VWO 6 2015-2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:22

Ja, ik heb ook KUA! Om eerlijk te zijn vind ik dat vak zo vaag dat ik ook geen idee heb hoe ik me er het beste op kan voorbereiden. Wij hebben afgelopen SE-week een KUA SE gehad van 5% en om die reden had ik er niet voor geleerd, maar alsnog had ik een 7,8. Dat gaf voor mij voldoende aan dat goede voorbereiding voor dit vak niet per se betekent dat je ook een hoog cijfer haalt. Wat ik doe bij het 'analyseren' van een kunstwerk (bijvoorbeeld een schilderij) is gewoon létterlijk opschrijven wat ik zie. "Er is een blauwe lijn die kruist met een kortere groene", zeg maar :') . Meestal wordt dan gevraagd aan de hand van welke aspecten dit kunstwerk dan bij een periode past en wat ik dan doe is gewoon de kenmerken van de periode benoemen en er dan bij zetten dat een beeldelement daaraan doet denken, want... Voor mij is KUA deze drie jaar echt puur je fantasie gebruiken geworden. Ik zou echt niet weten wat ze precies van me willen horen, maar als ik zeg dat een figuur dat op een blauwe lijn staat, overeenkomt met de Romantiek omdat hij de dagelijks leven zo wil ontvluchten, wordt dat eigenlijk altijd goedgerekend :)

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:58

Bij ons hebben ze ook vaker KUA toetsen gehad van 2%. Vriendin van mij die wist dat niet, dus superhard geleerd voor niks. :')
Ik heb geen KUA. Wil wel zelf nog wat voorbereiden voor Engels, zodat ik daar in ieder geval met voldoende vertrouwen naar binnen ga. Het was mijn doel om mijn punt naar een 8,5 te halen, dus ik moet sowieso een 8,7 halen als ik dat wil doen. Dat compenseert dan voor mijn Duits en Nederlands :+

Duits ben ik ook niet van plan veel aan te doen, dus ik ga vooral veel tijd steken in economie, aardrijkskunde en biologie omdat ik daar nog veel van moet leren. Verder wel flink wat opgaven en examens maken voor wiskunde en scheikunde, want ik zou niet weten hoe ik me daar anders op kan voorbereiden.

Isa

Re: VWO 6 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:15

Ik heb ook Kua, vreselijk vak. :')
Eigenlijk zou ik vooral veel examens willen oefenen, omdat leren/samenvatten niet betekend dat je het examen ook beter maakt. Maar dat is lastig omdat de bronnen er niet bij zijn

Ponylover_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:09

Ik heb ook Kunst Algemeen en van mijn docent heb ik een paar oude examens op een stickje mogen overzetten, dus met bronnen erbij. Als jullie willen kan ik die wel delen met jullie? Ik weet alleen niet precies hoe. :)

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:30

Van welk jaar zijn die? Ik heb 1 cd'tje van school mee mogen nemen, maar nog wat meer oefenen zou heel fijn zijn!

Ponylover_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:38

Isa schreef:
Van welk jaar zijn die? Ik heb 1 cd'tje van school mee mogen nemen, maar nog wat meer oefenen zou heel fijn zijn!

Ik geloof 2013-1, 2014-1, 2014-2, 2015-1 en 2015-2. :)

Marieke_963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:45

Imke1998 schreef:
Handig filmpje gevonden over Nederlands examen nieuwe stijl. Voor de mensen die niet weten wat ze kunnen verwachten tijdens het examen raad ik aan dit filmpje ook eens te kijken!

[ Video ]

Handig filmpje!
1 dingetje, volgens mij klopt dat wat er over de spel- en formuleringsfouten wordt gezegd niet..

Dit vond ik in de syllabus:
De vakspecifieke regels voor 2016 worden herzien en in lijn gebracht met het besluit
van de staatssecretaris om een aftrekregeling in te voeren bij antwoorden op open
vragen voor incorrecte formuleringen en onjuist taalgebruik, zoals eerder bij de grote
samenvattingsopdracht gebruikelijk was. Deze aftrekregeling behelst dat er voor
incorrecte formuleringen en onjuist taalgebruik, waaronder spelfouten, bij alle
antwoorden in het centrale examen van de kandidaten op open vragen scorepunten in
mindering
worden gebracht.

