't Leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emm_

Re: 't Leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:34

Pfff wat een verhaal Joyce! Hoop dat je eruit komt en alsnog wat vind!

Ik heb ook een 'probleem'. Zal het proberen kort samen te vatten: Op dit moment werk ik bij 3 bedrijven, 1.5dag bij A, 1.5 bij B en 2 bij C. C is tijdelijk tot half januari en houd dan op. A en B zijn op 0-uren, waarbij ik van A nog niet weet of ik per januari kan blijven omdat daar iemand anders een vast contract heeft gekregen en die eerst zijn uren vol moet maken zodat ik vervolgens de 'rest'uren kan vullen. Bij B heb ik een aanbod gekregen vanaf januari voor 3 dagen en vanaf februari voor 5 dagen per week werk, alleen dit bedrijf staat me eigenlijk niet helemaal aan. Dan heb ik nog 2 potentiele sollicitaties lopen waar ik per januari mogelijk aan het werk zou kunnen. Nu zit ik er dus mee dat ik C enerzijds wil aannemen maar bang ben dat ik dan net daarna een aanbod krijg bij een bedrijf wat ik leuker vind. En anderzijds ben ik bang dat als ik het niet aanneem, de rest ook niets wordt en ik vanaf half janurai dus werkloos ben ...
Kan iemand mij uit mijn dilemma halen?

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:43

Emm_ schreef:
Pfff wat een verhaal Joyce! Hoop dat je eruit komt en alsnog wat vind!

Ik heb ook een 'probleem'. Zal het proberen kort samen te vatten: Op dit moment werk ik bij 3 bedrijven, 1.5dag bij A, 1.5 bij B en 2 bij C. C is tijdelijk tot half januari en houd dan op. A en B zijn op 0-uren, waarbij ik van A nog niet weet of ik per januari kan blijven omdat daar iemand anders een vast contract heeft gekregen en die eerst zijn uren vol moet maken zodat ik vervolgens de 'rest'uren kan vullen. Bij B heb ik een aanbod gekregen vanaf januari voor 3 dagen en vanaf februari voor 5 dagen per week werk, alleen dit bedrijf staat me eigenlijk niet helemaal aan. Dan heb ik nog 2 potentiele sollicitaties lopen waar ik per januari mogelijk aan het werk zou kunnen. Nu zit ik er dus mee dat ik C enerzijds wil aannemen maar bang ben dat ik dan net daarna een aanbod krijg bij een bedrijf wat ik leuker vind. En anderzijds ben ik bang dat als ik het niet aanneem, de rest ook niets wordt en ik vanaf half janurai dus werkloos ben ...
Kan iemand mij uit mijn dilemma halen?

Emm, zat een jaar lang in hetzelfde dilemma. Had vier 0 uren contracten naast elkaar lopen en daarnaast door solliciteren. Meerdere malen bij de laatste drie gezeten voor een fulltime baan. En iedere keer vroeg ik me af of ik mijn baantjes op zou moeten zeggen. Gezien de tijd, het aantal vacatures, zeg ik nu pas iets op als ik daadwerkelijk ergens getekend heb. En dat gaat morgen gebeuren! Toch vind ik het nog steeds spannend om 'nee' tegen werk te zeggen. Werkloos zonder ww/bijstand is NIET cool ;) Dus, zo lang mogelijk proberen te rekken, tot je zekerheid. Hopelijk heb je er iets aan. Is bij B trouwens een 0-uren contract? In dat geval zou ik het in ieder geval doen; je mag altijd weigeren als je niet kan komen werken, toch?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:35

Citaat:
Tweede Kamer wil hoorzitting flexarbeid DEN HAAG - De Tweede Kamer gaat zich buigen over de gevolgen van een toenemend aantal flexwerkers op de arbeidsmarkt. GroenLinks-Kamerlid Jesse Klaver heeft dinsdag brede steun gekregen voor het houden van een hoorzitting over de positie van tijdelijke krachten en de verschillende vormen van flexarbeid: van uitzendkrachten, zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) tot het werken via zogeheten payrollconstructies.

