Kunstacademie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Red_Savage

Re: Kunstacademie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 22:14

Ja, dat is beter verwoord. :D
Maar het trekt me echt wel. Het risico van de onzekerheid zou ik er toch wel voor nemen.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:21

als je zekerheid zoekt,
moet je niet de kunst in gaan.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:30

Dochterlief is nu eindejaars op het Grafisch in Rotterdam en momenteel bezig voor de toelating op WDKA.
Haar richting is animatie, maar maakt zelf uitstapjes naar 3D, film en games.
En een netwerk opbouwen is in dit wereldje ook erg nuttig.
Al ben je nog zo crea, zonder netwerk kom je niet waar je wezen wilt. ;)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 12:25

Goede tip. Ik denk ook jezelf to veel mogelijk promoten. Is natuurlijk wel lastig tussen allll die kunstenaars. :D
Maar volgens mij moet je vooral niet al the zuinig zijn met het rondstrooien van je naam. :D

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:28

Oké, aangezien dit topic al een tijdje stil ligt, hoop ik dat er toch mensen zijn die kunnen/willen antwoorden op mijn vragen :))
(heb nog gezocht via de zoekmachine maar geen enkel ander topic leek me juist om mijn vragen te stellen)

Het zit dus zo.
Ik volg nu een lerarenopleiding biologie en plastische opvoeding in België (In het KHBO, in Brugge). Dit is een bachelor-opleiding aan een Hoge school.
Zit nu in m'n tweede jaar, dus als alles goed verloopt moet ik hierna nog één jaartje (eigenlijk een halfjaar + halfjaar stage) en dan heb ik mijn diploma lerarenopleiding.

Nu ben ik meer en meer beginnen nadenken over die plastische opvoeding richting. Ik teken al sinds kleinsaf, maar door deze richting te doen merk ik dat ik heel veel heb bijgeleerd en als ik moest kunnen ik heel graag iets verder zou willen doen na mijn studies nu.
Ik weet dat een kunstrichting zeker niet de makkelijkste is (qua toekomst en heeel veel werk), maar ik heb het er wel voor over en ik wil me gewoon nog meer kunnen ontwikkelen. Ik zou dus graag autonoom beeldende kunst verder doen.

Ik zou graag ergens buiten België de opleiding volgen, en had dus al zitten kijken via internet naar kunstacademies in Nederland.
Ik heb al verschillende positieve, maar ook negatieve dingen gelezen over Gerrit Rietveld Academie. Ook heb ik al zitten lezen over HKU, lijkt me wel een fijne school :)) Heb ook al dingen gelezen over ArtEZ en nog veel meer scholen.

Mijn vraag is nu;
Zijn er hier mensen die deze richting volgen? Zo ja, in welke school?
En hoe bevalt het je daar? Qua sfeer, docenten, opdrachten, toelatingsexamen,...
Zijn er nog andere scholen waaraan jullie denken? (mag ook buiten Nederland zijn)
En hoe zit het met het diploma, heb al gehoord dat een diploma vanuit België niet telt in Nederland en omgekeerd. Als dat zo is dan zou het wel maar nutteloos zijn dat ik het doe natuurlijk :)

Het kan natuurlijk zijn dat ik nog van gedacht verander na het lezen van ervaringen, maar ik ben er nu al mee bezig terwijl ik volgend jaar pas afstudeer in mijn richting die ik nu doe, dus ik wil het wel heel graag doen :+
Moest ik kunnen dan zou ik zelf heel graag naar het buitenland gaan om zo'n studie te volgen, maar het 'probleem' is dat ik nog met m'n paard zit. En ik heb nu al zo weinig tijd voor haar door het vele werk, en dat zal er in de toekomst niet op verbeteren... Dus wat dan gedaan met mijn paard?
Nederland is ook al een eind van huis, maar wel haalbaar om af en toe naar huis te komen..
Uiteindelijk gaat de studie wel over 4 jaar, dus dat is niet niets. Ik vraag me trouwens af of er scholen zijn (vb in het buitenland dan) waar je een 1jarige opleiding kan volgen.

