VWO 6 2015-2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:08

Begin van die examens ook bang te worden. Heb nu twee Nederlands examens gemaakt. Eentje van 2015 waar ik een 8,1 voor had en net eentje uit 2014 (tijdvak 2), waar ik een 5,2 voor had. Wat is het nu? :')

Moet sowieso even oefenen met aangeven met verbanden tussen alinea's, want dat ging bij beide examens fout. Scheikunde heb ik wel de oriëntatietoets gemaakt, maar nog geen examens. Ben voornamelijk losse opgaven aan het oefenen en theorie aan het leren, maar het viel me op dat ze bij de oriëntatietoets veel punten toekenden aan het opschrijven van bijvoorbeeld molaire massa's van stoffen, terwijl ik dat normaal niet zo doe. Ik reken zonder poespas om van grammen naar mollen en dat werd bij se nooit fout geteld. Daar moet ik dan maar eens goed op letten, want bij scheikunde zijn alle puntjes meer dan welkom! :Y)
Laatst bijgewerkt door Imke1998 op 28-04-16 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Re: VWO 6 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:12

Oh, dat ligt ook echt heel ver uit elkaar. :+

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:22

Heb je er bij dat examen uit 2014 wel rekening mee gehouden dat het onderdeel samenvatten daar nog in zit en dat wij dat onderdeel niet hoeven? Als je die punten niet hebt meegerekend (of daar veel op hebt verloren) kan het cijfer wel heel anders uitvallen dan wanneer je alleen het onderdeel wat je wel moet kunnen neemt :)

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:34

Marrie_L schreef:
Heb je er bij dat examen uit 2014 wel rekening mee gehouden dat het onderdeel samenvatten daar nog in zit en dat wij dat onderdeel niet hoeven? Als je die punten niet hebt meegerekend (of daar veel op hebt verloren) kan het cijfer wel heel anders uitvallen dan wanneer je alleen het onderdeel wat je wel moet kunnen neemt :)

Dan valt mijn punt nog lager uit. :o :Y)
Het samenvatten ging redelijk goed. Ik denk dat de tekst me gewoon minder lag dan de tekst van het eerste examen dat ik heb gemaakt. Had ook de vragen van het indelen van de tekst in onderdelen (bijv. bij welke alinea begint deel 2) fout, terwijl ik die normaal wel goed doe.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:51

Ik vind Nederlands echt lastig leren, hoe doen jullie dat ? Ik had examen van vorig jaar 2e tijdvak gemaakt en daar had ik een 6.5 voor, vond ik helemaal prima dus. Toen maakte ik die van t eerste tijdvak en had ik een 4.9 :+ Alsnog geen goeie indicatie van of ik het kan of niet haha

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:15

Ik heb in de les al een paar oude examens gemaakt om een beetje te weten wat voor soort vragen er komen, maar hoe ik dat verder kan voorbereiden weet ik eigenlijk ook niet. Het scheelt dat het wel een vak is dat mij redelijk ligt en waar ik zonder voorbereiding vast ook wel iets van kan maken, want echt voorbereiden wordt hem ook niet vrees ik :')

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:26

Nederlands vind ik ook erg lastig voorbereiden. Voor examens van het oude examenprogramma haalde ik altijd negens (los van de samenvatting), maar sinds er veel meer argumentatie in zit, ben ik soms echt het spoor bijster van wat de examenmakers nou willen horen. Wij hebben een soort examenbundelboekding gekregen helemaal toegespitst op het examen. Daar maak ik oefeningen uit. Soms zijn ze heel nuttig en soms kijk je bij de antwoorden en denk je echt van "wie heeft dit nou weer bedacht?!" maar ach, het komt vast goed :)

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:28

Ik sta gelukkig gemiddeld erg goed voor Nederlands, maar bij mij hangt het denk ik echt van de tekst af of ik goed ga scoren of niet. Ik denk dat ik nog een paar examens maak en dan niks meer voor Nederlands doe. Als ik te lang doorga, maak ik mezelf alleen maar gek en dat werkt niet.
Voor mij is het belangrijk dat ik uitgerust ben en dat ik gewoon met 100% concentratie aan die tekst ga beginnen op het examen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:42

Ik vind het ook erg lastig om Nederland voor te bereiden, ik heb op school 'workshops' argumenteren en samenvatten gehad en de examens die ik gemaakt heb waren voldoende. Ik denk dat ik er nog een paar maak en dat ik het dan ook wel goed vind. Het ligt toch aan de tekst of het me gaat lukken of niet. :P

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:58

Wij hadden de laatste toetsweek een examenachtig proefwerk voor NL en die tekst lagme totaal niet. Ik had veel meer toetsen die dag, ik had geen zin meer dus ik had het al opgegeven. Ik heb toch nog een 8 gehaald voor die toets dus ik hoop dat dat representstief is :')

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:25

Zoeken jullie nog bundels? Pb mij!
Die hebben mij echt gered tijdens mijn examens en de voorbereiding. Enige eigenlijk wat je moet doen, oefenexsmen na examen na examen maken...

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:08

CastaMickey schreef:
Wij hadden de laatste toetsweek een examenachtig proefwerk voor NL en die tekst lagme totaal niet. Ik had veel meer toetsen die dag, ik had geen zin meer dus ik had het al opgegeven. Ik heb toch nog een 8 gehaald voor die toets dus ik hoop dat dat representstief is :')

Nederlands is gewoon echt supervaag.
Ik had begin van het jaar een SE van 30% en ik kwam echt huilend thuis, zo slecht dacht ik dat het ging. We moesten op word een beschouwing schrijven en ik kon me aan het einde van de toets niet eens meer herinneren wat ik had geschreven. Ik kreeg een 8,3 terug. :')
Je hebt van die vakken waarbij je gewoon niet weet of iets goed ging of niet en van die vakken waar je na het proefwerk al enigszins kan inschatten wat je ervan gebakken hebt.