Wel op spelling en formulering letten dus!

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:48

Spelling telt inderdaad mee en je kunt er flink op verliezen ook! Fouten die je vaker maakt tellen namelijk ook vaker mee (dus let goed op word/wordt en dergelijke stomme dingetjes). Er is wel een marge van wat er maximaal af kan gaan door spelfouten, maar ik vind die vrij groot genomen, helaas.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:07

Dat hadden ze inderdaad als aantekening erbij gezet. Onze docent had ons ook al gewaarschuwd voor spelling

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:26

Weet iemand wat we nu eigenlijk precies voor biologie hoeven te kennen? In samengevat staat dat we het oog en andere zintuigen niet hoeven te kennen, maar ik kan dat nergens in de syllabus vinden.

Ik weet wel dat gedrag en seksualiteit niet hoeft en dat diversiteit ook niet hoeft.

jammer dat ecologie en planten wel moeten. Daar zie ik echt enorm tegenop :o

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:41

Maar kan je in de syllabus wel vinden dat zintuigen wel moeten? Want als het er niet staat, hoeven we het ook niet te kennen.
Mijn biologie-boek geeft ook aan dat zintuigen niet hoeven, dus ik gok dat we het niet hoeven te kennen als alles zegt dat het niet hoeft.
DNA-replicatie hoeft gelukkig ook niet :o DNA/RNA zelf wel, maar volgens de syllabus de replicatie niet (maaarrr wat valt er onder DNA en wat onder de replicatie? Alleen die kloontechnieken ofzo?)

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:50

Ik ben voornamelijk examens aan het maken van voorgaande jaren en ga volgende week nog de stof doorlezen. Alles opnieuw leren is denk ik niet echt mijn leermanier :+ hebben jullie al wat examen stress?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:16

Ja ontzettend!! Het is allang duidelijk dat ik het allemaal makkelijk ga halen maar toch stress ik 'm de pan uit |(

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:39

Marrie_L schreef:
Maar kan je in de syllabus wel vinden dat zintuigen wel moeten? Want als het er niet staat, hoeven we het ook niet te kennen.
Mijn biologie-boek geeft ook aan dat zintuigen niet hoeven, dus ik gok dat we het niet hoeven te kennen als alles zegt dat het niet hoeft.
DNA-replicatie hoeft gelukkig ook niet :o DNA/RNA zelf wel, maar volgens de syllabus de replicatie niet (maaarrr wat valt er onder DNA en wat onder de replicatie? Alleen die kloontechnieken ofzo?)

Technieken vallen volgens mij wel gewoon binnen de examenstof. Ik wist niet dat DNA-replicatie niet hoefde. beetje raar dat transcriptie en translatie dan wel zou moeten.
Ook vond ik in samengevat dat celcyclus niet hoeft, en meiose I en II ook niet, maar mitose wel. Waar is de logica in dat? :')
Beetje jammer, want de celcyclus staat in binas, dus die ken ik wel :+

cindy1000 schreef:
Ik ben voornamelijk examens aan het maken van voorgaande jaren en ga volgende week nog de stof doorlezen. Alles opnieuw leren is denk ik niet echt mijn leermanier :+ hebben jullie al wat examen stress?

Ik ben nu inderdaad veel opnieuw aan het leren, omdat ik al snel het idee heb, dat ik de stof niet goed genoeg beheers. Ik heb dan ook nog niet zoveel examens gemaakt, maar ik ben van plan dat vooral volgende week te doen. Stress zit er al behoorlijk in. Ik heb tamelijk last van faalangst en ik ben op dit moment bang dat ik 'overleer' en vervolgens een black-out krijg tijdens mijn examen.
Ik was voor economie te lui om de syllabus door te lezen, dus ik heb daar gewoon alles herhaald. Als ik daar gewoon een voldoende voor haal, ben ik ook meer dan gelukkig.
Moet wel nog heel veel doen aan aardrijkskunde :=

