Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:15

Ben ik ook weer eens, ik heb het heel druk, maar niet met mijn onderneming. Of nouja, eigenlijk ook wel, maar dan meer in de ontwikkelings/planfase en minder met opdrachten/klanten.

Julien: mooi jasje, alleen ik vind het wel aan de prijs. Logisch dat het duurder wordt als het handgemaakt is, dat wel! Maar ik zelf zou het te duur vinden voor een rijjasje.

Gitta1977: leuk nog een fotograaf! :D

HannaFrouk: wat een gedoe zeg! Maar een echte ondernemer ;) vecht zich erdoorheen en zoekt naar creatieve oplossingen. Wellicht een idee om een winkel in te richten die alleen op vrijdagavond/zaterdagen open is. Bij mij in de buurt is ook een ruitersportzaak die zo werkt en die loopt hardstikke goed. Zo blijf je toch beschikbaar voor de arbeidsmarkt en kan je toch starten met een winkel.

Het geld is wel moeilijk, is er geen familie/kennis die wat ziet in jullie idee en geld willen lenen?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:32

HannahFrouk schreef:
Kaisa, sorry, ik begrijp niet precies wat je wilt weten? Het zit zo: ik heb al 4 jaar een KvK inschrijving voor een praktijkje in alternatieve geneeswijzen. Dat doe ik dus als een soort uit de hand gelopen hobby. Nu wil ik graag daarnaast een winkel openen (in een andere ruimte van ons huis dus). Daar zou ik graag een groter deel van m'n inkomen uit willen halen. De praktijk blijft ondertussen gewoon doorlopen, de winkel is een nieuwe activiteit. Ik mag daar geen nieuw KvK nummer voor openen, omdat ik er al 1 heb voor een eenmanszaak.

Waarom ik het vraag is het volgende: zelf heb ik een eenmanszaak gestart dit jaar, maar mijn vader staat ook ingeschreven bij de KVK voor het bekappen wat hij met enige regelmaat doet. Maar hij haalt daar niet zijn normale inkomen uit, hij werkt gewoon nog 40 uur in de week bij zijn baas ;) En daarnaast doet mijn moeder nog het secretariaat van ons dorpsbelangen, dus staan er nu 3 KVK inschrijvingen op 1 adres ;) Mijn moeder werkt verder nog als boekhouder bij een bedrijf die ook 2 of 3 bedrijven hebben op 1 adres...

Dus vandaar mijn vraag :)

HannahFrouk

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:39

Ik denk dat het dan in de combi naam+adres zit?
Kan best zijn dat mijn vriend bijvoorbeeld wel een bedrijf erbij mag openen (niet dat dat een oplossing zou zijn hoor ;-) )

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:52

Dat zou dan kunnen idd.... Ik sta bij de KVK gewoon onder mijn eigen naam ingeschreven, met 3 handelsnamen. Is dat dan niet een optie?

anissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:23

Hoe werkt dat precies Kaisa? Mogen dat ook 2 verschillende bedrijven zijn onder je eigen naam? Ik wil me namelijk inschrijven als zzper (grafisch vormgever/webdesigner) Maar ik zou ook ook een trailer willen kopen en die verhuren en er advertentieruimte op aan willen bieden. Heeft dus wel iets met elkaar te maken. Maar zou het graag wel los van elkaar willen houden. Ben benieuwd

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:49

Ik heb 3 handelsnamen, maar 1 administratie :) Ik ben gewoon heen gegaan met de ingevulde papieren en het was goed :')

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:53

Kaisa schreef:
Dat zou dan kunnen idd.... Ik sta bij de KVK gewoon onder mijn eigen naam ingeschreven, met 3 handelsnamen. Is dat dan niet een optie?

Dan heb je dus 3 bedrijven onder 1 nummer. De KvK vind dat prima en dat had ik idd gewild maar het UWV ziet dat anders, zij redeneren dan dat het hetzelfde bedrijf is en dan kom je helaas niet meer in aanmerking voor starters-ww ook al is het wel een startend bedrijf.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:54

Zoals HannahFrouk al zei, meerdere eenmanszaken is niet mogelijk, maar meerdere handelsnamen is wel mogelijk.
Blond uitgelegd betekend dat niets meer dan dat meerdere eenmanszaken wel mogelijk is, maar dat dat dan handelsnamen worden genoemd.

