Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:13

hmmm oke...

Nu het volgende... ik wil een rijbak aanleggen, maar dat is natuurlijk een behoorlijke investering. Dat zou (samen met mijn overige onkosten) mijn winst misschien wel kunnen overstijgen (weet ik nog niet aangezien de offertes behoorlijk uiteenlopen).

Maar kan ik dat dan gewoon afschrijven?

Dan zou ik einde van het jaar dus (bijna) géén winst hebben, maar wel een goede rijbak. Of is dit te eenvoudig gedacht?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:14

Dat kan toch? Investering voor de toekomst :j

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:17

XoNo schreef:
Dat kan toch? Investering voor de toekomst :j

Mag dat zo'n grote uitgave zijn? Lijkt mij dat je niet onbeperkt maar mag afschrijven of wel?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:29

Natuurlijk mag je investeren, grote uitgaven doen. Het is ook helemaal niet raar om het eerste jaar/de eerste jaren verlies te draaien. Je uiteindelijke doel moet zijn om winst te maken, maar het kan heel goed dat de kosten de eerste tijd hoger zijn dan de opbrengsten.
Zoek een accountant/belastingadviseur om te bespreken welke uitgaven als eenmalige kosten moeten worden opgevoerd en welke als investeringen met een afschrijving.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:32

JolandaS schreef:
Natuurlijk mag je investeren, grote uitgaven doen. Het is ook helemaal niet raar om het eerste jaar/de eerste jaren verlies te draaien. Je uiteindelijke doel moet zijn om winst te maken, maar het kan heel goed dat de kosten de eerste tijd hoger zijn dan de opbrengsten.
Zoek een accountant/belastingadviseur om te bespreken welke uitgaven als eenmalige kosten moeten worden opgevoerd en welke als investeringen met een afschrijving.

Oh oke! Ik ga er van de week even voor zitten dan!

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:13

Wie van jullie heeft de eerste jaren van zijn onderneming verlies gedraaid? Of juist veel winst?

Ik hoop dat ik een beetje op nul uitkom dit eerste jaar. Voor mijn zadelmakerij moet ik namelijk nogal wat investeringen doen, maar voor training en instructie hoeft dat niet, dat doe ik gewoon op locatie..
Over training gesproken: gisteren een paard proefgereden bij mijn eerste 'klant' en ze wou me gelijk ook op een ander paard hebben. Dus nu heb ik er 2 voor minimaal een jaar, en met degene die ik al had zit ik nu gelijk vol voor wat training betreft. Alvast een fijne zekerheid, ik ben helemaal blij :-)

En wat ik me ook realiseerde, ik kan gewoon al mijn rijkleding, rijlaarzen etc. op mijn bedrijf zetten! :)*

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:25

Haha Livvy, nu je kooplusten nog weten te beheersen :+ Je kan dat inderdaad op het bedrijf zetten, en BTW terug vragen, maar je moet het nog steeds betalen :D haha

Heb zelf net een prachtige tas gekocht (cowboybag) en daar schrijf ik ook mooi de bon van in mijn administratie. Heb tenslotte een goede tas nodig om ontwerpen in te vervoeren naar klanten! :D

Over het stukje in de krant: mijn oude baas belde nog even om me te feliciteren en te zeggen dat hij me zal bellen als hij weer een leuke opdracht heeft voor een freelancer. Verder veel mondeling natuurlijk, smsjes, linked-in toevoegingen en zelfs een mailtje al vroeg in de ochtend van een man die doet in 'duurzaam bouwen'.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:32

Ja, moet het nog steeds betalen inderdaad haha. Dat zal mijn kooplusten wel remmen ;-)
Leuk dat je reacties krijgt op je stukje!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:45

Livvy: klopt, heb ik ook! :D Hoeveel trainingspaarden neem je aan? Rijd je ze op locatie of komen ze bij jou locatie (of iets wat je huurt?) te staan?