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:31

Wij hadden op school "examentraining", dus elke dag een examen helemala maken, in stilte in de grote zaal, precies zoals bij de echte examens en dan 's middags nakijken en bespreken met de vakdocent. Dat was heel fijn om te zien waar je staat. Ik heb toen voor bijna alle examen een 8 of 9 gehaald zonder te leren, maar ik ben dan toch bang dat het niet representatief is :+ Stel dat er nou net in de examen de onderwerpen zaten die voordelig zijn voor mij (zeker bij wiskunde of betavakken denk ik dat). Dus nu zit ik toch al de hele vakantie veel te leren.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:23

Ik heb fijn oorontsteking aan beide oren. Komt lekker uit...

Hoe gaat het met het leren bij jullie?

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:31

Hahaha jaa ik ga volgende week alles herhalen ik weet nu ook waar ik moeite mee heb door middel van die proefexamens. Haha ja ik heb dat ook een beetje ja, iedereen zegt van ach je hebt je schoolexamens ook prima gehaald maar indd wie weet krijg je ineens een blackout of wat dan ook :+ ik zou dan echt gaan huilen :')

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 19:26

Ik heb dag 1 van de natuurkunde examencursus erop zitten, ik ben kapot! Maar het is wel super fijn en geeft me ook echt rust voor mn examen!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:26

Ik ben ook echt bang voor de examens... heb alles opnieuw geleerd via de samengevatboekjes en filmpjes, alleen van ak nog niet alles. Nu in de examenbundel aan het oefenen. Ben best wel doodmoe, nog 20 dagen :')

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:34

Volgt iedereen hier examencursussen? Zijn die echt heel hard nodig? Ik heb er begin dit jaar over gedacht ook examencursussen te volgen, maar zit na mijn examen ook al met een cursus en die wat ik had gevonden waren redelijk prijzig. :(

Zelf doe ik alles uit de gewone leerboeken (en met samengevat en bundels) leren. Ik ben inmiddels redelijk bang, ook omdat ik het gevoel heb dat ik zo weinig tijd heb gehad. Onze laatste proefwerkweek was extreem laat en ben daarin ook nog eens ziek geworden, waardoor ik de week erna nog 3 proefwerken had. :+

Na de vakantie volg ik wel via school nog examenvreestrainingen, ik hoop dat ze helpen.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:49

Ik heb juist totaal geen examenstress. Heel vervelend want voel dus ook totaal geen druk om veel te gaan leren :') Heb wel al een hoop gedaan, dus hopelijk ook genoeg tot nu toe.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:56

Ik heb besloten om geen examentrainingen te doen, hopelijk krijg ik daar geen spijt van :P

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:00

Zelfde. Maar ben een piekerkont en dat begin ik vlak voor de examens toch echt te merken. Aan de andere kant is er een herkansingsmogelijkheid en dat geeft toch een beetje rust. :j

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:14

Ik had vorige weken zo iets van pff, is nog 3 weken ga ik echt niet nu al beginnen. En nu zijn het ineens nog maar een paar dagen := Ik ga denk ik echt huilen van blijdschap als ik mijn laatste examen heb ingeleverd :')

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 03:00

Imke1998 schreef:
Volgt iedereen hier examencursussen? Zijn die echt heel hard nodig? Ik heb er begin dit jaar over gedacht ook examencursussen te volgen, maar zit na mijn examen ook al met een cursus en die wat ik had gevonden waren redelijk prijzig. :(

Ik doe het voornamelijk voor mezelf, zodat ik tijdens het examen geen mega stress heb omdat ik niet weet wat te doen. Op zich beheers ik de stof prima, sta gewoon een nette 6,3 maar ik ken mezelf met natuurkunde en ben bang dat ik het overzicht tijdens de toets kwijt raak. Met de cursus merk ik dat ik echt gestructureerd aan de gang ga en dat ik eigenlijk prima weet hoe ik alles kan oplossen dankzij hun stappenplannen!