Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:48

Huiskamer is goed hoor :) Maar dan is het idd nog wel leuk als we een beetje on topic blijven ;)

Julien zo te lezen ben jij echt goed bezig, gaaf hoor :D Ontwerp je alles zelf? Uit interesse ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig of je dit in NL, Europa of Azie ofzo laat maken, maar snap het ook als je dit niet wil vertellen hoor :)

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:26

Ik weet niet eens wat Huiskamer inhoud!?! ;(

@superpony: ik ben thuis met hardwerkende man. Dus als bijverdienste maar wel met de bedoeling dat het echt moet gaan lopen. 3 shops is veel en ik ga kijken welke het meest rendabel is.

Jammer als je iets vind dat je het dan niet kunt kopen.

Lante

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:35

JulienSVU schreef:
@ Lante, hoe staat het met jouw bedrijfsontwikkeling er voor? :)

Erg goed tot nu toe, ik heb me in laten schrijven bij de KvK en kreeg complimenten over mijn zorgvuldige voorbereiding. :) Nu de volgende stappen en actief beginnen met klanten binnen proberen te halen.

Ik vind je jasje echt SUPER! Ben heel erg benieuwd ook naar je website straks en hoe de andere voorbeeld jasjes eruit zien. Als mijn onderneming het leuk gaat doen, dan trakteer ik mezelf op een jasje van jou haha! :P Doe ik NOG harder mijn best om het te laten slagen! ;)

HK is goed idee. :)

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:18

Iedereen goed bezig! Dat jasje is inderdaad echt mooi, ik hou van gewoon, maar dit is wel echt sjiek, ik zou het zo aantrekken. Als ik nog dressuur reed.

Ik ga zondag voor het eerst met een stand op een evenement staan (NH Dagen in Arnhem) Ik ben erg benieuwd hoe dat zal gaan.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:31

HK is ok, het hoeft van mij niet maar maakt me ook niet uit.

Hier een fikse teleurstelling: het UWV gaat dus niet akkoord met starters-ww, omdat ik al (al 4 jaar) een KvK nummer heb voor mijn bijverdienste waar ik nu mijn volledige inkomen van zou willen maken. En ook al komt er een heel nieuwe activiteit bij (waarvoor ik dus graag starters-ww wil) dan nog willen ze dat niet doen. Ik kan wel gebruik maken van de urenregeling, maar dat is heel ongunstig. In het begin heb je natuurlijk heel veel gewerkte uren maar heel weinig inkomsten. Dat schiet niet op.

Dus tsja, ik weet het nu effe niet, hoe ik nu het beste verder kan gaan. Vind het sowieso een ingewikkeld gedoe, de combinatie ww en eigen zaak (de uren die ik al draaide mag ik straks ook draaien en krijg ik "bovenop" de ww, maar niemand krijgt goed uitgelegd hoe dat dan precies werkt!).

Lastig allemaal, ik heb 't maar doorgestuurd naar iemand die er meer verstand van heeft, eens kijken wat hij er van vindt.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:51

Goh, dat klinkt ingewikkeld allemaal ja. Ik verlies straks ook mijn baan hoogstwaarschijnlijk, dus ben ook wel benieuwd hoe dit verder gaat. Ik hoop voor je dat het meevalt, en dat je het in ieder geval duidelijk krijgt. Je kunt zeker niet 2 eenmanszaken op je naam zetten? Is een BV dan geen optie? Dat weet ik ook niet eigenlijk, maar dan zou je het gescheiden moeten kunnen houden toch, de nieuwe en oude bezigheden?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:30

@HannahFrouk: Wat balen zeg! En wat een hoop uitzoekwerk, vooral als je daar eigenlijk helemaal niet in thuis bent... Hopelijk heeft de persoon waar je de boel naar doorgestuurd heeft er een goede kijk op en kan die jou weer verder op weg helpen!