Als ik dan denk van; stel dat ik deze opleiding doe, wat dan gedaan met mijn paard?
Zijn er ook mensen die zo'n keuze hebben moeten maken? Studie en paard tesamen, wat nu gedaan? :( (want de gedachte om haar op te geven voor een studie waarvan ik op dit moment niet zeker ben is een hel -niet zeker op vlak van; welke school, waar, kosten, ....-).

Daarom dat ik dus naar heel veel informatie op zoek ben, om een duidelijk zicht te hebben bij de opleiding. Want je kan wel zitten wegdromen, maar het moet natuurlijk nog realistisch zijn.

(Alhoewel mijn broer nu al een jaar in Spanje gestudeerd heeft voor Webdesign en daar nu woont en werk heeft, lijkt voor sommige mensen allemaal niet mogelijk, maar het is dus wél mogelijk als je je er voor inzet en als je het écht wil.)

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:46

Ik doe (autonome) beeldende kunst aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. HKU zou mijn 2e keus geweest zijn, Rietveld... niet mijn school, laat ik het zo zeggen. :o

Mij bevalt het tot nu toe erg goed :) kleine klas, fijne sfeer. Leuke opdrachten en het voelt allemaal heel 'natuurlijk' voor mij (zeg maar dat het de gewoonste zaak van de wereld is om daar op school te zitten).
Toelating bestond uit 2 delen, was wel even spannend natuurlijk maar kreeg meteen al te horen dat ze positief over me waren, dat scheelt. Van de bijna 500 zijn er uiteindelijk zo'n 40 toegelaten.
Hoe het zit met diploma NL/België weet ik niet. Lijkt me wel vreemd als het niet zou tellen.

Het is sowieso iets dat je graag moet willen, anders kom je er niet. Motivatie is erg belangrijk (ook bij je toelating zien ze dat graag). En natuurlijk creativiteit, maar dat is logisch.

Ik heb zelf geen paard maar ik kan je nu wel vertellen dat het niet praktisch is. Iig niet voor mij, ik zit dagelijks van 9 tot half 5 op school in principe, ook nog les in de avonden (1x per week soms 2), je hebt wel vaker dingen in het weekend en natuurlijk ook nog huiswerk. Daarbij is het een dure opleiding aangezien je al je materialen (les, huiswerkopdrachten) zelf moet betalen. Puur om het geld alleen al zou ik geen paard kunnen onderhouden, want echt veel tijd om te werken heb je natuurlijk niet. Misschien dat het zou kunnen als je voor de rest geen leven overhoudt wbt vrienden/vriendje en je een verzorgster neemt en op een stal staat waar alles voor je gedaan wordt... maar ik denk dat het erg lastig is.
Meisje uit mijn klas heeft een paard, maar die is ook van haar moeder geloof ik. Dat scheelt natuurlijk alweer een hoop.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:16

Bedankt voor de snelle reactie!

In het hoeveelste jaar zit jij nu? :)
Hoe zit de dagindeling dan precies in elkaar? Welke vakken heb je precies (theoretische vakken/praktische vakken).
En de opdrachten die je er krijgt, zit er veel variatie in?
(sorry voor al de vragen hoor :+)
Wel fijn om te horen dat het er zo 'natuurlijk' aan toe gaat, zoals je zegt; dat je het gevoel hebt dat je daar écht op je plaats zit!
De sfeer zit er wel goed geloof ik? En hoe zit het met de docenten?

Ik heb nu een docent voor het atelier 'kleur'. Die is vooral bezig met schilderen en kleurgebruik. Soms krijg ik het echt van haar, de manier waarop ze doet, ze kan haar precies alles permiteren en denkt soms echt dat ze 'the queen' is. Haha! (maar dat ligt dan waarschijnlijk gewoon in haar aard). Daarintegen geeft ze wel supergoed les, streng en soms erg directe commentaar, maar dat vind ik net goed, want alleen zo leer je iets!
Ik kan dus best wel veel kritiek verdragen, gewoon omdat ik het ook echt wil leren!

