Glad/sneeuw, verplicht naar je werk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:00

Diablo schreef:
Faline, ik woon wel in Duitsland, maar slechts zo'n 35 km. over de grens hoor, dus zó anders is het hier niet. We hebben hetzelfde weer als in Nederland en nu dus ook dezelfde sneeuw. Alleen doen ze er hier niet zo hysterisch over en doen gewoon wat ze moeten doen.

Ik weet natuurlijk niet hoe het elders precies was, maar hier in FRL lag toch echt een dik pak sneeuw en de wegen waren slecht begaanbaar.
Met andere woorden, het was gewoon spekglad, zelfs de hoofdwegen waren hier niet goed begaanbaar. Er zijn hier meer dan 25 vrachtwagens in een korte tijd van de weg gegleden en talloze ongelukken omdat mensen niet genoeg rekening houden met de omstandigheden. (Mensen van de politie die rondreden in de provincie verbaasden zich over de snelheid waarmee ze door andere automobilisten werden ingehaald.)
Het spijt me, maar ik kom die idioten liever niet tegen. En dat onderbouwt het feit dus dat Nederlanders niet kunnen omgaan met gladheid, te snel rijden, te voorzichtig waardoor anderen vol in de remmen moeten, of op verkeerde momenten remmen. Daar krijg je ongelukken van. Ik rij sowieso liever in Duitsland, ten eerst beter voorbereid, winterbanden zijn verplicht en ze kunnen daar over het algemeen gewoon beter rijden. :+
En normaal gesproken rij ik in een dikke landrover, daarmee moet je al iets heel raars tegen komen wil je niet meer kunnen rijden :') maar niet iedereen heeft die luxe. (Ik vandaag dus ook niet en dat heb ik geweten :=)
Maar ook enkele viaducten (vrachtwagens kwamen niet meer omhoog) en sommige afslagen op snelwegen waren afgesloten vanwege gladheid. Is dat dan allemaal aanstelleritus?

Nou had ik vrij verder, gister was m'n laatste dag voor de vakantie (ik doe nog een opleiding). Anders was ik waarschijnlijk wel gewoon gegaan. Ik heb zelf ook geen reden om niet te gaan, ik kan best rijden en heb een goeie auto onder mn kont. (Maar fietsen/scooter met dit weer doe ik dus mooi niet, laat een ander maar op z'n plaat gaan, mij niet gezien.) Van andere mensen kan ik me soms indenken waarom ze niet zouden kunnen gaan. (Zonder auto, ver moeten reizen, OV dat platligt.. Werk kan lang niet altijd zo belangrijk zijn dat je er hemel en aarde voor moet verschuiven om er aanwezig te zijn. Je werkt over het algemeen om te leven en niet andersom. En als dat geen mentaliteit is, dan maar niet :') Ik kan me er niet druk om maken. Je leeft maar 1 keer, dan ga je je leven niet wagen om PERSE op je werk te zijn omdat dat getuigt van een goede mentaliteit.)
Mijn vader heeft trouwens een rijschool, die heeft dus geen lessen gegeven vandaag, bovendien waren ook alle examens afgelast. En eerlijk is eerlijk, ik zou met dit weer ook liever niet naast een leerling zitten in de auto :') (Ik geef zelf ook les) Of is dat ook aanstellerij?

EN idd Berdien, die mensen die roepen dat je MOET wonen idd niet hier in het Noorden. Al die zaken die hier stopgezet zijn zoals scholen, OV en afgesloten wegen/viaducten etc... ja dat is allemaal gemiep om niks. :')

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:01

hoe kan het dan dat het bijvoorbeeld in landen zoals oostenrijk dit soort achtelijke taferelen zich niet afspelen?

Guttogutogut, er is wel 10 cm sneeuw gevallen......... dat valt daar in een uur

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:03

KiWiKo schreef:
hoe kan het dan dat het bijvoorbeeld in landen zoals oostenrijk dit soort achtelijke taferelen zich niet afspelen?

Beter voorbereidt? Dat men weet hoe je daarmee om moet gaan?

En het was hier wel meer dan 10 cm. Op steeds meer plaatsen word richting de 1 meter gemeten.

