Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:16

11AFotograaf schreef:
Waar zijn de advertenties voor? Soms is InDesign of Illustrator van Adobe namelijk makkelijker, maar die verwerken foto's minder goed (je kunt de foto's niet goed aanpassen)

Advertentie op bijv A4 formaat in kleur en met foto, om op te hangen en om te laten drukken in blaadjes (A6) en bijv kadokaarten. Ik heb nu een goede advertentie maar die blijkt uit 1 laag te bestaan en ik en een collega kregen hem niet gewijzigd. Daarbij vind ik het ook leuk om te doen. Denk het dus voor meer dingen te kunnen gebruiken en wil eigenlijk ook weten hoe het werkt. Maar heb alleen Word/Excell ervaring.
Ik kan de foto goed aanpassen in andere programma's maar wil wel dingen kunnen uitsnijden en tekst kunnen plaatsen.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:41

Ik heb al veel rond gekeken op de website van kvk, belastingdienst, via google en bokt gespeurd, maar ik word niet echt wijzer van alle info. Het begint mij een beetje te draaien!
Hopelijk vinden jullie het goed dat ik in dit topic binnen kom vallen en mijn vraag stel. Zou fijn zijn als ik iets meer duidelijkheid krijg!

Vanuit een contact ligt de vraag of ik daar freelance werk kan doen voor dat bedrijf (begeleiding geven aan kinderen 1 op 1 met problematiek als bijv. autisme), omdat de eigenaar (eenmanszaak) zelf de werkdruk niet aan kan. Freelancer inhuren is het meest veiligst, aangezien er geen stabiel inkomen/klanten aantal is. Dat kan wisselen, zeker in een periode waarin het PGB grandioos op de schop gaat. Er is dus nu ook niet te zeggen om hoeveel uur het gaat, dit kan ook in de loop van het jaar wisselen als er klanten vertrekken, bij komen.
Om daar legaal als freelancer te kunnen werken, heb ik een VAR verklaring nodig. (Las dat het niet verplicht was, maar het is wel nodig vanuit het bedrijf waarvoor ik wil freelancen.) Ik heb even zitten speuren, en kwam er op uit dat je dan ook een ondernemer bent, dan wel een eenmanszaak moet hebben als freelancer/zzp'er. Omdat ik nog niet de tijd heb (bezig met studie) om fulltime bezig te zijn met freelance werk/eenmanszaak zullen de inkomsten niet hoog uitvallen. Wat ik ontdekte, is dat ik dan onder het klein-ondernemingsregeling val. Wat houdt dat precies in en heb ik dan ook een VAR verklaring nodig?
Ook las ik ergens dat wanneer je nog niet veel verdient, je de winst kunt invullen bij de belasting onder 'overige inkomsten'. Moet je dan geen bedrijfje opzetten of een VAR aanvragen? En als een VAR niet verplicht is, kan je er dan wel eentje aanvragen als je je inkomsten in vult bij 'overige inkomsten'?

Wat ik dus wil is dat ik facturen kan uitschrijven naar de eenmanszaak (bestaand uit enkel eigenaar die er voor werkt) voor de uren dat ik daar aan begeleiding/freelance werk doe. En dat het bedrijf op die manier mij (zonder loonbelasting en al die rompslomp) kan uitbetalen. Ik verwacht dat de belasting die ik daar over moet betalen nog er minimaal is, omdat ik nu nog student ben en niet voldoende verdien. Wel houd ik er rekening mee door geld opzij te zetten.

Hopelijk snappen jullie wat van mijn situatie en kan iemand mij wat meer helderheid geven in wat wijsheid, dan wel noodzakelijk is.

Hilda79

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:31

Orion, je haalt dingen door elkaar.

* als freelancer ben je een kvk en btw nodig om alles netjes te doen.
* var is voor degene die jou inhuurt een formulier om te kunnen laten zien dat je niet in loondiens bent. Echter als de balastingdienst moeilijk wil doen stelt dat formulier niets voor.
* de belastingdienst kijkt naar jouw situatie en vraagt je dan om een bepaalde aangifte te doen waarvoor ze je uit nodigen.

