Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juud87

Re: Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:10

Ik heb dan nog geen mailings, straks wel dan wil ik nieuwsbrieven gaan versturen met info mbt de vacht en dergelijke. Maar ik vind Outlook zo'n prutsprogramma! Ik snap daar geen hout van. Nou ja, ik zie wel hoe het gaat lopen. Vooralsnog heb ik nog de oude versie.
Overigens heb ik bijna mijn enquete af voor marktonderzoek. Hij is nu ter controle bij diverse familieleden, en dan kan hij verspreid worden onder kennissen hier in de omgeving en hun kennissen (die een hond hebben).

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 22:18

Ik ook niet Georgette, maar onze klanten wel. Zij gaan straks dus over van hotmail naar outlook ofzo en waar gaat jouw nieuwsbrief dan heen (even ter voorbeeld) Dat opgegeven hotmail adres bestaat immers niet meer straks.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:25

Hotmail blijft wel bestaan geloof ik. Alleen het uiterlijk gaat veranderen. Tenminste, dat begrijp ik uit de enkele berichten die ik heb gelezen..

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:24

@juud. Ipv Outlook kun je beter thunderbird gebruiken! Werkt veel makkelijker

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 12:11

11AFotograaf schreef:
Klacht indienen bij post nl! Het werkt echt! Wij hebben hier een rot bezorger: 1x gewoon achter het huis gelopen terwijl we thuis waren en geen tijd kregen om open te doen en al een paar x wel een briefje, maar geen tekst erop. Na die 2 klachten is ie een stuk vriendelijker geworden!

Wij hadden zelf een prima postbode. Die werd wegbezuinigd en vervangen met een goedkopere postbezorger. Inmiddels zijn we aan bezorger 3 toe geloof ik. Subcontracters, dus betaald per [url]afgeleverd[/url] pakket. En sindsdien is het met regelmaat mis.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 12:48

Daar had ik nog niet aan gedacht Holly ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:48

ik heb ook een hotmail adres maar heb in de mail zelf nog helemaal geen info of iets gehad dat het ging veranderen, bij inloggen staat er ook niks.... heb ik wat gemist? (behalve dan dat het op de tv werd gemeld)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 11:09

Ik dacht dat het rond 2013 moet gaan gebeuren?
Waar ik me zorgen om maak is het klantenbestand. Ik geloof niet dat de hotmailadresseen daarin zichzelf spontaan gaan aanpassen, dus dat wordt gewoon een heel getob. Je weet gewoon dat als mensen moeite moeten doen, ze het liever laten zitten, dus er zullen vast wat klanten verloren gaan.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:02

Ik heb er nog niets van gehoord, maar worden de hotmailadressen dan niet doorgestuurd naar de nieuwe outlook adressen? Dat er een standaard forwarder op komt? Lijkt me het makkelijkste, want anders vergeet je waarschijnlijk bij veel instanties het aan te passen...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:57

Heb op Bokt meerdere topics inmiddels gelezen over het veranderen van de hotmail, heb voor de zekerheid maar vast een outlook adres aangemaakt voordat ie weg is.... en gebruik voorlopig gewoon nog mn hotmail.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:51

Ik heb een berichtje gekregen van mijn schoonzusje dat haar hotmail-adres een outlook-adres wordt, maar dat berichten die naar het "oude" adres worden gestuurd wel gewoon bij haar aan zullen blijven komen.

Dus ik neem aan dat er idd. iets van een forward op zit, maar hoe lang dat zal blijven bestaan...?

Zal vast wel ergens te vinden zijn bij hotmail toch :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:28

Eventjes een ego post...
Een paar van jullie hadden al gezien of wisten al dat ik een nieuw logo had, maar nu is mijn nieuwe website dan ook online! Hij is te vinden op mijn standaard website: www.11afotografie.nl
Er komt ook nog een andere website voor bruidsfotografie, maar die is nog niet af.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:07

@ 11afotografie: ik had de nieuwe website op Twitter al voorbij zien komen. Ziet er fris, zakelijk en uitgebreid uit. Als ik jou was, zou ik er heel trots op zijn, ik vind het een enorme verbetering!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:46

Ziet er mooi uit 11A!

Ik heb eindelijk zomervakantie. Ik wil me bezig gaan houden met het verbeteren van de website, met onder andere de teksten en foto's. Hopelijk ben ik dan beter te vinden en zorgt het voor bestellingen.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:43

Ziet er strak uit hoor 11A. Echt mooi en duidelijk verwoord wie je bent etc.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:13

Mooie site!

