Paarden opleidingen zinvol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juline

Re: Paarden opleidingen zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:50

Ga hier ook maar eens reageren.

Ook ik ben 1 van die (lekker denigrerend) pennymeisjes zoals jullie beschrijven. Ik ben zelf nu zo'n 8 jaar geleden na het vbo naar mbo paardenhouderij gegaan. Ook door leuke praatjes van die school. Ik ben na 3 jaar niveau 4 vertrokken met diploma niveau 2. De opleiding was erg sport gericht en ik zonder eigen paard en geen wedstrijd-bijrijdpaard kon dus totaal niet mee komen.

De opleiding zelf, school, klasgenote en leraren waren echt geweldig daar heb ik ook totaal geen spijt van maar wel van wat ik nu op me cv heb staan. Het bied wel weer leuke praatjes bij sollicitatie gesprekken maar meer ook niet.

Ik raad het dus echt alleen mensen aan die van thuis uit al de mogelijkheid hebben om echt verder te komen en op deze manier diploma's te kunnen halen maar dan wel via deurne.
De reguliere mbo paardenhouderij opleidingen zijn een pure aanfluiting.
Want als je toch al lang in de paarden meedraait weet je wel hoe je een paard moet poetsen..
Wat je dus in het eerste jaar leert haha.

Nee ik hou het bij de kennis die ik er van op gedaan heb om later als het financieel echt kan een eigen paard te onderhouden en wie weet ooit in de toekomst nog eens iets op te zetten in combi met paarden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:59

vind het overgens grappig dat er zo goed over deurne wordt gesproken en zo slecht over de andere opleidingen...
terwijl in de testen die de overheid op de opleidingen loslaat,
deurne er neit bijster goed van af komt ;)
de gewone "reguliere MBO Paardenhouderij" opleidingen scoren (op een paar na) allemaal beter dan deurne ;)

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:42

Meer omdat je bij deurne ook je instructeursdiploma kunt halen dus veel verder kunt komen in de paarden d.m.v les geven op maneges en dergelijke.

Met regulier onderwijs leer je meer over de verzorging en wat rijden en uiteindelijk bij niveau 4 wat management.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:39

bij regulier onderwijs wordt de orun aangeboden ;)
net zo effectief als de instructeursdiploma van deurne ;)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:49

Roos_s schreef:
Er zijn idd veel mensen die niet of nauwelijks kunnen rijden (en nee dat is niet erg) maar die denken wel dat ze over aantal jaar een eigen stal met paarden hebben die ze dan vervolgens ook nog zelf gaan opleiden... Tja dream on...

Precies! En tja als jij dat zelfs geen probleem vind dat die mensen dat denken is er niks aan de hand maar ik ergerde me groen en geel aan die plannen die in mijn ogen werkelijk nergens op slaan. Het ligt dus heel erg per persoon eraan of je het leuk vind of niet.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:50

dan ligt het aan jezelf dat je je er aan ergert ;)
en niet aan de opleiding...
dus dat is een persoonlijk iets en heeft er dus niets mee te maken of je nu wel of niet paardenhouderij moet gaan studeren ;)

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:59

ik ben afgelopen april gestopt met Paardenhouderij... ik zat in de 3e .. "Heb je niet gewacht tot je je diploma had op niveau 3?!" ... nee, idd, waarom? Omdat ik zelfs met een niveau 3 diploma MBO nog geen vooropleiding van NIKS heb..

Ik heb mezelf 3 jaar lang afgevragen (en zelfs nu nog) wat ik daar nu eigenlijk écht geleerd heb en waar ik baat bij heb gehad, en dat is idd alleen de ORUN cursus die ik ook als losse cursus naast een andere studie mákkelijk had kunnen doen.

Ik raad vrijwel niemand de opleiding Paardenhouderij aan... klinkt een beetje stom, maar als jij in de paarden wil werken dan kom je er écht wel.. ze kijken echt niet naar wat voor diploma's je hebt hoor.. het gaat bij de meeste gevallen om geld, naambekendheid, heel hard willen werken of erg lekker kunnen rijden en dan ben je binnen.. Je kunt nog zo'n slimme en geweldige leerling zijn, maar als jij niet 'fijn' kunt rijden en al het bovenstaande dan zul je achter de kruiwagen eindigen..

Zo werkt dat nu eenmaal in de paarden helaas...

Nee, als mijn kinderen zoiets later willen doen dan ga ik ze toch echt even duidelijk maken dat ze dat niet eens mogen.. ze mogen van mij zoveel rijden en met paarden bezig zijn als ze willen, maar gewoon lekker thuis en náást een studie waar ze iets aan kunnen hebben..