Ken je toevallig studenten die afkomstig zijn van ergens anders die in je richting zitten?
Ik kan natuurlijk ook hier in België de opleiding gaan volgen, maar ik heb al veel negatieve dingen gehoord over het KASK. Blijkbaar laten ze makkelijk studenten toe in het 1e jaar, waardoor ze na het 1e jaar dus echt moeten gaan selecteren en waardoor er dus dan pas superveel studenten afvallen. Dan eindig je je 1e jaar en besef je dan pas dat je niet door mag naar je 2e. Voor mij is dit verloren tijd. Ik ken ook wel een meisje die de richting gevolgd heeft hier in België en die zei dat ze haar echt zat te vervelen op den duur. Altijd die zelfde opdrachtjes...

Van die diploma's weet ik het alleen omdat er een meisje in mijn klas zat die vroeger lerarenopleiding gedaan had in Nederland, die is dan verhuist naar België en haar diploma was hier niet geldig. Dus is ze opnieuw met haar opleiding moeten beginnen hier in België. Het kan natuurlijk zijn dat het enkel voor lerarenopleiding is... maar daar kom ik wel nog achter dan :)

En zoals je zegt besef ik heel goed dat een paard met deze studie combineren echt moeilijk wordt. Ik heb het nu al zo druk met school. Aangezien ik nu 2 vakken combineer heb ik voor beide vakken veel werk. Zeker voor plastische opvoeding hebben we superveel werk. Ik zit nu in mijn examens, de tijd die je krijgt gebruik je dus normaal om te studeren, maar ik heb nu dus nog redelijk wat werk voor P.O. Dan heb je nog je algemene vakken waarvoor je veel verslagen moet maken ed. Ik ga/kan nu nog maximum 3 keer in de week naar m'n paard toe, terwijl dit vroeger bijna elke dag kon.
Stel dat ik ervoor kies om deze opleiding nog te gaan doen dan vindt ik het ook zo'n zonde om iedere maand stalgeld te betalen, terwijl zowel ik als m'n paard er niets aanhebben.

Ik heb natuurlijk nog een jaar om er over na te denken, maar ja, een paard mag ook niet de reden zijn dat je niets meer 'meer' in je leven kan gaan doen vind ik.

EDIT: Heb even je profiel en je blog bekeken! Echt zalige foto's :)) en je tekeningen zijn ook echt goed!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:52

Zijn hier ook bokkers die ervaringen hebben met de academie in Groningen?

En is de toelating moeilijk? Ik zit nu in mijn TL examens (hoogste van vmbo) en kan tot nu toe
geen enkele mbo opleiding vinden die redelijk in mijn plaatje past.
Zo ben ik naar een informatie dag geweest die kort informeerde over de CIBAP in zwolle en verdere opleidingen
in leeuwarden of drachten die met tekenen te maken had, zoal mode/product design.
Maar al die dingen trokken niet echt mijn aandacht en bovendien vond ik het niveau van de cibap best wel laag en dus tegenvallen..
Bovendien zijn de opleidingen op de cibap niet echt wauw.

Ik had vandaag tekenen en mijn tekendocent vroeg of ik al een keuze had gemaakt, wat voor opleiding is wrs zou gaan doen.
Ik heb dus verteld dat alles een beetje tegen viel en toen kwam ze dus met het idee of ik misschien eens moest gaan kijken
of de kunstacademie in groningen wat was. Daar heeft zei ook op gezeten en je hebt verschillende opleidingen die wel bij mijn
plaatje zouden passen.

Maar ik kwam natuurlijk gelijk met de vraagtekens, want het is immers een HBO opleiding en ik heb dan alleen een vmbo diploma
dus technisch gezien zou dat niet kunnen. Nou vroeg ik mij af, als je tijdens zo'n intake, of vooraf er al naar toe gaat en
een dikke portfolio mee neemt met alles en nog wat, schetsen, processen, afgewerkte werken etc. etc. En laten zien dat
je echt gedreven bent en graag wilt leren en je inzet en openstelt voor kritiek, dat ik dan evt. zonder havo of mbo diploma aangenomen kan worden?