Tijdens de behandeling van de begroting Sociale Zaken waarschuwde Klaver al voor „de naderende banencrisis”. Bij de vorige economische crisis zijn de klappen op de arbeidsmarkt voor een groot deel door flexwerkers opgevangen. Hij stelt dat nu ruim een derde van de werkenden in Nederland op tijdelijke basis werkt. Dat wordt steeds meer door de behoefte van werkgevers aan meer flexibiliteit om schommelingen in het werk op te vangen.

Het GroenLinks-Kamerlid vreest problemen voor de toekomst als deze trend op dezelfde manier doorzet. Volgens hem wordt nu te weinig geïnvesteerd in scholing en de ontwikkeling van flexkrachten om ze opgewassen te laten zijn voor de veranderende vraag op de arbeidsmarkt.

Meer partijen vragen al langer aandacht voor de kwetsbare positie van flexwerkers. Zo wees PVV'er Ino van den Besselaar bij de begrotingsbehandeling op het fenomeen „draaideurpersoneel”. Volgens hem kan een werkgever nu te makkelijk voorkomen dat hij een vast dienstverband moet aanbieden na drie tijdelijke contracten door tussentijds iemand drie maanden op straat te zetten.

D66 pleit al tijden voor een soepeler ontslagrecht. Dat zou nodig zijn om te voorkomen dat werkgevers steeds huiveriger worden om personeel in vaste dienst te nemen en steeds vaker op flexkrachten overstappen.

De PvdA wil weer minimumtarieven voor zzp'ers. Die moeten voorkomen dat zelfstandigen voor minder dan het minimumloon aan het werk worden gezet en ander personeel verdringen. Ook moeten de zzp'ers zo beter in staat worden gesteld om zich te verzekeren tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid en om te sparen voor hun pensioen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:41

ja, of dat leuke idee om de flexwerkers bij ziekte niet meer 70% van hun loon te geven, maar 70% van het MINIMUM loon (bijstands niveau dus).
Met het idee erachter om miljoenen te kunnen bezuinigen, want uitzendkrachten en flexwerkers zijn gemiddeld langer ziek dan "vaste" medewerkers....

En ik kan het me heel goed voorstellen, ik heb mezelf 1 keer in de vingers gesneden. Ben als uitzendkracht ziek naar huis gegaan. De eerste 2 dagen zijn "voor jezelf" en die betaal je dus zelf, na 3 dagen voelde ik me al iets beter en ben ik "uit goed gedrag" naar mn werk gegaan. Met het idee: alshet niet gaat dan gaat het niet en ga ik weer naar huis.
Ik was dus beter gemeld, en smiddags bleek het toch neit te gaan, waardoor wederom mijn 2 dagen "voor mezelf" in zijn gegaan. Die ik dus (weer) niet uitbetaald kreeg.....

Kortom, de volgende keer dat ik ziek was, was ik dus minimaal een hele week ziek, gewoon om zeker te zijn dat ik "uitgeziekt" was. Bij mn werkgever daarvoor zou ik dat never nooit doen.
ik was (en ben nog steeds) meer van het: als het niet gaat kan ik altijd naar huis gaan. Maar als uitzendkracht wordt je daar dus op afgestraft :+

En dan nu roepen dat de uitzendkrachten gemiddeld langer ziek zijn dan een vaste medewerker? LOGISCH toch?
maar belachelijk dat ze deze mensen bij ziekte dan nog maar 70% van het minimumloon willen uitbetalen. Daar komen ws echt financiele problemen van....

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:59

Vanmorgen te horen gekregen dus dat mijn dienstverband eindigt. Waar ik de moed of energie vandaan heb gehaald, ik weet het niet, maar ik heb 3 sollicitatiebrieven geschreven (en ik heb er nog 1 waar ik over twijfel). 1 daarvan bij de werkgever van mijn man. Die zit al 25 jaar bij dat bedrijf en hij kent ongeveer die afdeling wel. Helaas voor mij geen concrete personen maar wel mensen die op die afdeling gewerkt hebben. Volgens hem kun je daar slapend oud worden ;). Er zijn iig heel goede arbeidsvoorwaarden......