Pfoeee hier is het nogal wat! Mijn winkelpand is pas over een maand af, maar dan moet ik nog inrichten en schilderen en alles in de rekken leggen, dus ik dacht ik laat alvast een paar bestellingen leveren bij mij thuis zodat ik dat alvast kan inputten in het systeem en prijskaartjes kan plakken e.d.
Nu is er net een heel pallet spullen geleverd, dus ik woon eventjes tussen kartonnen dozen :D

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:17

@Szan: Bedankt! Ik ben er zeker ook wel heel erg trots op! Het is idd een enorme verbetering en dat was wel nodig ook ;)

@Georgette: Bedankt! haha, vakantie en dan toch weer werken? Maar wel fijn dat je nu tijd hebt om je website te verbeteren! Hopelijk gaat het helpen!

@Paan: Bedankt! Dat was ook precies wat ik er mee voor ogen had! Fijn dat het ook uitkomt!

@Mallootje: Bedankt! Balen dat je winkelpand pas over een maand af is! Wel fijn dat je alvast met de producten aan de slag kan in de tussentijd!

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:43

Mooie site hoor 11A! Ziet er erg professioneel uit. Heb je gelijk geliked op fb, mocht er iemand een fotograaf voor iets nodig hebben.. (ik heb mijn vriend, maar die doet het tegenwoordig zeer hobbymatig, dus vrijwel niet meer)
@Mallootje: Fijn dat de spullen geleverd zijn, alleen jammer dat je het nog niet kwijt kunt. Als ik het zo inbeeld in mijn eigen huis.. Pfoe..! Dan woon ik van boven tot onder tussen de dozen, en zo heel klein is het huis ook weer niet naar mijn mening. Succes met alles in het systeem te zetten.

Ik ben nu bezig met prijsvergelijkingen tussen de diverse trimsalons om mijn prijs een beetje te kunnen berekenen. Maar jeetje, wat een prijsverschillen! Sommige rekenen het dubbele van wat een ander voor een bepaald ras rekenen!
Er was hier ook een trimmer toch? Ik ben alleen je naam vergeten. Heb jij een fysieke prijslijst of doe je het een beetje uit je hoofd? Zou je je prijslijst naar mij kunnen sturen? Kan ook per mail evt. Dan stuur ik je die.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:32

11A, ik zal wel moeten. Naast m'n normale 40-urige werkweek voor m'n werkgever schieten er vaak dingen bij in. Maar ik vind het over het algemeen alleen maar leuk, dat scheelt!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:57

Ff snelle reactie via m'n foon: zo moet je je prijzen niet betekenen, juud... Als een andere een ruimte heeft van €150 pret maand en jij van 450 pm, dan moet jij 300 meer per maand binnenhalen... Met dezelfde prijzen moet je dus veel meer klanten binnen halen! Je kunt dus beter kijken wat je nodig hebt per maand en dat delen door het aantal klanten wat je hoopt binnen te halen. Dat is jouw prijs! hou hier trouwens wel rekening mee hoe het zit met btw... Onkosten ex btw tellen, prijs bepalen ex btw en dan btw er op en mooi afronden! En reken ik een salaris voor jezelf

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:55

@11A: Het is wel handig om te weten waar anderen zitten met hun prijs. Het staat raar dat ik als beginneling 20 of 30 euro hoger zit dan een goede, gevestigde collega.
Hondeneigenaren zijn echte shoppers heb ik wel gemerkt. Dus de prijzen vergelijken is voor mij meer om te kijken waar anderen zitten, en daar wil ik dan tussen zitten. Dus niet geheel aan de onderrand, maar ook niet bovenaan.
En in mijn sector is het best lastig om te bepalen wat je onkosten zijn. Bijvoorbeeld: Als je een Leonberger wast ben je veel meer water etc. kwijt dan wanneer je twee boomertjes hebt. De opbrengsten liggen wel redelijk bij elkaar. Je moet het dus enigzins zien te middelen, en je hebt niet elke week dezelfde honden dus het kan per week heel verschillend zijn wat je onkosten zijn.
En stel dat ik 500 per maand nodig heb om de onkosten te dragen en iets over te houden, dan heb ik in het begin een probleem omdat je dan nog weinig honden hebt. Naar jouw voorbeeld zou ik dan meer moeten vragen dan de concurrent om mijn kosten te dekken. Terwijl het een jaar later goed kan lopen en die bedragen niet nodig heb voor de basisbehoeften, mits de klanten blijven komen omdat ik veel duurder ben.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:07

