Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:19

Hai, ik heb 3 jaar terug mijn IG gehaald en nu ben ik gevraagd om werkbegeleidster bij ons in de thuiszorg te worden, van zowel een helpende 2e jaars leerling, zij komt 20 weken bij ons stage lopen, als een collega die de VIG gaat doen. Ik heb dit echter nog nooit gedaan en het lijkt me best lastig om iemand goed te begeleiden. Ik dacht ik stap dit topic weer eens binnen, misschien dat jullie -als stagaires- tips hebben :) Natuurlijk hoef ik dit niet helemaal alleen te doen en kan ik altijd hulp van mijn collega`s krijgen, maar dat is toch weer anders als van mensen die het vanaf 'de andere kant' meemaken :)

purny

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:44

Mijn jaarcontract is verlengd! En ik ben gewoon übervrolijk op het moment! :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:22

Leuk, ik was dit topic kwijt geraakt.

Ik doe de vig bbl .
Werk 28 uur en daarnaast 1 dag school.
Nu vakantie van school en het tweedejaar afgerond.
Nu dus derde jaars.
Moet nog maar een enkele verpleegtechnische handeling en verder werkbegeleiding en oudste diensten.
Met oudste diensten ben ik van het weekend begonnen en had gelijk de vuurdoop.
Bewoner die ineens flink achteruit ging.
''s avonds om 23.00 uur nog familie kunnen bellen, gesprek aan kunnen gaan en met de arts kunnen overleggen, maar het aansturen etc ging allemaal prima van het team en familie was ook tevreden.
Op school zijn het nu hoofdzakelijk mijn onderzoeken waarmee ik aan de slag moet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:43

oh ja weet niet of ik het gemeld had maar ik heb mijn examen net gehaald!

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:14

Ik meot een presentatie geven over medicijnen delen maar weet neit wat ik meot vertellen help!

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:04

Hallo mensen, loopt dit topic nog een beetje?
Ik start aankomende week met de vig bbl. Door mijn opleiding jaren geleden mag ik nu in het tweede jaar instromen. Wel even wennen na zo lang eruit geweest te zijn, maar van hard werken gaan we niet dood.
Dinsdag begint mijn eerste werkdag.
Heel spannend allemaal.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:30

Spannend!! Ik begin 15 oktober met mijn verzorgende C.
Begint nou in de buurt te komen!!

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:41

Verzorgende C staat gelijk aan VIG?
Welke vorm ga je doen? BOL of BBL?

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:07

Bij verzrgende c mag je geen verpleegtechische handelingen doen.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:14

Ook ik ben gestart met de Vig opleiding, doe de verkorte variant, 2 jaar. In mijn klas is bijna iedereen al helpende, dus de meesten kunnen al wassen/steunkousen aandoen. Dat betekent aanpoten dus :) maar ik heb er zin in en ik vind het niet zo erg dat er een beetje vaart in zit!

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:18

Ik start in het tweede jaar ivm met bepaalde deelkwalificaties uit mijn opleiding van jaren terug maar een steunkous heb ik nooit aan gedaan bij iemand. Daarintegen heb ik in de praktijk al wel stoma's geleegd, verwisseld, katheter zakken geleegd en verwisseld. Dat zijn dingen die je gaande weg wel leert.
De verkorte variant is die gewoon helemaal naar jou tempo afgesteld?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:24

Woensdag begint mijn school weer... Helaas loop ik best wel achter met opdrachten enzo.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:32

Ik moet donderdag voor het eerst.
Morgen mijn eerste werkdag. Vandaag maar even snel een wekker gekocht want ik vertrouw mijn telefoon niet om kwart voor 6 smorgens haha.
Komt toch wel steeds dichterbij zo...

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:45

Imala schreef:
Ik start in het tweede jaar ivm met bepaalde deelkwalificaties uit mijn opleiding van jaren terug maar een steunkous heb ik nooit aan gedaan bij iemand. Daarintegen heb ik in de praktijk al wel stoma's geleegd, verwisseld, katheter zakken geleegd en verwisseld. Dat zijn dingen die je gaande weg wel leert.
De verkorte variant is die gewoon helemaal naar jou tempo afgesteld?

Nou, het is in die zin op me afgestemd dat ik met veel theorie weinig moeite zal hebben omdat ik al een hbo achter de rug heb. Ik leer makkelijk.

De praktijk daarentegen heb ik een achterstand in ten aanzien van mn klasgenoten (want nog geen ervaring) maar ik denk dat dat wel goed komt. We hebben een klas met veel diversiteit qua kennis en leeftijd en dat maakt het juist zo leuk: we kunnen veel van elkaar leren omdat iedereen iets inbrengt.