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:04

M_D_H schreef:
dan ligt het aan jezelf dat je je er aan ergert ;)
en niet aan de opleiding...
dus dat is een persoonlijk iets en heeft er dus niets mee te maken of je nu wel of niet paardenhouderij moet gaan studeren ;)

Ik ergerde me ook aan de mensen en niet aan de opleiding dus dat lag sowieso al niet aan de opleiding. Ik merk hier overigens echt ontzettend dat mensen die de opleiding hebben gedaan, er niet zo goed tegen kunnen dat er mensen zijn die het 3x knudde vinden. Ik zou zeggen; ga naar veel open dagen en mee loop dagen en denk héél goed na over wat je later ermee wil gaan doen en welke andere opleidingen er nog zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:52

oh, ik kan heel goed tegen kritiek op de opleiding, als het maar gegronde kritiek is...
en niet kritiek van mensen die nauwelijks een jaar op de opleiding hebben gezeten...
ik weet ook wel dat je zonder opleiding de paardenwereld in kunt ;)
maar er zijn ook heel veel vakken bij die wel veel nut hebben ;) en die je dus niet in een cursus kunt volgen ;)
en er waren ook zat mensen die vanaf kinds af aan al in de paardenwereld zitten, die de opleiding gedaan hebben, en een heel groot aantal vakken heel goed vonden omdat ze die nooit gehad hadden ;)
ja, zonder opleiding kom je er ook wel.
ja je kunt nog zo'n briljante leerling zijn maar mischien kom je er dan wel nog niet.
maar tegenwoordig komt wel meer de vraag naar mensen met ervaring, en mensen met een opleiding hebben toch een stukje ervaring! het is de vraag wat stallen liever hebben, iemand die gereed is om meteen aan de slag te gaan, die geen uitleg meer nodig hebben en al veel weten...
of mensen die ze nog van alles moeten leren?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:03

Ik ga idd mee met MDH, kritiek is prima, maar dan moet het wel gegrond zijn! Dit topic is om in te discussieren, dus je zult altijd met verschillende meningen te maken krijgen en dat is ook niet erg. Dat maakt de discussie juist leuk!

Mensen die 1 jaar de opleiding hebben gedaan en dan zeggen dat het zinloos is omdat je niets leert, dat zijn dingen die ik ongegrond vind, omdat je dan net gestart bent, dat is de basis van de opleiding. En als er dan ook nog eens mensen zijn die zeggen dat de opleiding niets is, omdat je niet leert lesgeven en dat je geen evenementen leert organiseren, weten blijkbaar helemaal niet waar ze over praten, omdat dat juist belangrijke aspecten zijn van de opleiding! Tsja en als je dan idd maar een paar maanden op de opleiding hebt gezeten, kun je dat niet weten, want ze kunnen helaas geen 4 jarige programma in een paar maanden proppen ;)

Ik snap best dat mensen met de opleiding stoppen, omdat ze inzien dat het toch een branche is waar je moeilijk goed werk in kunt vinden. Je word onderbetaald, maakt lange dagen, werkt jezelf soms letterlijk kapot en vaak is het zo dat je (heel zwart/wit gezien) 2 mogelijkheden hebt: Je bent stalhulp of je bent de baas en doorgroeimogelijkheden zijn nihil. Het bied voor de meeste mensen geen geweldig toekomstperspectief, dus is het logisch dat je eventueel voor een andere opleiding kiest, die jou meer zekerheden bied voor de toekomst. Maar om dan te zeggen dat je stopt met de opleiding omdat je niets leert... Nee, dat gaat er bij mij echt niet in!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:51

Ik heb toch 3 jaar de opleiding gevolgd en heb dan ook werkelijk niets geleerd! Enige wat misschien enigszins nuttig was waren stages maar daar heb je dan weer geen theoretische ondergrond voor nodig alleen handen die werk verrichten ;)