Leuk Yucca dat je stukje nu al vruchten afwerpt!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:42

Super Yucca! Maar je hebt in je stukje natuurlijk ook reclame gemaakt voor je oude werkgevers, dus die zullen daar stiekem ook wel blij mee zijn :D

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:23

Wauw serieus waar, ik hop net even naar EA-CO en alleen al op de 1ste pagina stikt het van de sieraden aanbieders. Allemaal "illegale" shoppies. Slechts een enkeling geeft eerlijk aan het voor de hobby te doen, de rest doet, zoals gewoonlijk, de zakelijk adverteerders weer na, waardoor de lezer niet weet bij wie hij/zij koopt. (zo is bv femke's/hypofocus haar advertentiestijl helemaal na-aap hot bij de kleuterschool fotograven)
Paan, Georgette, jullie zakelijke mening hierover.....?

Edit: Whaha ik heb het nog niet getypt of er staat alweer een nieuw topic over sieraden 8)7

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:40

Ik haak hier weer in.

Holly, dat getuigt van zeer weinig eigen zakelijk inzicht en creativiteit. Werkt door in hun omzet lijkt mij.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:50

Pfoe, jullie gaan hard zeg
*even bijlezen*

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:24

Tsja, wat zal ik erop zeggen Holly. Blij ben ik er niet mee, maar ik weet niet zo goed wat ik er aan zou kunnen doen.

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:07

tja holly dat zal altijd wel gebeuren.

toen wij jaren geleden online shopje begonnen was nog niet zo hot als nu. nu is echt helemaal "hot" tja men wil goedkoper en maakt niet uit waar vandaan komt.

en eerlijk gezegt iedereen denkt toch om zin portomonee

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:42

Yucca wat fijn,gaat de goede kant uit!

Wij hebben gister samen al wat voorbereidingen gedaan voor aanpassingen bij ons op stal,alvast met onze georganiseerde horse agility trainingsdag in mei.
Er moet veel gebeuren en investeerd worden,maar het word wel erg gaaf.
Er komen 9 vaste paddocks voor klanten, heb er zin in!
Hopelijk valt dan vandaag eindelijk eens het btwnummer in de bus,we willen toch wel erg graag online :-)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:36

Goedemorgen! Ik heb mijn eerste workshop-klant :D :D Heb op mijn site staan dat de workshop begint in april, heb nog niets voorbereid, haha. Dus vandaag even snel een flyer maken en rondhangen zodat ik wat meer mensen krijg voor deze workshop!

Timokyana, spannend hoor, zeker als er veel geinvesteerd moet worden. Ik heb trouwens even je advertentie bekeken: ik heb werkelijk geen idee wat HA (horse agility) is en dit wordt ook niet duidelijk omgeschreven in je advertentie. Ik weet niet of dit bedoelt is voor ervaren HA-ers (?) maar ik zou als niet-kenner niet snel inschrijven omdat ik niet weet wat het is. Dus misschien is dat nog iets om over na te denken!

Holly, vervelend ja van hobby-mensen. Maar je moet toch op een één of andere manier je daarop aan te passen. Hun doen dat niet voor je, dus moet je zelf zorgen dat je iets 'bijzonders' hebt waarom mensen toch bij jou kopen. Makkelijkere gezegd dan gedaan, dat wel natuurlijk :+

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:05

TK volgens mij had ik het al eens eerder gezegt, maar je kunt al gewoon van start hoor. Het enige waar je eventjes rekening mee moet houden is dat je nog geen BTW mag rekenen als je het nummertje nog niet in huis hebt. Maar ik neem aan dat je niet nu meteen allaminuut een factuur te versturen hebt? En je mag de factuur ook altijd wat later versturen, zie hier:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... maken.html

Ik vind het soms toch best wel eens irritant. Ik merk aan de reacties van de mensen dat ze gewoon echt niet meer weten of ze nu met een ondernemer of een hobbyaar van doen hebben. Dat is soms best lastig.
Heb je een foto van zus en zo, is het wel echt, ik bied blabla, oh sorry ik was je vergeten ik ga het nu overmaken.....Het is er ook zo'n rommelmarkt van hobbyaars die hun best doen je advertentiestijl na te apen.
Ik vraag me wel eens af, hoe kunnen wij er voor zorgen dat de lezers weten dat ze met een bedrijf van doen hebben, moeten wij daar dan echt alle bedrijfsgegevens open en bloot voor gooien?
Hoe denken jullie daar over?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:10

Maakt het voor de klant uit dat of ze met een bedrijf van doen hebben of een hobbyist? Zo zit ik nu even te denken, want daar zou je ergens dan je voordeel uit moeten halen...