[edit] Ik vergeet beter rijgedrag en verplichte winterbanden/voorbereidingen.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 17-12-09 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:04

Omdat mensen én overheden in Oostenrijk wél weten wat ze met sneeuw aan moeten. Lijkt me simpel zat.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:04

KiWiKo schreef:

Ahhh Oostenrijk :+:
Nu is het niet zo dat mensen daar ook eerder dicht bij hun werk wonen
Of hun werk in de winter afstemmen op de sneeuw

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:05

Winterbanden is gewoon een investering in je veiligheid, niet iets waar je op moet bezuinigen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:05

KiWiKo schreef:

Dat zeg ik, dat zijn ze daar gewend :') Ze weten daar uit ERVARING hoe ze er mee om moeten gaan. Alles is er daar op aangepast. Mensen hebben meer ervaring en de auto's zijn er beter op klaar. (Die hebben geen startproblemen ed, in ieder geval niet zoveel als hier.) En in DE zijn bijvoorbeeld winterbanden verpicht, ik kan me voorstellen dat die in Oostenrijk ook verplicht zijn, mss zelfs wel sneeuwkettingen.

Bovendien hebben wij hier een asfalt (ZOAB) dat veel eerder glad is. :=
Laatst bijgewerkt door Faline op 17-12-09 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:06

tja ik weet niet, maar wintertijd is toch in mijn ogen een vaststaand gegeven :) :)

en in de winter is er kans op sneeuw......... volgens mij al eeuwen lang :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:06

Faline schreef:
KiWiKo schreef:

Dat zeg ik, dat zijn ze daar gewend :') Ze weten daar uit ERVARING hoe ze er mee om moeten gaan. Alles is er daar op aangepast. Mensen hebben meer ervaring en de auto's zijn er beter op klaar. (Die hebben geen startproblemen ed, in ieder geval niet zoveel als hier.)

Bovendien hebben wij hier een asfalt (ZOAB) dat veel eerder glad is. :=

En die ervaring krijg je niet door die 5 dagen in het jaar dat hier sneeuw ligt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 21:07

KiWiKo schreef:
ach als je per gewerkt uur uitbetaald zou worden op een nul uren contract, dan had je vast op je werk geweest :)

Dat was vandaag dus ook aan de orde en ben dus niet aan het werk geweest.
Weet zelf heel goed wat het is om per gewerkt uur uitbetaald te worden en dan mis je idd inkomen.
Maar geld is ook niet alles :)

In Oostenrijk (enz) zijn ze beter voorbereid, zowel de automobilisten als de mensen die de wegen bijhouden.
Heb je winterbanden, degelijke auto, sneeuwkettingen of iets dergelijks.
En ben je bekend met het rijden met sneeuw.

Ik zag die man van sbs6 zelf filmend achter het stuur zitten in de 7uur-uitzending en die zei "oh we kunnen maar 80 op de snelweg" nou ik vond het onverantwoord zoals hij zat te rijden, en dat terwijl hij in een paar min meerdere ongelukken tegenkwam :=

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:07

KiWiKo schreef:
tja ik weet niet, maar wintertijd is toch in mijn ogen een vaststaand gegeven :) :)

Zeg nu zelf, de laatste jaren dat hier dusdanig sneeuw lag dat dit echt voor problemen zorgde dat is ook al weer een tijdje terug. De laatste keren (voor het noorden dan) dat hier een dusdanig pak sneeuw lag was in 2005 en dat was 's middags al weer gesmolten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:07

maar nogmaals de vraag, als de uren die je niet werkt in mindering worden gebracht op je loon, zouden mensen dan ook niet gaan?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:08

hier iemand uit het noorden en ook ik vind het belachelijk om thuis te blijven voor een beetje sneeuw, ik ben vanmorgen ruim op tijd vertrokken, ben via een omweg naar de zaak gereden en was er uiteindelijk maar 20 minuten later dan anders.
de snelweg was met 40km per uur goed te doen, natuurlijk heb ik wel winterbanden, daar zijn ze voor en zo duur zijn die dingen niet.

vervolgens heb ik de hele dag onderdelen weggebracht naar klanten door half friesland en een stukje drente, ook daar niet gestrooid of aangeschoven...... wel wat glibberig maar zelfs met zomer banden ook nog prima te doen.

wel heb ik mijn collega die echt een eind moest rijden vanmorgen vrij gegeven, hij kon de wijk niet eens uitkomen en belde dat hij eerst de straat met de buren sneeuwvrij moest maken... thats the spirit !!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:09

magda_90 schreef:
KiWiKo schreef:

Zeg nu zelf, de laatste jaren dat hier dusdanig sneeuw lag dat dit echt voor problemen zorgde dat is ook al weer een tijdje terug. De laatste keren (voor het noorden dan) dat hier een dusdanig pak sneeuw lag was in 2005 en dat was 's middags al weer gesmolten.

maar dan nog, dat is maar 4 jaar geleden :)

daar moet de BV Nederland toch op voorbereid zijn? Ook zo de NS, OOK zo de busmaatschappijen en ZEKER rijkswaterstaat

Berdien

Tuurlijk is er kans op sneeuw Kiwiko. Káns. En daarom gaat half NL op wintersport naar Zwitserland/Oostenrijk/Duitsland, en niet in Nederland :+

Maar goed, kom gerust eens hier in Groningen rondrijden door ±40-50 cm sneeuw of hier over mijn straat waar een vrachtwagen van een paar ton ook over de weg gleed. Maar dat was vast ook onvermogen van de bestuurder :j

Anoniem

Tja, ik ga wel met sommigen mee van 'djiez er ligt sneeuw en heel Nl. op z'n gat'
Nu vind ik het zelf ook niet zo erg om met dit weer te rijden, maar er is nu voor mij 1 maar.
Ik moet zo'n 40 km. langs het kanaal en die weg schijnt echt bar en bar slecht te zijn, dus noem me een watje of wat dan ook, maar ik slaap elders vannacht en ga niet richting huis.
Ik kan best goed zwemmen, maar niet met auto :D

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:10

Ik ben vanmorgen gewoon naar t werk gegaan (75 kilometer). En niks geen probleem, ik had eigenlijk nog een afspraak in utrecht (kantoor zit in eindhoven). Maar die heb ik voornamelijk afgezegd door de inmense file's en het was meer :o om de kerstpakkettenverdeling (:) dus die kon wel afgezegd worden.

Vanmiddag op tijd in de auto gestapt en heb er wel 3 uur over gedaan. Maar ik heb gewoon netjes gereden, geen glijders, geen ongelukken e.d.. Wel sommige personen onverantwoord hard voorbij zien komen (waarvan er één ook later in de berm hing). Het is ook maar net hoe je er zelf mee omspringt.

Bij mij hoeven ze niet aan te kloppen dat ze zomaar niet komen. Maar als iemand belt en vraagt of ze een snipperdag op kunnen nemen, ben ik wel bereid hieraan mee te werken. Ook zijn er mensen die liever vanaf thuis werken, no problem. Maar een telefoontje met de mededeling dat ze niet komen, nee daar ga ook ik tegenin.

O ja, beide auto's staan hier op winterbanden (waarvan 1 prive en 1 lease). Bij mijn lease zit het niet automatisch in, maar moet je maandelijks een bedrag extra daarvoor betalen. Wij gaan nooit op wintersport, maar winterbanden zijn nu eenmaal veiliger met koeler weer.
Eigenlijk zouden ze het ook moeten verplichten net zoals in Duitsland het geval is, die winterbanden.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:10

Ik vind persoonlijk al een baas jullie laat komen onder deze omstandigheden en met alle risico's van dien, een zeer onpersoonlijke en onverantwoordelijke baas.

Ik heb de beelden gezien en zeker met fiets en openbaar vervoer niet te doen, en daarbij met de auto ook nog eens bloedlink.

Ik zou als baas zeggen (indien mogelijk) lekker thuis blijven , ik geniet liever langer van me personeel...En laten we eerlijk zijn er wordt noiet voor niets gezegd dat de weg op gaan niet verantwoord is

Ziekenhuis personeel wordt erg moeilijk helaas, je hebt ze echt nodig , maar dan gebruik maken van personeel die wel veilig kunnen komen en onderling wat harder werekn?

Zelf heb ik jaren vanuit den haag naar amsterdam gereden, als het dit weer was belde me baas zelf al 'smorgens dat hij het niet verantwoord vond. Voor deze baas werkte ik graag een stapje harder ;) Je kan wel zeggen als baas ik zou dat niet accepteren, maar accepteer je dan wel het schuld gevoel als er daadwerkelijk wat gebeurd? Zeg je dan ook tegen een paar ouders tja sorry jammer dat u uw kind heeft verloren maar ja het werk gaat door?

Maar ik vind wel dat je je best moet doen om te kijken of er een mogelijkheid is om te gaan

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 21:12

KiWiKo schreef:
maar nogmaals de vraag, als de uren die je niet werkt in mindering worden gebracht op je loon, zouden mensen dan ook niet gaan?