Maat goed gelukkig zijn er nog wel mensen die er het nut van in zien ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:57

waar heb jij de opleiding gevolgd als ik vragen mag?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:05

ik zit nu in het laatste jaar van het aoc in leeuwarden. ja paardenhouderij nivo 4.
ik doe deze opleiding om meer van mn 4voeter te leren en omdat ik van t werkt hou.
tevens omdat ik straks met mn nivo 4 er uit rol en de gewone vakken zoals engels etc gehad heb kan ik door naar het hbo.
zoals het bij ons in de eerste klas gezegd is, slechts 2 van deze hele klas zullen fulltime in de paarden werken. de helft daarvan parttime en de rest gaat door studeren of eindigt in de supermarkt.
zeer motiverend maar zo kon je er wel goed over nadenken.
uiteindelijk ben ik wel tot de conclusie gekomen dat het een beetje een rare opleiding is. ik heb opzich wel veel geleerd maar meer theorie dan echt praktijk en ik ben toch iets meer van in de praktijk leren.
op de verschilldende stages het ik het erg naar mn zin gehad en ook veel geleerd.
nuttig of niet, als je nivo 4 paardenhouderij hebt heb je toegang tot het hbo en je weet meer over het edele dier!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:13

@roos:
Pfoe, ik heb echt wel een hoop geleerd! Dingen die ik bijv. nuttig vond in de eerste 3 jaar en waar ik een hoop aan heb/had:
- huisvesting
- ziekteleer
- ehbo
- het hele inwendige gebeuren van het paard/bewegingsapparaat
- trainingsschema's opsstellen
- fokkerij/voortplanting
- graslandverzorging
- voederschema's opstellen (+ praktijk en bezoek aan fabriek)
- rechten
- organiseren van evenementen
- het halen van mn ruiterbewijs :D (had ik nooit zo'n behoefte aan, maarja, voor een prikkie!)
- bekappen op die dooie benen
- doorlichten van bedrijven
K vergeet er ook nog een heleboel, want ik ben inmiddels al een jaar of 5 klaar met school, maar ik merkte in mn omgeving ook dat ik opeens een hele hoop meer kennis had, opeens werd mijn mening over van alles gevraagd, door mensen waar ik normaal zelf raad aan vroeg! Je kennis word opeens veel en veel groter en is ook nog eens up-to-date. Mensen die al een tijd meedraaien in de paarden roesten vaak vast in gewoontes en zo kregen ze weer andere inzichten en leerden ze ook weer bij. Zo leer je van elkaar!

En dan heb je natuurlijk ook nog alle andere gewone verplichte vakken die je voor elk MBO nivo 4 moet halen (want ja, ook op de opleiding paardenhouderij krijg je wiskunde, scheikunde, natuurkunde, engels, nederlands, duits, economie, etc) en in jaar 4 de management dingen erbij en in jaar 4 heb ik ook de Orun gedaan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:26

precies joyce :))
in de praktijk leer je veel dingen niet die je wel op een school leert, dingen die wel belangrijk zijn en die je dan aan een ander moet over laten ;)
de topruiters b.v. die hun trainingsschema's door een trainer/fysiotherapeut laten maken...

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:44

Ik snap niet dat er zo negatief over deze opleiding gedaan word.
Het is een mbo opleiding en take it or leave it maar met de meeste mbo studies word je geen multi miljonair, dat weet iedereen. Ik vind het zo gemeen om dit af te branden. Ik wil zelf wel graag deze opleiding aankomend schooljaar doen en ik ben heel openlijk ontvangen. De TS zegt dat dit niks voor haar was omdat ze geen eigen paard had of bijrijd paard. Nou, ik beschik daar toevallig wel over maar dat zegt ook niks. Je loopt toch stages, leert mensen kennen, doet contacten op? Als je kan rijden haal je de orun wel. Voor mij gaat het vooral om goed te leren rijden op stages, en als je eenmaal goed bent wilt iedereen je en zullen mensen er ook geen bezwaar voor hebben als je hun paard uitbrengt. Ik ben zelf ook niet van plan om tot mn 50ste op een paard te zitten, maar vind dit wel erg afkrakend. Mij is verteld dat je in het eerste jaar al elke week een uur les hebt. Dan kan je denken nou 1 uur op een manege paard hobbelen, maar op een Z paard kan ik ook grand prix rijden. Die paarden doen het niet voor je en daarop moet je werken. En op stages kan je ook leren jonge paarden in te rijden, want het is dat ik nu zelf mijn eigen paard heb ingereden, maar heel veel mensen zijn te schijt doen het niet om weet ik veel wat voor redenen of kunnen niet rijden. Nou ik denk dat je van deze opleiding op rij technisch gebied heel ver kan komen en ja natuurlijk kan je ook zonder diploma beginnen in de paarden wereld. Maar goed rijden leer je niet op manege paarden of bijrijd paarden of van je instructrice. Dat leer je alleen maar door overal stages te lopen. Plus dat hier alleen maar rekening word gehouden met het onderdeel paardenhouderij zelf. Dan vraag ik me af of elke mbo leerling zo dom is dat hij/zij denkt dat paardenhouderij alleen maar met rijden en stallen uitmesten te maken heeft. Je kan ook naar het kwpn, nrps stamboek of noem maar op welk stamboek en je kan naar een paarden tijdschrift en zo zijn er nog wel een aantal dingen! Er zit zoveel meer in dan alleen maar werken op een stal. En natuurlijk verdient het een scheet, maar ik ga deze opleiding doen omdat ik echt goede springpaarden wil trainen en op elk paard wil kunnen rijden. Hoe dom, sukkelig agressief of moeilijk die ook is. + dat ik daarna hbo opleiding wil doen en voor elke hbo heb je een mbo niveau 4 nodig, dus daar ontkom je niet aan als je door wilt studeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:02