Na-apen gebeurd overal helaas...je zult dan zelf steeds weer met iets nieuws moeten komen, je kan het ze moeilijk verbieden na te apen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:23

Yucca, bedankt voor je tip.had er inderdaad niet bij stil gestaan dat er mensen zullen zijn die niet weten wat het inhoud.
Zal een nieuwe advertentie aanmaken met een duidelijkere omschrijving!

Holly, dat wist ik niet.heb er denk ik de vorige keer overheen gelezen.
Super,dan kunnen we dus eigenlijk al wel officieel van start gaan.bedankt!

Holly,kan me voorstellen dat het in jouw branche erg vervelend is.
Ik zou alleen niet kunnen bedenken waarom je juist bij een bedrijf zou kopen dan bij een particulier.
Ik geloof wel dat ik meer vertrouwen in een bedrijf zal hebben dan in een particulier qua betreft betalingen en opsturen en garantie.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:24

breek even in ..

heb een vraagje voor de verzenders onder jullie
welke verzender / couriers / postbedrijf gebruiken jullie en waarom , hoe bevalt die en wat zijn hun kosten ?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:32

Nickyu, ik verstuur niets, dus ik kan je daarmee niet helpen!

Graag gedaan Timokyana. Ik zou het echt leuk en enthousiast uitleggen in je advertentie, dat spreekt denk ik wel veel mensen aan!

Iemand gister Pauw en Witteman gezien, ik heb naar aanleiding daarvan dit boek besteld: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Heeeel fout, hahaha maar vond het wel leuk voor mijn vriend (en dan lees ik zelf ook mee, ;) )

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:38

Ik heb het ook gezien Yucca, maar ik kan daar niks mee. Ik snap ook wel dat je niet DE tip kan geven, maar ik verwacht ook niet dat iedereen die 'moeten' verandert in "willen' miljonair wordt. Die Amerikaan vond ik maar een rare gast, daar zal ik wel te nuchter voor zijn.
Dat van die 5 jaar terugkijken, vond ik denk ik nog de meest zinnige opmerking.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:43

Het is hardstikke Amerikaans, maar mijn vriend houdt daar wel van..:+ (hij houdt ook enorm van amerikaanse humor.....ligt altijd plat bij serie's terwijl ik denk: dat ga je niet meeeeenen!) :D

Positief denken vond ik toch ook wel een heel goed punt. Probeer dingen die je 'dwars' zitten om te buigen naar positieve zaken, en ben enthousiast! Die knoop ik ook even goed in mijn oren, voor als ik weer eens zit te doem-denken.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:51

@Holly: Ik denk dat je dat soort mensen altijd wel zult houden! Zeker die nieuwe rage met 1 bloemenoorbel is echt te erg momenteel hier op bokt! Gezien in GTST... Nage-aapt van GTST zul je bedoelen!! Maar ook Hilda en ik en zo hebben daar mee te maken! Iedere dag komen er min. 3 adv. van 'fotografen' op te staan! "No Cure No Pay" vind ik maar een rare gang van zaken, maar soms willen mensen gewoon niet meer voor betalen! De armbanden die jij levert zijn gewoon wat duurder omdat ze kwalitatief veel beter zijn! Ik koop ook wel eens een goedkopere armband omdat ik weet dat ik hem naar een paar weken toch niet meer aan doe en er dan niet zo veel voor ga betalen, maar aan de andere kant kan ik voor sierraden ook wel weer meer betalen als de kwaliteit goed is! Als jij je klantenkring kan aanspreken, dan zou ik me niet zo druk maken om de rest! De mensen die bij die hobbyisten dingen kopen, die kopen toch niets bij jou, omdat ze geen oog hebben voor kwaliteit! En ik denk dat je die mensen ook niet als klant wilt!

Wat betreft dat boek lijkt het me wel interessant, maar momenteel zijn er ZO VEEL van dat soort boeken (The Secret en zo!), dat ik ze echt niet allemaal ga lezen! Ik denk dat je toch meer hebt aan marketing cursussen en zo! Positief denken is en blijft een belangrijk iets, maar is verdomt moeilijk! En uiteindelijke komen bijna alle boeken daar op uit!