Zou dat kunnen? :o

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:06

Ik zit nu in mijn eerste jaar, daarom heb ik ook nog alle vakken (na dit jaar ga je kiezen en krijg je je eigen atelier - dan zullen de lessen/opdrachten dus ook gaan veranderen). In principe heb je 2 vakken op een dag, of 1.
Vakken die ik heb zijn een "vrij" vak waarvoor je persoonlijke opdrachten krijgt (kan je dus uitwerken in elke vorm, soms krijg je meer specifieke opdrachten en je neemt het mee in de les en dan wordt iedereen besproken met de klas erbij), tekenen (meer de technische kant, dus perspectief, stillevens, mensen etc.), 3D, sculpture, art orientation (1x per week de hele dag half NL door naar musea/galerieën etc), art theory (1x in de week 's avonds lectures), fotografie, kunstgeschiedenis, filmgeschiedenis (om de 2 weken 's avonds, oude films kijken), schilderen (hele dag) dat wisselt om de week af met grafiek.

Opdrachten verschillen, zo doe je bij de een vooral veel thuis, bij de ander (bijv schilderen) probeer je zoveel mogelijk in de les te werken, dat hangt af van de leraar. De meeste opdrachten zijn behoorlijk vrij, al zijn ze klassikaal kun je er wel vaak geheel je eigen invulling aan geven.

Leraren zijn aardig en het valt me ook reuze mee hoe streng ze zijn :j had verwacht dat er wat meer "afgekraakt" zou worden maar vaak zijn ze positief en is de kritiek iig goed onderbouwd. Heb eigenlijk geen enkele leraar die ik niet mag.

Natuurlijk zullen de vakken/indeling per school verschillen, de ene school is wat traditioneler (mijn school), de ander meer conceptueel (Rietveld... mij dus wat te eh, zweverig :+ en te "kijk ik zit op de kunstacademie hoe cool ben ik ik ben oh zo artistiek", maar dat was mijn gevoel erbij)

Of ik studenten ken die afkomstig zijn van ergens anders? Een deel van de groep, we hebben mensen uit Malta, meerdere Oostbloklanden, Brazilië, Duitsland, etc. (geen Belg trouwens). School staat internationaal goed aangeschreven naar het schijnt vandaar dat er aardig wat mensen uit het buitenland toelating doen.
Vandaar dat de lessen ook in het Engels zijn. Voor de ene klas dan, we hebben 2 klassen en ze hebben de internationale studenten in één klas gestopt (daar zitten ook een paar Nederlandse studenten bij).

Bedankt voor je compliment trouwens. :) Ik heb alleen weinig nieuw werk (van school) online staan, moet hoognodig eens worden bijgewerkt want ik geloof dat de meeste tekeningen die er staan gemaakt zijn in de periode dat ik 14-17 was.

_Bitje_, je moet een havo diploma (of mbo) hebben of een 21 plus toets doen om toegelaten te worden.
Ik weet dat ze hier wel eens mensen aannemen die geen diploma hebben of niet slagen voor de toets, maar dat komt héél zelden voor. In mijn jaar iig niet, ken verder ook maar 1 student (inmiddels afgestudeerd) die dat had maar misschien had dat er ook mee te maken dat ze uit het buitenland kwam (Rusland) en daar de scholing wss anders is (misschien had ze iets vergelijkbaars gedaan, maar ze was iig pas 16 toen ze werd toegelaten). Ik weet ook niet of het überhaupt van de overheid wel zou mogen.
Je zou altijd kunnen vragen of je het mag proberen... overigens weet ik niet hoe het zit in Groningen op de academie, ik weet ook niet hoe streng ze daar zijn. Maar ik geef het weinig kans.
Ik weet hoe je werk eruit ziet en dat is niet verkeerd, maar ik weet niet of je naast nagetekende dingen ook nog vrij werk hebt (met alleen nagetekende paarden/mensen kunnen ze weinig, ze willen ook creativiteit zien en zeker niet alleen tekeningen, het liefst van alles wat zodat ze zien dat je open staat voor elke kunstvorm) en het werk dat je hebt is niet slecht, maar ik betwijfel of het goed genoeg is om ze te overtuigen. Maar... niet geschoten is altijd mis, misschien eens informeren bij de academie? Ze gewoon even mailen of vragen op de open dag?
Overigens zit (zat?) Janique op bokt in Groningen, je zou haar even kunnen pb'en.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:30

_Bitje_ schreef:
Zijn hier ook bokkers die ervaringen hebben met de academie in Groningen?

