, dat gaat hem dus niet worden :P

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:24

Chrissie schreef:
Ik ga voor een half jaar in Arnhem op kamers wonen. Hiervoor heb ik een jaar in Groningen op kamers gewoond.
Heb een kamer van 20m2 in het centrum en 15 min fietsen naar de HAN, ideaal dus. :)
Het wordt wel wennen aangezien ik de stad Groningen al goed kende en Arnhem totaal niet.

ow arnhem is heel leuk, gezellig en makkelijk! (ik woon er nu ook al mijn hele leven) dus dat komt zeker goed. Zit je denk ik in t spijkerkwartier?

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:41

lissisanne schreef:
Chrissie schreef:

ow arnhem is heel leuk, gezellig en makkelijk! (ik woon er nu ook al mijn hele leven) dus dat komt zeker goed. Zit je denk ik in t spijkerkwartier?

Dat klinkt al goed! Volgens mij niet, weet wel dat het in het mode-kwartier is :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:02

Even een reactie wat betreft het blijven rijden en het reizen of op kamers.

Ik heb een half jaar 4x per week4 uur per dag in de trein gezeten. Dat is niet leuk, maar opzich wel te doen. Zelf was ik het gewoon zat en wilde ik graag op kamers. Lekker mijn eigen plekje (ben ook 20) en niet meer dat gereis heen en weer. Al heb ik hooguit 20 min vertraging gehad en dus bijna nooit problemen met OV, ik werd het toch zat (zeker in de winter! Koud, niet normaal)
Ik bleef thuis wonen vanwege het paard. We hebben de paarden aan huis en ik rijd regelmatig nog concoursen (M2) dus veel trainen, privéles etc. De eerste paar maanden dat ik op kamers ging wonen heb ik even geen concoursen gepland, om zo te zien hoe het ging met het rijden. Voor mij is het gelukkig nog te combineren. Ik woon en op kamers en rijd nog paard + concoursen en lessen. Nou heb ik wel het enorme voordeel met mijn studie dat ik maar weinig college heb (pedagogische wetenschappen). Hierdoor kon ik soms op woensdagavond of donderdag al naar huis. Mijn paard staat max 3 dagen achter elkaar stil, als het langer is laat ik mijn instructrice er een keer op rijden. Nou heb ik ook nog het voordeel dat mijn paard heel braaf blijft al staat ze een paar dagen stil.

Het hangt dus van meerdere factoren af denk ik. Hoe is het karakter van je paard, kan hij/zij het aan om een paar dagen stil te staan en hoeveel tijd vergt je studie/colleges. Kun je eventueel doordeweeks nog een dagje naar huis om te rijden. (Met een studie als geneeskunde wordt het lastig denk ik)

Zelf heb ik dus ook een OV voor doordeweeks. Ideaal vind ik, omdat je dan altijd de mogelijkheid hebt naar huis te gaan en net als de weekendOV'ers mag je nog op vrijdag reizen. Enigste nadeel is dat je niet gratis kan op zondag en dus wel de kans hebt maandagochtend heel vroeg met de trein te moeten (of zondag met 40%)