Tip, bezoek een startersdag van de kvk.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 00:10

Als ik jou was zou ik de belastingdienst gewoon even bellen :j
Je wil je eigenlijk laten inhuren zonder een eigen bedrijf op te starten als ik het goed begrijp. Geen idee of dat kan, maar dat kan de belastingdienst je vast vertellen.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:24

Hilda, bedankt. Ik vermoedde al dat ik wat dingen door elkaar haalde. Ben een echte leek op dit gebied, en er veel van snappen doe ik nog niet :') Al maakt jouw uitleg het al een stukje meer helder.
Nuage, ik wil opzich wel een eigen bedrijf op starten. Al vraag ik mij dus af of dat al zinvol is als ik nog niet jaarlijks veel ga verdienen, ivm nog student zijn en niet veel uren kunnen maken.
Voordat ik mij stort in allemaal rompslomp administratie die bij een eigen bedrijf komt kijken, wil ik er eerst zeker van zijn dat het echt nodig is. Of dat het ook bijv. mogelijk is om de diensten die ik doe bij de belasting in te vullen als 'overige inkomsten'.
Of is het wel slimmer om nu een zzp bedrijfje op te starten en dat ik dan gebruik kan maken van de kleine-ondernemingsregeling?
Wat is jullie ervaring met een startersdag? Ik had er al naar zitten kijken, misschien dat het mij meer helderheid kan geven. Brengen ze de info in een beetje begrijpelijke taal? En kan je daar ook met vragen over specifieke situaties, zoals deze, terecht?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:50

DendroFleur schreef:
11AFotograaf schreef:
Waar zijn de advertenties voor? Soms is InDesign of Illustrator van Adobe namelijk makkelijker, maar die verwerken foto's minder goed (je kunt de foto's niet goed aanpassen)

Advertentie op bijv A4 formaat in kleur en met foto, om op te hangen en om te laten drukken in blaadjes (A6) en bijv kadokaarten. Ik heb nu een goede advertentie maar die blijkt uit 1 laag te bestaan en ik en een collega kregen hem niet gewijzigd. Daarbij vind ik het ook leuk om te doen. Denk het dus voor meer dingen te kunnen gebruiken en wil eigenlijk ook weten hoe het werkt. Maar heb alleen Word/Excell ervaring.
Ik kan de foto goed aanpassen in andere programma's maar wil wel dingen kunnen uitsnijden en tekst kunnen plaatsen.

Nav dit verhaal zou ik zeggen dat Photoshop de juiste keuze voor je is. Daar kun je een foto goed mee aanpassen en tekst plaatsen is ook niet zo moeilijk. Veel succes ermee en als je er niet uit kunt komen, mag je me altijd een berichtje sturen, dan help ik je wel!

@Orion: Moeilijk verhaal! Ik denk dat je opdrachtgever het beste ook even contact kan opnemen met haar accountant of de belastingdienst, want volgens mij maakt ze het nu veel te moeilijk voor jou en kan ze het zelf veel makkelijker oplossen. Mocht dit niet het geval zijn, dan zou je eens contact kunnen opnemen met Femke van Hypo Focus. Die werkt als particulier ook voor bedrijven en schrijft ook facturen uit, maar hoe dat werkt, snap ik niet!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:36

Mariska, Femke zegt dat ze zich niet in hoeft te schrijven omdat fotografie een kunstenaarsberoep is. Mijn kvk heb ik dit voorgelegd en zij gaven aan dat het inderdaad een kunstenaarsberoep (dus vrij beroep) is. Echter zodra je meer dan een stuk of 5 foto's van een bepaald fotonummer gaat reproduceren dan vervalt dat "vrije".
Je mag gerust af en toe eens werk voor iemand doen zonder je in te hoeven schrijven bij de KVK of een BTW nummer te hebben. Echter als je voor een bedrijf aan de slag gaat op regelmatige basis dan moet dat bedrijf je of in loondienst nemen of als ZZP-er inhuren. Voor het laatste moet je dan altijd een inschrijving KVK en BTW hebben. Veel bedrijven kiezen tegenwoordig voor een ZZP-er omdat dat goedkoper voor ze schijnt te zijn omdat dan de verzekeringen en dergelijk vervallen. Veel ZZP-ers vergeten namelijk om deze dingen op hun uurtarief te zetten.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:45

Zoals ik al zei snap ik niet veel van Femke haar werk zonder KVK en BD, maar zoals jij het aangeeft is het duidelijker.
Ik weet niet hoe het zit om als ZZP-er iemand aan te nemen, want ik weet dat dat ook niet zo heel moeilijk is. ZZP-er schijnt goedkoper te zijn, omdat 25 euro per uur echt een hoog uurtarief lijkt als je 10 euro max gewend bent! Echter, ik weet dat bijv mijn vader in de metaaltechniek voor z'n baas 60 euro per uur kost. Geen idee of dat in of excl btw oid is! Daar mag je als ZZP-er dus makkelijk rekening mee houden.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:06

Voor iedere branche zijn richtprijzen te vinden.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:18

Alleen zo jammer dat in onze branche de richtprijzen alleen op publicatie niveau zijn en niet voor verkoop aan particulieren!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:06

Ff heel ego, maar ik mag het eindelijk van de daken schreeuwen!
Ik begin komende maandag met een nieuwe fulltime baan als.... PAARDENFOTOGRAAF!!!
Ik ga namelijk voor een ruitersportzaak/groothandel bij mij in de buurt de webshop onderhouden. En voornamelijk ook de producten van goede foto's en tekst voorzien!
Ik heb er echt super zin in! Het is een groot experiment en we gaan het eerste half jaar gewoon even kijken wat kan en hoe we het gaan doen en of het rendable is, maar ik heb er super veel zin in!!

IVfotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:07

super zeg!! Ben heel benieuwd wat je dan allemaal precies gaat doen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:25

Bedankt Ilona! Ik ga gewoon de webshop voorzien van tekst en foto's! Uiteindelijk ook voorraad beheer en invoeren van nieuwe producten, maar eerst willen ze de webshop sprakeler maken!

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:32

Leuk 11A! Ga je ook met paarden werken qua fotografie, omdat je zegt paardenfotograaf? Het lijkt me zo in eerste instantie vooral productfotografie. Wel gefeliciteerd trouwens met je baan, laat ik dat vooral niet vergeten! ;) Geen Jumbo dus op 22 juni? :o

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:33

Gefeliciteerd Mariska. Heel veel succes en plezier.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:37

@Kay: Het is inderdaad een deel productfotografie, maar omdat we een 'exclusieve' look willen geven aan de webshop, zal ik ook van bijna alle artikelen nieuwe foto's moeten maken, dus ook van zadels, kleding en dergelijke. Dat betekend dus ook dat ik een paar keer op locatie zal fotograferen met paarden! Voor mij is dit dus echt paardenfotografie.
En nee, Jumbo hou ik gewoon aan! Zou niet slim zijn, aangezien ik kans heb om daar over een jaar ook een (deeltijd)baan aan over te houden, en dit is een experiment van een half jaar! Ik werk dus 32 uur en ben op woensdag vrij om de Jumbo te fotograferen!

@Hilda: Bedankt! Gaat wel lukken, hoop ik!

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:12

Klinkt erg leuk!

IVfotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:14

Klinkt heel leuk!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:15

Bedankt, Kay en Ilona!! Ik heb alleen niets kunnen regelen voor 22 juni, dus we zullen een andere keer moeten afspreken om te meeten!

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:30

Ben op zoek naar een fijn Wordpress thema voor mijn 2 sites. Mag betaald zijn, geen probleem, maar moet vooral makkelijk in gebruik zijn. Ik ben zelf wel handig genoeg om de site verder in te vullen. Wie heeft er een goede tip voor me toevallig?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:23

Moderatoropmerking:
Beste fotografen: even terug op deze pagina wordt aangeraden contact op te nemen met Femke om te informeren hoe zij een en ander geregeld heeft. Dat is natuurlijk prima Daarna wordt er echter nogal gespeculeerd over de manier waarop ze een en ander geregeld zou hebben, en dat is niet prima. Wil je zelf weten hoe een en ander zit, vraag het de KvK of de BD. Wil je delen hoe je het zelf geregeld hebt: ook goed. Maar het is niet de bedoeling om onderling eens te bespreken hoe een ander het geregeld zou kunnen hebben.

Merci :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:03

kay27 schreef:
Ben op zoek naar een fijn Wordpress thema voor mijn 2 sites. Mag betaald zijn, geen probleem, maar moet vooral makkelijk in gebruik zijn. Ik ben zelf wel handig genoeg om de site verder in te vullen. Wie heeft er een goede tip voor me toevallig?

Misschien dat ik je kan helpen! Ik heb mijn eigen Wordpress template ook gemaakt en je hoeft hier zelf helemaal niets meer mee te doen, nadat ie op je website is geïnstalleerd!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:28

Gefeliciteerd Mariska, je gaat dus terug in loondienst als ik het goed begrijp? Wel een fantastische baan :D

Zo dat wou ik eigenlijk even zeggen, nu ga ik weer terug aan het werk, ben echt super druk....

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:41

Ik ga idd in loondienst, maar hou daarnaast wel mijn eigen zaak. Vandaar ook 'maar' 32 uur, zodat ik in het weekend en op woensdag toch nog tijd heb voor mijn zaak. Aangezien het een experiment is, wil ik het risico niet nemen dat ik nu mijn zaak opgeef en straks weer zonder kom te zitten!

Werkse! Als we ergens mee kunnen helpen, moet je roepen!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:39

Ja precies, maar je moet daar dus wel 4dagen echt aanwezig zijn neem ik aan, dus niet vanuit huis werken?

Helpen, graag: er moeten boodschappen gedaan worden, gekookt en was opgevouwen :+....kom niet echt meer aan het huishouden toe.

Ben al een behoorlijke tijd bezig met een bruidsalbum, ben behoorlijk kritisch en daarom doe ik er (te) lang over!