Zoals je kunt lezen in mijn bericht; ja dus; wel met deze omstandigheden.

Xantaatje ik ben het met je post eens!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:12

Berdien schreef:
Tuurlijk is er kans op sneeuw Kiwiko. Káns. En daarom gaat half NL op wintersport naar Zwitserland/Oostenrijk/Duitsland, en niet in Nederland :+

Maar goed, kom gerust eens hier in Groningen rondrijden door ±40-50 cm sneeuw of hier over mijn straat waar een vrachtwagen van een paar ton ook over de weg gleed. Maar dat was vast ook onvermogen van de bestuurder :j

kan ook een beetje liggen aan het feit dat het lastig skien is in ons platte landje :D :D

nee, ligt aan het onderhoud....... ook voor vrachtwagens zijn winterbanden verkrijgbaar......

maar ik zou heel graag toch van iedereen willen horen die morgen thuis wil blijven of ze morgen ook thuisblijven als de baas die uren niet uitbetaald

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:12

ik heb vanmiddag niet anders gedaan Berdien, en als je normaal rijd was het best te doen hoor :j

1 van de wegen waar ik langs moest
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dana01 op 17-12-09 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:13

opisop_shop schreef:
KiWiKo schreef:

Zoals je kunt lezen in mijn bericht; ja dus; wel met deze omstandigheden.

Xantaatje ik ben het met je post eens!

Dan vind ik dat je je baas daar niet eens mee moet lastig vallen en gewoon een vrije dag op moet nemen morgen...............

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:13

KiWiKo schreef:
maar dan nog, dat is maar 4 jaar geleden :)

daar moet de BV Nederland toch op voorbereid zijn? Ook zo de NS, OOK zo de busmaatschappijen en ZEKER rijkswaterstaat

Niet goed genoeg dus. Je geeft de vergelijking met Oostenrijk, daar hebben ze veel vaker sneeuw (vaker dus dan hier!) en daar zijn ze dus veel beter op voorbereid, zij weten niet anders. NL heeft dit weer niet regelmatig waardoor het dus voor problemen zorgt. Als de overheid etc. hier aan werkt om dit goed voor te bereiden dan hoeft het ook helemaal niet voor problemen te zorgen.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:15

Ik werk voor mezelf dus ja a;s ik daardoor geld mis loop jammer dan, me leven is me meer waard.

Natuurlijk kan je een vrije dag opnemen.., maar er zijn ook bazen die zeggen nee je komt maar gewoon en dan?

Ik ben daar anders in en zeg dan die dag krijg je van mij , zoalng het geen onwil is mag er best wat begrip zijn toch?

Het mes snijd aan twee kanten hoor , ook voor een baas
Laatst bijgewerkt door Xantaatje op 17-12-09 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:16

Xantaatje schreef:
Ik vind persoonlijk al een baas jullie laat komen onder deze omstandigheden en met alle risico's van dien, een zeer onpersoonlijke en onverantwoordelijke baas.

Ik heb de beelden gezien en zeker met fiets en openbaar vervoer niet te doen, en daarbij met de auto ook nog eens bloedlink.

Ik zou als baas zeggen (indien mogelijk) lekker thuis blijven , ik geniet liever langer van me personeel...En laten we eerlijk zijn er wordt noiet voor niets gezegd dat de weg op gaan niet verantwoord is

Ziekenhuis personeel wordt erg moeilijk helaas, je hebt ze echt nodig , maar dan gebruik maken van personeel die wel veilig kunnen komen en onderling wat harder werekn?

Zelf heb ik jaren vanuit den haag naar amsterdam gereden, als het dit weer was belde me baas zelf al 'smorgens dat hij het niet verantwoord vond. Voor deze baas werkte ik graag een stapje harder ;) Je kan wel zeggen als baas ik zou dat niet accepteren, maar accepteer je dan wel het schuld gevoel als er daadwerkelijk wat gebeurd? Zeg je dan ook tegen een paar ouders tja sorry jammer dat u uw kind heeft verloren maar ja het werk gaat door?

Maar ik vind wel dat je je best moet doen om te kijken of er een mogelijkheid is om te gaan

Vind je???????? Ik vind van niet. Ik vind dat een baas recht heeft op personeel dat komt werken, daar betaald die immers voor. zou een mooi verhaal zijn als alle doktoren in het ziekenhuis maar thuisblijven, de mensen die de ambulances rijden maar zeggen dat ze morgen niet komen, dan heb je pas echt een probleem