Het leed dat een baan zoeken, maar niks kan vinden heet!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:18

hier nog een "klager" ;)
Ik vind het ook lastig om een leuke vacature te vinden. En als je er dan een vind, wordt je niet uitgenodigd, of vinden ze dat je toch nét één competentie mist die op hun lijstje staat ... ;(

Vinden jullie het ook zo lastig om een vacature te vinden op al die verzamelsites? Ik ben nu ruim anderhalf jaar accountmanager bij een dienstverlener voor VVE's in amsterdam en raak er een beetje op uitgekeken.
Ik heb een opleiding richting dier (HBO gedaan, meer info via pb), mede door mijn werk ben ik onderlegd op administratief gebied, marketing, onderzoek, ik kan offertes aanvragen en beoordelen, vergaderingen voorzitten etc etc (een beetje manusje-van-alles zeg maar, maar dan goed betaald :o ).
Je zou zeggen dat er wel banen voor me zijn, maar alles is in de ICT of financieel, of nou ja, zo specifiek voor een bepaalde opleiding dat ik bij voorbaat al niet voor in aanmerking lijk te komen. Ik zie door de bomen het bos even niet meer.
Hoe vinden jullie leuke vacatures op HBO gebied? Doet echt iedereen dat via uitzendbureaus en sites als nationale vacaturebank of zijn er ook andere manieren die ik over het hoofd zie?

Apoc

Re: Het leed dat een baan zoeken, maar niks kan vinden heet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:34

Yes, ik ben uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek!!! Nu moet ik natuurlijk niet al te enthousiast worden, maar het geeft toch weer even wat nieuwe energie....

@woods, wat ik voornamelijk toch doe is gewoon de krant erbij pakken en toch op verzamelsites kijken.
Ik heb mij bij meerdere uitzendbureaus ingeschreven, maar tot nu toe kon geen één mij echt verder helpen. Wat ik ook vaak hoor is dat uitzendkrachten er weer als eerste uitvliegen, nu helemaal met de crisis. Als ik denk, dit lijkt mij een leuk bedrijf stuur ik iedergeval een sollicitatie op. Vaak wordt er niet gereageerd, maar ik heb nu dan toch een sollicitatiegesprek te pakken hierdoor.

Ik zit trouwens nu wel meer op MBO gebied en niet op HBO te kijken ;).

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:44

Hé apoc, gefeliciteerd!

Tja, in deze tijd zou ik er ook voor kiezen om aan werk te komen voor de werkervaring.... Dan kan je straks altijd nog opklimmen! (Beter wel werk dan geen werk :D )

Succes met je gesprek.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:51

Apoc schreef:
Yes, ik ben uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek!!! Nu moet ik natuurlijk niet al te enthousiast worden, maar het geeft toch weer even wat nieuwe energie....

@woods, wat ik voornamelijk toch doe is gewoon de krant erbij pakken en toch op verzamelsites kijken.
Ik heb mij bij meerdere uitzendbureaus ingeschreven, maar tot nu toe kon geen één mij echt verder helpen. Wat ik ook vaak hoor is dat uitzendkrachten er weer als eerste uitvliegen, nu helemaal met de crisis. Als ik denk, dit lijkt mij een leuk bedrijf stuur ik iedergeval een sollicitatie op. Vaak wordt er niet gereageerd, maar ik heb nu dan toch een sollicitatiegesprek te pakken hierdoor.

Ik zit trouwens nu wel meer op MBO gebied en niet op HBO te kijken ;).

gefeliciteerd! Laat je ons weten hoe het ging?
Uitzendbureaus heb ik ook geprobeerd, ze vertelden me letterlijk dat het momenteel een werkgevers markt is, waardoor ze ontzettend kritisch geworden zijn.
In welk vakgebied solliciteer jij? In de krant zie ik vooral vacatures staan voor technische beroepen en dat is nou net een gebied waar ik geen kaas van gegeten heb. Ik kan gerust een plankje zagen, maar daar houdt mijn technische kennis op haha.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:08

@Mo, thanks:D

@woods
Ja, ik zal zeker laten weten hoe het ging, duurt nog wel even, pas 6 augustus.