En is de toelating moeilijk? Ik zit nu in mijn TL examens (hoogste van vmbo) en kan tot nu toe
geen enkele mbo opleiding vinden die redelijk in mijn plaatje past.
Zo ben ik naar een informatie dag geweest die kort informeerde over de CIBAP in zwolle en verdere opleidingen
in leeuwarden of drachten die met tekenen te maken had, zoal mode/product design.
Maar al die dingen trokken niet echt mijn aandacht en bovendien vond ik het niveau van de cibap best wel laag en dus tegenvallen..
Bovendien zijn de opleidingen op de cibap niet echt wauw.

Ik had vandaag tekenen en mijn tekendocent vroeg of ik al een keuze had gemaakt, wat voor opleiding is wrs zou gaan doen.
Ik heb dus verteld dat alles een beetje tegen viel en toen kwam ze dus met het idee of ik misschien eens moest gaan kijken
of de kunstacademie in groningen wat was. Daar heeft zei ook op gezeten en je hebt verschillende opleidingen die wel bij mijn
plaatje zouden passen.

Maar ik kwam natuurlijk gelijk met de vraagtekens, want het is immers een HBO opleiding en ik heb dan alleen een vmbo diploma
dus technisch gezien zou dat niet kunnen. Nou vroeg ik mij af, als je tijdens zo'n intake, of vooraf er al naar toe gaat en
een dikke portfolio mee neemt met alles en nog wat, schetsen, processen, afgewerkte werken etc. etc. En laten zien dat
je echt gedreven bent en graag wilt leren en je inzet en openstelt voor kritiek, dat ik dan evt. zonder havo of mbo diploma aangenomen kan worden?

Zou dat kunnen? :o

Ik zit op de academie Minerva in Groningen. Ik heb trouwens ook op het Cibap gezeten. :P Daar deed ik ook nog eens de 2-jarige opleiding dat was net een knutselclubje zo simpel. _O- Maar wel een ontzettend toffe tijd gehad. O:) Na die opleiding heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben gewoon naar een toelating vd kunstacademie in Groningen gegaan. Ik had alleen maar een klein mapje mee met dingen er in waarvan ik nu denk; dat ik dat durfde te laten zien.. := Na mijn toelating kreeg ik te horen vd leraar dat ik een te lage vooropleiding had en er van uit moest gaan dat ik absoluut niet toegelaten zou worden omdat het simpelweg niet kan nu ze bij Hanze hogeschool zijn aangesloten. Maar na een maand kreeg ik opeens een brief door de bus dat ik toch toegelaten was. *\o/* Dat was echt geweldig nieuws gezien ik alle hoop al had opgegeven! :D

Ik ken helaas wel meerdere die ook van het Cibap kwamen met mijn vooropleiding die een geweldig portfolio hadden maar hen is het toch niet gelukt.. Maar mijn ervaring is dus dat het zeker wel mogelijk is! Gewoon doen! Ik bedoel nee heb je en ja kun je krijgen. :j

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:56

Oké, wat leuk zeg dat je toch werd toegelaten !
Wat ik mij alleen wel afvraag is of het überhaupt wel zal lukken ivm de ' normale ' vakken zoals engels en nederlands die je daar gewoon Moet volgen . Zou ik dat wel kunnen bijbenen als ik van Het vmbo kom ?
En ik ben dan 16 , dus krijg geen ov van de overheid , dus die reiskosten zijn dan ook behoorlijk. En dat mag dan niet van mijn ouders, ook wel logisch.

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:00

Je krijg geen Engels en Nederlands op de kunstacademie... of in Groningen wel?