Nee want zoals ik al eerder zei HF, je hebt al 4 jaar een bedrijf.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:56

Ja, dat had je idd al gezegd Holly.
(lees nog even na, dat het UWV dat dus wel eerder gedaan heeft, op basis van het feit dat het bedrijf een hobby is)

Maar zoals ik al zei, ik ga wel even nieuw plan de campagne maken.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:22

Er is natuurlijk niks vervelenders dan vooruit willen, maar geen mogelijkheid zien.
Het blijft toch zo zijn dat jij al 4 jaar een bedrijf hebt, hoeveel of weinig je daar ook mee hebt gedaan, of kunnen doen. Nu wil je graag de stap zetten om hier hoofdzaak van te maken en daarvoor zijn investeringen nodig en uitbreidingen nodig, maar hoe nieuw dat ook is, het maakt je geen starter meer. En daar zal het probleem waarschijnlijk liggen.

Wellicht is er wel ergens hulp te vinden, maar pak je hele hebben en houden aan alsof dat er niet is.
Geen geld voor reclame, hoe kun je dan toch reclame maken.
Geen geld voor een website bouwer, hoe maak ik dan toch een mooie website.
Geen geld om de ruimte aan huis een make-over te geven, hoe ga ik te werk dat ik er toch kantoor/winkel ruimte van maak.

Heel simpel gezegt HF moet je dat dippie zonder toekomst aan de kant gooien en nieuwe wegen voor jezelf vrij maken. Kan dat niet met 10 miljoen in 1 week, dan maar met 1 euro in 10 jaar.
Het UWV kan je rug op, jij wilt iets, dus jij bereikt dat.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:39

Nou, dat geen mogelijkheden zien dat valt nog wel een beetje mee hoor. Maar de beste mogelijkheid was gewoon via het UWV, met hun medewerking. Ik bedoel, als dat wel gekund had dan laat je dat toch niet liggen?

Ik geef het nog niet direct op met het UWV, ik weet in elk geval 2 andere "gevallen', die al hun KvK nummer hadden en TOCH met starters-ww zijn gestart, omdat ze van hun hobby hun beroep wilden maken of er een bedrijf bij opstartten. Dus het is dan toch wat raar dat ik dat ze in mijn geval de regels heel anders interpreteren.

EDIT: net gesproken met mijn begeleider van het outplacementcentrum, het zit'm waarschijnlijk in de interpretatie van de regel dat je "niet je Kvk nummer mag aanvragen voor je met je UWV werkcoach gesproken hebt". Maar, dit is bedoeld voor de situatie dat mensen dat doen in de periode tussen de ontslagaanzegging en het gesprek met het UWV (dus dat ze al beginnen voor het UWV het plan gezien heeft). Voor mij ligt de situatie anders.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:48

holly schreef:
Wat je dan doet? Oplossen, meer keus heb je niet Paan.

Dat is logisch holly. Maar ik was benieuwd naar de oplossingen van anderen. Ik heb tot nu toe 1x gehad dat een pakketje niet aangekomen was. Toen heb ik de keuze gegeven om wat nieuws uit te zoeken of geld retour. De persoon kon op dat moment niks leuks vinden. Dus heb ik het geld retour gestort. Ging niet om een groot bedrag.

Nu is iets niet heel aangekomen bij een klant. Ook vervelend. Ik bied de keuze om iets nieuws uit te zoeken voor het aankoopbedrag incl. de betaalde verzendkosten of het aankoopbedrag + betaalde verzendkosten retour. Uiteraard wil ik wel eerst de kapotte artikelen retour. Dit laat ik doen door ze de spullen retour afzender te sturen. Dan hoeven ze geen verzendkosten te betalen.

Iemand die dit anders doet of andere ideeen over heeft? En wat doe je als het wel om grote bedragen gaat? Kun je dit soort zaken bij TNT verhalen?

HF, misschien lukt het bij een ander persoon van het UWV wel. Toen mijn man bij het UWV liep, kreeg hij van de ene persoon dit te horen en van een ander weer iets anders. En als je al mensen kent bij wie het wel gelukt is, dan zou ik daar inderdaad eens goed naar vragen. Hoe moet je de regels interpreteren, misschien moet er net iets anders de papieren komen te staan etc. Heel veel succes.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:11

Nee maar zoiets kan je absoluut even een flinke dip bezorgen natuurlijk. Verstandig om er achter aan te blijven zitten. Bij hen, maar ook bij andere. Wie weet is een andere weg.
Maar stippel ook een route uit waarbij je van niemand hulp nodig hebt, eentje die je helemaal zelf bewandeld.
Mocht je dan nergens hulp kunnen vinden....