Ik solliciteer op dit moment op verschillende vakgebieden. Ik heb hotelmanagement gedaan, maar in de hotelsector is het ook behoorlijk moeilijk om aan een goede baan te komen. Ik ben al vaak te duur of ze zoeken liever stagiaires. In de zorg is meer vraag en dus solliciteer ik daar veel op. Ze hebben een vreselijk te kort aan tandartsassistentes en daarom vraagt niet elke tandarts een diploma. Ik heb open sollicitaties naar ziekenhuizen gestuurd met als functie recpetioniste of medisch secretaresse. Nu heb ik dan een sollicitatiegesprek bij een online alternatieve kleding site. Eigenlijk probeer ik van alles haha.

Waar ben jij dan precies naar opzoek, een soort gelijke baan of toch meer richting dieren?

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:51

ik wordt er zo moe van zit nu al 2 maanden zonder baan en mijn spaarcentjes beginnen aardig op te raken...
Helaas heb ik dus nog steeds geen baan gevonden en ik wordt er een beetje kriegel van..
Wordt ook steeds om stomme redenen afgewezen.
Zoals te weinig levenservaring. Dan denk ik, huh?! Ja dat komt omdat je nog zo jong bent, nodig me dan gewoon niet uit voor een gesprek je weet toch dat ik jong ben :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:56

als je al 2 maanden zonder baan zit, vraag ik me af, pak je wel alles aan wat er op de banenmarkt ligt of ben je echt kieskeurig?
Als ik al 2 maanden zonder werk zou zitten ( sterker nog ik probeer er echt voor te zorgen dat dat niet eens gebeurt ) pak ik alles, al is het in een fabriek! Je hebt dan werk ( en inkomen! ) en kan je altijd verder kijken! Ik ben van mening dat er toch wel iets te vinden is? Ja niet altijd de leuke baantjes nee ( misschien heb ik makkelijk praten omdat t bij mij 2 maanden geleden gelijk raak was met een top baan! )

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:32

ik ga deze zomer 2x een week weg, dat is ook een reden dat ik niet aangenomen wordt.
Ik pak alles aan waar ik geschikt voor ben, een baan in de super houd ik niet lang vol dat is echt niets voor mij! Ik kijk naar alles wat administratief is. Ik wil dat toch wel omdat ik dan ook gelijk ervaring opdoe.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 01:08

Ik sit nu alweer bijna een maand thuis, en wel gigantisch balend.
Voornaamste probleem is dat ik niet meer dan 20 u per weer kan werken en ook geen hele dagen, 5 uur is toch echt mijn max en daar loop ik bij heel veel bedrijven stuk.
Ik heb wel een aantal keer tegen beter weten in schoonmaakwerk gedaan, maar lichamelijk gaat het gewoon echt niet, hoe graag ik ook weer aan het werk wil.
Nu gaat er iedere dag toch seker 1 sollibrief uit, bel ik iedere week elk uitsendbureau op of se nog opties voor mij hebben sodat se me niet vergeten en verder weet ik het ook niet meer :\

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 05:22

tja ik ga nu ook wat pogingen ondernemen, helaas is het voor mij nu nog wat lastig. Ik zit momenteel nog in canada, werk op een ranch/ farm, maarja als ik straks terug ben in nederland moet er natuurlijk ook weer geld verdiend gaan worden (paardje moet toch ook onderhouden worden).
Ik ben dus al aan het zoeken, en stuur ook wel wat sollicitaties, maarja ik ben pas over 3 mnd weer terug in nederland. Ik wil natuurlijk zo vroeg mogelijk gaan solliciteren, maar ik kan niet op gesprek komen ofzo en dat is wel lastig. Denk dat ik dus pas echt serieus genomen ga worden als ik ong 2 weken voor mijn terugkomst wat stuur.
Ik ben eigenlijk dierenartsassistente, en wil dat ook weer heel graag, maarja dat is echt drama in het noorden/ groningen. iets anders met dieren ook prima, alleen dat is of vaak vrijwilligers werk, of er zijn zoveel 'dierenliefhebbers', daar kom je nooit tussen. kijk ook wel naar andere dingen hoor, want ik weet dat zoiets hem niet snel gaat worden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:41