Marloez, hoe oud was jij toen? Hoefde je ook geen 21+ test te doen? Welke richting was het? Gewoon nieuwsgierig hoor.
16 is wel erg jong, vaak kijken ze ook naar leeftijd. Maar goed, zoals ik al zei, niet geschoten is altijd mis. Ik zou alleen eerst de voordelen en de nadelen goed tegen elkaar afwegen. Is het niet mogelijk om havo te doen na je vmbo?
Het zal per richting ook wel verschillen qua toelating trouwens. Ik kan me voorstellen dat ze bij grafisch iemand eerder toelaten als die persoon wel deels een vooropleiding heeft gedaan, maar die niet helemaal gehaald heeft dan iemand die nog helemaal 'blanco' van de middelbare school af komt.
Misschien is beeldende kunst daar dan weer 'vrijer' in dan een andere richting, maar het zou natuurlijk ook juist best strenger kunnen zijn.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:04

Fiffill schreef:

Marloez, hoe oud was jij toen? Hoefde je ook geen 21+ test te doen?
16 is wel erg jong, vaak kijken ze ook naar leeftijd. Maar goed, zoals ik al zei, niet geschoten is altijd mis. Ik zou alleen eerst de voordelen en de nadelen goed tegen elkaar afwegen. Is het niet mogelijk om havo te doen na je vmbo?

Dat is wel mogelijk, en qua leren kan ik het ook wel aan alleen mijn probleem is dat ik naast het tekenen 2 ponys heb en dan weet ik zeker dat ik het leren aan de kant schuif en het vevolgens niet haal. Dat doe ik nu ook, alleen het verschil is dat ik het niveau van het vmbo niet moeilijk vind en ik met even over kijken wel een voldoende haal. Maar met de havo gaat dat vast niet meer zo makkelijk en is de leerhoeveelheid veel meer .

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:10

Op mijn opleiding haal je het met 2 pony's ook niet vrees ik om heel eerlijk te zijn.
Als je écht naar de academie zou willen zou ik het via havo proberen (als je niet wordt aangenomen) maar als je nu al zegt dat je pony's voor je leerwerk gaan, wordt het op de academie wss ook niets. Ik weet niet wie je pony's betaald, maar als jij dat zelf bent en als je al geen stufi, geen ov zou krijgen, dat trek je niet.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:14

_Bitje_ schreef:
Fiffill schreef:

Marloez, hoe oud was jij toen? Hoefde je ook geen 21+ test te doen?

Dat is wel mogelijk, en qua leren kan ik het ook wel aan alleen mijn probleem is dat ik naast het tekenen 2 ponys heb en dan weet ik zeker dat ik het leren aan de kant schuif en het vevolgens niet haal. Dat doe ik nu ook, alleen het verschil is dat ik het niveau van het vmbo niet moeilijk vind en ik met even over kijken wel een voldoende haal. Maar met de havo gaat dat vast niet meer zo makkelijk en is de leerhoeveelheid veel meer .

Al bedacht wat voor hoeveelheid je op de kunstacademie je voor je kiezen krijgt? := Ik heb atheneum gedaan, maar ik vind het nu een stuk zwaarder hoor. Je hoeft nauwelijks iets te leren (heb 2 theorievakken) maar de hoeveelheid opdrachten en werk die je te verstouwen krijgt is verre van vergelijkbaar met de havo gok ik.

Overigens ik train daarnaast mn pony nog wel zo'n 4 keer per week maar dat kan ook alleen omdat ie aan huis staat (en ik gedeeltelijk thuis woon nog) en als ik er een dagje niet kan zijn hij wel zn eten en verzorging krijgt. Anders is het wel moeilijk denk ik, als je er echt elke dag heen zou moeten.

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:20

Ik moet er niet aan denken om nu (in mijn eentje) een paard te moeten onderhouden, kan sowieso niet qua geld (stufi en meer heb ik nodig voor school), en qua tijd ook niet. Woon dan wel nog thuis - moet dus wel reizen - maar om elke dag naar een paard te moeten gaan en die te verzorgen/rijden, dan heb ik sowieso geen tijd voor mijn vriend(en) die ik nu alleen in het weekend zie, want dan zou ik ook nog een hoop moeten werken om alles te bekostigen en dat gaat 'm al helemaal niet worden want die tijd is er niet. Als ik uit huis ga is er uiteraard helemaal geen geld/tijd voor. Nee, dat zou echt niet te doen zijn.

