Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:22

goedenmiddag iedereen.

Wat is dit toch een leerzaam topic!

Ondertussen ben ik ook alweer 7/8 maanden zelfstandig ondernemer :oo
En ik leef nog steeds _O- haha

Er komt zoveel op je af, dat je soms niet meer weet wat nu goed en wat nu fout is.
Vooral belasting technisch!

Vandaar ook de vraag wie heeft er van jullie al een starters gesprek met de belasting dienst gehad?
Ik wel! en dat was alles behalve een starters gesprek.
Ze wilde alles van mij weten, wat ik maandelijks uit de zaak opneem, wat ik betaald heb voor het bedrijf, wat ik maandelijks aflos aan de bank, hoeveel werknemers, hoeveel auto's, wat de kentekens zijn van deze auto's en ga zo maar door.
Mijn boekhouder was er niet blij mee, want we verwachte er beide een informatief gesprek en niet een verhoor. Daarom wil ik jullie waarschuwen, als jullie dit nog willen gaan doen, houd je pootje stijf en neem eventueel iemand mee bij dit gesprek (boekhouder etc)

En nog een vraag aan jullie.
Wie maakt er gebruik van www.mijnwinkel.nl??

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:06

ik heb toen het starters gesprek ook gehad.
rond februari geloof ik? op zich wel inhoudelijk veel van geleerd, ze heeft later toch nog het een en andere aan intressante dingen voor mij opgezocht. maar goed, we hadden ook heel concreet een lijst met vragen en gingen die stelselmatig af.

wel kregen ook wij een soort kruisverhoor, vooral toen ze merkte dat we hooi van een particulier op de kop tikten begon onze consulente ERG kritische vragen te stellen wie de afnemer dan wel niet was :=
heb dit meteen afgekapt en aangegeven dat we dit particulier gaan houden buiten het bedrijf omdat een deel van de kosten van de 4 rijdieren ook particulier is.
misschien geen recht op teruggave belasting op dit onderdeel, maar ga geen andere personen erbij lappen zo :n
Ook wilde ze eigenlijk exacte uren/bedragen horen wat we zouden draaien, en vond ze het erg raar dat ik het bedrijf naast mijn andere baan wilde houden.
( als je eenmaal bent opgestart ga je er toch wel fulltime mee verder?.. " nee, dat zijn we niet van plan")

maar al met al.. IK ben best blij dat de belastingdienst dit regelt, verder een superfijn gesprek geweest, en ze heeft ons echt goed op weg geholpen zo :j
tuurlijk zal het 99% eigenbelang zijn,maar goed, het zorgt er wel voor dat we geen grote fouten hopelijk maken wardoor we later flink moeten terugbetalen :j

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:13

Ik heb vandaag definitief de knoop doorgehakt, ik wil een doorstart maken. Een nieuwe bedrijfsnaam, een professioneel logo, en een professionele website. Ik wil me niet meer alleen richten op sieraden. Inmiddels heb ik diverse groothandels gevonden en benaderd, met super gave producten.

Nu ben ik op zoek naar mensen logo's e.d. ontwerpen. Ik weet dat een aantal van jullie dit doen. Hiermee wil ik graag in contact komen en een offerte aanvragen. Het zal gaan om een logo, header, buttons en visitekaartje.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:44

Ik help je graag vooruit Georgette!
Als je een mailtje stuurt naar info@karenborgers.nl dan kom ik er zo snel mogelijk op terug :)

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:14

Thanks, ik heb je een e-mail gestuurd!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:31

Zijn hier creatievelingen die goed zijn in het bedenken van bedrijfsnamen?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:22

Haha, daar heb ik ook heel lang over gedaan! Niet teveel over piekeren, plots komt die naam gewoon in je op en denk je "Hej, da's een goeie!" :)

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:34

@ Georgette, goed dat je gaat voor een doorstart! Ben benieuwd naar alle ontwikkelingen. Een naam... ehh probeer t wat los te laten. Regel vast al je dingen... die naam komt vast wel. Maar als jij nu heel hard gaat nadenken weet ik zeker dat hij of niet komt of je er later niet blij mee bent!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:31

Vanavond hebben we zitten brainstormen en ik denk iets leuks te hebben. Ik dacht juist dat het handiger zou zijn eerst een nieuwe naam te bedenken en daaropvolgend een logo en dergelijke te laten ontwerpen.

Hoe zit dat eigenlijk? Ik heb dus iets in gedachten, maar als ik op de website kijk van de Kvk, bestaat die bedrijfsnaam al. Hun domeinnaam staat er ook bij zoals ik hem wil hebben, maar als ik daar op klik, krijg ik page not found.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 22:45

Je mag geen bestaande naam gebruiken.
Als je dat wel doet, mag het zoiezo niet de zelfde branche zijn.
Tevens is het verstandig geen naam te kiezen die erg veel lijkt op een andere naam.
Of een .nl domein beschikbaar is, kun je checken bij sidn.nl

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:57

Op de website van de KvK staat dat het in de meeste gevallen niet kan. Ik heb zonet een e-mail gestuurd naar de KvK, of zij meer inzicht kunnen geven of zij nog actief zijn en wat daarin mogelijk is.

