Opleiding tot operatie-assistente

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wendietjuhhh

Re: Opleiding tot operatie-assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:16

@t Nancy:
Je moet soliciteren voor de opleiding. De duur van je opleiding zit je in dat ziekenhuis en heb je werk. Na de opleiding is er kans dat je mag blijven, maar het ziekenhuis is niet verplicht je een contract aan te bieden (ik ben 8,5 jaar in dit ziekenhuis en heb nog nooit mee gemaakt dat iemand niet na de opleiding mocht blijven). De kans op werk na je opleiding is groot. Hier in de omgeving (en ik weet van het westen van het land), is er een groot tekort voor okass.
Je kunt altijd vragen of je een dag mee kunt lopen maar ik weet van ons ziekenhuis dat ze niet jan en alleman op de ok willen hebben ivm privacy patienten.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:53

Bij ons mag ook niet iemand zomaar mee komen lopen, alleen als je aangenomen bent voor de opleiding of als je op een andere afdeling in het ziekenhuis werkt.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:26

Zoo eerste toestweek van de opleiding overleeft! Echt asociaal goed gemaakt :o

EHBO een 8, Anatomie/Fysiologie, Ziekteleer en Medisch Rekenen een 9 en Communicatieve Vaardigheden en Verzorging chirurgische patiënt een 10!! *\o/* Nu nog de laatste stageverslagen afmaken en inleveren en dan zit de BVP er helemaal op! :D

Hoe hebben de andere eerstejaars de BVP ervaren?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:53

Jeetje wat goed!! :j :):) Dat zijn nog eens cijfers!!

Ik heb nog een andere vraag :+
Is het handig om in februari in te stromen? Of val ik dan echt in het midden en mis ik enorm veel?
Ik weet niet of ik in september al ben afgestudeerd, waarschijnlijk niet.. December pas wellicht, vandaar.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:02

Je kan volgens mij ook in Maart beginnen, dan begint er een hele nieuwe groep en mis je niets, de opleiding start 2x per jaar, en dan begin je net als in september met het begin!

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:15

Ik begin ook in maart, tenmiste als ik door de selectie heen kom.

Wat onwijs goed gedaan AoukvW! Vind je de opleiding makkelijk om te doen? Ik hoor welleens andere verhalen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:46

Hoe groot is de kans dat je in maart wordt aangenomen??

Maart lijkt mij namelijk makkelijker, dan september.. Gezien dat na de zomer vakantie is en dan de meeste studenten zijn afgestudeerd.. :j

En hoe gaat dat in zijn werk die loting enzo :)

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:21

Ik geloof dat die kans net zo groot is als in september. Ik had gebelt om te vragen wanneer ik te horen zou krijgen of ik mee mocht doen aan de selecties hier in Gouda een paar weken terug, toen werd mij vertelt dat ze zoveel aanmeldingen hadden dat de kans niet erg groot was dat ik mocht meedoen. (Gelukkig mag het wel en begin ik volgende week :)) En in Leiden hadden ze ook zoveel aanmeldingen dat ze de groep in tweeën hebben gesplitst en als de eerste serie gesprekken te weinig studenten oplevert gaan ze pas naar de tweede groep kijken.

Dus volgens mij is het nog best een gewilde opleiding.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:58

Is er misschien iemand die mij kan uitleggen waarom pre-operatief douchen zorgt voor afkoeling? Zelf heb ik het juist altijd lekker warm na het douchen :o

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:01

Ik wil misschien ook deze opleiding gaan doen, hij lijkt me erg leuk en interessant! Ik ben internet en alles een beetje aan het afzoeken naar informatie over deze opleiding, aangezien de open dagen nog lang niet zijn en tegen die tijd je anders al een brief naar een ziekenhuis zou moeten sturen!

Hoeveel dagen gaan jullie naar school en hoeveel dagen "werken" jullie in het ziekenhuis het eerste jaar? werk je dan gewoon van 8 tot 5 of van 7 tot 5 of? (ik snap dat het per ziekenhuis verschilt, maar beetje algemeen?)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:09

AndreaB schreef:
Is er misschien iemand die mij kan uitleggen waarom pre-operatief douchen zorgt voor afkoeling? Zelf heb ik het juist altijd lekker warm na het douchen :o

Nooit gehoord van pre-operatief douchen, wordt dat patiënten in jouw ziekenhuis afgeraden? Ik denk dat het is omdat je door het warme water vasodilatatie krijgt en daardoor dus afkoelt. Patiënten koelen al heel snel af op ok, dat wil je niet nog extra stimuleren lijkt mij. Maar ik ben wel erg benieuwd of dit ook de werkelijke reden is van het niet mogen douchen! Het lijkt mij dat er tussen douche en aanvang ok genoeg tijd voor het lichaam is om zich weer te herstellen.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 09:10

Ik moet zeggen... ik heb geen idee :o Maar het stond in de power-point vermeld dat douchen pre-operatief de temperatuur doet dalen. Jouw verklaring klinkt wel aannemelijk. Zal het na de vakantie eens aan de anesthesist vragen.