@xSannnn: Goed kunnen rijden is een talent, iets wat 99% van de ruiters niet(altans niet genoeg) heeft. Ik heb wel een eigen paard. En ik ben vorig jaar ookal op een stal gaan werken. En deze zomer ben ik bezig met een springstal waar ik misschien heen kan. Maar naar mijn mening en de mening van veel mensen hier.. is de opleiding zinloos en zijn de lessen van laag niveau (en natuurlijk ontvangt die opleiding jou goed, en natuurlijk zeggen ze dat je mogelijkheden heb.. ).

Als jij de opleiding wel wil doen. Prima! En ik hoop voor je dat jij wel verder komt dan stallen uitmesten en lesgeven op een manege. Maar naar mijn idee is het weg gegooid geld..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:06

M_D_H schreef:
vind het overgens grappig dat er zo goed over deurne wordt gesproken en zo slecht over de andere opleidingen...
terwijl in de testen die de overheid op de opleidingen loslaat,
deurne er neit bijster goed van af komt ;)
de gewone "reguliere MBO Paardenhouderij" opleidingen scoren (op een paar na) allemaal beter dan deurne ;)

Hmm.

Ik heb op meerdere MBO's gezeten voor Paardenhouderij en op Deurne H&H, maar vondt het geen van allen super.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:52

Maarja, hoeveel mensen zijn er uiteindelijk wel super enthousiast over hun opleiding? Het merendeel van mijn vrienden liep altijd te zeuren over hun opleiding. Ook bij mn broertje en zijn vrienden hoor ik regelmatig geklaag over hun studies en opleidingen. Ik durf te wedden dat als je een topic aanmaakt over een andere opleiding, je ook dit soort discussies zult krijgen. Sommige mensen zijn heel blij dr mee, andere vinden het 10x niets en weer anderen zitten er een beetje middenin.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:58

Al zou je op een manege les willen geven kan je toch met een ORUN diploma gelijk aan de slag? Zonder dat je persee een paardenopleiding hebt gedaan. En mesten kan ook iedereen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:16

Het ligt aan de opleiding, mbo paardenhouderij is vaak een opleiding tot stalveger, sorry dames maar zo is de realiteit gewoon. Ik volg nu zelf een 3 jarige hbo niveau opleiding tot holistisch instructrice, nu 2 weekeinden gehad met les van een holistisch DA, paardengebitsverzorgende DA, deskundig hoefsmid en Emiel voest.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:13

Anoniem schreef:
@xSannnn: Goed kunnen rijden is een talent, iets wat 99% van de ruiters niet(altans niet genoeg) heeft. Ik heb wel een eigen paard. En ik ben vorig jaar ookal op een stal gaan werken. En deze zomer ben ik bezig met een springstal waar ik misschien heen kan. Maar naar mijn mening en de mening van veel mensen hier.. is de opleiding zinloos en zijn de lessen van laag niveau (en natuurlijk ontvangt die opleiding jou goed, en natuurlijk zeggen ze dat je mogelijkheden heb.. ).

Als jij de opleiding wel wil doen. Prima! En ik hoop voor je dat jij wel verder komt dan stallen uitmesten en lesgeven op een manege. Maar naar mijn idee is het weg gegooid geld..