Juud87 schreef:
@11A: Het is wel handig om te weten waar anderen zitten met hun prijs. Het staat raar dat ik als beginneling 20 of 30 euro hoger zit dan een goede, gevestigde collega.
Hondeneigenaren zijn echte shoppers heb ik wel gemerkt. Dus de prijzen vergelijken is voor mij meer om te kijken waar anderen zitten, en daar wil ik dan tussen zitten. Dus niet geheel aan de onderrand, maar ook niet bovenaan.
En in mijn sector is het best lastig om te bepalen wat je onkosten zijn. Bijvoorbeeld: Als je een Leonberger wast ben je veel meer water etc. kwijt dan wanneer je twee boomertjes hebt. De opbrengsten liggen wel redelijk bij elkaar. Je moet het dus enigzins zien te middelen, en je hebt niet elke week dezelfde honden dus het kan per week heel verschillend zijn wat je onkosten zijn.
En stel dat ik 500 per maand nodig heb om de onkosten te dragen en iets over te houden, dan heb ik in het begin een probleem omdat je dan nog weinig honden hebt. Naar jouw voorbeeld zou ik dan meer moeten vragen dan de concurrent om mijn kosten te dekken. Terwijl het een jaar later goed kan lopen en die bedragen niet nodig heb voor de basisbehoeften, mits de klanten blijven komen omdat ik veel duurder ben.

Natuurlijk is het makkelijk om te weten waar anderen zitten, maar om je prijs te bepalen aan de hand van de prijzen van je concurrenten is hetzelfde als het doodvonnis tekenen van je bedrijf, want dat werkt gewoon niet. Daarnaast gaf ik ook aan dat je je prijs moet bepalen op het aantal klanten dat je hoopt binnen te halen, niet het aantal klanten dat je nu hebt.

Stel: Je werkt 4 dagen per week van 9 tot 5 en kunt daarin 14 honden wassen (7 uur + een uur pauze en 2 honden per uur (geen idee of het kan, maar het is een voorbeeld)). Daardoor kun je 56 honden per week wassen. De 5de dag gebruik je voor je administratie, marketing en ondernemen en dan heb je 2 dagen weekend.
Zeg dat je 2000 euro per maand wil verdienen om je onkosten eruit te halen en je eigen salaris te hebben. Wellicht dat je zoveel per maand nu nog niet nodig hebt, maar in de toekomst uiteindelijk zeker wel als je een eigen huis wilt met evt kinderen!
Je weet nu dat je 56 honden per week (technisch gezien) kunt wassen, dat zijn er (13x56) 728 honden per kwartaal (aangezien een maand niet precies 4 weken heeft, maar een kwartaal wel precies 13 weken). 728 honden gedeeld door 3 zijn 243 honden per maand die je kunt wassen als je genoeg klanten hebt. Die 2000 euro deel je dan door 243: € 8,23 per hond dat je ex btw moet verdienen.
Mijn advies is dan om daar nog 40% bovenop te zetten voor je inkomstenbelasting = € 11,52 ex btw per hond.
Dat betekend dat je met een ideaal van 243 honden per maand een minimaal bedrag van € 13,95 (incl 21% btw) per hond moet vragen om goed uit te komen.

Aan jou is het dus om de cijfers van hierboven aan te passen naar je eigen situatie. In het begin zul je niet zoveel honden wassen, maar daarom moet je uitgaan van je ideale aantal ipv wat je nu hebt, want dan kom je inderdaad duurder uit... Dat betekend dus dat je in het begin minder zult verdienen, maar uiteindelijk wel het bedrag per maand zult verdienen wat je nodig hebt.
Natuurlijk kun je daar per formaat hond nog een prijsaanpassing voor doen voor het extra water en shampoo en zo, maar dan weet je wel wat je minimaal moet verdienen om uiteindelijk er goed van rond te komen.
En komt deze berekening lager uit dan je concurrenten, dan kun je hem altijd nog naar boven wegzetten. Ben je nu duurder als je concurrenten, dan moet je wellicht ergens iets aanpassen zodat je onkosten lager zijn.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:36