Nee, meer tijd dan op de middelbare school is een te idealistisch beeld. :=

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:20

Bedankt voor alle info hierboven :)) daar kan ik wel wat mee voor het moment :)

Ik denk dat ik het ook eerst en vooral eens ga moeten voorstellen aan m'n ouders. Die zijn ervan op de hoogte, en ze weten dat ik na mijn opleiding nog iets wil doen.. en ze gaan er ook wel akkoord meegaan (ze doen er toch niet moeilijk over en ze willen net dat ik er iets meer mee ga doen) maarja, ik moet mezelf eerst nog eens heel goed informeren over bepaalde studies. En over bijkomende problemen als ik vb een studie wil doen (denk dan aan mijn paard... dit is eigenlijk de grootste factor die me zou tegenhouden om het niet te doen).

Over de opleidingen hier in België heb ik nog niet veel goeds gehoord, dus daarom dat ik ook meteen dacht aan Nederland of andere landen. Maarja, dan zit ik dus weer met het probleem: paard. En is het de moeite waard om mijn paard op te geven voor een studie of niet? Sja, dat moet ik voor mezelf uitmaken denk ik, maar voor mij zou dit niet één van de makkelijkste beslissingen zijn.
Zo'n studie kost geld (en zeker deze, al het materiaal die je telkens moet aankopen), maar een paard kost ook geld.

Oja, ik kan vb wel goed dingen natekenen/schilderen... maar zelf dingen ontwerpen/creëren moeten we in deze opleiding die ik nu doe niet echt doen (alhoewel we in ons 3e jaar een eindwerk mogen maken, we krijgen dan een thema en moeten een 3luik maken, hoe of wat je doet maakt niet uit, dus daar ben je wel heel vrij in, maar nu zijn we wel nog gebonden aan die gewone opdrachten, natuurlijk maak je je tekeningen en schilderijen elk op je eigen manier/stijl.) Maar ik wil en voel dat ik meer wil, en dat ik meer wil ontwikkelen in zelf concepten creëren en maken ed. Dat is ook één van de redenen waarom ik die opleiding zou willen doen, maar blijkbaar verwachten ze wel dat je dit al kan? Of in beperkte mate of...?
Nu, ik denk dat we daarin volgend jaar wel vrijer zullen zijn...

Ik heb gelukkig nog een groot jaar om na te denken hoe of wat...

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:27

Fiffill schreef:
Ik moet er niet aan denken om nu (in mijn eentje) een paard te moeten onderhouden, kan sowieso niet qua geld (stufi en meer heb ik nodig voor school), en qua tijd ook niet. Woon dan wel nog thuis - moet dus wel reizen - maar om elke dag naar een paard te moeten gaan en die te verzorgen/rijden, dan heb ik sowieso geen tijd voor mijn vriend(en) die ik nu alleen in het weekend zie, want dan zou ik ook nog een hoop moeten werken om alles te bekostigen en dat gaat 'm al helemaal niet worden want die tijd is er niet. Als ik uit huis ga is er uiteraard helemaal geen geld/tijd voor. Nee, dat zou echt niet te doen zijn.