Wel jammer is dat we geen vrijstellingen kunnen krijgen voor bijv. Nederlands of burgerschap. Dat zijn vakken waar ik helemaal niks aan heb,veel te simpel op dit niveau. Maar dat wist ik van tevoren en met rekenen zal ik bijvoorbeeld wel moeite hebben.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:38

Nou vandaag mijn eerste dag achter de rug.
Ik had me een beetje ingesteld op veel achter iemand aanhobbelen maar het was zeer druk en chaotisch dus beetje uitleg bij bepaalde mensen en zelf aan de slag.

Zoals ik al zei, ik had nog nooit een steunkous aangedaan.
Nou vandaag verschillende en met een speciaal handschoentje ervoor is dat echt een eitje. Geen gepiel met naadjes glad trekken, nee handschoen erover heen wrijven en ze zitten glad.

Ik had gister op het laatste moment toch birckenstocks gekocht en wat ben ik daar blij mee geweest vandaag, want wat een hitte zeg in die apartementen.
En had toen ik klaar was om half 4 even vermoeide voeten dat ik echt wou gaan zitten en niet meer opstaan, maar moet zeggen nu na een lekkere douche zou ik zo nog even rondje kunnen gaan hardlopen bij wijze van.

Morgen word ik ingewerkt op een late dienst. Dat is echt helemaal mijn ding :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:30

Even een vraagje. Zijn er mensen als leerling verzorgende 2e jaar omhoog gegaan met hun salaris?

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:42

Dat zou wel moeten. Tenminste mijn leidinggevende zei dat je na je 1e jaar al flink omhoog gaat in salaris (bij de sprint variant, 2 jarig dus)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:45

Ik ben namelijk niet omhoog gegaan.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:07

Ik had een verkeerd contract gekregen. In gebasseerd op leerjaar 1 met salaris van 1100 nog wat.
Heb nu mijn aangepaste contract binnen op leerjaar 2 en ben er 200 op vooruit gegaan.
In de cao staan de leerling salarissen ook beschreven.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:23

Wanneer mochten jullie gaan wassen? Daar ben ik wel benieuwd naar..

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:38

Meteen. Ik heb nu 3 inwerk diensten gehad op de afdeling waarin ik zowel zelfstandig bezig ben geweest als samen met collega.
Vanaf dinsdag ga ik helemaal zelfstandig aan de slag. Dan zijn we met 3 man. 2 verdeelt over de afdeling en 1 voor de medicatie.
Ben je al aan het werk?

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:56

me aller eerste stage dag begon ik na de koffie pauze dus 10 uur. en de eerst volgende dag mocht ik meteen gaan wassen of nouja mee kijken en de tweede week ofzo vertelde ik dat ik t nog wel 'eng' vond om tussen de benen te wassen dus toen moest ik meteen geheel wassen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:08

Ikmoest eerst 2 weken meekijken en daarna mocht ik zelf wassen. Nu draai ik zelfstandige diensten en krijg ik van collega`s te horen dat ze het fijn vinden om met mij samen te werken.Zelf heb ik het idee dat ik over sommige bewoners nog te lang doe.Maar ik ben perfectionistisch wbt het uiterlijk. Dus haren netjes kammen, eventueel vastlakken ,luchtje op, scheren. Ik begin nu wel routine erin e krijgen en dat is voor mij niet goed, heb meer uitdaging nodig. Ik heb akkoord voor een versneld traject dus daar ga ik van de week het over hebben met mijn praktijkopleider :j

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:55

Het beste is om gewoon aan te geven wanneer je eraan toe bent.
Mijn eerste twee diensten al veel zelfstandig gedaan, de 3e dienst ingewerkt door een ander die dus niet wist wat ik al wel en niet wist en kon.
Dus aangegeven dat ik al vrij zelfstandig werkte en toen met her en der wat aanwijzingen ook weer zelf aan de slag.
Nu heb ik dan wel al wat jaren ervaring vanuit de gehandicaptenzorg dus dat scheelt, maar ik merk toch dat het vooral een kwestie is van je mond open doen.

Veel vragen, ik heb een notitieblokje bij me om belangrijke dingen op te schrijven.
Ook heb ik gemerkt dat ze het heel erg op prijs stellen als je dingen uit jezelf doet.
Dus als een collega staat te wasse, alvast even het bed open gooien, troepjes opruimen, handschoen klaarleggen voor eventuele smeerseltjes, als collega bezig is met iemand aankleden even de badkamer aan kant maken.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:57

Het licht ook een beetje aan de bezetting denk ik.
Als je twee weken mee moet kijken betekend dit dat je twee weken overgepland staat neem ik aan.