Zoals sommigen misschien wel weten, heb ik een like actie via Facebook lopen. Inmiddels heb ik ruim 100 likes en ga ik vandaag een armband verloten. Ik vraag me af hoe anderen dat doen. Kiezen jullie met de ogen dicht of laten jullie er iets anders op los?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:50

Juud87 schreef:
Ik ben nu bezig met prijsvergelijkingen tussen de diverse trimsalons om mijn prijs een beetje te kunnen berekenen. Maar jeetje, wat een prijsverschillen! Sommige rekenen het dubbele van wat een ander voor een bepaald ras rekenen!
Er was hier ook een trimmer toch? Ik ben alleen je naam vergeten. Heb jij een fysieke prijslijst of doe je het een beetje uit je hoofd? Zou je je prijslijst naar mij kunnen sturen? Kan ook per mail evt. Dan stuur ik je die.

Mijn prijslijst kun je op mijn site bekijken. Mijn prijzen zijn gebaseerd op 25 euro per uur. Als je weet hoe lang je ongeveer over een hond doet kun je een prijs bepalen. Houd ook rekening met verzorgingsproducten. Een boomer die bij mij volledig handgeknipt wordt, is duurder dan een boomer die geschoren wordt, aangezien ik daar speciale conditioners voor gebruik en ook langer bezig ben met opfohnen. Vermeld er ook bij dat je prijzen gebaseerd zijn op een normaal onderhouden vacht. Over een klitje hier en daar doe ik niet moeilijk, en ook als iemand de eerste keer komt en ik moet veel ontklitten zal ik dat niet meteen met een prijsverhoging afstraffen. Maar ik waarschuw wel dat als het de volgende keer niet verbeterd is, ik een toeslag moet rekenen. Of, als het echt te erg is om de hond aan te doen, dan wordt het gewoon scheren, punt :Y) Verder maken mijn klanten eigenlijk allemaal meteen een nieuwe afspraak, op die manier kun je ook voorkomen dat de honden volledig verklit op de tafel komen. Mijn vaste klanten zijn nu allemaal netjes opgevoed en dat scheelt mij heel veel tijd en de hond veel pijn en stress. Excessen zitten er eigenlijk alleen bij de nieuwe klanten.

Verder advies: laat je niet gebruiken om de laksheid van de klanten op te lossen. Vaak willen ze een sjiek hondje maar willen ze er geen extra geld en effort in steken. Gevolg: jij wordt telkens weer geconfronteerd met een hond die je pijnlijk moet ontklitten en waar je te lang mee bezig bent. Dit is niet alleen slecht voor de hond (die na drie kwartier ontklitten geen zin meer heeft om mee te werken) maar ook voor je eigen gewrichten etc.
Klanten die voor hun hond een handgeknipte puppyknip willen hebben krijgen bij mij de keuze: of ze komen elke 2 - 2,5 maanden en ze houden hun hond fatsoenlijk bij, of hij wordt geschoren }> Als je dat vriendelijk uitlegt krijg je alle begrip.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:07

Nog een toevoeging: ik heb mijn prijzen nooit gespiegeld aan mijn concurrenten. Ik weet wat ik netto wil overhouden en als je rekening houdt met BTW, inkoop en inkomstenbelasting etc, kom je vanzelf aan een voor jou passend tarief.

Ik weet dat ik niet goedkoop ben en dat ik concurrenten heb die voor een boomertje 15 euro vragen terwijl ik dat voor 35 / 40 euro doe. De reacties als ze ze weer op komen halen en het feit dat ze bij mij terug blijven komen en nieuwe klanten naar mij toe sturen zegt mij genoeg ;) . Dat soort trimmers verpest de markt, meestal zitten die in een schuurtje ongediplomeerd (en zwart) te werken.

Overprijzen vind ik ook niet nodig, dan ga je je klanten in de verleiding brengen om trimbeurten uit te stellen om geld te besparen met alle pijnlijke gevolgen voor de hond als gevolg. Liever dan op prijs te concurreren bied ik service, klantvriendelijkheid en kwaliteit.
Ik heb dan ook gekozen voor een bepaalde kleinschaligheid, noem het exclusiviteit. Ik zou veel meer honden kunnen doen, maar dan wordt ik ook zo´n scheerfabriek en gaat het ten koste van plezier en kwaliteit.