Wel jammer, maargoed, dan maar door met brainstormen. Lastig hoor!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 23:15

Je hebt mail Georgette! ;-)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:27

@Georgette: Late reactie, maar als ik dingen ga verloten via Facebook gebruik ik altijd de lijst van "Facebook Fans" die ik in Excel heb gemaakt (en bedenk me nu net weer dat die hele lijst ook verloren is gegaan bij de crash van mn laptop, aarrrgh). Elke "Fan" heeft zo dus een nummer en via random.org doe ik dan de verloting.

Gaaf trouwens dat je een doorstart gaat maken! Ben heel benieuwd hoe het er uiteindelijk uit komt te zien!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:53

Misschien meer mensen die dit doen; waar hebben jullie eventuele bedrijfskundig laten drukken/ borduren, en wat zijn daar ongeveer de tarieven van?

Ik heb al een adresje die straks mijn trailer gaat voorzien van bedrijfslogo en naam, maar wil ook graag achterop mijn bovenkleding ( fleecetrui, bodywarmer, winterjas en T-shirt) minimaal de bedrijfsnaam erop.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 15:35

Joyce, dat is een goed idee voor de volgende keer. Nu heb ik dus zomaar iemand gekozen. En volgens mij is die iemand op vakantie, want ik heb nog geen reactie. Of diegene wilt geen gratis armband, maar dat kan ik me haast niet voorstellen ;)

Ik denk m'n nieuwe naam te hebben gevonden. Deze bestaat nog niet bij de KvK. Wel al is er een webadres van, maar dat is een totaal ander bedrijf, geen concurrent. Nu zit ik erover na te denken om een - te plaatsen tussen de twee woorden van de naam. Heeft iemand enig idee of dat een postief of negatief resultaat heeft in de zoekmachines?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:47

Ruitersportzaak ga ik heen voor borduurwerk.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:58

@Joyce2: In jouw nieuwsbrief is in de afzender de I in een hoofdletter (NIeuwsbrief Fuzzylicious)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:11

Ja weet ik, maar ik weet niet hoe ik dat moet veranderen. Mijn broertje heeft dat allemaal ingesteld en ik zie hem maar heel af en toe (en als ik hem zie vergeet ik het weer te vragen).

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:18

joyce2 schreef:
Ja weet ik, maar ik weet niet hoe ik dat moet veranderen. Mijn broertje heeft dat allemaal ingesteld en ik zie hem maar heel af en toe (en als ik hem zie vergeet ik het weer te vragen).

Waarmee verstuur je je mail? :) Als het iets als outlook/Thunderbird is, zal het bij je account opties staan (Waar ook oa. de serverinstellingen staan).

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:18

Nee, alles gaat via Gmail sinds mijn 2 fiasco's met Outlook ;)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 12:22

Wie heeft er linkedin en doen jullie er veel mee?

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:30

joyce2 schreef:
Nee, alles gaat via Gmail sinds mijn 2 fiasco's met Outlook ;)

Tandwiel, settings, Accounts and Import, Send mail as daar rechts van staat Edit Info :)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 14:53

Wisten jullie al dat de btw al op 1 oktober van 19 naar 21 % gaat?
Hier lees je meer

Ik ben bang dat dit weer mensen in moeilijkheden gaat brengen. Je maakt mij namelijk niet wijs dat er niets duurder wordt.
Niet alleen dat, maar nu roept men wel zo hard dat de crisis voorbij is en dat men weer uitgeeft bladiebla, maar blijft die stijgende lijn zo, of zal het dadelijk weer gaan dalen?

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:02

Ik merk aan mijzelf dat ik minder uitgeef. Nu was ik al geen big spender maar voornamelijk in de supermarkt merk ik dat wel. Mijn vriend heeft al meerdere keren 'gemopperd' dat er niks lekkers voor in de avond in huis is. Nou ja, dan moet hij dat zelf maar gaan halen. Ik heb 100 euro over naast mijn hypotheek om de boodschappen en eigen rekeningen te betalen. En hij heeft meer te besteden (ik draag al minder bij dan hij anders hield ik helemaal niks over) dus vind t wel goed zo :)

Maar bedankt voor de herinnering van 21%, dan kan ik dat gaan verekenen in mijn prijzen.
Ik merk nu wel dat Excell steeds makkelijker wordt in de bediening. Waar ik er vroeger hard vandaan rende vind ik het nu steeds makkelijker worden :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:40

Bedankt Holly, wist ik nog niet :)

Gelukkig is het in mijn webshop een simpele handeling van op de juiste plek 19 veranderen in 21, pfieuw.
En dan wordt het meteen doorgevoerd in alles, eindelijk eens iets dat niet veel werk kost *\o/*

Ik baal er wel van, de marges die ik heb zijn al niet groot en nu worden ze nog kleiner -O-

Was wel benieuwd n.a.v. je berichtje dat het nu al in ging, hoe het elders in Europa nu eigenlijk geregeld is.
DLD heeft gewoon de 19% en België heeft 21%, dat wist ik.

Maar andere landen liggen vaak nog hoger zeg, we zaten vrij onderaan met die 19% blijkbaar :)

http://ec.europa.eu/taxation_customs/re ... tes_en.pdf