@ myxlea: Bij ons in het ziekenhuis (EMC) is de open dag in november geweest. De volgende groep start bij ons in maart. Zelf zit ik nu in mijn BVP/fase-1 en heb het echt ontzettend naar mijn zin! Totaal geen spijt van gehad! Mijn eerste stage loop ik in het Sophia Kinderziekenhuis en het is echt genieten daar. Je begint daar om 7.45 en om 16.15 mag je richting huis vertrekken. Tenzij je avonddienst hebt uiteraard, maar daar heb ik nog geen last van. We zijn dan 1 dag in de 2 weken zijn wij vrij om onze uren te laten kloppen.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:16

Hallo operatieassistentes,

Ooit toen dit topic starte vond ik het al heel erg interressant, wat er over deze opleiding en beroep geschreven werd. Nu is het jaren later zover ,dat ik ook mijn sollicitaties opleiding operatieassistente de deur uit heb gedaan , bij een aantal ziekenhuizen in het zuiden van het land.

Ik heb wat vragen voor de mensen die nu in de opleiding zitten:
Zijn er meer oudere instromers , die op later leeftijd deze opleiding gaan doen?

Ik las en hoorde ik iets van een nieuwe opleiding-indeling, dus niet meer 3-jarig intern, alleen op operatieassistente gerichte opleiding, maar nu 4-jarig met HBO-V erbij. Wat houdt dat in, ga je dus ook verzorgen op de afdelingen?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:40

Dat is de HBO-vt, dan doe je eerst 2 jaar HBO-v en daarna 2 jaar operatie-assistent.
Aan het eind van de 4 jaar heb je dus 2 diploma's.
Tijdens je opleiding loop je de eerste 2 jaar vooral stages op afdelingen en maar een beetje op de OK, de laatste 2 jaar leer je in de praktijk op de OK.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:41

Marloes_R schreef:
Dat is de HBO-vt, dan doe je eerst 2 jaar HBO-v en daarna 2 jaar operatie-assistent.
Aan het eind van de 4 jaar heb je dus 2 diploma's.
Tijdens je opleiding loop je de eerste 2 jaar vooral stages op afdelingen en maar een beetje op de OK, de laatste 2 jaar leer je in de praktijk op de OK.

Dit klinkt leuk :j :)
2 diploma's! :D

Is dat nu normaal??
Op sommige site staat nog inderdaad 3 jaar..

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:31

Dat is volgens mij nog niet de standaard opleiding, bij ons in de regio heb ik iig nog niet gehoord dat een ziekenhuis daar aan meedoet.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:03

Nee, dit is een nieuwe opleidingsvorm.
De eerste studenten gaan komende juni afstuderen :)

Hidalgo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:50

Zijn er al mensen die bekend zijn met ok assistente 2e deskundigheid? Ik heb vorige week mn sollicitatiebrief gespost!

Ondertussen ben ik alweer 5 jaar doktersassistente, en studeer op het moment aan een hbo opleiding. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat lopen!

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:47

Zijn er in dit topic misschien ook mensen die deze opleiding in beverwijk of alkmaar hebben gevolgd? Ik wil deze opleiding zeer waarschijnlijk gaan starten volgend jaar en ben benieuwd naar ervaringen van de opleiding uit deze 2 ziekenhuizen.
Ik ben benieuwd :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 07:59

Marloes_R schreef:
Nee, dit is een nieuwe opleidingsvorm.
De eerste studenten gaan komende juni afstuderen :)

Hoe heet die opleiding en waar wordt die gegeven?
Moet je ook eerst werk hebben voordat je kunt beginnen of is het voltijd school?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:57

Het is de HBO-VT, en die wordt gegeven aan de Hogeschool Zuyd in Heerlen. De meeste Limburgse ziekenhuizen leiden hier op.

De studenten die bij ons lopen, zijn in dienst van het ziekenhuis, maar ik weet niet precies hoe dit gegaan is qua solicitatieprocedure.
De eerste 2 jaar zien wij ze sowieso heel weinig, dan komen ze alleen voor korte stages :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:46

Wordt deze opleiding alleen gegeven in Heerlen?? Of zat jij in Heerlen?? :)

Heerlen ligt dat bovenin of onderin Limburg? :+

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:49

De theorie wordt gegeven in Heerlen, de praktijk volg je in een ziekenhuis waar je bent aangenomen. Dat kan dus in bijna elk Limburgs ziekenhuis behalve Venlo.

Heerlen ligt helemaal in het zuiden ;)

Ik heb nog de inservice opleiding gedaan, dus de 3-jarige werken-leren variant. Daarom ben ik niet volledig op de hoogte van de nieuwe opleiding. Zoek eens op HBO-VT of Hogeschool Zuyd en ik denk dat je er meer over vindt :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:56

Oh dat is wel echt heel ver voor mij dan :+
Dan zou ik op kamers moeten en dat wil ik ook weer niet.. Kan ik ook niet betalen :+

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:52

Ja, het is voor jou wel een eind :)

De inservice-opeiding is betaald he...Dan verdien je gelijk, dat is altijd meegenomen. Er zijn toch genoeg ziekenhuizen in Brabant waar je zou kunnen solliciteren? Of leek je de combi met verpleegkunde wel fijn?