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:43

wat een wonder, 11 november kreeg ik mijn ontslag omdat ik geen vast contract kreeg
en 15 november had ik alweer een baan..
had ik dus nooit gedacht,,
ik zeg altijd, als je echt wilt kom je er wel.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:46

wow dat is wel snel zeg :oo

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:50

bello2005 schreef:
wat een wonder, 11 november kreeg ik mijn ontslag omdat ik geen vast contract kreeg
en 15 november had ik alweer een baan..
had ik dus nooit gedacht,,
ik zeg altijd, als je echt wilt kom je er wel.

Mag ik vragen wat voor werk? :)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 08:33

Maar als het straks makkelijker wordt om iemand met een vast contract te ontslaan wat voor nut heeft zo'n vast contract dan nog. De tijdelijke/flexwerkers krijgen steeds meer rechten en staan dus straks dan toch gelijk aan mensen met een vast contract?! Het heet alleen nog anders...

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:53

@s6801881 (is dat een studentnummer btw?)

Vroeg me af wat je studeert en waar, omdat er gedragswetenschapper i.o. in je profiel staat. Zelf heb ik pedagogische wetenschappen aan de Radboud Universiteit gestudeerd, dus was wel benieuwd wat jij doet :)

Ik snap niet helemaal wat je zoekt, een bijbaantje? of toch direct gericht op je studie? Ik weet niet waar je studeert, maar zijn er geen mogelijkheden voor bijvoorbeeld tussen de middag op een basisschool toezicht houden op het eten (ik zeg maar wat hoor, sorry als je totaal iets anders zoekt!) of werk in logeerhuizen?

Tari2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:45

Ik kom me ook even melden, eind dit jaar ook geen werk meer... Ben al aangemeld bij het UWV voor een uitkering maar ja, wanneer je dan je eerste geld krijgt?????

Ik zoek werk binnen de beveiliging/handhaving/BOA en heb vanavond mijn voorlichtingsgesprek bij de politie.
Het werk dat ik nu doe is toezichthouder/handhaver binnen Amsterdam, super leuk werk alleen dat stopt dus 31 december, jammer!!!

Heb al een paar gerichte sollicitaties gedaan dus hopelijk snel een reactie. "Gelukkig" heb ik mijn beveiliger 2 diploma en (bijna) mijn BOA dus kan wel een aantal richtingen op.

Succes iedereen met solliciteren!! *\o/*

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:41

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:48

Heb je ook op die school je diploma gehaald?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:51

Ja.... Dus ik word helemaal doorgelicht. Meest stomme is nog wel dat Windesheim nog helemaal niks van zich heeft laten horen en je dit dus via het nieuws hoort. Eikels...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:00

das niet echt netjes...
denk je zelf dat je afstuderen HBO waardig was?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:02

Lekker dan :n Ik hoop voor je dat alles goed is en je je diploma kunt houden!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:04

Ik denk het wel, anders had ik het niet gedaan. Afstuderen is ook beoordeeld met een 7,5. Maarja, wat zegt dat nu. Ga in ieder geval even bellen of ik wel door kan solliciteren. En als ik toch aan de verkeerde kant zit wie er voor de kosten op gaat draaien...

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:05

Balen zeg! Vind dat zo slecht he, en de studenten denken dat ze goed bezig zijn.. En altijd zo stom dat je het via het nieuws hoort en niet eerst wordt ingelicht door de school zelf, bah!

Ik heb net een telefoontje gehad van mijn gesprek van vorige week en ik mag 2 dagen meelopen (als tweede gesprek) ben zo blij!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:05

idd...
ik denk dat als bij de HHS een dergelijek controle komt er ook uitkomt dat er heeeel veel verslagen niet HBO waardig zijn...

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:09

Mijn vriend zat op de fontys, en het zal me niet verbazen als zijn lichting van die opleiding die hij deed ook een onwaardig diploma zouden hebben, die opleiding was best wel flut, maar gelukkig heeft hij zijn diploma niet nodig

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:24

Nja zolang ik niet weet hoe en wat ga ik er gewoon vanuit dat mijn diploma 'goed' is. Ga gewoon door solliciteren. Wat moet ik anders... ~~}>

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:26

Hoe doen jullie het eigenlijk met vakantie's? Ik wil volgend jaar rond Juni 3 weken naar Tunesie en in januari 1 a 2 weken naar engeland, hebben werkgevers daar echt een probleem mee als ze je aannemen?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:33

wel even melden, zeker januari!
dat is gewoon al bijna
Juni zou ik evena fwachten totdat er de vraag is wat je van plan bent met je vakantie.
Ik weet bv dat ik in september op vakantie wil, maar dat is pas over 9 maanden. Datga ik echt niet melden bij mn sollicitaties ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:43

Anneert schreef:
@s6801881 (is dat een studentnummer btw?)