Ik heb vrijdag mijn laatste dag gehad bij mijn baas.... Wat een last is er van mij afgevallen!!! Alleen dat ik mijn vriend niet meer zo vaak zie, moet ik misschien even aan wennen (alhoewel dat ook deel is geweest aan mijn vertrek :o ). Ik heb nu drie weken vakantie (ik had zoveel dagen nog... Die maak ik nu lekker op en dan begin ik over 3 weken bij mijn nieuwe baas!

Wat ik mij afvraag voor de mensen die nog geen nieuwe baan hebben: Hebben jullie er bewust voor gekozen om te stoppen met werken voordat jullie een nieuwe baan hadden? Of zijn jullie weggesaneerd (einde contract / re-organisatie?)

Citaat:
ik wordt er zo moe van zit nu al 2 maanden zonder baan en mijn spaarcentjes beginnen aardig op te raken...

Ik denk dat ik na twee maanden totaal platzak ben....

Er is geloof ik vorig jaar een onderzoek geweest dat heleboel mensen (in geloof ong. de helft van werkend NL) al in de problemen komen wanneer zij 1maand geen loon ontvangen!

Ik denk dat ik dan wel een aantal dingen zou moeten regelen als het langer dan 2 maanden duurt: uitstel van betaling van hypotheek en mijn staleigenaar lief aankijken :o

Gelukkig zit ik in een sector (scheepsbouwkunde) waar ongeveer 5x meer vacatures openstaan dan dat er kandidaten zijn!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:33

ik woon gelukkig nog thuis, dus heb niet veel vaste lasten, maar ga bijvoorbeeld maandag 5 dagen naar Berlijn en vergeten een annuleringsverzekering af te sluiten.. ik hoop daarna gewoon weer aan het werk te zijn eerlijk gezegd :+

Ik heb gewoon nog vrij weinig ervaring, ben pas 20 en als ik tegenover iemand kom die 10 jaar ervaring heeft dan word tik gewoon weggebonjourd...

Ik ben overigens in mijn proefperiode ontslagen, die vent had me blijkbaar alleen nodig om op het kantoor te passen toen hij op zakenreis was.. hij zei ook telkens jaaa ik had iemand kunnen hebben die veeeeel goedkoper was, maar die kon niet gelijk beginnen toen en ik wel.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:37

Ik ben nu sinds een paar maanden opzoek naar een baan.. Ik heb nu net 3 dagen bij een bedrijf gewerkt waar ik echt niks aanvond.. Toen ben ik gewoon bij een dierenwinkel naar binnen gelopen en daar ga ik vanaf morgen werken..

Maar gewoon uitzendbureau's naar binnenlopen en blijven BELLEN.. Dan worden ze je vanzelf zat en des te sneller heb je werk :P.. Is mijn ervaring..

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:04

Suuskipje schreef:
ik woon gelukkig nog thuis, dus heb niet veel vaste lasten, maar ga bijvoorbeeld maandag 5 dagen naar Berlijn en vergeten een annuleringsverzekering af te sluiten.. ik hoop daarna gewoon weer aan het werk te zijn eerlijk gezegd :+

Ik heb gewoon nog vrij weinig ervaring, ben pas 20 en als ik tegenover iemand kom die 10 jaar ervaring heeft dan word tik gewoon weggebonjourd...