Marieke_963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:35

Mijn docente zei ook dat er eigenlijk nooit 9'ens en 10'en vallen, een enkele 8, maar vooral 7'ens en 6'en. Dat is bij andere vakken ook een hele andere verdeling meestal..

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:55

Marieke_963 schreef:
Mijn docente zei ook dat er eigenlijk nooit 9'ens en 10'en vallen, een enkele 8, maar vooral 7'ens en 6'en. Dat is bij andere vakken ook een hele andere verdeling meestal..

Bij AK kregen we ook te horen dat boven een 8 halen vrijwel onmogelijk is. Lekker motiverend is dat! :')
Ik had 2 doelen voor de examens, waarvan ik inmiddels zeker ben dat ik er al eentje niet ga halen.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:08

Als je het over motiverend hebt: voor het vertaalgedeelte bij Latijn wordt landelijk ieder jaar gemiddeld een 4 gehaald :')

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:14

Marrie_L schreef:
Als je het over motiverend hebt: voor het vertaalgedeelte bij Latijn wordt landelijk ieder jaar gemiddeld een 4 gehaald :')

:')
Gelukkig heb ik geen latijn. Nou ja... als je dan een 5 hebt, kun je wel zeggen dat je maar liefst een heel punt boven het landelijk gemiddelde zat.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:04

Ik word echt niet wijs uit die syllabus. Iemand van wiskunde A die weet of we goniometrie moeten kennen? Rijen en recurrente betrekkingen komt niet in het SE, maar dingen zoals sinusoïden wel, of ook niet?

Marieke_963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:40

N.B. in het centraal examen zullen geen vragen worden gesteld over goniometrische functies.1

Dit vond ik op pagina 6 van de syllabus.
Verder stond er nog :

kandidaat kan:
6.1 grafieken tekenen van machtsfuncties met rationale exponenten en daarbij de begrippen
domein, bereik, stijgen, dalen en asymptotisch gedrag hanteren.

Verder weet ik niet in hoeverre we sinusoïden moeten kennen, maar wat ik eruit begrijp moeten we dus wel basisdingen van een sinusoïde kennen.. Verder weet ik het ook niet heel precies, dus pin me er niet op vast haha :?

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:53

Marieke_963 schreef:
N.B. in het centraal examen zullen geen vragen worden gesteld over goniometrische functies.1

Verder stond er nog :

kandidaat kan:
6.1 grafieken tekenen van machtsfuncties met rationale exponenten en daarbij de begrippen

Verder weet ik niet in hoeverre we sinusoïden moeten kennen, maar wat ik eruit begrijp moeten we dus wel basisdingen van een sinusoïde kennen.. Verder weet ik het ook niet heel precies, dus pin me er niet op vast haha :?

Ik leer dat dan wel gewoon.
Ook leuk hoe ze dat zo opschrijven. Zie mezelf al helemaal op dat examen:
Deze functie vertoont sterk asymptotisch gedrag!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:47

Imke1998 schreef:
Marieke_963 schreef:

Verder stond er nog :

kandidaat kan:

Ik leer dat dan wel gewoon.
Ook leuk hoe ze dat zo opschrijven. Zie mezelf al helemaal op dat examen:
Deze functie vertoont sterk asymptotisch gedrag!

Dat moet je in de hand zien te houden! Dat gedrag kunnen we niet tolereren natuurlijk.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:17

Handig filmpje gevonden over Nederlands examen nieuwe stijl. Voor de mensen die niet weten wat ze kunnen verwachten tijdens het examen raad ik aan dit filmpje ook eens te kijken!

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 12:57

Ahh super handig filmpje, dankjewel!

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:05

Ik heb trouwens weer een oefenexamen Nederlands verpest, maar na de hand eens op google gekeken en toen erachter gekomen dat er nogal wat kritiek op dat examen (2013, tijdvak 1) was. :+
Hoe leren jullie voor Nederlands? Ik weet echt niet meer of ik er nog wat aan ga doen, of dat ik het examen gewoon afwacht. Ik heb namelijk een boel andere zaken nog te doen, die ik toch net wat belangrijker vind. :Y)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:07

Ik heb ook net 2013 tijdvak 1 gemaakt en die ging ook niet echt goed bij mij. :')

Ik zit ook te bedenken wat ik allemaal voor de 'lees-examens' ga doen.. Ik denk dat ik beter m'n aandacht aan de bètavakken kan besteden.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:17

Ik ga ook niet echt leren voor Nederlands en Engels.

Wel ben ik nu echt hard bezig aan KUA (Kunst Algemeen, vroeger CKV2). Dat telt voor mij twee keer mee omdat het zowel 50% van mijn eindcijfer muziek, als 50% van mijn eindcijfer kunst is. Dus ik wil het goed doen! Ik heb al heel erg veel informatie gelezen en tot me genomen, vooral ook buiten het boek om, maar telkens als ik een examen ga oefenen (wat lastig is aangezien ze al die bronnen qua muziek, film en afbeeldingen er niet bij geven op examenblad), geef ik toch vaak hele andere antwoorden dan ze willen horen. Soms zijn de dingen in het correctievoorschrift zo vaag of juist zo voor de hand liggend dat ik ze nooit zo op zou schrijven. Daarnaast zijn er ook veel dingen echt afhankelijk van interpretatie. Zijn hier andere mensen met dit examen? Hoe ervaren jullie dat?