Ik ben van mening dat iedereen kan leren paardrijden. Ik snap je probleem wel. Er zijn veel mensen die verkeerd begeleid worden of een paard kopen waar ze niet mee overweg kunnen. Daarom heb ik express een jong paard gekocht zodat je hem/haar naar je eigen hand kan zetten. Dat zullen sommige mensen misschien dom vinden, maar dit is mijn 2e jongen paard en nee ik ben niet oud, maar het is in beide gevallen het beste wat ik ooit gedaan heb. Met de eerste heb ik 1.40 gesprongen, nouja weetje naast mij zijn er vast nog wel 1000e kinderen die dat kunnen. + dat ik vind dat als je boven de meter foutloze parcours kan springen dat je dan aardig kan rijden. En daar word vaak de fout gemaakt. Springruiters vinden van dressuur ruiters dat ze niet kunnen rijden en andersom net zo hard. Naar mijn mening kan je alleen succesvol worden als je echt bereid bent ervoor te gaan, goede begeleiding hebt en veel stages. En dan vraag ik mijzelf altijd af, zeker met mijn achtergrond. Wat is nou eigenlijk "niet kunnen rijden". Ik bedoel ik noem mezelf ook geen wereldruiter. verre weg van zelfs, maar dat mensen maar steeds tegen mij blijven zeggen je kan geweldig springen ik zal je zo op elk springpaard zetten maar je dressuur is niet zo snap ik dan niet. Ik bedoel elke gek weet dat de basis van springen tactiek en dressuur is. maargoed gaan nu een beetje off topic, dus vandaar wat is niet kunnen rijden? kan in iemands ogen heel erg verschillen. Ik erger me zelf ook dagelijks dat ik met mijn 4 jarige die nog niet alle kneepjes kent maar continu voor 10+ers aan de kant moet, en dan rijden er ook nog volwassenen op, nou wat dat betreft zal ik hun allemaal een enkeltje deurne sturen hoor. Maar sommige kunnen wel degelijk rijden maar kunnen niet met bepaald bloed overweg of hebben de klik niet of weet ik veel wat. Ik snap trouwens wel dat de lessen van laag niveau zijn, niet iedereen is in het bezit van een eigen paard en niet iedereen kan rijden. De ene kan een L proef rijden de andere Z en weer de ander kan nog geen F1 proefje starten, ja dat is dan heel jammer, maar daarvoor neem je clinics bij bekende ruiters en volg je bij een goede lesgever les lijkt me? want wees eerlijk iedereen kan op een Z paard wegrijden. Maargoed het lijkt me dat deze opleiding je juist zoveel mogelijk tot stage aanzet en als je een hele andere opleiding zou hebben zou je waarschijnlijk niet eens stage bij een paarden bedrijf mogen lopen

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:36

Citaat:
Ik ben van mening dat iedereen kan leren paardrijden. Ik snap je probleem wel. Er zijn veel mensen die verkeerd begeleid worden of een paard kopen waar ze niet mee overweg kunnen. Daarom heb ik express een jong paard gekocht zodat je hem/haar naar je eigen hand kan zetten. Dat zullen sommige mensen misschien dom vinden, maar dit is mijn 2e jongen paard en nee ik ben niet oud, maar het is in beide gevallen het beste wat ik ooit gedaan heb. Met de eerste heb ik 1.40 gesprongen, nouja weetje naast mij zijn er vast nog wel 1000e kinderen die dat kunnen. + dat ik vind dat als je boven de meter foutloze parcours kan springen dat je dan aardig kan rijden. En daar word vaak de fout gemaakt. Springruiters vinden van dressuur ruiters dat ze niet kunnen rijden en andersom net zo hard. Naar mijn mening kan je alleen succesvol worden als je echt bereid bent ervoor te gaan, goede begeleiding hebt en veel stages. En dan vraag ik mijzelf altijd af, zeker met mijn achtergrond. Wat is nou eigenlijk "niet kunnen rijden". Ik bedoel ik noem mezelf ook geen wereldruiter. verre weg van zelfs, maar dat mensen maar steeds tegen mij blijven zeggen je kan geweldig springen ik zal je zo op elk springpaard zetten maar je dressuur is niet zo snap ik dan niet. Ik bedoel elke gek weet dat de basis van springen tactiek en dressuur is. maargoed gaan nu een beetje off topic, dus vandaar wat is niet kunnen rijden? kan in iemands ogen heel erg verschillen. Ik erger me zelf ook dagelijks dat ik met mijn 4 jarige die nog niet alle kneepjes kent maar continu voor 10+ers aan de kant moet, en dan rijden er ook nog volwassenen op, nou wat dat betreft zal ik hun allemaal een enkeltje deurne sturen hoor. Maar sommige kunnen wel degelijk rijden maar kunnen niet met bepaald bloed overweg of hebben de klik niet of weet ik veel wat. Ik snap trouwens wel dat de lessen van laag niveau zijn, niet iedereen is in het bezit van een eigen paard en niet iedereen kan rijden. De ene kan een L proef rijden de andere Z en weer de ander kan nog geen F1 proefje starten, ja dat is dan heel jammer, maar daarvoor neem je clinics bij bekende ruiters en volg je bij een goede lesgever les lijkt me? want wees eerlijk iedereen kan op een Z paard wegrijden. Maargoed het lijkt me dat deze opleiding je juist zoveel mogelijk tot stage aanzet en als je een hele andere opleiding zou hebben zou je waarschijnlijk niet eens stage bij een paarden bedrijf mogen lopen