Nee, meer tijd dan op de middelbare school is een te idealistisch beeld. :=

Zo waar....
Mensen denken vaak: ooh hoge school, chill! Meer vrije tijd...
Maar helaas is dit niet zo, toch niet bij de opleiding die ik nu doe.
Ik verdrink soms in het werk en zoals ik al eerder zei; tijd voor m'n paard heb ik nu ook al bijna niet meer. (hangt natuurlijk af van week tot week). Maar dan vind ik het ook niet eerlijk tegen over mijn paard dat ik de ene week wél veel kan rijden en de andere week niet kan rijden... Gelukkig staat ze bij mijn dierenarts thuis waar een weide aanwezig is. Dus ze komt wel genoeg buiten. Maar 't is zo'n zonde voor het paard, want er zou zoveel meer mee bereikt kunnen worden. Helaas heb ik NU AL de tijd daar niet meer voor. Ik heb nu examens, ik heb tijd om mijn paard even te gaan longeren, maar meer tijd heb ik niet. En ik wil eerlijk toegeven dat de examens in mijn opleiding nog meevallen qua studietijd en zooo zwaar zijn ze niet, maar je moet er gewoon heel veel voor werken (denk dan vooral aan P.O) waardoor je vaak gewoon geen tijd hebt om je cursussen bij te houden.

En ik weet dat het in de toekomst niet beter zal worden :(
Ofwel zet je je volle gedachten op je studies, of wel niet. Dus voor mij is dit nu nog een groot vraagteken, of de studie het waard is. Maar als ik denk dat ik m'n paard moet wegdoen, dan is dit echt hel voor mij.

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:40

Het lijkt mij ook moeilijk om te moeten kiezen tussen je studie en je paard, dat is echt iets waar alleen jij over kunt beslissen.
Maar is het geen mogelijkheid om een deeltijdstudie te volgen?

Bij mijn school was het zo dat je 1x langskwam met je portfolio en dan bekeek de coördinator van de afdeling het. Was het goed genoeg mocht je door naar de 'echte' toelating (met meerdere leraren, hoofd afdeling etc). Was het nog niet helemaal goed kreeg je tips of een extra opdracht, sommige mensen moesten die 1e keer nogmaals overdoen anderen mochten meteen door.
Ik mocht meteen door, maar hij gaf me mee dat ik meer schetsen mee moest nemen. Ook had ik eigenlijk alleen 2D werk (tekeningen, schilderen, fotografie) omdat ik zelf nooit aan 3D deed, maar dat wilde hij ook zien. Het maakte niet uit of ik kon kleien (bijv) of niet, maar ze willen zien dat je er voor openstaat en het probeert.

Jongen uit mijn klas heeft 2x extra terug moeten komen, hij had alleen nageschilderde dingen en ze willen eigen concepten zien. Daar gaat het voornamelijk om, de ideeën, want goed technisch leren tekenen kun je makkelijker leren dan het verkrijgen van ideeën. Vandaar dat ze ook veel schetsen (dummies, schetsboeken) willen zien want daar staan juist vaak dat soort kleine dingetjes in.

Als je veel tijd wilt moet je rechten/communicatie oid gaan studeren, heb vrienden die dat doen en die hebben maar 6 of 9 uur les in de week en gaan dan ook de halve week uit.. tsja, da's een groot verschil! Maar ik doe liever iets wat meer tijd kost maar waar ik echt plezier van heb dan dat ik ga selecteren op andere voorwaarden.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:37

Ik was 18 toen ik toegelaten werd. :) Richting illustratie maar dat ging nooit zo soepel. Nu in m'n 4e jaar is duidelijk geworden dat ik autonoom werk en nou gaat het echt super. Mag helemaal m'n eigen ding doen en ga daarin compleet los! :P

Qua tijd ligt vooral aan jezelf, ik werk vrij snel dus heb al gauw een hele lading aan werk na een week terwijl anderen dan met 1 schilderij aan komen zetten.

Ik heb m'n pony gewoon mee verhuist naar Groningen vanuit Friesland en die staat nu 5 minuten van m'n kamer op een manege. (En ik heb ook nog een hond. O:) ) Hoe ik het bekostig; Lang leve de studieleningen, die los ik ooit wel weer af. :7

Ik doe wel een jaar extra nu, maar dat is wegens persoonlijke omstandigheden. De theorie heb ik ook veel moeite mee gehad maar dat komt omdat ik daar gewoon niks aan vind. Heb dat op alle scholen altijd al gehad, ik haat leren dus dan doe ik het gewoon niet. :P Uiteindelijk moet je dan dus alles in 1 keer doen op het allerlaatste moment.. tot op heden nog niet gedaan dus ik zal er zo zachtjes aan toch maar eens aan moeten geloven..