Vroeg me af wat je studeert en waar, omdat er gedragswetenschapper i.o. in je profiel staat. Zelf heb ik pedagogische wetenschappen aan de Radboud Universiteit gestudeerd, dus was wel benieuwd wat jij doet :)

Ik snap niet helemaal wat je zoekt, een bijbaantje? of toch direct gericht op je studie? Ik weet niet waar je studeert, maar zijn er geen mogelijkheden voor bijvoorbeeld tussen de middag op een basisschool toezicht houden op het eten (ik zeg maar wat hoor, sorry als je totaal iets anders zoekt!) of werk in logeerhuizen?

Ik grijp eigenlijk alles aan wat ik kan krijgen, van schoonmaaktster en callcentermedewerkster tot assistent-begeleider op een woongroep. De reden is dat ik echt een zelfstandige kamer wil huren bij een woningscooperatie, aangezien particuliere huisbazen altijd gedonder geven. Ik zit nu bijvoorbeeld als drie maanden met een kapotter radiator die ik van de huisbaas niet mag laten maken. Maar dat betekend dus ook dat ik vast werk zoek, een 50% aanstelling. Of in ieder geval werk dat ik een aantal maanden kan doen, en niet van die eenmalige klusjes voor het uitzendbureau. Maar het vinden van werk is gewoon niet grappig meer. Ik zie dat bijna iedereen hier die ervaring heeft. Ik hoop alleen niet dat ik een vreemde eend in de bijt ben nu omdat ik wel gewoon geld van de IBG kan lenen (mijn stufi loopt aan het eind van het jaar af).

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:48

Mri schreef:
ja, of dat leuke idee om de flexwerkers bij ziekte niet meer 70% van hun loon te geven, maar 70% van het MINIMUM loon (bijstands niveau dus).
Met het idee erachter om miljoenen te kunnen bezuinigen, want uitzendkrachten en flexwerkers zijn gemiddeld langer ziek dan "vaste" medewerkers....

En ik kan het me heel goed voorstellen, ik heb mezelf 1 keer in de vingers gesneden. Ben als uitzendkracht ziek naar huis gegaan. De eerste 2 dagen zijn "voor jezelf" en die betaal je dus zelf, na 3 dagen voelde ik me al iets beter en ben ik "uit goed gedrag" naar mn werk gegaan. Met het idee: alshet niet gaat dan gaat het niet en ga ik weer naar huis.
Ik was dus beter gemeld, en smiddags bleek het toch neit te gaan, waardoor wederom mijn 2 dagen "voor mezelf" in zijn gegaan. Die ik dus (weer) niet uitbetaald kreeg.....

Kortom, de volgende keer dat ik ziek was, was ik dus minimaal een hele week ziek, gewoon om zeker te zijn dat ik "uitgeziekt" was. Bij mn werkgever daarvoor zou ik dat never nooit doen.
ik was (en ben nog steeds) meer van het: als het niet gaat kan ik altijd naar huis gaan. Maar als uitzendkracht wordt je daar dus op afgestraft :+

En dan nu roepen dat de uitzendkrachten gemiddeld langer ziek zijn dan een vaste medewerker? LOGISCH toch?
maar belachelijk dat ze deze mensen bij ziekte dan nog maar 70% van het minimumloon willen uitbetalen. Daar komen ws echt financiele problemen van....

Ik vind het zelf ook helemaal niet zo onverklaarbaar dat uitzendkrachten langer ziek zijn, stress is nou eenmaal niet echt bevorderlijk voor je gezondheid. en financieel krap zitten kan behoorlijk wat stress veroorzaken. En wat je al zegt, als je nog niet helemaal 100% bent en weer gaat werken is dat risico ook voor jou. In plaats van dat je beloond wordt voor je inzet wordt je erop afgestraft.