Ik ben het absoluut niet met je eens dat iedereen écht kan leren rijden, tuurlijk iedereen kan een B proef rijden als je dat wilt maar als je verder wil zul je toch echt een gevoel moeten hebben, en dat gevoel is niet aan te leren, dat moet al in je zitten.

En dat iedereen op een Z paard weg kan rijden, sorry maar dat is een grapje hoop ik? Dat ze erop kunnen blijven zitten geloof ik best maar tussen zitten en rijden zit een verschil :+

Overigens denk ik dat als jij echt als ruiter aan de gang wil later, en je hebt echt talent en je kan goed rijden dat je er ook zonder papiertje wel komt, rijden leer je daar niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:55

Ik weet niet of een opleiding in de paardenwereld nou echt zo'n "voorsprong" geeft bij 't vinden van een baan.
Er zijn nogal wat factoren afhankelijk van 't feit of je een baan kunt vinden, waarbij talent een groot onderdeel is.
En natuurlijk wát je wil worden. Als je een eigen stal wil beginnen, heb je niet persé een opleiding nodig, maar wél een smak geld. Al heb je een prachtig papiertje in huis, als je niet aan een smak geld kunt komen, is het niet eenvoudig om een paardenbedrijf op poten te zetten.

Vroeger wilde ik zelf de "nieuwe" Anky worden.
Inmiddels weet ik uit ervaring dat je meestal een nogal flink traject doorloopt van ruiterverenigingen, talentenplannen, young riders, etc. voordat je de nieuwe Anky kunt worden.
En dat je ook een paard met talent onder je kont moet hebben, wat voor veel mensen al niet direct "betaalbaar" is. Laat staan de kosten voor de trainingen die nodig zijn om echt "ruiter" te worden...

Maar mijn ouders hadden het beste met me voor, kochten een veulen met goede papieren en potentie, en ik zou een paar jaar later naar Deurne gaan voor een opleiding.

Dat heb ik niet gedaan.
Het betreffende paard is na enkele jaren verkocht.
Ik ben aan de HAS gaan studeren richting dier/veehouderij, afstudeerrichting paarden.

En die opleiding heb ik níet afgemaakt. Wegens meerdere omstandigheden.
Ben uiteindelijk een totaal andere opleiding gaan doen, die niets met paarden te maken had.

En nu?
Nu ben ik toch werkzaam in de paardenwereld.
Zonder diploma.

Ik ben fotograaf geworden, specifiek voor paarden.
En zo ben ik toch weer bij m'n droom van vroeger.
Niet als ruiter die in de penny komt te staan, maar als fotograaf die een foto máákt voor (o.a.) de penny. :D

Geen papiertjes (niet voor paarden, niet voor fotografie), en toch de droom die uit is gekomen.

Ik zeg daarbij niet dat opleidingen slecht zijn ofzo... Natuurlijk kan een opleiding best wat toevoegen :j
Maar in mijn ogen is het niet "noodzakelijk" om succesvol een baan te vinden in de paardenwereld.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:56

xSannnn schreef:
Anoniem schreef:

volgens mij snap jij niet helemaal waarom die opleidingen er zijn ;)

die opleidingen zijn er niet voor les en goed leren rijden :n
de paardenwereld draait niet alleen om het rijden :)
of verwacht je dat je zodra je klaar bent met school meteen aangenomen wordt op een stal voor alleen het rijden?
want in dat geval "keep on dreaming" ;).
De paardenwereld is meer dan alleen rijden, en de scholen zijn meer dan alleen het rijden...
je wordt op die scholen klaargestoomd om aan het werk te gaan met paarden...
en rijden is maar een klein deel van de paardenwereld ;)

dus als je goed les wilt, zorg je dat je een goede instructeur krijgt :)
daarvoor ga je niet een paardenhouderij/sport opleiding doen, want dat je je reinste tijdverspilling ;)