Ik ben overigens in mijn proefperiode ontslagen, die vent had me blijkbaar alleen nodig om op het kantoor te passen toen hij op zakenreis was.. hij zei ook telkens jaaa ik had iemand kunnen hebben die veeeeel goedkoper was, maar die kon niet gelijk beginnen toen en ik wel.

haha wij schelen ongeveer een jaar en ik krijg juist te horen dat ik te duur ben, vanwege mijn werkervaring. Heb je verder een opleiding gedaan of verdere werkervaring???
Ik zit nu ook al een maand thuis hoor en ik reageer echt op van alles... Heb gelukkig binnekort een sollicitatie gesprek, dus mij benieuwe. Heb je al eens gedacht aan hulp te zoeken bij het UWV??

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:06

Toen ik 15 was ging ik vakken vullen bij en super markt, maar na een jaar begon toch alle ellende die eraan zat te komen, mijn lichamelijke problemen..

Nu ben ik 18 en werk sinds 2 weken bij de vers in een supermarkt, maar ook nu voel ik dat me lichaam het tegenhoud, ik ben nu al ziek thuis... en aangezien ik dat mijn werk ook niet aan kan doen telkens ziek te melden, zit ik er toch over te denken ontslag te nemen.. Want dit gaat vaker gebeuren helaas..
En ik weet dat ik wel 5 dagen in de week kan werken, want op mijn stage ( ik volg administratief medewerker ) daar liep ik ook uiteindelijk 5 dagen. En dat ging prima had nergens last van. Dit is blijkbaar dan toch te zwaar, ik denk het vele staan. :) Ik nam deze baan aan, om te kijken of ik het aan zou kunnen..

Maar heeft iemand ervaring met bij stichting opmaat te werken?

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:30

Apoc schreef:
@Mo, thanks:D

@woods
Ja, ik zal zeker laten weten hoe het ging, duurt nog wel even, pas 6 augustus.

Ik solliciteer op dit moment op verschillende vakgebieden. Ik heb hotelmanagement gedaan, maar in de hotelsector is het ook behoorlijk moeilijk om aan een goede baan te komen. Ik ben al vaak te duur of ze zoeken liever stagiaires. In de zorg is meer vraag en dus solliciteer ik daar veel op. Ze hebben een vreselijk te kort aan tandartsassistentes en daarom vraagt niet elke tandarts een diploma. Ik heb open sollicitaties naar ziekenhuizen gestuurd met als functie recpetioniste of medisch secretaresse. Nu heb ik dan een sollicitatiegesprek bij een online alternatieve kleding site. Eigenlijk probeer ik van alles haha.

Waar ben jij dan precies naar opzoek, een soort gelijke baan of toch meer richting dieren?

Ik zit zo te lezen een beetje in hetzelfde schuitje ;) Ik moet bij sollicitaties altijd ontzettend goed motiveren waarom ik dan op die baan solliciteer en waarom ik dan mijn opleiding heb gedaan :P , want de meeste werkgevers kennen mijn opleiding helemaal niet...
Liefst zou ik wel in de dierensector aan het werk gaan, bijv. bij een voederfabrikant. Maar probeer die baantjes op HBO niveau maar eens te vinden, lastig hoor.
Daarom solliciteer ik ook op andere banen, meestal op vacatures voor accountmanagers. Dat ben ik nu ook en bevalt me wel. maar je moet ontzettend goed motiveren waarom je dan nu ineens in een andere sector aan de slag wil. Bovendien is accountmanager nogal een verzamelnaampje, de term accountmanager blijkt regelmatig heel andere werkzaamheden te omvatten dan ik dacht haha.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:37

Pff vandaag al 5 sollicitaties de deur uitgegaan en van 3 heb ik al een afwijzing.

Ik heb dan nog wel een baan maar dat is me gewoon te ver en wil zo snel mogelijk iets anders.. Alleen is dat ook nog erg lastig omdat ik een hoog uurloon vraag/ :o

Like_peres: Wat verdien jij in de supermarkt?

Edit: @ hierboven, wat doe je dan allemaal als acountmanager?

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:39

haha dat ken ik wel, ze vragen standaard: Ja, waarom wil je deze baan en waarom moeten wij jou kiezen?..
Meestal zet ik al in mijn sollicitatiebrief waarom ik niet in de sector wil werken van mijn opleiding, maar dat ik iets nieuws wil. Als ze er dan naar vragen verwijs ik terug naar mijn sollicitatie brief met nog wat uitleg erbij.

