Opleiding Dokterassistent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xdniesje

Re: Opleiding Dokterassistent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:46

Niemand die me wilt vertellen wat ik kan verwachten?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:33

xdniesje schreef:
Waarschijnlijk heb ik een plekkie gevonden! :) Nu maak ik me weer druk om het volgende, de reken en taaltoets.. Ik weet echt niet wat je van zo'n toets kan verwachten..

Ik wil het je wel vertellen, maar ik weet het niet.
Ik denk dat ze kijken hoe je Nederlandse spelling is en je rekenvaardigheid....

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:58

xdniesje schreef:
Niemand die me wilt vertellen wat ik kan verwachten?

bedoel je de intake of test toets ? die stelt niet zoveel voor. Bij Nederlands is het meer begrijpend lezen, daarna krijg je er in de lessen spelling bij en het maken van bijv sollicitatiebrief, samenvatting , betoog, ect
Rekenen is de instaptoets ook niet zo moeilijk. Later word het moeilijker vind ik maar ik ben ook niet zo een rekenwonder :+
We zijn nu net begonnen met de rekenlessen: Vermenigvuldigen, Delen, Breuken, rekenregels, worteltrekken, decimale getallen maar dat gaat stap voor stap als voorbereiding op het examen. Het rekenen van dit jaar verschilt veel met de opleiding van vorig jaar (is verscherpt) :
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -voor-vmbo

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:00

Dankjewel! :)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:11

Durf het bijna niet te melden, maar ik heb weer een cijfer binnen van intake deel 1: 10 :P
(Intake is dus alle ziektebeelden, medicijnleer etc, niet de intake van hierboven)

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:42

Wat goed! :D

Ik werd maandag opeens gebelt dat ik geen versneld traject kon doen omdat ik geen havo diploma heb.
Later had ze me terug gebelt, en gevraagt of ik toch een langs wilde komen.
Nu mag ik dus wél aan die opleiding beginnen zonder dilpoma! :D

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:18

Oww super man, gefeliciteerd!!!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:12

Goed he :) Ik heb weer 2 toetsen voor Anatomie gehad, eentje cijfer al terug een 9.1 en de andere heb ik ook wel goed gemaakt maar zit ik nog op het cijfer te wachten. De eerste stage ben ik bijna mee klaar, ben nu bezig met reflectie verslag en begin 4 januari met de 2de stage in het ziekenhuis, heb er al zin in :)

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:19

Je gaat goed!
Mag ik vragen hoeveel tijd je in deze opleiding steekt?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:22

Ik ga 1 avond en 1 dag naar school. 3 dagen in de week stage en 2 uur per dag (ook in het weekend) leren, best veel maar haal ook goede cijfers dus het is het wel waard :) Ik doe verkorte opleiding dus duurt maar anderhalf a 2 jaar :)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:48

Ik ga dus 1 dag in de week naar school en 2 dagen stage. Zou het liefst 3 of misschien zelfs 4 dagen stage doen maar omdat ik chronisch ziek ben lukt dat niet. Maar ik doe hem dus ook verkort en doe er een jaar over :) Ik ben iedere week ongeveer 4 uur bezig met het uitwerken van de lessen en als ik een examen heb gaan er wel wat meer uurtjes in zitten maar als je het allemaal goed bij houdt scheelt dat de helft in tijd omdat het dan nog vers in je geheugen zit en je er daadwerkelijk wat mee gedaan hebt.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:56

Heeft er al iemand een toets voor Geneesmiddelenkennis gehad ? Ik moet me daar op voorbereiden maar ik heb geen idee of ik nu alles in me hoofd moet stampen of misschien daar een handige tip voor is ? Fijne feestdagen alvast allemaal

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:32

Wij hebben dat niet apart, dat wordt meegenomen in de lessen intake.. dus sorry :=

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:03

Intake is dan triage, Geneesmiddelenkennis en Medische kennis in 1 ?
Wat moet je dan ongeveer weten over geneesmiddelen in intake ?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:26

Zorg dat je de verschillende groepen kent, wat ze doen en een aantal voorbeelden van medicijnen.
Je kunt niet alle medicijnen kennen hou wel rekening met specialite en generieke middelen

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:40

Bedankt voor de tip. Daar kan ik wat mee :) ik ga vast een samenvatting maken, de toets is over 3 weken pas maar dit is nog al een tricky vak vind ik omdat het VEEL leren is

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:41

Sassy4barrel schreef:
Intake is dan triage, Geneesmiddelenkennis en Medische kennis in 1 ?
Wat moet je dan ongeveer weten over geneesmiddelen in intake ?

Ja inderdaad :) Maar je moet inderdaad de groepen kennen, en dan weten wat ze doen, wij hoeven geen namen te weten ofzo.. Puur groepen en subgroepen en bij de echt veel voorkomende middelen een voorbeeldje :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:05

Nou namen weten is geen overbodige luxe, beetje lastig als iemand bij jou komt die graag zijn bloeddrukpilletje wil herhalen maar jij geen flauw idee hebt welke dag zijn moet :D

Dat is een minpunt van Capabel onderwijs, er zit veel te weinig medicijnkennis in, iets wat je wel alle dagen tegen komt. Waar je straks in de praktijk ook zeker wat aan zult hebben

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:13

Tsja maar is dat niet net hoe je zelf er in staat? Je hebt een boek over medicijnleer, die boeken worden aangehaald in je doelstellingen. Want inderdaad, je hebt het nodig in de praktijk, dat merk je op je stage al. Capabel is volwassenonderwijs en er wordt geacht dat je zelfdiscipline hebt en dus ook zelf bepaalde dingen doet zonder dat daar meteen een examen tegenover staat... Maar vragen als een bloeddrukpilletje heb je dan wel weer, dus het is beknopt en de rest moet je zelf doen.. Alleen merk je wel (tenminste, ik merk dat in mijn klas alleen al) dat de mentaliteit daar niet altijd naar is. Sommigen vragen in de les al: Moet je dat weten voor het examen dan? Nee dit niet, dit is puur voor je eigen kennis in de praktijk. En dan wordt er gereageerd met 'ooohhh' *kraskras*

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:31

Nou ik vind medicijnkennis wel degelijk een examen waard je kunt niet alle medicijnen weten artsen zoeken ook nog genoeg op. Maar in de opleiding is er gewoon veel te weinig aandacht voor toch wel een groot onderdeel van je dagelijkse werkzaamheden. Ik (en met mij veel andere doktersassistentes) vind dat los staan wat jij nog aan zelfstudie hoort te doen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:15

Iemand een idee voor opleidingsplaatsten in Vlaardingen, schiedam, schipluiden ?
Ik wil de opleiding graag volgen, al geinformeerd bij Albeda en Zadkine, alleen nog geen werkplek kunnen vinden.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:15

Heb je al op stagemarkt.nl gekeken ?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:20

Ja al gekeken en al een aantal huisartsenpraktijken etc. aan de telefoon gehad. Maar op dit moment geen plekken beschikbaar.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:59

Gewoon verder zoeken, ziekenhuizen bellen, bloedbank , gevangenis, leger, overal waar ze DA´s nodig kunnen hebben. De eerste stage is het moeilijkst, daarna krijg je gemakkelijker een plek :)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:46

Langs gaan met een sollicitatiebrief, dat maakt een ontzettend goede indruk!