Grote bedragen precies hetzelfde Paan en ondanks dat de schuld van kwijtraken of beschadiging bij de tnt kan liggen, heb je er geen drol aan bij ze aan te kloppen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:30

JulienSVU schreef:
@ Lante, super!! :) Gefeliciteerd! Na inschrijving van de KvK ben je toch echt officieel een bedrijf gestart! ;)
Heb je al een idee hoe je je klanten binnen gaat halen? Al een bepaalde strategie in gedachten?

Dank je wel!
Ik heb me ingeschreven bij diverse websites die bemiddelen en ik heb natuurlijk al wat een netwerk uit het werk wat ik nu doe. :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:36

HF: Flink balen, maar inderdaad; BLIJF er boven opzitten, maar ook nadenken over plan B en plan C. Kun je niet je hobby ding ' verkopen' aan je vriend en dan de boel afsluiten bij de KvK en dan opnieuw beginnen..? :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:54

Paan, ja dat is op dit moment wel mijn ervaring met het UWV, de een zegt dit, de ander zegt weer iets heel anders. Ik heb ook al gehoord, dat er "alleen een urenconstructie is". Maar dat is dus gewoon helemaal niet waar! Dan sturen ze je toch wel een beetje het bos in hoor. Gelukkig heb ik nu iemand naast me staan die de regeltjes heel goed kent en die weet dus, dat het geen probleem hoeft te zijn als je al een hobbybedrijf hebt. Wil toch even gaan proberen of we het toch niet voor elkaar kunnen krijgen.

Met jouw vraag kan ik je niet zo goed verder helpen. Ik weet wel dat bellen het beste helpt om je geld te krijgen als het om gewoon niet betalen gaat. Bellen werkt beter als brieven. Maar als men zegt dat iets niet aankomt, hmm, verstuur je dan met een pakketje? Dat is dan toch te traceren? Ik weet wel dat je op het postkantoor zonder extra kosten een sticker kunt bijplakken "alleen huisadres". Het kan dan niet bij de buren afgegeven worden. Dat maakt het risico alweer wat kleiner, want als het DAN niet aankomt en volgens de post is het wel aangekomen, dan zou ik de persoon in kwestie moeilijk geloven die dan zegt dat het er niet is.

Lante, haha, jij maakt het helemaal spannend. Ik vrees dat dat ook niet kan, want mijn vriend mist dan een toch wel essentieel diplomaatje ;-). Bovendien zit hij nu dus samen met mij ook in de ww.

Nou ja, plan B ligt wel klaar hoor, maar ik ga toch eerst nog maar even kijken of A niet toevallig toch lukt.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:50

Whoeiii ik heb gewoon al 2 officiële afspraken staan van mensen die een dressuurhoedje bij me willen afnemen!! :) (zo'n eerst verkoop is natuurlijk helemaal superrr :D )
Ik kan ze vanaf vandaag leveren en heb nog niet eens reclame gemaakt :D
Mond op mond gaat snel ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:01

Julien!! *\o/* *\o/*

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:06

Hahahahaha :D jaaaaa :P

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:08

Ik vind het niet meer dan logisch, erg mooi product heb je daar.
Hoeveel kost een hoedje eigenlijk?

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:34

@JulienSVU: goed zo!!!

@HannahFrouk: ontzettend balen maar doorgaan!! De aanhouder wint.

@ Paan: helaas raken er weleens wat pakjes kwijt. Ik ben er nu 2 kwijtgeraakt en er zit niets anders op om nog een keer het bestelde naar de klant te sturen.
Ook heb ik laatst een niet werkende horloge aan de klant geleverd gekregen en dan moet dat retour naar de fabriek. Kosten vallen hopelijk onder de garantie maar de verzendkosten moet ik altijd betalen.
Dit soort zaken moet je incalculeren, hoort ook bij het ondernemingsschap. Leuk is het niet want de winst die je/ik daarop maak is dan wel flink geslonken.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:49

foxy80 schreef:
Ik vind het niet meer dan logisch, erg mooi product heb je daar.
Hoeveel kost een hoedje eigenlijk?

Haarvilten hoedjes kosten 219,- Fluweel 235,- en zijde 249,-
Ze worden op maat handgemaakt in Italië.

Ben echt zo blij! :D Erg leuk om je eigen eerste product te gaan verkopen! Ik trek vanavond een goede fles wijn open haha :Y)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:31

Gaaf hoor Julien, gefeliciteerd met je eerste klanten!

Ik heb m'n website weer aangepast met onze september-aanbieding. Zit me af te vragen of ik een topic op commercieel hier op bokt erover zal openen :o

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:49

@Chubby: altijd doen. Iedere kijker kan een potentieële koper zijn/worden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:51

Er komen héél veel klanten via bokt binnen :j