@Julien: Ik vind de prijs eigenlijk wel meevallen... Het is wel een hoop geld, maar gezien het maatwerk dat je krijgt, denk ik dat er zeker een markt voor is! Als ik dressuur had gereden, had ik gewoon elke maand wat geld opzij gezet om voor zoiets te sparen, heb ik toen dr tijd ook gedaan met mn leren laarzen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik jou onderneming stiekem een van de gaafste vind hier in het topic, ben zo ontzettend benieuwd hoe het straks gaat lopen!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:34

BV moet je volgens mij nogal wat geld inbrengen, heb me er niet zo erg in verdiept, maar dat kwam ik hier en daar tegen. Ik heb ook maar tot volgend jaar juli werk, dus maar goed bezig met klanten werven... Ik heb met opzet de UWV er buiten gelaten omdat ik gewoon echt niet die WW in wil (maar als het niet anders kan moet het maar goed; zien we dan wel weer). Desnoods ga ik wel eerst in een fabriek erbij werken... Ik kan je dus ook niet helpen. Ik hoop dat je nog een goeie constructie vindt, wel balen inderdaad.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:45

Ja, het probleem is, je mag niet twee eenmanszaken op 1 adres zetten. Dus was het de bedoeling dat het 2 namen onder 1 KvK inschrijving zouden worden (1 oude activiteit, 1 nieuwe). Maar daar gaan ze (UWV) dus niet mee akkoord, omdat er "overlap in werkzaamheden" zou zijn. Dat IS dus pertinent niet zo, maar goed.

Een Bv voel ik heel weinig voor, ten eerste is dat heel duur (18.000 euro), ten tweede het past ook niet goed bij de activiteiten en ten derde hebben we die straks al voor ons stamrecht (pensioenBV is in oprichting) en dan wordt het wel heel ingewikkeld allemaal. Ik ga niet 2x 18000 euro ophoesten alleen omdat het UWV een scheet dwars zit zeg maar.

Bah ik ben er echt boos over. :( . Maar ik was er al een beetje bang voor. Ik ga er sowieso nog eens over in discussie want ik vind het behoorlijk zot.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:51

Voor een BV moet je inderdaad zelf veel geld in brengen. Voor de meeste startende ondernemers is dat niet echt weg gelegd. Ballen voor je Hannahfrouk. Ben je enthousiast, je ziet een uitweg uit de WW voor de toekomst en dan willen ze niet meewerken bij het UWV. Dat snap ik echt niet hoor. Hebben ze dan liever dat je een uitkering krijgt dan dat je je geld zelf verdient?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:54

HannahFrouk schreef:
Ja, het probleem is, je mag niet twee eenmanszaken op 1 adres zetten.
Vraagje: gaat het echt om zaken, dat je daadwerkelijk je geld er mee verdiend of gaat het om KVK-inschrijvingen?

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:22

superpony schreef:
Ik blijf wel lezen en vraag me af of iedereen er ook echt mee kan rondkomen of de meesten het erbij doen, nog thuis wonen een man met goed inkomen hebben etc etc..........Ik kan er ( nog ) niet van leven iig.

Ik kan er ook niet van leven hoor. Was het maar waar. Dan zat ik niet 40 uur per week op kantoor. En mijn man werkt ook fulltime. Onze webshop is eigenlijk een beetje een uit de klauwen gelopen verkoopstunt voor mijn schoonzusje. Die heeft een kapsalon in het noorden waar ze ook sieraden verkoopt. Toen zij opvakantie ging voor 2 weken, zei ik `Geef mij je sieraden maar. Die verkoop ik wel allemaal als jij op vakantie bent`. Ik heb toen bijna 70% van haar sieraden verkocht en zo is het balletje gaan rollen. Ik vond het zo leuk, dat ik zelf gestart ben en mijn man doet de horloges. In principe doen we het samen, maar ik bepaal meer de inkoop van de sieraden en hij van de horloges.

Voor de mensen die dingen versturen. Wat doen jullie bij reclamaties dat het niet aangekomen is of kapot is ontvangen......

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:28

Paan schreef:
Voor de mensen die dingen versturen. Wat doen jullie bij reclamaties dat het niet aangekomen is of kapot is ontvangen......

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar! Zit daar zelf ook al een tijdje over te denken hoe ik dat aan zou pakken!

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:36

Niet aangekomen heb ik nog nooit meegemaakt, als iets kapot is ontvangen vervang ik het. Wel als ik eerst het kapotte product terug heb ontvangen. Het komt weinig voor gelukkig, dat er iets mis gaat met de post.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:40

Paan schreef:

Helaas wel een keer gehad dat foto's niet aangekomen zijn... Is het een kleine bestelling, verstuur ik hem nog een keer. Wanneer foto's beschadigd zijn oid, vraag ik om ze terug te sturen zodat ik de schade kan zien. In de 5 jaar dat ik foto's verstuur, is het zo'n 2 á 3 keer dat er of foto's niet zijn aangekomen of foto's beschadigd aangekomen zijn.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:18

Wat je dan doet? Oplossen, meer keus heb je niet Paan.