Ik zou dan ook als je weer een volgend sollicitatie gesprek hebt, alvast bedenken hoe je het wil gaan motiveren en uitleggen waarom je in een andere sector wilt werken. Is makkelijker gezegd dan gedaan, maar dan loopt het sollicitatie gesprek misschien ook wat makkelijker.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:41

Somebitch schreef:
Pff vandaag al 5 sollicitaties de deur uitgegaan en van 3 heb ik al een afwijzing.

Ik heb dan nog wel een baan maar dat is me gewoon te ver en wil zo snel mogelijk iets anders.. Alleen is dat ook nog erg lastig omdat ik een hoog uurloon vraag/ :o

Edit: @ hierboven, wat doe je dan allemaal als acountmanager?

Tja, als je al een hoog uurloon vraagt is het idd moeilijk. Helemaal nu met de crisis. Er worden meer mensen ontslagen dan aangenomen. Je kan toch altijd iets dichterbij zoeken met een wat lager loon om dan weer verder om je heen te kijken? Dan zit jij iedergeval al dichter bij huis.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:43

Tuurlijk maar ik ben niet vanplan om 3 euro per uur minder te werken. :=

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:45

Somebitch schreef:

Dan zou ik in mijn contract moeten kijken, maar die ligt niet hier. :)
Ik weet wel uit mijn hoofd iets in de 3 euro, maar dat is proeftijd loon he! Als ik mijn 2 maanden proeftijd heb gehad, dan wordt het hoger... :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:47

Proeftijd loon.. Damn :+ Heb je dat ook nog haha! Nee 3 euro vind ik ook weer te laag. Ik mag echt niet klagen ik ben 19 jaar en verdien nu al 9.13 per uur. :') (bruto)

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:08

ja ik weet niet of het proeftijd heet, maar het was iets van vakantie kracht naja iig zou die later verhoogd worden..
maar jij verdiend wel lekker.: :P

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:09

Apoc schreef:
haha dat ken ik wel, ze vragen standaard: Ja, waarom wil je deze baan en waarom moeten wij jou kiezen?..
Meestal zet ik al in mijn sollicitatiebrief waarom ik niet in de sector wil werken van mijn opleiding, maar dat ik iets nieuws wil. Als ze er dan naar vragen verwijs ik terug naar mijn sollicitatie brief met nog wat uitleg erbij.

Ik zou dan ook als je weer een volgend sollicitatie gesprek hebt, alvast bedenken hoe je het wil gaan motiveren en uitleggen waarom je in een andere sector wilt werken. Is makkelijker gezegd dan gedaan, maar dan loopt het sollicitatie gesprek misschien ook wat makkelijker.

Doe ik ook wel hoor, maar soms voel ik me een beetje een bedrieger. Het is natuurlijk het beste als je een ontzettend goed verhaal gemotiveerd verhaal heb waarom je dan specifiek in díe sector en (nog beter) bij dát bedrijf aan de slag wil, maar omdat ik in verschillende sectoren en bij verschillende bedrijven solliciteer heb ik dan altijd in mijn achterhoofd nog het verhaal van de vorige waarbij ik ook heel enthousiast heb lopen vertellen dat het me echt fantaaaaastisch lijkt om bij diegene aan de slag te gaan :Y) .

Ik zoek eigenlijk niet naar een specifieke baan, maar naar een specifieke klik met een bedrijf. Dat je in gesprek gaat met iemand en denkt: hey jouw filosofie / aanpak bevalt me wel!
hahaha dat klinkt wel erg romantisch als ik het zo teruglees :+

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:16

haha misschien klinkt het romantisch maar ik kan er wel inkomen:P Je moet het natuurlijk fijn hebben op je werk en daarbij helpt een goede klik met collega's ook enorm bij..

en tja, als je die baan wilt, moet je soms helaas toch een beetje bedriegen ;).