HF ik snap dat je even in een dipje zit qua hoe nu verder, maar je boosheid is niet terecht hoor. Je draait al 4 jaar, je bent nu eenmaal geen starter meer.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:22

@ Lante, super!! :) Gefeliciteerd! Na inschrijving van de KvK ben je toch echt officieel een bedrijf gestart! ;)
Heb je al een idee hoe je je klanten binnen gaat halen? Al een bepaalde strategie in gedachten?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:31

Holly, ik "draai" idd al 4 jaar, maar als hobby, en zeker niet om er een inkomen uit te halen, ik verdien er nl bijna niets mee op dit moment. Het gaat er dus juist om, dat ik het om wil zetten naar iets waar ik wel een inkomen uit kan halen en er dus een winkel bij wil openen. Dat is dus een heel nieuw iets en heeft niets te maken met datgene wat ik al 4 jaar doe. Daar zit'm nou juist de kneep. Er zijn ook precedenten van dat het UWV hier dus wel starters-ww voor geeft, omdat het bedrijf waar het om gaat in de hobbysfeer bleef (zoals bij mij ook dus).

Kaisa, sorry, ik begrijp niet precies wat je wilt weten? Het zit zo: ik heb al 4 jaar een KvK inschrijving voor een praktijkje in alternatieve geneeswijzen. Dat doe ik dus als een soort uit de hand gelopen hobby. Nu wil ik graag daarnaast een winkel openen (in een andere ruimte van ons huis dus). Daar zou ik graag een groter deel van m'n inkomen uit willen halen. De praktijk blijft ondertussen gewoon doorlopen, de winkel is een nieuwe activiteit. Ik mag daar geen nieuw KvK nummer voor openen, omdat ik er al 1 heb voor een eenmanszaak.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:44

Hobby of niet HF, je bent een bedrijf.

Een winkel is in jouw geval geen nieuw iets maar een uitbreiding van. Kun je moeilijk over doen, kun je boos om worden, whatever, maar zo is het nu eenmaal.
Ik zou zeggen, gooi je plannen niet overboord, tover de ruimte aan huis om tot winkelruimte en richt het in met producten. Zoveel mogelijk van eigen centen en eventueel aangevuld door een kleine lening.
Begin gewoon klein en groei vandaar uit.
Niet bij de pakken neer gaan zitten omdat de weg via het UWV niet mogelijk is.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:56

Ik denk dat dat zo makkelijk niet kan want als ik een winkel aan huis heb, ben ik immers niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Maar we zullen zien wat er nog overblijft aan mogelijkheden.

(een lening kan ik trouwens wel schudden op dit moment hoor, want mijn partner is op hetzelfde moment ook in de ww gekomen omdat wij bij hetzelfde bedrijf werkte, dus geen van beiden heeft op dit moment inkomen)

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:01

Lastige situatie HF...
En wat heb je er aan gedaan om je bedrijfje online nieuw leven in te blazen??

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:01

Maar als de winkel dan in hetzelfde segment/sector blijft als je ´hobby´ dan kan dat toch ook gewoon onder hetzelfde KvK nummer? Breid je alleen de activiteiten wat uit...

Tenminste, dat raadden ze mij destijds aan toen ik er nog wat bij wilde gaan doen. Heb dus een eenmanszaak als fotograaf en een tijd geleden wilde ik kalenders gaan maken. Heb toen contact gehad met KvK en die zei: dat kan rustig onder je eigen nummer, daar hoef je niet een extra ding voor aan te maken met alle gevolgen van dien. Want fotografie en kalenders kan wel samen onder een noemer.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:07

Volgens mij gaat het om het feit dat HF een sollicitatieplicht heeft.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:08

Zover heb ik niet gelezen... ;) Zag alleen dat stukje dat er geen twee eenmanszaken op 1 adres mochten, dus toen dacht ik hier aan.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:09

Ik heb daarin nog niets gedaan JulienSVU omdat ik eerst moest weten hoe het zit met de mogelijkheden bij het UWV en als je iets doet voor het UWV erover heen gepiest heeft gaat het sowieso niet door. Had ik dus net zo goed niet hoeven doen, omdat ze nu dus niet akkoord gaan.

Ga maar nieuw plan de campagne maken dus.

NB even voor alle duidelijkheid, ik kom dus in de ww omdat mijn fulltime vaste baan (na 20 jaar dienstbetrekking) is opgehouden. Mijn eigen bedrijf liep daar 4 jaar naast als hobby. En ik wilde dus een tweede bedrijf opzetten ipv die fulltime baan, althans, dat was de bedoeling.